Var hitta/ omsätts fina Disney???

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Var hitta/ omsätts fina Disney???

Inlägg av Taxmannen »

Hej!
Ny här på forumet på grund av ett återuppväckt samlarintresse. När jag samlade som värst på 80/90-talet hoppade jag i princip över allt vad Disney hette, men har för avsikt att råda bot på det nu och tänkte börja med KA (48-60) och WDS. Jag skulle dock behöva lite hjälp/info om var jag skall leta. Tittar man på Tradera så verkar mycket vara övergraderat skräp och på auktionshusen (Bukowskis, Auktionsverket och Auctionnet) så omsätts det väldigt lite och ännu mindre i bra till riktigt fina skick (FN/VF och bättre). Blocket känns dött...

Någon som kan tipsa om källor att leta på? Handlare? Annonsera här? Alla tips mottages tacksamt! Eller är det helt enkelt så att alla samlare håller stenhårt i sina toppex och vägrar att släppa dem ifrån sig? [B)]

mvh
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Var hitta/ omsätts fina Disney???

Inlägg av Rufus »

Taxmannen skrev:Någon som kan tipsa om källor att leta på? Handlare? Annonsera här? Alla tips mottages tacksamt! Eller är det helt enkelt så att alla samlare håller stenhårt i sina toppex och vägrar att släppa dem ifrån sig? [B)]


Det handlar nog mest om tålamod. Antalet toppex av de första årgångarna är begränsade men de finns och dyker då och då upp till försäljning och det är allt främst Tradera som gäller. T.ex. Ellingen har sålt en hel del toppex där. Han och även andra brukar tipsa om det i "Kom och köp av mig på Tradera-tråden".
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Var hitta/ omsätts fina Disney???

Inlägg av Taxmannen »

Ok, det är väl bara att beväpna sig med tålamod då. Problemet med Tradera tycker jag är att bilderna oftast är av riktigt dålig kvalité så att det inte går att bedöma skicket ordentligt. Jag vet inte om det finns en upplösningsbegränsning som gör att man inte kan lägga in riktigt högupplösta bilder, men jämför man med auktionshusen så är skillnaden som natt och dag.

Någon som vågar sig på att lista några handlare/butiker som jobbar seriöst och gör korrekta skickgraderingar?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Var hitta/ omsätts fina Disney???

Inlägg av Rufus »

En lista med seriebutiker finns här: viewtopic.php?f=19&t=3011
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var hitta/ omsätts fina Disney???

Inlägg av Wakuran »

Om du säljer till en handlare får du väl iofs bara generellt runt halva förtjänsten, jämfört med om du hittar en intresserad köpare från början, iofs...

Frågan är om man anser merarbetet med att hitta rätt köpare själv, vara värt den eventuella förtjänsten.

(Auktionshusen verkar ta någon liknande andel...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Var hitta/ omsätts fina Disney???

Inlägg av Looding »

Wakuran skrev:Om du säljer till en handlare får du väl iofs bara generellt runt halva förtjänsten, jämfört med om du hittar en intresserad köpare från början, iofs...

Frågan är om man anser merarbetet med att hitta rätt köpare själv, vara värt den eventuella förtjänsten.

(Auktionshusen verkar ta någon liknande andel...)

Nu har du nog fått det om bakfoten. Det handlar om att köpa och inte sälja.

Håller med Rufus om att Tradera för tillfället är bäst, men också störst konkurrens. Det finns säljare som är bra och vet vad de pysslar med, så skickbeskrivningar med tillhörande bra bilder ska inte vara några problem.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Var hitta/ omsätts fina Disney???

Inlägg av Rufus »

Angående det här med skickbedömning, så visst är det så att vissa är bättre (mer insatta) än andra när det gäller detta. Men det är även så att det råder lite delade uppfattningar om vad som är G, VG eller FN även mellan experterna. Jag har i alla fall sett lite olika bud när det gäller detta. Vissa anser si och andra så. Däremot råder det nog inga tveksamheter kring vad som är M och NM.
Taxmannen
Very Good
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 maj 2016, 13:47

Re: Var hitta/ omsätts fina Disney???

Inlägg av Taxmannen »

Som jag skrev om i annan tråd gick det ju en del fina KA (komplett 1-48 till 12-51) nyligen på auktionsverket. Efter att ha tittat på den "live" kan jag bara konstatera att skickbedömningenenligt min åsikt var väldigt försiktig, medan en del av det jag ser på tradera ser rätt risigt ut, men det är som sagt svårt att bedöma utifrån ofta ganska risiga bilder.
Skriv svar