Hur gör jag en serie om en händelse i mitt liv

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur gör jag en serie om en händelse i mitt liv

Inlägg av Wakuran »

Inom SeF föredrar man f.ö. "sekvenskonst".

(Sekvenskonst verkar iofs kunna vara litet vad som helst, att döma av McCloud.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hur gör jag en serie om en händelse i mitt liv

Inlägg av Peral »

Nu var det ett tag sedan jag läste Scott McClouds bok om serier, men skrev han inte så att serier kunde vara vad som helst därför föredrog han termen "Sequential Art" som myntades av Will Eisner?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hur gör jag en serie om en händelse i mitt liv

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, enligt McClouds definition, så...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Stjarnkonst
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 26 aug 2010, 13:16

Re: Hur gör jag en serie om en händelse i mitt liv

Inlägg av Stjarnkonst »

Skrev det där inlägget för evigheter sedan och har av någon anledning inte svarat..något hände nog. Om någon har intresse av att svara igen så kan jag berätta att jag tänker mig en serie i stil med åsa grennvald, anneli furmark, klara wiksten. Inte en komisk utan en mer.."vardaglig" serie eller hur man ska tänka.

Förstår vad ni tänker om att det kan bli tråkigt. Jag är inte inne på att göra den komisk eller att göra om "mig" till en figur, men jag börjar känna att det kan vara bra att gå ifrån "mig" ändå. Kanske kan man säga att serien skulle handla mer om bearbetning av händelser, jag har själv uppskattat såna serier och det är väll därför som jag känner att jag skulle vilja göra något. Men...för tillfället så har jag problem 1 jag skäms när jag börjar rita. 2. jag mår dåligt av de saker som kommer upp och 3. Vad är meningen egentligen?

..Ett genomdeppigt inlägg..Tack för alla era svar och ideer.
..Och angående att ha med mycket sex i serien..hur tar man sig förbi den skammen lixom, att rita nakna människor?
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Hur gör jag en serie om en händelse i mitt liv

Inlägg av tfels »

Tycker att du bara ska ta och rita och berätta "rakt av". Inte söka effekter eller så. Beskriv händelseförlopp som känns angelägna för dig. Oroa dig inte för teckningarna, annat än att de ska gå att tyda så som du avser. Så tänker jag angående att berätta om vardagen.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Hur gör jag en serie om en händelse i mitt liv

Inlägg av mikaelsol »

Jag tycker att man ska tänka lite som James Cameron med Titanic-filmen, alltså en egen story baserad på verkliga händelser.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Hur gör jag en serie om en händelse i mitt liv

Inlägg av larsa66 »

Denna serie kanske är en variant av det du menar:
http://webcomics.se/yxa-klinga-logdansen/

Den bygger på två verkliga,självupplevda historier, en av min far och en av mig. Jag blandade ihop dom och lät våra två seriefigurer spela rollerna. Jag skrev den som rakt av och skickade till Jan (manusförfattare) Han tyckte det skulle bli en bra början på historien och skrev ett manus, fast på ett annat sätt och med nya infallsvinklar.

Det gjorde att historien inte känns, och inte heller blir, självbiografisk. Det skulle kännas väldigt utlämnande och naket om jag gjorde serien precis vad som hände, med mig i huvudrollen, och mina känslor.

Sedan kan ju vissa händelser behöva ligga och gro innan man ser någon mening i dom.

jo...det var jag som var Troubadix ;)
Skriv svar