Om bokläsande och vad du läser just nu?

Diskussioner om vanliga böcker och trycksaker.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Jag har läst de flesta 3 delarna 4de hade inte kommit ut ännu då.
Och ja vill man veta hur det fungerat inom alla de utgivare som varit aktuella är de ju unika, ingenstans finns så mycket information om just serieutgivning i Sverige.

Jag har aldrig vetat just nåt, USA har jag vetat mycket mer om så att säga så jag håller mig med stort värde om man vill veta nåt om vårt egna land och serier.

Vissa intervjuade har även haft bra minne av hur saker gått till, men de har aldrig frågats för, nu hann de med en del av dem, andra anser jag ointressanta de tillför inget men är kända namn.
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av trimble »

Hoppas att nästa bok tar upp Horst Schröders serieimperium, bara han är värd en hel bok?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Det bör han vara, inte vara för de alternativa delen även försöken med lite modernare serier från USA mm.
Även om det inte gick i längden påverkade det ju seriemarknaden i Sverige.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

Jag har två böcker igång just nu.
Jag började med Frank Herberts DUNE, på engelska. Första gången på många år som jag läser en bok på engelska och det är inte så lätt för mig.

Jag undrar om det var därför jag gick och lånade svensk seriehistoria 1. Och den gillar jag. Intressant att läsa om Göte Göransson och hans liv som tevknare.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Jag har två böcker igång just nu.
Jag började med Frank Herberts DUNE, på engelska. Första gången på många år som jag läser en bok på engelska och det är inte så lätt för mig.

Jag undrar om det var därför jag gick och lånade svensk seriehistoria 1. Och den gillar jag. Intressant att läsa om Göte Göransson och hans liv som tevknare.

Dune är väl rätt mastig och episk också, har jag fått för mig. Inget jag läst själv, men det verkar inte vara någon direkt enkel science fiction...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

Mastig var ordet. Episk vet jag inte än. Jag får lite Star Wars vibbar när miljöerna och maktintrigerna målas upp, men jag har bara läst 100 sidor än.

Engelskan är det som är problemet. Jag anser väl att min engelska är ok, men jag snubblar över ord som jag inte förstår kanske 4-5 ggr per sida. Från början tog jag fram google translate och översatte men det blev så hackig läsning. Nu läser jag bara rakt av hoppas att sammanhangen ramlar på plats.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av FredrikLähnn »

larsa66 skrev:Jag började med Frank Herberts DUNE, på engelska.

Det är ett gäng år sedan jag läste den (på svenska dock), klart läsvärd!
Där är en viss differens mellan boken och filmen som kom i mitten av 80-talet med en väloljad Sting i en av birollerna [;)]
Det är en ny film på G, den ska väl komma till hösten.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Finns tydligen även två äldre TV-serier (för Sci-Fi Channel, där det verkar som de gjorts för att hänga ihop), samt en prequel-TV-serie till filmen på gång.

Har ingen riktig koll på vad fandomen anser om dem...

https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Herbert%27s_Dune

https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Her ... en_of_Dune
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Första Dune är den man läser, de senare har fått mycket kritik.

Visst är den tjock men den är bra, långt bättre än den där gamla filmen alla tänker på som gjordes av flummigt Twin Peaks regissören vilket säger en del hur han behandlar Dune med.

Imo ingår den i sci-fi historien värd att läsa.

Handlingen enkelt sett är på planeter Arrakis där skördar ett antal familjer "krydda" i ökensanden, denna krydda är grunden för drivning av rymdskepp mm, det är inte möjligt utan.

Familjerna är anakroniska ädlingar, vissa i extrem dekadens då det ju finns mycket pengar och makt här och att då förstöra eller lura mån av de andra är helt normalt.

Det finns ett folk på planeten redan som går klädda i nån slags svett osv uppsugande helställ, de återvinner Mao vatten hela tiden då det är nåt mer värt än guld här.
Det finns en hjälte med som har speciella krafter som ger sig ut i allt det här.

Flera bra gamla spel, det första RTS jag spelade var Dune på CBM Amiga, där är det ständigt krig mellan familjerna och det var grejen man tog och såklart sandmaskarba, enorma tunnelmonster av den typiska jättemycket tänder i cirkel, dessa Jan sluka nästan vad som helst, men en dag ska någon komma som kan styra även dessa.

De utstuderat onda och extremt dekadenta är Harkonen familjen.

Det var många år sen jag läste den nu och jag har hört om hur de följande varit rena katastrofer och att man kan avsluta efter just den första och inte tro det är En längre historia.
Jag har aldrig läst fler, Dune kan man få tag på lätt, den är utgiven flera ggr. Ibland stor det Arrakis ökenplaneten på dem.


Det Episka är väl isf den myt som ökenfolket har att en dag ska en person dyka upp som kan styra tom sandmaskarna.

THE pain-amplufier är en favorit då det är klart sjukt att bygga nåt sånt ens haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av larsa66 »

Har ni sett filmen Jodorowskys Dune? Om inte rekommenderar jag den varmt. Min dotters sambo (som är måttligt intressserad av serier i vanliga fall) blev fascinerad av filmen och speciellt Moebius, som han aldrig tidigare hört talas om.

Det var förresten han jag fick boken av senare.

Min dotters sambo alltså, inte Moebius [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

Den ligger på önskelistan. Var tydligen vansinnigt många enorma egon som var inblandade med storslagna visioner, som senare hoppade av då planerna gick i stöpet, innan David Lynch till slut fick igenom sin film...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Saken är att det är en vision av boken som film.

Jag skulle mer rekomendera läsa boken.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Nu läser jag Polybios (en grek, men han skrev om romare).
Bild
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Ok men om han gjorde det var det väl efter deras tid eller då inkluderades i det, Romarriket alltså.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bild

Jag läser för tillfället Route 66 och den amerikanska drömmen av Peter Kadhammar.
"Route 66 är världens mest besjungna väg. Den står för romantik, längtan, framsteg – och flykt från nöd. Peter Kadhammar reser samma sträcka som familjen Joad i John Steinbecks klassiska roman Vredens druvor, Route 66 från Oklahoma till Kalifornien. Han stannar i städerna längs vägen och träffar människor i gallerior, på bensinmackar, härbärgen, skjutbanan och pantbanken. Med Vredens druvor i handen gör Peter Kadhammar en färd genom vår samtid."

Då jag själv reste en del av vägen från Los Angeles till Albuquerque sommaren 2012 (tillsammans med koll. J Blixt) är det intressant att få Kadhammars perspektiv på miljöerna och se parallellerna med Steinbecks roman fast den utspelar sig under den stora depressionen på 30-talet. Kadhammar är den typen av skrivande reporter som kan få de flesta ämnen att bli fängslande, så också denna gång.

Bild

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Agentum skrev:Ok men om han gjorde det var det väl efter deras tid eller då inkluderades i det, Romarriket alltså.


Jo, han var en av krigsfångarna efter Pydna 168 (när romarna slutgiltigt knäckte makedonierna)... men sen blev han kompis med några romare och hängde med dem.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Jo, han var en av krigsfångarna efter Pydna 168 (när romarna slutgiltigt knäckte makedonierna)... men sen blev han kompis med några romare och hängde med dem.

Det så kallade Pydna-syndromet...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av Agentum »

Route 66 kom de på lite för sent hur viktigt det var historiskt med den vägen över landet, man kan ju inte köra den längre, det är bitar här och där, vet några som skulle följa den per MC men det var tydligen inte som de tänkt sig, det blir lätt romantiskt tänkande kring sånt här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Den här levde verkligen upp till hypen!

Bild

Charlesgate Confidential av Scott Von Doviak från 2014 med omslag av Paul Mann (som mer och mer framstår som Robert McGinnis arvtagare).

Tack vare berättarstrukturen som växlar mellan tre tidsåldrar (1946, 1986 & 2014) och perspektiv (1986 berättas i första person) var den oerhört svår att lägga ifrån sig, och det här var första gången på mycket länge jag fick anstränga mig för att låta bli att tjuvtitta på slutet för jag ville verkligen se hur allt knöts ihop till en i mitt tycke helt tillfredsställande lösning.

Att jag vid mina besök i Boston alltid bott på ett hotell mycket nära de kvarter där större delen av handlingen utspelar sig och var någorlunda väl förtrogen med omgivningarna var en exra bonus. Att se baseball på Fenway Park var till exempel ett måste. Ett tips om man tänker läsa boken är att fördjupa sig i Boston Red Sox historia och då speciellt slutspelen i World Series 1946 och 1986. Det ger en ytterligare dimension åt historien.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Om bokläsande och vad du läser just nu?

Inlägg av RioGrande »

Ser ut som en skön historia!
Själv läser jag parallellt fyra böcker just nu (som jag har på olika ställen i mitt liv):
Michael Connelly: Oskuldens lag. (Kalifornisk deckare)
Julius Caesar: Det galliska kriget.
Ronald Syme: The roman revolution (om den romerska republikens sista tid).
Steven Saylor: Last seen in Massilia (en deckare som utspelar sig på Julius Caesars tid).
Skriv svar