Eran musiksmak !

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag tänkte tipsa om några mycket bra musikdokumentärer (som på olika sätt hakar i varandra) jag sett de de senaste månaderna och som passar bra om det finns tid över under helgerna:

The Go-Go's om bandet med samma namn och som hade premiär i januari innevarande år. Fastän jag antagligen vet mer om damernas karriär än det genomsnittliga fanset kom det fram saker som jag antingen bara anat eller inte kände till överhuvudtaget. Här berättas så gott som allt (utom Belinda Carlisles långa kokainberonde som förbigås med tystnad), så att se filmen kan ibland liknas vid att få insyn i hur korven tillverkas, inte så aptitligt alla gånger. Tack och lov så kommer min favorit i bandet, Kathy Valentine, undan med (nästan) hela hedern i behåll.



Samma regissör, Alison Ellwood, står bakom den likaledes väldigt öppenhjärtiga 2-delade dokumentären History of the Eagles som hade premiär 2013. Här bekräftar Don Henley och Glenn Frey inför kameran att man under bandets storhetstid (men också efter återföreningen) betedde sig tämligen svinaktigt åt mot de andra i bandet, men på något sätt hedrar det dem att de inte försöker dölja detta. Det påstås att Joe Walsh efter att ha sett de andras intervjusegment krävde att få göra om sina egna... Mycket intressant och välgjort, speciellt om man har lite förkunskaper om bandet.



Embryot till det som skulle bli The Eagles formades när Linda Ronstadt skulle ha ett kompband när hon åkte på turné, och om detta och mycket annat handlar dokumentärfilmen Linda Ronstadt: The Sound of My Voice från förra året. Om man trott att hon varit begränsad till country och listpop lär man komma på andra tankar efter att ha sett den här.



Mycket av den musikgenre (country-rock och västkustpop) som både The Eagles och Linda Ronstadt hör hemma i skapades i Laurel Canyon i Los Angeles där många namnkunniga producenter, musiker och låtskrivare hade sina bopålar når 60-tal blev 70-tal och ungdomsupproret & hippiekulturen övergick i upptrappat Vietnamkrig och Watergateskandal. Dokumentären Laurel Canyon i två delar från tidigare i år återger historien på ett tämligen fullödigt sätt utan att förfalla till (alltför mycket) snuttifiering. Ett bra grepp är att det är de som befann sig lite utanför händelsernas mitt som berättar vilket ger ett annorlunda perspektiv.

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Rufus »

The Go-Gos gillar jag. Tack för länken till trailern, men för att se filmen så måste man betala till Showtime eller?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Rufus skrev:The Go-Gos gillar jag. Tack för länken till trailern, men för att se filmen så måste man betala till Showtime eller?

Den kommer på DVD/Blu-Ray 5:e februari. Piratbukten är också en möjlighet (för den med rymligt samvete).... [V]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Mats86
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 03 jan 2021, 17:57

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Mats86 »

Likt trådskaparen har jag också Iron Maiden som en av mina favoriter. Om jag inte minns helt fel var även jag på konserten den 17 november som Seriefreak nämnde.

Numera är det även mycket Ghost som spelas ur högtalarna här hemma. Ni som såg På Spåret i fredags hörde då sångaren i bandet, Papa Emeritus IV, tillsammans med The Hellacopters framföra en cover av Sympathy for the Devil. Finns att se i efterhand antingen på Svtplay, eller här: .

/Taggfix. YouTube-taggen kräver att man enbart skriver in YouTube-länkens ID emellan taggarna. Admin
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Men så oerhört kul att få höra att Sahara Hotnights spelar tillsammans igen och skall vara husband i På Spåret i januari nästa år! Glömmer aldrig turnepremiären som förband till The Hives 20/7 2004 på 930 Club i Washington som jag såg tillsammans med Johan Blixt under vår USA-semester detta år.

De ser ut att vara i fin form:

Bild

Jennie (storasyster) Asplund, Johanna (lillasyster) Asplund, Maria Andersson Lundell & Josephine Forsman.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av Rufus »

K-E Lindkvist skrev:Men så oerhört kul att få höra att Sahara Hotnights spelar tillsammans igen och skall vara husband i På Spåret i januari nästa år! Glömmer aldrig turnepremiären som förband till The Hives 20/7 2004 på 930 Club i Washington som jag såg tillsammans med Johan Blixt under vår USA-semester detta år.

De ser ut att vara i fin form:

Bild

Jennie (storasyster) Asplund, Johanna (lillasyster) Asplund, Maria Andersson Lundell & Josephine Forsman.


Japp, kan bara hålla med om Sahara Hotnights! Kul att dom är tillbaks. Och kul att På spåret fortsätter att ha med bra rockband. Förra säsongen var The Hellacopters med, vilka bl.a. framförde en underbar version av Arvingarnas Eloise.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Rufus skrev:Och kul att På spåret fortsätter att ha med bra rockband. Förra säsongen var The Hellacopters med, vilka bl.a. framförde en underbar version av Arvingarnas Eloise.


"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Eran musiksmak !

Inlägg av K-E Lindkvist »

Efter att ha sett den alldeles underbara brittiska filmen The Pebble and the Boy tre gånger på en vecka (så bra är den, tur att den går att streama från Google Play) har jag ägnat mig åt soundtracket som filmens regissör Chris Green lagt upp som en spellista på Spotify.

Klicka på bilden för länk:
Bild

Jag var aldrig speciellt imponerad av The Jam och Style Council på 80-talet, men i detta sammanhang passar musiken bra.

Filmens officiella poster:

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar