Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av buster89 »

Ok, frågan här är givetvis inte bokstavligt menat. Något av det sköna med att göra en webserie är ju just att man själv bestämmer hur ofta man bjuder på en ny stripp/sida.

Däremot blir det ju sagt att dess oftare man uppdaterar, dess större är chansen för (relativ) succe. Min serie är en s.k. "strippserie" - m.a.o. en serie som i princip skulle kunnat funka i dagstidningarna. Längre berättelser förekommer men alltid med någon sorts skämt/punchline på slutet av varje stripp. Det vanligaste för webserier i strippförmat, har jag förstått, är att uppdatera åtminstone 3 gånger i veckan. (Gör man "helsidor" blir det såklart andra förväntningar.)

Nu är det emellertid så att jag har periodiska problem med hälsan, som gör mig osäker på hurvida jag skulle fått till 3 strippar/veckan över längre tid. De första månaderna skulle det säkert gå bra (har ju gjort en hel del material på förhand), men drömmen är ju att den här serien ska kunna fortsätta över en längre period, gärna flera år... Och då är jag faktiskt osäker på om det skulle gå för mig. Ni andra som har erfarenheter med "strippserier" på nätet -- finns det exempler på att såna nått en viss publik trots en uppdateringsfrekvens på "bara" 2 strippar veckan, t.ex.? Jag är nästan helt säker på att 2 strippar/veckan skulle gå bra för mig även över längre tid, men det känns lite...litet.

Förlåt om frågan är en aning naiv. [;)] Men jag har i flera år önskat starta en webserie och har ständigt känt mig tvungen att "vänta." Nu vill jag faktiskt börja på allvar.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av BoJustBo »

3 strippar i veckan låter inte som en standard. Kanske för de riktigt stora som lever på sina reklam intäkter. Men jag skulle säga att de flesta jag sätt snarare är 1 i veckan.
Sedan ska man också vara försiktig så man inte blir utbränd så även om 3 i veckan skulle vara möjligt så är det nog bättre att börja långsammare.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av Wakuran »

Det är väl svårt att få någon större mängd läsare oavsett hur ofta man uppdaterar iofs... Det krävs nog en rejäl backlog och ryktesspridning innan man når ut till en större publik...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av smorkin »

Jag tror att det viktigaste är att vara konsekvent och att om du bestämmer dig för exempelvis två strippar / vecka, på mån + fre, så ska du hålla det; jag tror det är viktigare än om du publicerar 1, 2, 3, ... / veckan. Så att dina läsare vet när det finns någonting nytt.

Och (eller alternativt) att det finns något enkelt sätt att få reda på när en ny stripp publiceras. FB är såklart bra men inte 100% pålitligt; om jag följer en sida där innebär det inte att det finns någon garanti för att jag alltid får reda på när den uppdateras. Så t ex RSS kan vara värt att stödja; det är inte något som används av stora mängder läsare, men det finns definitivt en del som föredrar det sättet att få reda på när någonting nytt finns att reda.

Men som redan sagts, se till att du inte sätter upp en alltför ambitiös plan som innebär att du senare ofta missar att publicera när det är dags, det är nog det värsta.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av Agentum »

Jag har då sett en strip i veckan eller en sida i veckan tex , så det beror nog på hur formatet är med.

Sen inser jag jobbet med en om dagen utom säg söndag, vilket jobb, så tre i veckan verkar vettigt att starta med.

Som nån skrev, att leverera är viktivt annars tröttnar folk.


Sen kan man ju kasta upp lite tester tex här o se vad folk tycker innan man drar igång, folk här har sett det mesta och kan kommentera.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av Wakuran »

Och så är det väl, som sagt, ett maraton och ingen sprint, som det heter... Försök härda ut ett tag även om det känns som det knappt är någon som läser i början...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av buster89 »

Tack för svaren. Kom att tänka på att 2 strippar/veckan blir ju faktiskt närmare 100 strippar om året (8-9 stk/månad). Visserligen en blygsam produktion om man jämför med syndikerade dagsstrippserier, men kanske ändå inte så värst för en som inte förväntar att tjäna en krona på det här...

Ska tänka vidare, men landar väl kanske på 2 stk/veckan i alla fall. Så kanske man får behålla hälsan också. [V]
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av MAD »

Mina favoriter av stripserier på nätet uppdateras alla 1 eller två gånger i veckan, det räcker gott och väl.

Jag följer två av dem på Facebook (Lunarbaboon, Fowl language) och ser den vägen när de uppdaterar, de andra två (xkcd, Warehouse) brukar jag gå in på nån gång i månaden och läsa ikapp.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av buster89 »

Tack igen för respons. Efter att ha tänkt ytterligare under natten tror jag dock att jag vill försöka mig på 3 stk/veckan ändå (gasp!). Låtar risky, kanske, men skulle det inte funka så får jag vara ärlig med mig själv och trappa ner till 2 stk efterhanden.

Idéer har jag samlat upp för åtminstone ett halvår framåt så där är jag inte så bekymrad, utan det är själva tecknandet, som tar mig flera timmar/strippen, kombinerat med vissa hälsomässiga problem. Men har tänkt ut en möjlig "schedule" (skriver upp den här ifall nån annan här skulle få nyttja av det, tror väl inte det, men [;)]):

Tillfögar att jag inte jobbar heltid för tillfälle så det gör det ju något enklare att bestämma egen tid.
3 strippar/veckan = 12 stk/månad.
Första 12 dagar i månaden försöker jag göra månadens alla strippar sammanhängande (möjligtvis med 1-2 dagars paus emellan förstås, om hälsan kräver det). Resten av månaden - ca 18 dagar - har jag "fri," kan pusta ut och slappna av, göra riktigt jobb för pengarnas skull, skriva och skissa oansträngt, etc.
Det är en tanke iaf. För idéer har jag gott om, som sagt, och de brukar komma relativt lätt, utan det är det tecknandet, det tecknandet...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av Wakuran »

Någon som har tips om sponsring, förresten? Så man ändå får in litet pengar?...

(Nu kom jag förresten på att det kanske kan kollidera med Försäkringskassan, om det är en viktig inkomst, men det kanske sällan blir så mycket pengar att det påverkar...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av MrKumquack »

Hälsan framför allt! Börja med en "låg" nivå, förslagsvis en stripp i veckan. Känns detta ok under en längre tid kanske du kan öka frekvensen något. Är dina alster någon jag kommer att gilla, följer jag det även om det blir en stripp per vecka. Mitt förslag är att du då håller dig till en och samma veckodag, då har man något trevligt att se fram emot den dagen! Lycka till!! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av buster89 »

Tack för svar åter igen. Jag övervägar nu fram och tillbaka om jag ska hålla mig till 2 från början eller försöka med 3.... [;)] Det kanske ligger någon sorts tvångstankar i botten, ärligt talat; jag jämför mig med mästare som Schulz, Herriman etc och tänker att "herregud de fick ju gjort 6 strippar + helsida i veckan i decenner, och sen tänker jag att 3 strippar kanske blir mycket?" Men alla är ju olika förstås...

Planerar att lansera serien i slutet av november, så ännu har jag tid att tänka (och förbereda). Den blir på engelska f.ö.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av Agentum »

De startade dock inte så som de blev när de sålt sina alster till tidningarna.
De har tecknat mycket före och var säkra på att de skulle orka om de fick chansen.

Jag ser din väg som svårare idag när stripserier ratas av tidningar eller ges pyttelite utrymme på alla sätt, så att du måste ge dig ut på nätet för nånting.
9mm, i'm never further away than that.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av buster89 »

Agentum skrev:De startade dock inte så som de blev när de sålt sina alster till tidningarna.
De har tecknat mycket före och var säkra på att de skulle orka om de fick chansen.


Jo, sant. Sen måste det väl ha hjälpt motivationen att de fick furstligt betalt av sina syndikat, och därmed kunde ägna sig helt åt sina serier.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av BoJustBo »

Alla fick inte jätte bra betalt. Men de stora vars strippar gick i hundratals tidningar bara i USA, ja dom blev ju rika. Något som aldrig hänt serietecknare av annat slag.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av buster89 »

Nej, det var förstås en minoritet av alla serietecknare som blev extremt rika, det gällde då som nu... Men såvitt jag förstått saken så lär även en skapare bakom en medels populär serie ha kunnat leva hyfsat på sin skapelse, åtminstone "back in the day" (möjligtvis är det något annorlunda numera).
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av buster89 »

Ännu mer tjat relaterad detta ämne, förlåt...

Jag har nu kommit fram till att jag definitivt inte kan räkna med 3 strippar/veckan, pga hälsomässiga utmaningar. Det är ok.
Värre är det att jag ärligt talat inte vet om ens 2 stk veckan skulle gå i längden... eller åtminstone skulle det med sannolikhet bli många "uppehåll."

Det skulle ärligt talat kännas mer realistiskt för mig att ge ut en seriebok om året på t.ex. 100 sidor, än att satsa på en jämn utgivning på nätet. På så sätt skulle jag kunna arbeta mer allteftersom hälsan tillåter. Men det lär väl vara jäkligt svårt att sälja en seriebok nu för tiden om man inte också har en jämn utgivning att visa till på nätet? Finns det öht exempler på att någon har lyckats ge ut och sälja en seriebok UTAN att också vara webbaserad, säg, senaste 10 åren - tillochmed på engelska?

Jag VILL ju helst driva en nätserie med t.ex. 2 strippar veckan, men hälsan gör att det känns som ett chansspel helt enkelt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av Wakuran »

Jag har svårt att förstå resonemanget... Du tror att det går lättare att snitta 2 sidor i veckan, än 2-3 strippar?...

Det är ju rent generellt svårt att ge ut serier utan något förlag i ryggen, annars...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av buster89 »

Nja, jo. Jag menade inte nödvändigtvis en hel bok vartenda år, utan typ vartannat år kanske... Men men, hittar väl en lösning på det här som känns överkomlig.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vill skapa webserie, men hur ofta "krävs" det att man uppdaterar?

Inlägg av Agentum »

Risken tror jag med en "bok" per år är att man skjuter arbetet framför sig tills det går åt skogen, har man en mer bestämd arbetsordning med antal strippar i veckan eller liknade och man håller det så käns det som att man iaf tagit ner sitt mål till mer möjliga format att klara.

Nu vet vi ju dock inet vad du tänkt dig alls, det har ju givetvis betydelse med.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar