Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av AndreasEriksson »

Utan att påstå att de har ALLT nytt i sitt utbud så kan jag lägga till Bokia i Skellefteå och Umeå.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:Jag försöker sammanställa en lista över seriebutiker som erbjuder NYA album, där/varifrån man t.ex kan köpa de nya albumen från Albumförlaget, nya Spirou- eller Asterixalbum etc direkt när de släpps. Jag menar alltså inte pressbyråerna, utan riktiga, fysiska butiker (eller nätbutiker, utöver de stora nätbokhandlarna).
Någon som direkt ser några butiker som saknas? Och jag anar att några bör tas bort.

Stockholm: Alvglans Bokhandel, Comics Heaven, Science fiction-bokhandeln, Serieboden, Serier & Sånt, Serieslussen, Staffars Serier, Stockholms Serie- & Skivhandel
Göteborg: Science fiction-bokhandeln, Seriehörnan, Serieknodden
Malmö: Lilla torgs seriemagasin, Science fiction-bokhandeln
Uppsala: Seriezonen, Prisfyndet
Linköping: Seriebörsen
Trelleborg : Seriecentrum
Växjö: Seriebubblan

Jag är tveksam till om Serieboden, Serieslussen och Stockholms Serie- & Skivhandel tar in förlagsnytt...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Jag är tveksam till om Serieboden, Serieslussen och Stockholms Serie- & Skivhandel tar in förlagsnytt...

Serieslussen har en del nytt men jag tror bara jag sett amerikanskt, kan inte påminna mig att de haft några nya svenska. Möjligen Tintin 2004-05 när nyöversättningen kom.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

Jag har åkt omkring lite i Australien och även passat på att kolla in några av deras seriebutiker. Nästan allt som finns där är amerikanskt och priserna är höga pga höga fraktkostnader. Bäst gillade jag Minotaur (121 Elizabeth Street i Melbourne), där det finns ett stort utbud med samlingsvolymer, merchandise och amatörserietidningar m.m. Det blev ett inköp av en Nya Zeeländsk amatörserietidning.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Wakuran »

Anders1 skrev:Jag har åkt omkring lite i Australien och även passat på att kolla in några av deras seriebutiker. Nästan allt som finns där är amerikanskt och priserna är höga pga höga fraktkostnader. Bäst gillade jag Minotaur (121 Elizabeth Street i Melbourne), där det finns ett stort utbud med samlingsvolymer, merchandise och amatörserietidningar m.m. Det blev ett inköp av en Nya Zeeländsk amatörserietidning.

Var den något intressant? Jag minns att man körde med en Träsket-tidning ett kort tag, där själva gimmicken var att man bara körde med australiska humorserier. När det innebar att Träsket låg hästlängder över allt annat material i tidningen var det kanske inte så förvånande att den snart fick läggas ner...
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Anders1 skrev:Jag har åkt omkring lite i Australien och även passat på att kolla in några av deras seriebutiker. Nästan allt som finns där är amerikanskt och priserna är höga pga höga fraktkostnader. Bäst gillade jag Minotaur (121 Elizabeth Street i Melbourne), där det finns ett stort utbud med samlingsvolymer, merchandise och amatörserietidningar m.m. Det blev ett inköp av en Nya Zeeländsk amatörserietidning.

Var den något intressant? Jag minns att man körde med en Träsket-tidning ett kort tag, där själva gimmicken var att man bara körde med australiska humorserier. När det innebar att Träsket låg hästlängder över allt annat material i tidningen var det kanske inte så förvånande att den snart fick läggas ner...


Jo, jag gillade den. Jag brukar leta efter amatörserietidningar som påminner om Myziplyz eller liknande, och vissa av serierna hade absolut kunnat vara med i Myziplyz. Bristle No. 8 var det förövrigt. http://www.comics.org.nz/wiki/index.php ... ent_Willis
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Labrador Road 26 »

En uppdatering: Tintinbutiken i Visby är flyttad, ligger numera på Adelsgatan 24 inte 45. Återkommer med bilder från nya butiken.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Jinime »

Labrador Road, du som verkar gilla Tintin, har du varit i butiken i gamla stan? Jag vet inte vad den heter, men den ligger på gatan nedanför gatan där Comics Heaven ligger, har en massa fina Tintin leksaker, tavlor, modeller av rymdskeppet och annat. Det är dyrt som sjutton, men det är en trevlig butik. Finns en del Asterix och annat också, men Tintin verkar dominera.

Min favoritbutik är helt klart Comics Heaven. De är mycket trevliga där, och om man prenumererar på en serie så får man den samma dag som den släpps i USA, dvs varje onsdag. Det tråkiga med svenska butiker är att ingen (såvitt jag vet) köper in sk variant covers på grund av att man måste göra en stor beställning per variant, och jag gillar att samla på sådana.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Officemakers heter den och ligger på samma gata som Comics Heaven, Stora Nygatan. Jepp har varit där, flera gånger och känner även ägaren.
http://www.artandoffice.se/

Har nog varit i samtliga seriebutiker i Stockholm.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Jinime »

Aha det kanske den gör. Tintin-figurerna är väldigt snygga, men dyra som sagt.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Du kan kolla på de som ingår i billigaste linjen från Plastoy, finns även på Comics Heaven och ligger på cirka 50 kr styck.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Jinime
Fine
Inlägg: 322
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 22:28
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Jinime »

Jo, de har jag sett, de står ju på kassabänken :) Har t o m köpt några stycken. Tintin-figurer är snyggt att dekorera hemmet med tycker jag. Till skillnad från superhjälte-figurer så kan man ändå få det att se ut som ett vuxet hem med tintin-prydnader (i andras ögon). Jag har dock ett riktigt "pojkrum" också som min sambo låter mig göra precis vad jag vill med, det är ganska skönt :)
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Kung Orne I »

Jag hittade Antikvariat Alibi i Täby med ett fantastiskt sortiment av serier, seriememorabilia, pocketdeckar, vinyl etc etc. Hylla upp och hylla ned. Billig var han oxå!

Värtavägen 85, vid Viggbyholms station. Öppet lördagar kl 12-15.

Väl värt ett besök!
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av larsa66 »

Är listan som står i denna tråds första inlägg aktuell? Uppdateras den eftersom nya butiker blommar upp eller läggs ner?
För Umeås del skulle jag vilja ha med Bokia/Åkerbloms.
Skivbutiken som står på listan är mer som ett loppis, man kan göra fynd, men dom har inga nya album tror jag.
Bokia däremot köper in samlingar från marvel och DC mm. Även alla svenska utgivningar från Albumförlaget bl. a.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

larsa66 skrev:Är listan som står i denna tråds första inlägg aktuell? Uppdateras den eftersom nya butiker blommar upp eller läggs ner?


Så är tanken ja.

larsa66 skrev:För Umeås del skulle jag vilja ha med Bokia/Åkerbloms.
Skivbutiken som står på listan är mer som ett loppis, man kan göra fynd, men dom har inga nya album tror jag.
Bokia däremot köper in samlingar från marvel och DC mm. Även alla svenska utgivningar från Albumförlaget bl. a.


Tja, Bokia är ju mer vanlig bokhandel. Nu har jag aldrig varit i Umeå, men jag har för mig att jag har sett foton från
Skivbutiken och att det snarare såg antikvariskt ut än loppis. Men det kan naturligtvis ha förändrats.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Labrador Road 26 »

Drottninggatans bokhandel mitt emot Seriezonen i Uppsala får inom kort en stor Tintinsektion. Blir återförsäljare av de officiella sakerna från Moulinsart.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
nissex
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 27 nov 2013, 03:12

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av nissex »

Vilka av dessa butiker köper/säljer begagnade serietidningar?

Och är listan fortfarande aktuell? Seriebodens hemsida är helt blank...
STOCKHOLM
Alvglans
Östgötagatan 19
Tfn: 08-6426998
Öppet: Må-fr 11-18, Lö 11-16
http://www.alvglans.se

Serieboden
Sven Vintappares gränd, Gamla Stan, (ingång från Västerlånggatan 26-28)
Tfn: 08-201281
Öppet: Må-fr 11-18, Lö 10-16, Sö 12-16
http://www.serieboden.com

Comics Heaven
Stora Nygatan 23 i Gamla Stan
Tfn: 08-202516
http://www.comicsheaven.se/

Seriegrossisten
Upplandsgatan 87 (T-bana Odenplan)
Tfn: 08-7360160
Öppet: Må-fr 11-18.30, Lö 11-17
http://www.seriegrossisten.se/

Staffars Serier
Bellmansgatan 26 A
Tfn: 08 - 6429194
Öppet: Må-tors 12-18.30, Fre 12-18, Lö 11-15
http://www.staffars.se/

Serieslussen i Stockholm
Bellmansgatan 25
Tfn: 08 - 644 50 11
Öppet: Mån-Fre 11-18, Lö 11-15

Stockholms serie- och skivhandel
Sveavägen 104
Tfn: 08 - 612 97 95
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Wakuran »

Serieboden, Comics Heaven, Seriegrossisten (Numera Serier & Sånt, på ny adress), Serieslussen och Stockholms serie- och skivhandel.

När jag praoade så gav man 25% av värdet vid inköp, och 50% på byte till annat begagnat, och du kan knappast hoppas på mer än så...

Edit: Alvglans också, tydligen... Fast ingen av de där affärerna köper nog in allt. Det beror på vad du har att sälja...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av Rufus »

nissex skrev:Vilka av dessa butiker köper/säljer begagnade serietidningar?

Och är listan fortfarande aktuell? Seriebodens hemsida är helt blank...


Kan inte ge någon garanti för att allt i listan stämmer, men avsikten är naturligtvis det.

När det gäller Serieboden, så testade jag nu att gå in på deras hemsida, och det var
inga problem alls. Och de har skrivit följande angående din fråga om köp: Vi KÖPER eller BYTER gärna in dina gamla serietidningar. Ring oss innan och berätta vad ni vill komma in med!
sonjaanders
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 08 apr 2014, 13:52

Re: Den nya stora tråden om seriebutiker (bidra gärna)

Inlägg av sonjaanders »

Är ny på forumet och uppskattar verkligen inläggen om nya butiker. Ville bara säga tack! :)
Skriv svar