Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

Ok lite som i USA förr där de om de ordinarie på tidningen inte hunnit med eller nåt blivit fel la in ett nummer helt fristående för att hålla månadsutguvningen.

Det försvann ju senare och i stället blev det ibland väldiga väntetider mellan nummerna.

Jag antar att KA främst kanske hade en reserv med repris material redo, och vi vet ju inte om de ändå använde dem med tiden det kom ju extranummer till slut, fast jag helt förstår hur du menar.

Okända helt färdiga tidningar som inte trycktes eller i liten skala kan ju vara intressant, och tråden visar ju att sånt hänt här med, oftast misstag eller tillbakadragande pga namnet eller feltryck bla.
Ovanligare är väl material som aldrig kom ut fast allt var klart, men å andra sidan vet man ju inte om dessa kanske om ingen nämnt det eller någon ändå fått fatt på det vid säg tryckpressen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Kalle Anka hade ju någon liknande grej med "reservnummer" under 60-70-talet, ifall den ordinarie tidningen inte skulle lyckas bli tryckt som det var tänkt, minns jag.
Det dök upp en hög med avdrag för de här "nödnummer"-tidningarna för några år sedan, så vi körde några av serierna som extramaterial i bokerien Kalle Anka: Den kompletta årgången. Dock var det inte det starkaste materialet man valt ut. Tvärtom.

Joakim Gunnarsson skrev två blogg-inlägg om det här materialet:
https://sekvenskonst.blogspot.com/2010/ ... art-i.html
https://sekvenskonst.blogspot.com/2010/ ... rt-ii.html
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

germund skrev:
Wakuran skrev:Kalle Anka hade ju någon liknande grej med "reservnummer" under 60-70-talet, ifall den ordinarie tidningen inte skulle lyckas bli tryckt som det var tänkt, minns jag.
Det dök upp en hög med avdrag för de här "nödnummer"-tidningarna för några år sedan, så vi körde några av serierna som extramaterial i bokerien Kalle Anka: Den kompletta årgången. Dock var det inte det starkaste materialet man valt ut. Tvärtom.

Kändes det som urvalet var 'representativt', då?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Kändes det som urvalet var 'representativt', då?
Vad jag kan minnas, hyfsat representativt för de svagaste danskproducerade serierna i tidningen. Inga serier som gjorde något bestående intryck och mer en kul kuriosa-grej än läsvärda.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

Ok så det var nytecknat, men skulle inte kommit ut här egentligen?

Det var ju speciellt ändå, även om det var svaga nummer.

Nivån var väl iofs högre på den tiden med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Nivån var väl iofs högre på den tiden med.

Hur menar du nu?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

I tidningen, en ordinarie KA menade jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:I tidningen, en ordinarie KA menade jag.

Det håller jag väl egentligen inte med om. Det amerikanska materialet började ta slut, eller var framhafsat av trötta studiomedarbetare, och danskarna man anlitat för att fylla ut ofta kändes rätt inkompetenta. Om jag försöker se det objektivt.

Italienarna var väl något bättre, men de gick inte alltid hem så bra för att de var så olika Barks- och Murry-traditionen som hade ett starkt fäste. Sen på 70-80-talet började väl nivån bli högre igen när Vicar inte kändes trött, och Branca hade en driven, flyhänt kompetens.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

jo vet du vad du vet sånt här, jag fick för mig att KA tappade kraft senare och blev sämre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:jo vet du vad du vet sånt här, jag fick för mig att KA tappade kraft senare och blev sämre.

Det har ju gått upp och ner, men 60-70-talet var väl egentligen överlag knappast någon direkt guldålder...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

I Bacon & Ägg 4/1997 (Semic) annonseras samt påas det för 4 nummer av tidningen 1998, varav inget hann ges ut.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Agentum »

Den lades ner Mao, var kom det ut isf?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Jag vet inte riktigt om jag förstod din fråga rätt, men själva Bacon & Egg-serien fortsatte ju gå i Herman Hedning, och biserierna Röde Orm och Hieronymus Borsch tror jag hann avslutas.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av AndreasEriksson »

Kallas det fortfarande spöknummer om det handlar om en utgåva som faktiskt har getts ut, men inte finns omnämnt någonstans? Dessutom handlar det om Ghostbusters [:D]

En Ghostbusterssamlare har hittat en variant av nr 1/1990 som har totalt annorlunda utseende och innehåll jämfört med den 1/1990 (med streckkod) som han köpte i butik när det begav sig. Jag hittar ingen info om detta på comics.org, seriesam eller seriekatalogen. Det finns gratisvarianter av Ghostbustersnummer, men de som nämns i seriekatalogerna är 1/1988 och 5/1989 och de har inte prismärkning utan ordet "Present" och i övrigt samma omslag och innehåll som butiksvarianterna.

Bild

Bild

Bild

Bild
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Saknas alltså texten i pratbubblorna i den alternativa varianten, eller är det photoshoppat? [B)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av AndreasEriksson »

Det är en sida i "alternativet" som saknar text. Det är dock bara en sida, inte hela tidningen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

En gissning är att den varianten utan text på första sidan drogs tillbaka illa kvickt, om det var genomgående, för att tryckas upp i ny variant. Varför man skulle göra andra ändringar har jag ingen aning om, så antagligen stämmer den gissningen ej. Men kul att se! Ska gräva mer i det här och lägga upp i katalogen.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av AndreasEriksson »

Som det verkar är denna utgåva väldigt sällsynt. Även bland Ghostbusters-samlarna verkar det bara finnas två kända exemplar. Det tyder på att den drogs in i ett tidigt skede, annars skulle den ha hunnit skickas ut till prenumeranter som ju hanteras innan butiksupplagan. Så den blev alltså tryckt, och antagligen i normalstor upplaga eftersom med denna tryckmetod är det "allt eller inget" som gäller (om man inte gör en klassisk "stoppa pressarna" men vad skulle vara orsaken till det?) Sen har man upptäckt något som gjort att tidningen dragits in/makulerats (och det som var tänkt som nr 2/1990 har fått ny numrering på framsidan och kastats in istället. En sida utan text tror jag inte är anledningen, det har väl hänt förr i serietidningar. Och om det är nåt som har med streckkod eller dylikt att göra så har jag sett andra tidningar från samma tid som löst såna problem med klisterlapp på framsidan.

Serierna i "spöknumret" har aldrig publicerats i något annat svenskt nummer. Det är väldigt mycket jobb med översättning, textning osv som gått till spillo med andra ord och jag ser inget konstigt just nu som hade varit ett tillräckligt stort fel för en så drastisk åtgärd. Och även om det finns en anledning så tycker jag att det naturliga borde ha varit att man löst ev problem och tryckt det igen, kanske som nummer 2 eller 3. Så vitt jag vet hade titeln upphört i norge och danmark vid det här laget så det fanns inget samtryck att ta hänsyn till vilket hade kunnat vara en anledning till att inte kunna trycka om numret senare.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Wakuran »

Hmm, skulle Peter Sparring kunna ha någon ytterligare info? Eller vilka var det som ingick i Atlantics redaktion vid den tidpunkten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Spöknummer - utgåvor som aldrig gavs ut

Inlägg av Looding »

Två kända? Var kommer de uppgifterna ifrån? Såg att en sålts på tradera nyligen, vilket ser ut att vara samma ex som du lagt upp bild på.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar