Veckans underbara godbitar tråd #2

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av burnout »

Sir-L skrev:
Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Och ett annat från tradera: ÄNTLIGEN!
* Seriemagasinet-kortlek som gavs ut som en prenumerationsgåva.

Har man bara lagt in den där baksidan med logotyperna, eller har man också litet bilder på korten med typ Steve Roper och Mike Nomad, samt Kerry och Lefty Drake osv. ?


Den är visserligen inplastad så jag kan inte vara säker men det är nog bara baksidan.
Kommer inte ihåg något annat från annonsen i tidningen.


Det är en vanlig kortlek, med logga på baksidan för seriemaggan. Den hade jag missat [}:)] . Hoppas det kommer flera.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Sir-L »

burnout skrev:[...]Den hade jag missat [}:)] . [...]

Det var därför den blev så billig då [:o)]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:
Sir-L skrev:Och ett annat från tradera: ÄNTLIGEN!
* Seriemagasinet-kortlek som gavs ut som en prenumerationsgåva.

Har man bara lagt in den där baksidan med logotyperna, eller har man också litet bilder på korten med typ Steve Roper och Mike Nomad, samt Kerry och Lefty Drake osv. ?


Med största sannolikhet är det bara baksidorna som har Seriemagasinet-tryck. Det hade förvisso varit kul med Steve Roper som knekt och Kerry Drake som kung, men det skulle ha blivit omständigt och dyrt för Semic.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nytt till handlingarna:

Bild

Svensk seriehistoria - tredje boken, Pulp (one-shot av Brubaker/Phillips), Åshöjdens BK del 1 och Elvis - toastad men inte bränd (signerad förstaupplaga fyndad hos myrstackarna).

Bild

Adventureman #2-3 (tvåan i andraupplaga, Staffar hann aldrig få den första för den sålde slut för snabbt), Black Magick #12-13 (Nicola får teckna "full frontal nudity"), Kalle Anka Klassiker 4/2020, 91:an 19-20/2020 (när herrar Reimerthi och Lozell drar igång ett nytt historiskt äventyr vill jag vara med från början) och Herman Hedning 4 & 5/2020.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

Är Brubakers Pulp värd at köpa?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Agentum skrev:Är Brubakers Pulp värd at köpa?

Det tycker jag nog. Man skall inte vänta sig en lika komplex story som i deras miniserier eftersom det rör sig om ett album på endast 96 sidor, men faktum är att Brubaker/Phillips lagt ribban så högt att även ett mellanspel i deras serieskapande (som detta är att betrakta som) är mycket läsvärt.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Agentum »

tack för svaret.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Lite av varje från Staffars & annorstädes:

Bild

Harley Quinn & the Birds of Prey #3 (mer underlivshumor och ultravåld från Palmiotti/Conner), Adventureman #4 (slut för denna gång men det blir med största sannolikhet mera) och Johnny Hazard vol 8 (6 högklassiga episoder från 1956).

Bild

Detective Comics #1028, Black Magick #14-15, Exorsisters vol 2 (utgivningen av serietidningen i "fast form" avslutades abrupt efter nummer 6 men här är allt samlat till glädje för de som inte vill läsa digitalt på skärm), 91:an 22/2020 ("Den försvunna lasten" del 2) och Kalle Anka Klassiker 5/2020. De sista är två tidningar som koll. Gunnarsson sätter samman, minsann.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Jag hittade en kul grej på den lokala second hand-shoppen, ett Asterix-album (Det stora bygrälet) översatt till dialekten som pratas i Österrikes huvudstad, Wien:

Bild

Asterix är väldigt populär i det tyskspråkiga språkområdet och flera Asterix-album finns översatta till flera tyska dialekter.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:Jag hittade en kul grej på den lokala second hand-shoppen, ett Asterix-album (Det stora bygrälet) översatt till dialekten som pratas i Österrikes huvudstad, Wien:

Bild

Asterix är väldigt populär i det tyskspråkiga språkområdet och flera Asterix-album finns översatta till flera tyska dialekter.

Hmm, "La grande fosse" heter albumet på franska, så jag antar att "Grobn" betyder vallgrav och är besläktad med "gruva". Annars är det väl mest ordet "Büdln" för teckningar som är svårt att härleda.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Hmm, "La grande fosse" heter albumet på franska, så jag antar att "Grobn" betyder vallgrav och är besläktad med "gruva". Annars är det väl mest ordet "Büdln" för teckningar som är svårt att härleda.


I albumet medföljer även en flera sidor lång ordlista, vilken är oumbärlig, eftersom "Wien-tyska" inte är den lättaste. Men just nu har jag inte albumet tillgängligt tyvärr. Vallgrav heter Graben på standardtyska och gruva Grube, så mycket kan jag säga.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Grumme »

Åtta Mafaldaalbum av elva som samma säljare lade ut på Tradera. Tyvärr i separata auktioner, så tre stycken missade jag. [:X]
Hojta till om ni har de övriga till salu.

Bild


Årets fynd blev alla dessa Bamsebiblioteket för mindre än 300:- inkl. frakt! [:)]


Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Skall man få de serier man vill ha i julklapp får man ge bort dem till sig själv:

Bild

Ferguson - Bonnbränna Deluxe, Kalle & Hobbe: Söndagar 1985-1995 (Kickstarterutgåvan utan streckkod på baksidan)

Bild

2 x Disney Masters. Dick Kinney & Al Hubbard: Follow the Fearless Leader & Carl Fallberg & Paul Murry: The Sunken City.

Lite svenska serietidningar:

Bild

91:an 24-26/2020 (med del 3-5 av Reimerthi/Lozells historiska äventyr "Den försvunna lasten"), Herman Hedning 6/2020 (Mandalorian-parodin kan vara något av det bästa Jonas åstadkommit i serieväg) och Kalle Anka Klassiker 6/2020 (med bland annat en översatt Barks-synopsis till en av serierna i tidningen).
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Gory-Glory
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 22 feb 2016, 09:28

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av Gory-Glory »

Hej

Här är mina senaste köp av serietidningar sedan i höstas

Jag var först på Rum För Serier i Malmö och köpte

Satellit Serien - Nr 3/1987 - 5 Kronor
Satellit Serien - Nr 4/1988 - 30 Kronor
Satellit Serien - Nr 5/1988 - 5 Kronor
Satellit Serien - Nr 6/1988 - 30 Kronor
Satellit Serien - Nr 7/1988 - 5 kronor
Satellit Serien - Nr 10/1988 - 5 Kronor
Satellit Serien - Nr 5/1989 - 5 Kronor

Bild

Hulk - Nr 6/1982 - 5 Kronor
Transformers - Nr 2/1988 - 5 Kronor
The Real Ghostbusters - Nr 3/1989 - 5 Kronor

Bild

Sen gick jag bort til Öppen Famn och köpte tre nytryckta Asterixalbum som är tryckta år 2020

Asterix - Nr 7 - Romarnas Skräck - 5 Kronor
Asterix - Nr 9 - Asterix och Goterna - 5 Kronor
Asterix - Nr 14 - Asterix i Spanien - 5 Kronor

Bild

ALF - Nummer 1/1990

Bravestarr - Nummer 1/1988
Bravestarr - Nummer 2/1988

Daffy & Co - Nummer 3/1985
Daffy & Co - Nummer 6/1985
Daffy & Co - Nummer 7/1985
Daffy & Co - Nummer 2/1986
Daffy & Co - Nummer 3/1986
Daffy & Co - Nummer 9/1986

Bild

Action Force - Nummer 5/1988 - 5 Kronor
Action Force - Nummer 7/1990 - 5 Kronor

Daffy & Co - Nummer 9/1985 - 5 Kronor
Daffy & Co - Nummer 3/1986 - 5 Kronor

Familjen Flinta - Nummer 5/1977 - 5 Kronor
Familjen Flinta - Nummer 1/1980 - 5 Kronor
Familjen Flinta - Nummer 2/1980 - 5 Kronor

Hacke Hackspett - Nummer 8/1985 - 5 Kronor

Transformers - Nummer 2/1988 - 5 Kronor
Transformers - Nummer 3/1988 - 5 Kronor
Transformers - Nummer 4/1988 - 5 Kronor
Transformers - Nummer 5/1988 - 5 Kronor

Hook - Nummer 1/1992 - 10 Kronor
Hook - Nummer 2/1992 - 10 Kronor

Bild

https://serieframjandet.se/rum-for-serier/
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

Dags att summera årets första månad:

Bild

91:an 2-3/2021 med de avslutande delarna av Claes Reimerthi & Gert Lozells historiska 1700-talsäventyr och Herman Hedning 0/2021 (almanacksnummer för kickstarterprenumeranter).

Bild

Hellboy and the B.P.R.D., Black Magick #16, Future State: Wonder Woman #1, Dark Nights Death Metal: The Multiverse Who Laughs #1, Love & Rockets #9.

Och sen... (trumvirvel): Den magnifika albumutgåvan av Adventureman Volume 1: The End and Everything After.

Bild

Europeiskt album-format är rejält större än serietidningen.

Bild
Bild

Terry Dodson tecknar numera på ett sätt som är avsett för albumpublicering och utnyttjar de större sidorna till fullo. I serietidningsformat blir hans detaljerade bilder lätt plottriga, men här kommer de till sin rätt och tål att granskas mycket ingående.

Bild

Det snålas inte på extramaterialet heller! Det här är en serie som verkligen förmedlar känslan av att upphovsmännen haft mycket roligt under arbetet och att de inte sparat någon möda för att det skall bli så bra som det överhuvudtaget går att få till. Rekommenderas helhjärtat!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av trimble »

Tack för tipset, beställde just, Adventureman Volume 1: The End and Everything After.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

trimble skrev:Tack för tipset, beställde just, Adventureman Volume 1: The End and Everything After.

Så trevligt! Jag hoppas att du kommer att tycka om den.
Tänk dock på att fastän den första delen svällde till hela 56 sidor under arbetets gång så hinner plotten knappt starta i denna inledande volym (och eftersom inget förklaras speciellt ingående och man kastas rätt in i handlingen på en gång kan det upplevas som lätt förvirrande). Men förtvivla ej, enligt uppgift är Terry & Rachel i full färd med att visualisera fortsättningen ute i den Oregonska vildmarken, så den kommer inte att dröja längre än nödvändigt...

Bild
Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av trimble »

Har läst Red One Book1 och Book 2, frågan är om det finns en Book 3, tvåan slutade med "to be continued...."
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av K-E Lindkvist »

trimble skrev:Har läst Red One Book1 och Book 2, frågan är om det finns en Book 3, tvåan slutade med "to be continued...."

Det Terry Dodson sagt angående Red One är att "han gör ett uppehåll för att arbeta med Adventureman" men att den skall slutföras. Ingen vet när, dock. Om Xavier Dorison har någon åsikt har jag inte lyckats hitta den. (Det sista med Red One som producerades var en kortare historia till Glenats 50-årsjubileum, Jag tror inte den finns översatt till något språk jag förstår.)
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Veckans underbara godbitar tråd #2

Inlägg av MrKumquack »

Bild
Ett litet, men naggande gott inköp denna vecka. Från vänster till höger: Årets första nummer av Kalle Anka Klassiker, recenserad av mig i annan tråd. Familjen Ankas släktkrönika, ej läst men hastigt igenombläddrad. Och till sist den tredje Rocky-samlingen, köpt under dagens bokrea på Akademibokhandeln till ett riktigt bra pris!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar