Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Hur förvarar du dina serier - Tips och bilder

Inlägg av Sir-L »

citat:Ursprungligen postat av Olof
Jag har mina funderingar om att kasta ut kläderna ur garderoben och inreda ett samlarlager där i mörkret med lagerhyllor i trä och riktiga papplådor för stående förvaring. Kläderna kan man stuva in i en IKEA-garderob.

Bra idé där. Jag och frugan har precis köpt en kåk som vi ska renovera, passar ju alldeles lysande att fixa till en "walk-in-garderob" för serietidningar [:o)]

Förresten vart får man tag i papplådor i bra format?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

citat:Ursprungligen postat av Sir-L
Bra idé där. Jag och frugan har precis köpt en kåk som vi ska renovera, passar ju alldeles lysande att fixa till en "walk-in-garderob" för serietidningar [:o)]

Förresten vart får man tag i papplådor i bra format?


Tomma datapappers lådor tycker jag duger utmärkt. passar både tidningar och album.[:)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Sir-L skrev:Förresten vart får man tag i papplådor i bra format?


Jag använder Fantomens samlingsmappar. Tyvärr har de bytt utseende nyligen så nästa gång jag beställer fler (vilket jag behöver göra ungefär nu) blir det en annan sort ...

Jag kanske skulle prova skrivarpapperslåder som Burnout föreslår, fast de känns ju lite grövre ... Allt jag lägger i sådana vill jag nog ha i plastfickor också?
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

Jag tycker flingpaket funkar bra men skall gå över till kartonger för kopieringspapper (då får man ett lock också)
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Annars funkar vanliga bruna papplådor lika bra. Det finns lite olika att välja på hos olika kontorsvaruhus eller pappersgrossister. Såna här lådor förvarar jag lite enklare standardtidningar i:

Bild



Och så här ser det ut när det är klart:

Bild

[:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Börjar känna på mig att mina staplar med tidningar är lite ute nu.
Men jag har ju inga kopierningspapperslådor så det är lite synd om mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

vad tråkigt att alla har sina tidningar undanstuvade! Ha dem framme! Titta på dem varja dag UTAN att behöva anstränga dig genom att drafram lådor från en mörk garderob! Själv har jag mina liggandes i en STOR hylla (måste köpa en ny eftersom den är full...)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

citat:Ursprungligen postat av Agentum
Men jag har ju inga kopierningspapperslådor så det är lite synd om mig.


Du känner ingen som jobbar på kontor. datapapplådor bruka ligga i drivor där. Dom är glada att bli av med dom eller gå runt till olika kontor och tinga dom (att dom lägger undan dom och du hämtar om några dagar) Går alltid att lösa.[^]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Om inte annat så var det ett bra råd.
Felet med mina staplar är ju att tidningarna slits så mycket när man går igenom den.
Jag är inte noga med skick, men trasiga tidningar avskyr jag, kan stå ut med kanstötningar och småvikningar och rullad rygg osv, men trasigt omslag då vill jag inte ha skiten.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Har alla mina serier i plastfikor staende i kartonger undangomda i en garderob. Haller med Looding om att serier bor synas. Skulle helst av allt vilja ha en stor bokhylla i ek dar alla serier star, precis som boker. Problemet ar att jag inte har en ekbokhylla, och aven om jag hade det har jag inte plats for det i min lilla studentlya. Sedan vet jag inte hur bra det ar for tidningarna att vara framme sa... Men det ar en fin tanke :)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

För ett tag sedan tänkte jag vara ambitiös och göra egna mappar (inspirerad av en tråd om att göra egna DVDboxar på DVDforumet). Efter ett försök blev jag lite avskräckt och har inte fått tummen ur att göra fler.

Här är resultatet av mycket mätande, klistrande och en hel del muttrande:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 Sir-L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Fasiken! Du skulle kunna sälja såna! Skit snygg! Fortsätta måste du göra!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo hur än jobbigt det där var så är det ju nåt man kan vara stolt över.
Jag antar att man kan snygga till en låda på liknade sätt.
Vad är det för pappaer eller vad det är man skriver ut på för att kunna klistar så där utan att det blir fult?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Jag använde 100grams papper men man kan använda 80g också, trixet är att man klistrar på bokplast. Resultatet blir en smidig och stabil "kartong". Har man som jag bara tillgång till en A4skrivare är det suveränt att lägga ihop alla delar och sedan klistra över bokplasten och vips så har man allt i ett stycke.

Man måste vara noga med själva lådan, jag hade en klen kniv som jag skar med och vissa av sidorna diffade på någon mm sen var det hopplöst att limma på omslaget så det såg bra ut.

Fick idéen från denna sida:
http://www.stefaneriksson.se/boxar/kompendium/
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag är grymt imponerad, detta åste jag försöka göra med något.

Det ser ju proffesionel ut.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Detta kommer jag att försöka mig på! Det ser så enkelt ut [V]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Det där var ju sketasnyggt, Sir-L......... [|)] Jag förstår att det måste ha varit ett jäkla jobb och att det nästan är ett Herkulesarbete att sitta och snickra ihop såna lådor till en seriesamling på flera tusen tidningar, men tänk vad snyggt det hade blivit i bokhyllan. Hyllplan efter hyllplan med såna där kassetter. [^]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Tackar tackar. Jo, det blir lite jobbigt i längden så det vore ju guld om man kunde få tag i en schysst låda att utgå ifrån. Men ett par boxar i veckan så är man ju klar lagom till pensionen ;)
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Jag bröt loss den här delen av Vad samlar du på-tråden:
topic.asp?TOPIC_ID=17

... eftersom jag tyckte att den förtjänade ett bättre öde än att hamna i mitten av en uppräkningstråd. [:)]

/admin
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Har gjort en box som Sir-L visar, fast har ingen bra skrivare (ännu). Resultatet blev ganska bra tycker jag. Får plats med spirou nr 0-10. Ser riktigt stiligt ut! Kommer att göra mångar fler
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar