100.000 inlägg på Serieforum

Information om Serieforum.se. Här kan du även ge feedback på forumet, ställa frågor, testa funktioner m.m.
Kategoriregler
Kontakta Serieforum.se genom att posta ett inlägg i detta delforum, eller genom att skicka e-post till info@serieforum.se.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Labrador Road 26 »

Idag skedde det historiska, vi passerade 100.000 inlägg på Sveriges trevligaste Serieforum. Det var medlem Kristian som den 19:e maj 2011 klockan 13:12 (14:12 svensk sommartid) postades det magiska inlägget.

Kristian skrev:Det händer allt för ofta för mig att ett nyinköpt stålstift inte levererar tuschet ner till papperet, så att säga. Jag har såklart testat att dra stiftet genom en eldlåga för att elda bort det där lagret som tydligen ska finnas på nya stålstift, men stålstiftet fungerar ändå inte.
Jag måste ha missat något... någon som kan hjälpa mig?
Tack!

viewtopic.php?f=25&t=7172

Bild
Teckning av Peral.

Inlägget visar också med all tydlighet vilken expertisnivå Serieforum har. Här kan alla förvänta sig att få svar, från serieskapare till samlare. Läsare samsas med tecknare i en harmonisk symbios.

På lite mer än sex år, från 5:e januari 2005 06:31, har forumet alltså förärats med över 100.000 inlägg från över 2000 medlemmar i 6500 olika trådar.

Stort GRATTIS till Kristian och alla övriga som bidragit med inlägg. Nu hägrar en miljon inlägg.

/Admin

P.S. Kristian skicka ett pm med din adress till mig.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 13:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Kristian »

Woho! Min förtjänst! Vad duktig jag är =)
Får passa på att tacka alla medverkande till denna storslagna bedrift!
TACK!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av RioGrande »

Coolt! Grattis, eller vad man ska säga?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Peral »

Tja man kan säga att det lönar sig att be om råd i seriefrågor på Serieforum, helt plötsligt gör man det hundratusende inlägget! Tvåa kom RioGrande som svarade på Kristians fråga!
Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 13:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Kristian »

Peral skrev:Tja man kan säga att det lönar sig att be om råd i seriefrågor på Serieforum, helt plötsligt gör man det hundratusende inlägget! Tvåa kom RioGrande som svarade på Kristians fråga!


Visst! Sannolikheten för att jag skulle skriva det 100 000:e inlägget var ju mycket mindre än för många andra på detta forum [:)] som är flitigare besökare.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av UlfK »

Kristian skrev:
Peral skrev:Tja man kan säga att det lönar sig att be om råd i seriefrågor på Serieforum, helt plötsligt gör man det hundratusende inlägget! Tvåa kom RioGrande som svarade på Kristians fråga!


Visst! Sannolikheten för att jag skulle skriva det 100 000:e inlägget var ju mycket mindre än för många andra på detta forum [:)] som är flitigare besökare.


Sannolikheten kan man se på två sätt. Å ena sidan hade alla våra registrerade användare lika stor chans att skriva det hundratusende inlägget, dvs var och en hade en tvåtusenfemhundrasextiofjärdedels chans. (0.0004, eller 0,4 promille) Förutsatt att alla satt och väntade på att räkneverket slog om till 99 999.

Å andra sidan kan man räkna var och ens chans baserat på hur många inlägg de gjort fram till 100 000, och då kan man säga att Kristians odds var 61 på 99 999. (0.0006, eller 0,6 promille) Det senare alternativet alltså betydligt högre. [:)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Erik S »

Grattis till oss alla!

Men jag måste fråga om varför det senaste inlägget i den här tråden har ett nummer på nästan 118 000 i sin url.
viewtopic.php?f=12&t=7173&p=117982#p117982
Finns det ett till, äldre inlägg nr 100 000?
Och vad är skillnaden, kan det vara så mycket som 18 000 inlägg som modererats/tagits bort?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Agentum »

Fan också och jag som byggde hela min tillvaro här på att skriva det där inlägget.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av burnout »

Agentum skrev:Fan också och jag som byggde hela min tillvaro här på att skriva det där inlägget.



Vi får satsa på nästa 200.000 [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Agentum »

Äsch nu var det ju en miljon inlägg, men ok vi får spamma som dårar i ett halvår så kanske vi närmar oss :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av burnout »

Jaja, Nollor hit/dit en mer eller mindre spelar ingen roll. Men det råkade vara bara 100.000 [:)]
Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 13:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Kristian »

UlfK skrev:
Kristian skrev:
Peral skrev:Tja man kan säga att det lönar sig att be om råd i seriefrågor på Serieforum, helt plötsligt gör man det hundratusende inlägget! Tvåa kom RioGrande som svarade på Kristians fråga!


Visst! Sannolikheten för att jag skulle skriva det 100 000:e inlägget var ju mycket mindre än för många andra på detta forum [:)] som är flitigare besökare.


Sannolikheten kan man se på två sätt. Å ena sidan hade alla våra registrerade användare lika stor chans att skriva det hundratusende inlägget, dvs var och en hade en tvåtusenfemhundrasextiofjärdedels chans. (0.0004, eller 0,4 promille) Förutsatt att alla satt och väntade på att räkneverket slog om till 99 999.

Å andra sidan kan man räkna var och ens chans baserat på hur många inlägg de gjort fram till 100 000, och då kan man säga att Kristians odds var 61 på 99 999. (0.0006, eller 0,6 promille) Det senare alternativet alltså betydligt högre. [:)]


[:D] imponerande uträkning där!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Agentum »

Jag hatar sannorlikhetsmatte :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av UlfK »

Erik S skrev:Grattis till oss alla!

Men jag måste fråga om varför det senaste inlägget i den här tråden har ett nummer på nästan 118 000 i sin url.
viewtopic.php?f=12&t=7173&p=117982#p117982
Finns det ett till, äldre inlägg nr 100 000?
Och vad är skillnaden, kan det vara så mycket som 18 000 inlägg som modererats/tagits bort?


Systemet räknar inlägg på lite olika sätt. Vi har gått efter samma räknare som visas på förstasidan. Den höjs med ett (1) för varje gjort inlägg, och backar aldrig. Vi har alltså 100 000 inlägg inklusive inlägg som tagits bort. Den räknaren som används för URL-pekningar hoppar emellanåt uppåt, jag har inte satt mig in i varför. Det skulle kunna vara så att pekaren får nya siffror om ett inlägg flyttas från en tråd/forum till ett annat, men jag har som sagt inte kollat detta.

För att sammanfatta: Kristian skrev verkligen det hundratusende inlägget.


Agentum skrev:Jag hatar sannorlikhetsmatte :-)


Jag skulle säga att sannolikheten för detta är i det närmaste ett. D.v.s. så gott som sant. [;)]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av Peral »

Å andra sidan sa Tage Danielsson "Sannolikt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte om det är sannolikt."
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 100.000 inlägg på Serieforum

Inlägg av UlfK »

Det är inte nog med äran - vi har lite presenter till jubilaren:

Bild

Vi har skramlat och kommit fram med den här högen, som snart kommer med posten*. Här finns lite olika serier, merchandising samt ett livslevande serieoriginal! Vi hoppas att det skall falla Kristian i smaken!

Och för alla er andra - om sådär en fem, sex år når vi 200 000 inlägg! Den som väntar på något gott...


* Leverans inom två veckor, om inget oförutsett inträffar.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Skriv svar