Seriepodden

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriepodden

Inlägg av Wakuran »

trimble skrev:Ingen som vet när Seriepodden drar igång igen, jag saknar den?

Det kom ju åtminstone ett nytt avsnitt för några veckor sen.

http://seriepodden.blogspot.com/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Seriepodden

Inlägg av trimble »

Härligt att se att ni är tillbaka igen, det har ju rått lite kulturskymning på seriefronten när ni har varit borta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriepodden

Inlägg av Agentum »

Den dör fanzinegrejen ser man lånat drag från andra tecknare, det väldigt svat-vita är Dave Sims tex

New teen Titans räddade i princip DC från avgrunden, och den kom ju även hit just när jag var i rätt ålder, och troligen måste man vara det för att förstå hur stort det var utifrån var DC var på den tiden, det är inte en X-men kopia, tvärtom kopierade Marvel New Teen Titans med en tidning om enbart tonåriga mutanter.
Sen drog de ut serien för mycket, men tex reprintades den i ett format med finare papper osv samtidigt som den vanliga tidningen fanns.

Perez i övrigt var väl Wonder Wiman, Shazam? Ärligt det stod väl på omslaget mest förr.

Marv Wolfman skrev väldigt mycket DC serier och på sin tid upplevs han som det yngre gardet, det var dels det som slog, senare skrev han ju Deathstroke tex och lyckades.

Men han finns representerad även hos tex Skywalds svartvita tidningar, man kan ju tycka vad man vill idag men jämfört de flesta silver Age serieförfattare var han klart bättre.

En sak jag då tydligen aldrig hajar är att Byrne ska uttalas Börje, jag har alltid lagt betoningen på Y:ett :-)

En sak han gör är att teckna ansikten platta på nåt sätt.
Man får ju hålla med om Neal Adams, han var en kass författare och fast i det gamla, han gjorde nästan inget eget, sen car han ju viktig som person inom mainstream, rättigheter och liknande.

Usagi Youjimbo har ju tyvärr underskattats och berättar ju om det historiska Japan långt mer än nån manga gör, myter och tro och tom hur de gjorde saker och ting.
Men den enda under 90ral att inte påverkas av galenskapen då är att ta i.
Kul annars, även om man glor mycket bokhyllan bakom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriepodden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:En sak jag då tydligen aldrig hajar är att Byrne ska uttalas Börje, jag har alltid lagt betoningen på Y:ett :-)

Vad jag vet ska det uttalas likadant som engelska "burn", men jag kanske inte bara begriper vad du menar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriepodden

Inlägg av Agentum »

Jäklar Börne menade jag skriva och du vet kanske inte hur det är att vara utestängd från andra serieintresserade i tal?

Dvs man ser namn tex personligen, ingen har sagt namnet till mig nånsin, det är Mao inte kritik utan jag är olärd när jag trodde det sades Byrne som det är skrivet.
Jag menar när man närmar sig allt i text missar man ju den saken. [:)]

Det är väl ingen risk att jag stöter på ER men en del skulle Mao låta tokigt från mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Seriepodden

Inlägg av MAD »

Som ett sidospår ska Usagi bli TV-serie, fast inte exakt om Usagi...

https://www.msn.com/en-us/tv/news/usagi ... r-BB16M4oa
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriepodden

Inlägg av Agentum »

Space Usagi ungefär alltså som han ju gjort som serie?

Var mycket bättre än jag trott fö.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar