Vilket skick anser ni att detta är?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Labrador Road 26 »

smorkin skrev:Sen kom jag ihåg, lite diffust sådär, att "Pristine mint" kanske var en vedertagen term vad gäller serieskick... [:o)]

Så nä, PM i seriebemärkelse är den väl knappast (finns det sådana exemplar egentligen, helt perfekta på alla sätt?).
CGC har graderat några exemplar till Pristine Mint eller Gem Mint (minns inte vilken term de använder). Över lag har de där auktionshusen nere på kontinenten makalöst undermålig skickgradering på saker som ligger på flera tusen kr i värde, ibland uppåt 100 lakan.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Wildis90 »

Hej! Jag fick tag på Kalle Anka nr 4 1948 och jag undrar vilket grundskick den har, jag skulle sätta grundskicket till GD, men jag är inte proffs på skickgradering. Skicket på tidningen är tyvärr FR/PR på grund av att en liten bit av framsidan saknas... Dock vet jag inte riktigt hur jag ska ta fotona så att det går att skickgradera, så jag tar framsidan, baksidan och mittuppslag. Jag kan ta fler bilder om det behövs. Men jag kommer inte sälja tidningen.

https://postimg.cc/gallery/hcMBxh2

Med vänlig hälsning, Wildis90 :)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Mats86
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2021, 17:57

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Mats86 »

Vilken skickgradering skulle ni ge följande?
Bild
Tidningarna är sneda som följd av att ha förvarats på ett klantigt sätt. Som exempel: att ställa 30 tidningar i en låda som har plats för 50, vilket gör att de "säckar ihop". Tidningarna i övrigt VF.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Agentum »

Går det inte att lägga dem om lätt och pressa dem med nåt under en tid?
9mm, i'm never further away than that.
Mats86
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2021, 17:57

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Mats86 »

Agentum skrev:Går det inte att lägga dem om lätt och pressa dem med nåt under en tid?

Tack, får prova det. Har försökt förvara dem lite tajtare (stående) i en låda ett par månader, men det hjälper bara lite grann.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Agentum »

Pressa inte för tungt bara det är lätt att ryggarna vill spricka i över och underkant då, lagom är bäst.
9mm, i'm never further away than that.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Vilket skick anser ni att detta är?

Inlägg av Wildis90 »

Jag brukar lägga en 2-3 Kalle Anka årgångsböcker på, beroende på hur många tidningar det är som ska slätas ut. Jag tror att 1-2 Nationalencyklopedin ger samma resultat, men som Agentum skriver, lagom är bäst. [:)]

Med vänlig hälsning, Wildis90 :D
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Skriv svar