Riggade auktioner.

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Riggade auktioner.

Inlägg av Padee »

Satt och kollade lite på tradera nu och funderade på en sak.
Hur vanligt är det att auktionerna är riggade, alltså att man har en kompis eller ett konto till som är med och trissar upp priset.

Har sett ett par gånger när jag misstänkt detta (på mopeddels auktionerna) när det är en användare som bjuder till ett visst pris på alla säljarens auktioner.
Någon som har erfarenhet av detta?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja för tusan sånt förekommer.

En del på ebay håller på med extrema varianter av sånt här de får upp rekordpriser genom att buda upp tidningar, tidningen blir ju bara skenbart såld men kan om de ha tur höjjja värdet i framtiden då statistiken går upp för tidnigens säljpris.

Då är det ofta handlare som gör detta.

Men sen har vi ju din variant att en med 0 omdömmen tidigare sitter o budar över dig hela tiden, eller tom flera av samma ofta nystartade alias sitter och trissar.
Ofta kan man se att de givit varandra kanonomdömmen, så det är ofta inte så svårt att avslöja.

Ibland hjälps folk åt med varanndras auktioner med, trissar du mina så trissar jag dina.
Vi hade ju nåt exempel i lustiga traderaauktionertråden där 2 olika säljare bjöd på varanndras grejor fast bilderna visade flera av de bådas prylar på samma bord, dvs de bodde ihop eller var samma person.

Kanske kan det funka ibland vad vet jag, jag hakar iaf aldrig på nåt sånt där uppenbart, men visst en och annan kan de säkert fiska upp.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det händer, men inte så ofta bland serietidningar. Det upptäcks ganska snart bland samlare, så hamnar det på Serieforum som en varning för andra köpare. Oftast brukar det anmälas till Tradera och "dom" blir avstängda. Man kan lugnt säga att bluffarna försvinner rätt snabbt när det upptäcks, men tyvärr så hinner dom trissa upp priset på en del grejor. men misstänker man det så ska man häva köpet (inte betala förren det är utrett) och anmäla till tradera att man misstänker "budtrissning" .
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

Man kan ju tänka sig i USA på ebay, stora nätverk med flera tusen användare trissar upp hela tiden, och med ett system som gör att man kanske inte bjuder på samma användare mer än ett par gånger om året.. Om inte annat borde bluffarna i staterna ta åt sig av mitt tips.. [:D]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Finns några diskussiongrupper på Tradera där oseriösa auktioner, säljare och köpare diskuteras. I dessa dyker det upp nya budtrissningar nästan varje dag. Har hittills inte direkt sett någon budtrissning i serieauktioner, förutom den där mysko saken tidigare i våras som nämnts på forumet. Här är i alla fall länkar till några grupper där budtrissning (och annat fuffens) tipsas om.
http://www.tradera.com/groups/group/group.aspx?gid=1070
http://www.tradera.com/groups/group/group.aspx?gid=1963
http://www.tradera.com/groups/group/group.aspx?gid=449

Det jag sett av budtrissning på Tradera är det oftast säljaren själv som har flera konton och smyger upp buden sakta men säkert. Vid några tillfällen har jag sett när två personer på olika orter bjuder så att priserna dras upp. Då rör det sig säkert om släkt eller vänner. Det klart vanligaste är dock att det sköts av samma person som är säljare.

Budtrissning kräver viss kunskap, ganska mycket tur med gissningar på maxbud, och ska helst (för budtrissarnas del) ske så omärkligt som möjligt. Att ha en hel stab med budtrissare som fixar varandras auktioner skulle aldrig fungera, för mycket krångel och ibland blir budtrissaren också vinnare, vilket inte är tänkt.

Tyvärr trasslar vanliga budare till det för dem som försöker identfiera budtrissning genom att lägga bud efter bud istället för att från början bestämma sig för ett maxbud och sedan hålla sig till det. Över lag brukar budtrissare bli avstängda rätt snabbt på Tradera när de har identifierats. Fast det händer att de missar och bara stänger av budtrissarkontot och inte också säljarkontot. Vad Tradera har för regler kring budtrissning läses på följande sida:
http://www.tradera.com/service/policies/listingpolicy2.aspx

EDIT: här finns tydlig budtrissning, troligen från säljaren själv.
http://www.tradera.com/auction/auction_bids.aspx?aid=45457502
http://www.tradera.com/auction/auction_bids.aspx?aid=45099686
Och ett exempel på när budtrissningen gick för högt.
http://www.tradera.com/auction/auction_bids.aspx?aid=45609891

Fattar inte att folk budar när de ser att sakerna har 20 bud från en och samma medlem, det är ju enkelt att be Tradera kolla närmare på dessa. Även om Tradera förstås kommer med sina vanliga meningslösa standardsvar, brukar i alla fall budtrissare bli avstängda rätt fort.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

VARNING!

På en del av de Fantomen-auktioner som ligger på tradera just nu, så förekommer det lite frågetecken kring misstänkt budtrissning!

Det är säljaren"Budd_"s auktioner det gäller, denne verkar ha en budtrissare(MonikaP1) som ökar priserna på dennes auktioner. Trissaren registrerade sig på tradera i samma veva som auktionerna lades upp, "monika" har hittils bara inriktat sig på trissa på säljarens 50-tals-auktioner med Fantomen. "Monika" har inte lagt några bud på något annat. Kanske kommer en trissning på säljarens 60-talare senare? Igår gick nämligen ett större antal "svåra" 60-talare ut för dem som inte vet det, och säljaren såg säkert vad dessa slutade på!

I skrivande stund har buden från "Monika" raderats på auktionen nedan, "hon" hade tidigare 6st stycken bud på denna

[url][/url]http://www.tradera.com/Fantomen_1957_12_tidningar-auktion-51719863

Och det dök genast upp en ny budgivare som la upp auktionen i samma prisnivå som den var innan "monikas" bud raderades. Slumpen? Kanske, kanske inte?
Var uppmärksamma på detta om säljaren lägger ut fler objekt framöver!

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Anmäl till Tradera.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Tradera har underrätttats av en annan forumit och traderasäljare/köpare, tradera raderade buden från "monika", men direkt dök det upp en ny budgivare med samma budtaktik på exakt samma auktioner. Vi får se vad tradera gör med den nye budgivaren!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Så klantigt. Jag misstänker att det går att bjudtrissa på smartare sätt.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="Kung Orne I"]

Så klantigt. Jag misstänker att det går att bjudtrissa på smartare sätt.
[/quote]

Absolut, nu har denne nye budgivare för övrigt budat på hälften av de tidningar som går ut idag. [}:)]
Konstigt nog så kommer alla bud från dessa budtrissare på hans auktioner mellan klockan 14.00-14.30 varje dag?!
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Jag tycker det är underligt att nyregistrerade "aslu70" är intresserad av väldigt många objekt som säljs av "poptermos", allt från konsertbiljetter till porslin och kalendrar.

http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=1713290&listtype=0

Jag tycker det finns anledning att misstänka budtrissning...
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="Krusty"]
Jag tycker det finns anledning att misstänka budtrissning...
[/quote]

Vi får se vad tradera gör är skickat till granskning.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Krusty"]

Jag tycker det är underligt att nyregistrerade "aslu70" är intresserad av väldigt många objekt som säljs av "poptermos", allt från konsertbiljetter till porslin och kalendrar.

http://www.tradera.com/category/category.aspx?ftgnr=1713290&listtype=0

Jag tycker det finns anledning att misstänka budtrissning...
[/quote]
Skulle säga att det är solklar trissning, hittar trissaren även bland avslutade auktioner. Däremot verkar han rejält klantig och har flera gånger blivit sittande med vinnande bud.

Han har aningen mycket dubbletter också, vilket ter sig lite märkligt. Men det ser ut som leveranserna på dessa faktiskt skett, så det är väl bara att han köpt många av varje sak.

Om jag verkligen ville ha just den saken skulle jag vägra betala mer än budstegens belopp ovanför den senaste riktiga budgivaren. Det där blev mysko, kollar man denna:
http://www.tradera.com/auction/auction_bids.aspx?aid=75429275
så är det alltså 610 kr jag anser är det som gäller, då näst senaste budet från en riktig person som inte trissar är på 600 kr. Men egentligen har ju pajasen trissat upp priset redan från 1 kr, så jag skulle neka helt och hållet.

Skulle vara underbart att se Sverker trycka ner den typen av idiotsäljare med tillhörande trissare i en aningen för liten soptunna.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Budtrissning är nog vanligare än vad man tror, dock syns det ju ganska lätt eftersom budtrissaren inte ger ett maxbud direkt eller inte ens efter två-tre bud, som ni konstaterat redan.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

[quote="labrador road 26"]

Om jag verkligen ville ha just den saken skulle jag vägra betala mer än budstegens belopp ovanför den senaste riktiga budgivaren. Det där blev mysko, kollar man denna:
http://www.tradera.com/auction/auction_bids.aspx?aid=75429275
så är det alltså 610 kr jag anser är det som gäller, då näst senaste budet från en riktig person som inte trissar är på 600 kr. Men egentligen har ju pajasen trissat upp priset redan från 1 kr, så jag skulle neka helt och hållet.

Skulle vara underbart att se Sverker trycka ner den typen av idiotsäljare med tillhörande trissare i en aningen för liten soptunna.
[/quote]

Ja, jag övervägde också att göra det ifall jag vinner auktionen, men då kanske det vore befogat för säljaren att lämna negativt omdöme, för budtrissningen är ju svår att bevisa konkret. Vi får se hur Tradera agerar.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Hmm man skall kanske passa sig hur man bjuder ibland. Jag har gjort sådär nån gång har jag för mig (fast inte så mycket) för jag var ny och osäker på hur mycket jag ville bjuda.
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

okej denna verkar var rätt tydlig men är trissaren lite skickligare så är det svårt att se att det rör sig om trissning. Det går ofta att gissa en annans maxbud, det använder jag ibland för att slänga in ett bud precis över det (har ofta ungefär samma max själv men några kronor till kan jag gå med på). Om man lägger ett bud precis under den andras maxbud istället så kan man fixa så säljaren får lite mer för varan. Detta sätt skulle vara svårare att avslöja.

Hur kollar tradera ifall det rör sig om trissning? Om båda kontona kommer från samma dator så är det lätt men om det är olika?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="bas03"]
Hur kollar tradera ifall det rör sig om trissning? Om båda kontona kommer från samma dator så är det lätt men om det är olika?
[/quote]


Man kan aldrig vara säker om det är trissning, men i detta fall är det nog det. Om man tittar på kalendern så är han lite osäker om han vågar gå högre för att inte bli vinnare. Även om man vill ha den så lägger man in ett bud strax över 600 för att kolla, man avbryter inte under. Det är bara att Kolla "Barn" figurerna med. Blir man vinnare så är det bara att sätta hårt mot hårt och få ned priset. Tror inte säljaren vill ha ett minus där det står att det varit fråga om budtrissning.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Nu händer det saker! Tradera har tagit bort buden från "aslu70", vilket innebär att auktionen endast har fyra bud, och för närvarande kostar kalendern 610kr. Överraskande att Tradera agerar, har aldrig tidigare sett dom göra något i stil med detta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Krusty"]

Nu händer det saker! Tradera har tagit bort buden från "aslu70", vilket innebär att auktionen endast har fyra bud, och för närvarande kostar kalendern 610kr. Överraskande att Tradera agerar, har aldrig tidigare sett dom göra något i stil med detta.
[/quote]
Jag har sett dem spärra, och plocka bort trissare flera gångare tidigare. Skönt att de gjorde det rätta denna gång, finns tyvärr fall där de inte spärrat trissare.

EDIT: de har även strukit det tidigare omdöme trissarkontot fått av säljaren.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?ftgnr=1836280
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar