larsa66 skrev: Tror du att man använt kvartstoner i svensk folkmusik också? på fiol är det ju inga problem. Annars begränsas man av banden. på andra stränginstrument.
Javisst. Som en sorts specialeffekt kan det dyka upp i polskor och dylikt, en eller ett par gånger i någon låt.
Agentum skrev:http://www.youtube.com/watch?v=a502RejLz8s Minns ni denna tecknade film?, lite gråtmild blir iaf jag, och låten må vara fånig för en del men jag gillar den, passar perfekt. Sen kom kanindöden med huggtänderna på ålderns höst, sånt görs inte längre.
Det är Den långa flykten (Watership down) som syftas på ovan för dem som inte sett den.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Detta band var min nu 21-åriga dotters favoritband under hennes tonår. Hon var med på konserten på Norrlandsoperan i Umeå då golvet rasade, för en 7-8 år sedan. Dom gjorde nyligen en tolkning på gustaf Frödings dikt "strövtåg i hembygden" och idag slog det mig hur perfekt denna visa skulle passa som soundtrack till min serie "Gustapärsa" http://www.youtube.com/watch?v=I6TKyz-MkvM
Hon har en hel drös med låtar du ser dem i listan till höger.
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Jag har börjat återupptäcka musiken jag lyssnade på i början av 80-talet (en ny pickup till skivspelaren kan ha något med detta att göra) och har funnit att även om nostalgifaktorn är hög så håller förvånansvärt mycket av det fortfarande. Jag har bloggat om det här, här och här.
De fullständigt briljanta (och sorgligt underskattade) Janne Andersson Pop:
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Låter, och ser ut som den naturliga bryggan mellan GT och Noice. I och med att jag växte upp i Noice-land (åkte samma buss på morgonen som Hasse och Freddie) så stod de på den tiden högre i kurs hos mig än GT i den fejden. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10473487.ab
Långt senare bodde jag även nästan granne med studion i Skärmarbrink.
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Labrador Road 26 skrev:Larsa: Jag letade efter något helt annat ikväll då jag snubblade över den här tjejen. Jag misstänker att hennes låtar stämmer skapligt med sin serie. http://www.youtube.com/watch?v=22-D2R8X ... T9kHCqVlWg
Hon har en hel drös med låtar du ser dem i listan till höger.
Tack vacker röst och den tidens musik, kan man tänka.
Efter fredagens vedermödor på Stadion i Stockholm har jag haft Bon Jovis "Who Says You Can't Go Home?" på heavy rotation. Country-versionen med Jennifer Nettles, naturligtvis! Här hörs det tydligt att John Francis Bongiovi vill vara som hembygdens STORE son:
Och så här lät det på Stadion när han assisterades av österrikiska sångfågeln Christina Stürmer som visade sig vara ett fullgott substitut:
För mig som inte har något personligt förhållande till bandet (vad det kverulerades i publiken över vissa medlemmars frånvaro) var detta konsertens absoluta höjdpunkt!
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Har pysslat en del med sorterande och katalogiserande av Ludwig van Beethovens verk senaste dagar och denna har rullat om och om igen. http://www.youtube.com/watch?v=LRwP7yMqEwg
Det finns tre omfattande katalogiseringar plus några mindre av LvBs verk och korsreferenserna kan ibland bli väldigt snåriga. Han gjorde många omarbetningar som ofta fick en annan numrering så det är knixigare än man först skulle kunna tro. Verket ovan Op. 124 har kopplingar till Op. 113, Op. 114 och även till WoO 98 (verk utan Opusnummer) och Hess 118.
Intressant är också att Op. 6 "Sonata for Piano Duet" har en snarlik dörrknackning som den från Op. 67 när ödet står utanför porten. Kan även slå ett slag för Op. 62 overtyren "Corolian" och Op. 84 overtyren "Egmont" (ingen koppling vad jag vet till företaget med samma namn). http://www.youtube.com/watch?v=D3qbOTgEJOk http://www.youtube.com/watch?v=oK3M2oeG2_A
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Det är inte ofta jag bryr mig om vad som släpps i musikväg, mottot ny musik suger gäller allt som oftast för mig. Idag släpps dock Dieter Meiers första soloplatta. Som stor fan av gruppen Yello hoppas jag den är lika lysande som de brukar vara. Första singeln finns som video och den föll mig inte riktigt i smaken och rösten verkar inte riktigt orka. Men jag hoppas ändå att hela plattan är bra.
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Jag hoppade medvetet över den, för om det är någon låt med Yello som intefansen kan tänkas ha hört är det just den, med viss konkurrens från filmlåten Oh Yeah. https://www.youtube.com/watch?v=8Q7FFjUpVLg
With great collections comes great responsibility. larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer. E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
K-E Lindkvist skrev:Just nu håller jag på att lyssna in mig på Joan Jetts senaste platta, Unvarnished. Det tog lite tid men nu börjar de nya låtarna sätta sig. Det här är den jag gillar bäst så här långt, "Make it Back":
Det där var ju kanon! Man får mer Runaways vibbar än blackhearts. mer punkigt!