Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Jo det begriper jag, jag menade när det begav sig att särskilt humorserier just fick en färg och då rött för att det ju är det enda simmöht fungerar, man tycktes ned det levererat lite mer ön rent svartvitt, idag Jan man undra över det, men det lär de väl vetat bättre då
Att ni nu ger ut en reorint som är likadan är ju inget konstigt alls.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Jo, lingonsylt var ju rätt vanligt där ett tag då riktigt fyrfärgstryck var dyrt. Nuförtiden tror jag det blivit så billigt att det inte längre är något de flesta utgivare behöver fundera över av ekonomiska skäl...

https://seriewikin.serieframjandet.se/i ... Lingonsylt
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bild

Titan Books 10:e samling med James Bond av Lawrence/Horak: The Phoenix Project med serier från 1974-76 och Herman Hedning 2/2021.

Sen har den alldeles underbara hårdpärms-samlingen av Harley Quinn and the Birds of Prey: The Hunt For Harley anlänt: (möjligen lite spoilervarning här)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Bild

Bild

Bild

Bild

Jag tror inte jag ljuger om jag påstår att det här är helt i paritet med Amanda & Jimmys sejour på Power Girl, både vad gäller manus och teckningar (även om humorn är väldigt annorlunda när Harleen Frances Quinzel står i centrum av handligen). Man har verkligen dragit nytta av det större magasinsformatet och bilderna myllrar av roliga detaljer och allehanda konstigheter som hela tiden försiggår i bakgrunden. Det blir även ett oerhört sockersött slut på berättelsen som också är fullständigt tillfredsställande, inte olikt det i Big Bang Theory där personerna uppenbarligen fortsätter sina liv men nu utan TV-publik. Eller som Jimmy uttrycker det: "It was us signing off from the characters and stories until DC gets a new group of people running it that understands what we do." Fan tro't!

(Det skulle för övrigt vara kul att höra vad smorkin har att säga om denna då han också begriper sig på det Amanda & Jimmy gör...)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lite blandat nytt:

Bild

Kalle Anka Klassiker 2/2021, Herman Hedning 3/2021, Future State: Wonder Woman #2, Wonder Girl #1, Hey Kids! Comics! vol II #1.

Bild

Reckless 2: Friend of the Devil, She's Josie, Spell on Wheels 2: Just to Get to You (Nu borde forumiterna utan problem kunna indentifiera fordonet i förgrunden).

Bild

Åshöjdens BK 2: Edwards egen väg, Disney Masters 15: The New Adventures of the Phantom Blot (skönt att slippa slita på originaltidningarna).

Bild

Spirou: Hoppets tid - Första delen, MAD de största tecknarna 4: Mort Drucker.

Bild

Harley Quinn and the Birds of Prey #4 (nu är det slut), Love and Rockets #10.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Den här lilla guldklimpen kom i brevlådan idag. [:)]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Själv tycker jag Conner och Palmiotti gjorde den löpande serien för länge, de verkade väldigt trötta innan andra tog över och faktiskt imo gjorde det roligare igen, det var för många bifigurer de höll fast vid.

Nu gör de specialare och det tror jag är bättre, då de slipper följa en månadseries oändliga fortsättning.

Tyvärr är ju figuren utsatt för så mycket skräp så man kan undra, fast då de är på väg att låta allt gå bara så länge de inte måste betala mer än baslöner oavsett förstår man att det här nog närmar sig slutet om det fortsätter.
Alla det minsta insatta i sånt här vet att team som helt enkelt passar bra ihop levererar det bästa, om de då inte får ett skit extra för det är det över.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Själv tycker jag Conner och Palmiotti gjorde den löpande serien för länge, de verkade väldigt trötta innan andra tog över och faktiskt imo gjorde det roligare igen, det var för många bifigurer de höll fast vid.

Nu gör de specialare och det tror jag är bättre, då de slipper följa en månadseries oändliga fortsättning.

Jimmy Palmiotti har varit ganska öppen med att deras Black Label-miniserie inte riktigt blev vad de hoppats på efter Batman-debaclet och man hade tänkt sig avsevärt mer nakenhet i bilderna. Nu var det bara de mer explicita svordomarna som fick stanna kvar (Och frågan är om det var någon fördel eftersom de "låtsassvordomar" man använde sig av tidigare var långt mer underhållande?) och eventuella bara bröst och annat doldes med rosa moln och listigt placerade inredningsdetaljer.

Han har också sagt att de kommer att fokusera på egna serier som de äger rättigheterna till i framtiden, både på grund av att de tjänar mer på dessa men också för att de stora förlagen numera inte är så intresserade av deras förslag eller ringer och frågar om de är taggade att göra något med den eller den figuren. [xx(]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
MGHG
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 07 jan 2017, 13:56

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MGHG »

K-E Lindkvist skrev:Lite blandat nytt:

Bild

Kalle Anka Klassiker 2/2021, Herman Hedning 3/2021, Future State: Wonder Woman #2, Wonder Girl #1, Hey Kids! Comics! vol II #1.

[…]

Hur är Hey Kids! Comics!?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

MGHG skrev:
K-E Lindkvist skrev:Lite blandat nytt:
Kalle Anka Klassiker 2/2021, Herman Hedning 3/2021, Future State: Wonder Woman #2, Wonder Girl #1, Hey Kids! Comics! vol II #1.
[…]

Hur är Hey Kids! Comics!?

Eftersom det är Howard Chaykin så kräver den fullständig koncentration vid läsandet med sitt myllrande persongalleri och sin hoppande tidsaxel, så jag väntar med att ta mig an den tills jag har alla delarna. Första delen om fem nummer var intressant som Chaykins personliga version av den amerikanska seriehistorien och han håller naturligtvis inte inne med vad han tycker om den. Dock lite jobbigt att inte kunna identifiera alla personers historiska motsvarigheter utan hjälp. Med detta sagt förstår den presumtive läsaren att ett visst seriehistoriskt intresse är en förutsättning för att få ut något av den...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:
MGHG skrev:
K-E Lindkvist skrev:Lite blandat nytt:
Kalle Anka Klassiker 2/2021, Herman Hedning 3/2021, Future State: Wonder Woman #2, Wonder Girl #1, Hey Kids! Comics! vol II #1.
[…]

Hur är Hey Kids! Comics!?

Eftersom det är Howard Chaykin så kräver den fullständig koncentration vid läsandet med sitt myllrande persongalleri och sin hoppande tidsaxel, så jag väntar med att ta mig an den tills jag har alla delarna. Första delen om fem nummer var intressant som Chaykins personliga version av den amerikanska seriehistorien och han håller naturligtvis inte inne med vad han tycker om den. Dock lite jobbigt att inte kunna identifiera alla personers historiska motsvarigheter utan hjälp. Med detta sagt förstår den presumtive läsaren att ett visst seriehistoriskt intresse är en förutsättning för att få ut något av den...

Så är det en fiktionaliserad tolkning av amerikansk serietidningshistoria, en superhjltehistoria, eller en kombination av båda två...?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Wakuran skrev:Så är det en fiktionaliserad tolkning av amerikansk serietidningshistoria, en superhjltehistoria, eller en kombination av båda två...?

Det förstnämnda. Chaykin gör en nyckelroman i serieform. De enda superhjältar som förekommer är de på seriesidorna.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Bild

Magnus Knutsson & Ulf Janssons Granköping, Kalle Anka Klassiker 3/2021 & Hey Kids! Comics! volume II #2.

Observation: Av de 66 "hedersmedborgare" i Granköping (de som förhandsbeställde av Andreas) som listas i slutet av boken kommer inte en enda från spinnsidan. Appellerar inte Knutsson/Janssons serier till kvinnor?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Kunde inte hålla mig borta från den här. [V]

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MrKumquack »

Grumme skrev:Kunde inte hålla mig borta från den här.

Det kunde inte jag heller! Den ligger snart genomläst på soffbordet. Ett mycket bra köp för övrigt!! [^]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lite nytt i augusti:

Bild

Bacon & Egg: Serverat & klart, Disney Masters #17 Mickey Mouse: The Man From Altacraz, Vätterns Fasa av Christina Jonsson och Atom Agency 1: Furstinnans juveler.

Bild

Kalle Anka Klassiker 4/21, Herman Hedning 4/21, Wonder Girl #2, Hey Kids! Comics! vol II #3 och Blue And Gold #1.

Bild

Illustrators Quarterly Special #10: Sydney Jordan & Jim Holdaway.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av super85 »

Beställt Blue&Gold jag också. Enda "in continuity" tidningen jag tror jag kommer titta på från DC framöver. Tänkte att göra ett undantag eftersom det är Dan Jurgens.
Användarvisningsbild
manter
Very Good
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 24 mar 2008, 21:26
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av manter »

Jag gillar också"Farbror Joakims växelrika liv-Bästa som hänt på länge-Tack så mycket för tipset Grumme ochMrKumquack
manter
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Det har blivit en del inköp i Köpenhamn och Wien:

Bild


My Way comics var en ny bekantskap och trevlig sådan. Kul fanzine-humor. Clever & Smart av spanjoren Ibanez har vi dessvärre inte fått se mycket av i Sverige (två stycken Flink & Fummel-album), men på tyska finns massor med album utgivna och i flera upplagor av denne knashumoristiske mästare. Ett smurfalbum som ej finns på svenska inköpt på Faraos cigarrer.

Bild

Några Goofy-tidningar som innehåller en hel del tokroligt i Sverige opublicerat material av gänget som gjorde Historiens mästare-albumen.

Bild

En Lustiges Taschenbuch med vad jag kan se i Sverige opublicerade gamla italienska Kalle Anka-serier, hittade jag. Ephraim Kishons bok innehåller inte serier, men jag tycker att denne rolige humorist hör ihop med de andra ändå. Israelisk humor som inte översätts till svenska, men det finns en hel del översatt till tyska.

/Formatfix. Admin
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Johan Blixt »

Rufus skrev:Ephraim Kishons bok innehåller inte serier, men jag tycker att denne rolige humorist hör ihop med de andra ändå. Israelisk humor som inte översätts till svenska, men det finns en hel del översatt till tyska.

Jag har läst tre av hans böcker på svenska: "Ingen olja, Moses", "Farväl till Sodom och Gomorra" och "Min familj på gott och ont" samt "Noah's Ark, Tourist Class" på engelska. Trevlig läsning.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Det har blivit en del inköp i Köpenhamn och Wien:

...

Några Goofy-tidningar som innehåller en hel del tokroligt i Sverige opublicerat material av gänget som gjorde Historiens mästare-albumen.

En Lustiges Taschenbuch med vad jag kan se i Sverige opublicerade gamla italienska Kalle Anka-serier, hittade jag. Ephraim Kishons bok innehåller inte serier, men jag tycker att denne rolige humorist hör ihop med de andra ändå. Israelisk humor som inte översätts till svenska, men det finns en hel del översatt till tyska.

Idag har faktiskt även jag köpt tyska ankor. Hittade just idag den här luntan med Barks- och Rosaserier på Myrorna. Urval av Barks-serier samt Rosa-serier som antingen är uppföljare eller specifikt refererar till Barks-serierna.

"Länder - Enten - Abenteuer: Familie Duck auf Schatzsuche." "(Länder - Ankor - Äventyr: Familjen Anka på skattjakt."

https://inducks.org/issue.php?c=de%2FLEA+1

Nu har jag nog visserligen de flesta av de där serierna i någon annan utgåva redan, och min knackiga skoltyska innebär att jag hellre läser på engelska eller skandinaviska när jag har möjlighet, men priset på 25 kr var svårt att stå emot...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar