Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av RioGrande »

Ny --- lite underlig --- tråd.
Men vad tycker ni?
Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

(Gillade ni Utopi? Gillar ni SerieMix?)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av spindelmannenelektra »

RioGrande skrev:Ny --- lite underlig --- tråd.
Men vad tycker ni?
Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

(Gillade ni Utopi? Gillar ni SerieMix?)


Jag har tyvärr inte läst Utopi än tyvärr inte Seriemix heller. Men häromdagen läste jag Sara Bergmark Elfgrens och Karl Johnssons Vei bok 1 och 2. Helt sagolikt bra läsning och så fantastiskt underbara teckningar. Vei var väl med i Utopi va? Jag har inte ens ord att beskriva hur bra jag tyckte Vei var, mer sånt tack. Efter den läsningen blev allt mitt Marvel läsande lite sämre.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av RioGrande »

Det är sant. Många bra serier och skapare som gick vidare till album! Även Lars Krantz bl a.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av spindelmannenelektra »

RioGrande skrev:Det är sant. Många bra serier och skapare som gick vidare till album! Även Lars Krantz bl a.

Jag måste börja läsa lite mer äventyr på svenska. Jag har fastnat i Marvel träsket även om det är väldigt trevligt träsk så skall jag försöka vidga mina vyer och läsa mer svenskt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av larsa66 »

Jag läste inte utopi så mycket, köpte något nummer men det föll mig inte i smaken.

Seriemix är ganska olik utopi. Kanske är seriemix mer något för nostalgikerna. Dom som gillade Heavy metal och svenska serier. Jag har svårt att se hur den ska kunna växa ens till utopis storlek, men viljan att fylla tomrummen i den svenska serieproduktionen finns där. Tyvärr är den väl ingen storsäljare än så länge, men jag tycker det är fantastiskt att det har blivit 7 nummer. Mycket är givetvis Andreas och Bos förtjänst men också alla skapares (gamla, unga, amatörer och proffs) vilja och bidrag.

mina egna bidrag har varit två serier men även att få vara med i redaktionen, läsa, bedöma och diskutera bidrag och utformning. Det har nog varit roligare och intressantare än att skapa.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Det måste vara fantastiskt spännande att skapa eget material och också vara med vid utformningen. Det måste vara ett drömjobb. Jag skall kika på dessa serier, låter spännande.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av larsa66 »

spindelmannenelektra skrev:Det måste vara fantastiskt spännande att skapa eget material och också vara med vid utformningen. Det måste vara ett drömjobb. Jag skall kika på dessa serier, låter spännande.

Ja, det har varit skoj, förhoppningsvis fortsätter vi.
Men det är ett hobbyprojekt. Du vet förmodligen redan att de finns på ades förlag att beställa. Varje nummer innehåller enbart avslutade berättelser, så man behöver inte känna att man blir bunden, du kan beställa vilket nummer du vill. Där finns ju andra serier också som kanske är närmare marvel. Dylan Dog och Tex Willer är redan mina favoriter.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av RioGrande »

En skillnad tror jag är att Ades/SerieMix/Eriksson är mer realist och "arbetare" (de tänker att detta är hobby och är försiktiga med ekonomin).

Medan Göranson var lite mer av en drömmare med Kolik och Utopi.
De agerade som om de var jättemäktiga. Kanske överskattade de produkternas förmåga att nå ut till en bredare publik helt utan draghjälp (exempelvis av marknadsföring och kundkontakt)?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av Wakuran »

Utopi kanske hade för stora anspråk, men Seriemix har ju känts som något indiehobbyprojekt sen dag ett. Gamla Utopi har jag ju stött på några gånger på Myrorna / Stadsmissionen i Stockholm, men aldrig Seriemix. Och sällan fanzin och indiegrejer överlag...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av Agentum »

Säljs det rent allmänt utanför kompis och de typiska som håller koll på allt?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av RioGrande »

Andreas Eriksson är väldigt aktiv på mässor och festivaler. SerieMix finns bland annat hos Bokus. Även många serieaffärer har den.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av spindelmannenelektra »

larsa66 skrev:
spindelmannenelektra skrev:Det måste vara fantastiskt spännande att skapa eget material och också vara med vid utformningen. Det måste vara ett drömjobb. Jag skall kika på dessa serier, låter spännande.

Ja, det har varit skoj, förhoppningsvis fortsätter vi.
Men det är ett hobbyprojekt. Du vet förmodligen redan att de finns på ades förlag att beställa. Varje nummer innehåller enbart avslutade berättelser, så man behöver inte känna att man blir bunden, du kan beställa vilket nummer du vill. Där finns ju andra serier också som kanske är närmare marvel. Dylan Dog och Tex Willer är redan mina favoriter.


Tack så mycket för tips och info. Kul det här skall läsas, härligt!
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av Agentum »

Men det är som ofta en en Antalogi av nybörjare utan proffs?
Med proffs menar jag de kanske få som i Sverige tjänar pengar på sina serier.

Jag har ofta tyckt de pressat in för många i sånna blaskor, med väldigt varierande resultat, tyvärr har de sen inte kasserat det sämre.

Men det har ju gått et tag sen jag läste nåt liknande, alla barn i början.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av Rufus »

Tja, jag trodde att Seriemix skulle bli kortlivad med bara ett nummer utgivet. Möjligtvis två. Men att denna serietidning fortfarande ges ut är ganska imponerande och något som jag tror att ingen heller trodde.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av spindelmannenelektra »

spindelmannenelektra skrev:
larsa66 skrev:
spindelmannenelektra skrev:Det måste vara fantastiskt spännande att skapa eget material och också vara med vid utformningen. Det måste vara ett drömjobb. Jag skall kika på dessa serier, låter spännande.

Ja, det har varit skoj, förhoppningsvis fortsätter vi.
Men det är ett hobbyprojekt. Du vet förmodligen redan att de finns på ades förlag att beställa. Varje nummer innehåller enbart avslutade berättelser, så man behöver inte känna att man blir bunden, du kan beställa vilket nummer du vill. Där finns ju andra serier också som kanske är närmare marvel. Dylan Dog och Tex Willer är redan mina favoriter.


Tack så mycket för tips och info. Kul det här skall läsas, härligt!


Jag var på biblioteket igår och lånade en massa svenskt material. Jag hittade till min förtjusning Dylan Dogs ”Mater Morbi”. Tack för fint tips larsa66. Den var riktigt vass, så intressant tecknat, jag tycker om när det blandar stilarna på ett så effektfullt sätt. Den var lite läskig sånt tycker vi om. Det finns ingen Utopi eller Seriemix på biblioteket väldigt synd. Men jag hittade lite Lars Krantz, Daniel Ahlgren, Bergmark Elfgren serier mm. Nu har man mycket godis att läsa, livet är härligt!
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av RioGrande »

Det går ganska lätt att beställa SerieMix. Tidningarna är rätt billiga, särsk om man väljer att köpa något av Andreas generösa paket. "Alla kan handla från Ades", som en populär slogan lyder...

http://adesmedia.se/category/seriemix/

Det är väl 60 (?) kr om man beställer direkt från Andreas...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av Agentum »

Hade de inte Viktor Kasparsson?

En svensk serie som är absolut bland de bästa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Hade de inte Viktor Kasparsson?

En svensk serie som är absolut bland de bästa.

Viktor Kasparsson ges ju iofs ut på Albumförlaget, men Ades kan ju ha varit involverade i någon kommissionsförsäljning eller liknande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Tror ni att SerieMix kommer att bli "större" än Utopi?

Inlägg av Agentum »

Tja det är inget jag vet, det var mer en fråga inte ett påstående.

Dylan Dog har ju en del bra men den är italiensk.

Italien tycks ha en del inhemsk sieriekultur som funnits länge även en västern har jag för mig.
Så är det ju inte här alls, iofs vi är få här i landet och all nedläggning oå 90talet av serietudningar gjorde att generationer växte upp utan serier på ett lätt sätt som vi hade.

Det ör för sent att ändra idag, de hade inget intresse av serier av den sorten så de sänkte dem rakt av på eget iniativ.
Att äga hela marknaden och distrubitören är väl så nära monopol man kan komma.

Pga att sverige är litet vågar ingen annan distrubitera och låta alla vara med.

Urgivning av album har ju iaf ökat mycket, men pga distrubiteringen ser inga oinsatta dem, svårt att öndra utgivarna har ju inte just nåt att satsa på reklam.
Fick jag avgöra guck EU in och krossade Tidsam så att de inte rick bete sig på det sött de glr, se på USA dör ör det inget trams med hundratalstusen bara för att ens få vara med, de ska ju åndå distrubitera det andra så då kan de ju ta alla som önskats.

Dock finns väl inte så mycket längre. Och så har vi inte ett system där seriesäljarna beställer det antal de vull ha ich inga returer.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar