Vilket skick anser ni att detta är?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av MarvelParveln »

En annan fråga. Jag har ett gäng tidningar som jag själv köpte i början/mitten på åttiotalet och som jag stoppade olästa i plastfickor. Problemet är att jag stoppade dom i just klassiska plastfickor vilket förstås inte är bra. Dessutom har dom fått stå på vinden hos morsan i 25 år. Det jag såg när jag tittade igenom dom nu var att flera av dom hade blivit lite småfläckiga (åt det gröngrå hållet), vilket framförallt var tydligt där färgen är vit (mest på baksidan alltså). Vad kan detta vara? Mögel? Hur mycket drar detta ner på en blaska som i övrigt är i absolut toppskick?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Ellingen »

MarvelParveln skrev:En annan fråga. Jag har ett gäng tidningar som jag själv köpte i början/mitten på åttiotalet och som jag stoppade olästa i plastfickor. Problemet är att jag stoppade dom i just klassiska plastfickor vilket förstås inte är bra. Dessutom har dom fått stå på vinden hos morsan i 25 år. Det jag såg när jag tittade igenom dom nu var att flera av dom hade blivit lite småfläckiga (åt det gröngrå hållet), vilket framförallt var tydligt där färgen är vit (mest på baksidan alltså). Vad kan detta vara? Mögel? Hur mycket drar detta ner på en blaska som i övrigt är i absolut toppskick?


Är det mögel är det, för att uttrycka det milt, inte bra.

De stora flertalet samlare, läs eller toppskick, ratar mögelskadat.

Faktiskt läge besöka återvinningen.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Magnus »

MarvelParveln skrev:Det är, som tur är kanske, ingen som försöker sälja på mig tidningarna utan det är anteckningar jag själv gjort när jag gick igenom en tidningshög för ett tag sedan. Jag var mest intresserad av hur mycket respektive defekt kan tänkas dra ner en blaska, så att jag har ett hum om var dom kan hamna (VF eller FR, typ [:)] ). Med skavd rygg menar jag i det här fallet en rygg som är nästan helt vit pga färgsläpp (kanske 2 mm brett), men som i övrigt håller ihop. Minimalt hörnveck menas i det här fallet en hypotenusa på kanske 3-4 cm, men vecket är knappt märkbart (eller, jo det är det förstås för en som kan [:)] )


En kraftigt skavd rygg är givetvis i det lägre skiktet, håller den ihop så är det ca good.

Ett veck på 3-4 cm kallar jag inte för minimalt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Magnus »

Ellingen skrev:
MarvelParveln skrev:En annan fråga. Jag har ett gäng tidningar som jag själv köpte i början/mitten på åttiotalet och som jag stoppade olästa i plastfickor. Problemet är att jag stoppade dom i just klassiska plastfickor vilket förstås inte är bra. Dessutom har dom fått stå på vinden hos morsan i 25 år. Det jag såg när jag tittade igenom dom nu var att flera av dom hade blivit lite småfläckiga (åt det gröngrå hållet), vilket framförallt var tydligt där färgen är vit (mest på baksidan alltså). Vad kan detta vara? Mögel? Hur mycket drar detta ner på en blaska som i övrigt är i absolut toppskick?


Är det mögel är det, för att uttrycka det milt, inte bra.

De stora flertalet samlare, läs eller toppskick, ratar mögelskadat.

Faktiskt läge besöka återvinningen.


Får hålla med där.
Relativt nya tidningar med mögelskador, inte bra. De kommer troligen inte att hitta in i någons samling.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Magnus skrev:
Ellingen skrev:
MarvelParveln skrev:En annan fråga. Jag har ett gäng tidningar som jag själv köpte i början/mitten på åttiotalet och som jag stoppade olästa i plastfickor. Problemet är att jag stoppade dom i just klassiska plastfickor vilket förstås inte är bra. Dessutom har dom fått stå på vinden hos morsan i 25 år. Det jag såg när jag tittade igenom dom nu var att flera av dom hade blivit lite småfläckiga (åt det gröngrå hållet), vilket framförallt var tydligt där färgen är vit (mest på baksidan alltså). Vad kan detta vara? Mögel? Hur mycket drar detta ner på en blaska som i övrigt är i absolut toppskick?


Är det mögel är det, för att uttrycka det milt, inte bra.

De stora flertalet samlare, läs eller toppskick, ratar mögelskadat.

Faktiskt läge besöka återvinningen.


Får hålla med där.
Relativt nya tidningar med mögelskador, inte bra. De kommer troligen inte att hitta in i någons samling.


+1 på den. Släng. Du vill inte ens ha in det på samma hyllor som dina samlingstidningar.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Magnus skrev:Ett veck på 3-4 cm kallar jag inte för minimalt.


Man får väl hoppas att han menar 3-4 mm annars är det ju ett graverande fel. Ett 40 mm brytveck med färgsläpp är väl i bästa fall 3.5 VG-.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av MarvelParveln »

Jo, jag förstår att mögel inte är kul, men hur kan man vara säker på att det är mögel? Jag menar, det är klart att tidningen inte ser ut som den gjorde när den var ny, men jag kan inte avgöra om "fläckarna" kan bero på något annat än just mögel. Det är ju inte så att blaskorna stinker gammal källare. Vissa fläckar/märken ser nästan ut som blyerts men det tror jag inte heller att det är. Om det nu är mögel, kan det sprida sig även om grejerna är inplastade? Isf är det väl förstås bäst att ta det säkra före det osäkra och slänga dom!

Jag menade 3-4 cm! Med "minimalt" menade jag i det här fallet att själva vecket är väldigt tunnt och alltså inte syns så mycket som vissa andra veck. Jag förstår att ni inte tycker att det är en minimal defekt, och det är det väl inte heller, men nu var det så jag skrev i min egen lilla minnesanteckning. Frågan är alltså egentligen, hur mycket drar ett hörnveck ner och är det någon skillnad på om det är ett "sylvasst snitt" eller ett "rejält ärr"?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Ellingen »

MarvelParveln skrev:Jo, jag förstår att mögel inte är kul, men hur kan man vara säker på att det är mögel? Jag menar, det är klart att tidningen inte ser ut som den gjorde när den var ny, men jag kan inte avgöra om "fläckarna" kan bero på något annat än just mögel. Det är ju inte så att blaskorna stinker gammal källare. Vissa fläckar/märken ser nästan ut som blyerts men det tror jag inte heller att det är. Om det nu är mögel, kan det sprida sig även om grejerna är inplastade? Isf är det väl förstås bäst att ta det säkra före det osäkra och slänga dom!

Hmm....
Bäst vore om vår Marvelparvelvän börjar ta bilder istället för skriver långa uppsatser.... [^]
Släng inget - ta nytta av dina vänner - men var inte så rackarns bekväm! [;)]
En digitalkamera/mobil har du väl? [8D]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av MarvelParveln »

He, he, det kanske är dags att lämna stenåldern nu menar du?! [:)] Ja, jag får väl försöka skärpa mig. I det här fallet tror jag dock inte att man skulle uppfatta "fläckarna" på ett foto, men för framtida syften är det väl bra att lära sig fota (jag är inte ens betrodd när det gäller att ta bilder under semestern) och lägga upp. Får se det som en hemläxa [^]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av burnout »

MarvelParveln skrev: lära sig att fota (jag är inte ens betrodd när det gäller att ta bilder under semestern) och lägga upp.


Eller ta hjälp av den som stoppat dig. [:)]
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av MarvelParveln »

Bra idé [:o)]
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Mithroth »

MarvelParveln skrev:En annan fråga. Jag har ett gäng tidningar som jag själv köpte i början/mitten på åttiotalet och som jag stoppade olästa i plastfickor. Problemet är att jag stoppade dom i just klassiska plastfickor vilket förstås inte är bra. Dessutom har dom fått stå på vinden hos morsan i 25 år. Det jag såg när jag tittade igenom dom nu var att flera av dom hade blivit lite småfläckiga (åt det gröngrå hållet), vilket framförallt var tydligt där färgen är vit (mest på baksidan alltså). Vad kan detta vara? Mögel? Hur mycket drar detta ner på en blaska som i övrigt är i absolut toppskick?


Är inte sådana här skador orsakade av syra från plastfickorna? Kanske med tillskott av damm om de har ståt med öppningen uppåt.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av MarvelParveln »

Precis vad jag tror, för jag kan inte få det till mögel hur mycket jag än tittar på det...
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av MarvelParveln »

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att förstå hur jag gör för att infoga en bild (just nu ligger den sparad på min burk)?
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av luckylök »

Det finns en liten ruta där det står Img, om du skriver i besvara tråden. Klicka på den och kopiera in adressen till vart du har lagt upp bilden. Men om du inte fått upp den på nätet måste du använda en annan tjänst, tex http://imageshack.us/ . Därefter är det bara att göra som jag skrev innan.
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av MarvelParveln »

Bild
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av MarvelParveln »

Det funkade, typ:-) Men jag vill ju att man ska kunna se själva bilden i posten s.a.s! Hur gör man då?

Bilden är på blaskan med konstiga fläckar, vilka knappt syns på bilden iofs. Måste förfina mina fotokunskaper en aning om det ska vara någon mening, men alltid en början...
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Nima »

Du måste ha den direkt länken till bilden.
http://img200.imageshack.us/img200/3491 ... 042241.jpg

Så när du har laddat upp en bild, så högerklickar du på den och klickar på visa bild, och den adressen är det du ska ha.

Du kan prova dig fram på testforumet.
viewforum.php?f=50

Passar på att fixa bilden i ditt inlägg också.
Mod/Kungnima
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Labrador Road 26 »

MarvelParveln skrev:Bilden är på blaskan med konstiga fläckar, vilka knappt syns på bilden iofs. Måste förfina mina fotokunskaper en aning om det ska vara någon mening, men alltid en början...

Du kan nog prova att fota med blixt då bilden är aning mörk för detaljer, är det en digitalkamera är det bara att klicka på som en galning, olika vinklar och avstånd så bör några bli riktigt bra, de kassa är ju bara att slänga. Ett bildbehandlingsprogram underlättar också, för att vända bilder rätt, justera kontraster och liknande. Photoshop kostar multum men Gimp är motsvarande och gratis.
http://www.gimp.org/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vilka skickgrader skulle ni säga att dessa fem Tintin-album är i? Kan säga att jag motsätter mig att de skulle vara i NM.
http://www.artcurial.com/en/asp/fullCat ... o=10384188
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar