Kroppar

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Kroppar

Inlägg av Linus S »

Peral skrev:Annars kan man alltid studera Franquin för att lära sig om kroppar, hållning och rörelse

Håller med! Franquins serier har hela tiden mycket rörelse och det är alltid något som händer. Det är bara att träna på med allt inom just att teckna kroppar.
Själv, så lånade jag en massa böcker från den lokala bibblan om just anatomi och teckning av kroppar och lite till inom det området.
Sen så finns ju en massa böcker utanför Bibblan som skulle kunna ge dig hjälp!

Tror att det fanns en på adlibris...

Kan hålla med att det där med tiden verkligen är svårt, ibland hinner man inte. Ibland orkar man inte.
Men tänk istället att allt arbete kommer att löna sig!

Sedan kan du väll Googla också, tror jag. :mrgreen:
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kroppar

Inlägg av UlfK »

Linus S skrev:
Peral skrev:Annars kan man alltid studera Franquin för att lära sig om kroppar, hållning och rörelse


Sedan kan du väll Googla också, tror jag. :mrgreen:


Det lär finnas några stycken nakna kroppar på Internet, har jag hört. [8]
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Linus S
Fine
Inlägg: 352
Blev medlem: lör 28 apr 2012, 18:27
Ort: Norrtälje

Re: Kroppar

Inlägg av Linus S »

Boken jag skrivit om heter "Making Comics" av Scott McCloud.
Boken visar i ett kapitel hur man ska designa en karaktär och om man går igenom hela kapitlet, så tror jag att man borde kunna få lite info om just kroppar.

Annars så kan jag rekommendera den klassiska "form-metoden", som min bildlärare sa.
Man formar människokroppen efter olika former: Ovaler, cirklar, rektanglar, kvadrater och andra former.
Det var så jag lärde mig teckna människor någolunda, även om det inte är prio ett för mig inom serieteckning.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kroppar

Inlägg av Isegrim »

..."formmetoden", förenkling, beansack och andra trix är inte att underskatta, fina fix för att snabbare komma fram till ett resultat.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Kroppar

Inlägg av mikaelbergkvist »

Den här bilden har jag använt i en annan tråd, men den kanske kan återanvändas här.
Orienteringen i den första bilden nedan, är bara lite snabba streck som antyder var jag föreställer mej för min inre syn att saker och ting befinner sej i förhållande till varandra. Som huvud och händer tillexempel. Ungefär hur lång kroppen är, och så vidare.
Jag är väldigt, väldigt slarvig i det stadiet, för jag litar på det enkla faktumet att man alltid kan radera eller rita om.
Vi människor har en massa undermedvetna kunskaper som man lockar fram på det här sättet.
Du kanske inte TROR att du vet något om anatomi, men så fort det är nåt fel på nån du träffar, så ser du det direkt.
Man ser nästan alltid när nåt är fel, och det beror på att nånstans undermedvetet så vet du vad som är rätt. Det är så hjärnan är funtad.
Men då naturen inte tänkt sej att du ska sitta och teckna, så kommer man inte automatiskt åt den kunskapen.
Att bara flyta med, ger mej känslan av var saker och ting ska vara, för på nån nivå så vet man det redan.

Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Kroppar

Inlägg av larsa66 »

Bra formulerat. Och snygga pedagogiska skisser.
/Lars
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kroppar

Inlägg av Isegrim »

Förresten, det här med att inte "kunna anatomi" och tecknande, handlar nog mest om att inte veta vad man ska titta efter. En känsla för att det är rätt eller fel, kommer så småningom, men det gäller att fjällen faller av ögonen. Som jag ser det, verkar många av de trix man stöter på, handla om att ge en genväg till vad man ska titta efter...
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kroppar

Inlägg av Wakuran »

Jag tror Micke Sol formulerade det bra: -"Att lära sig teckna handlar till stor del om att lära sig att se."
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Kroppar

Inlägg av RioGrande »

"One of the surest of tests is the way in which a poet borrows. Immature poets imitate; mature poets steal; bad poets deface what they take, and good poets make it into something better, or at least something different."

T. S. Eliot (1920)

DETTA ÄR VÄL ganska överförbart även på seriekonsten, om man byter ut "poets" mot "serieskapare"?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Kroppar

Inlägg av Labrador Road 26 »

Hittade en sajt med misslyckade photoshoppningar vilket fick mig att tänka på hur vanligt det är med retuscherade och fixade bilder numera, överallt, inte bara i modemagasinen utan verkligen överallt.
http://www.psdisasters.com/category/baroque-anatomy

Tanken gled sedan vidare om man använder dessa fixade och trixade bilder som referenser när man tecknar, så finns det nog risk att man får med sig lite oönskade saker på kuppen. Jag menar, det händer ju att tecknare snurrar till anatomin, om de sedan tar hjälp av foton för att inte göra misstag och fotona istället råkar ha en del misstag så åker man på det i alla fall.

Man bör nog med andra ord vara extra uppmärksam på om de referensbilder man använder har retuscherats och fixats.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kroppar

Inlägg av Wakuran »

En anledning att studera kroki, så det sitter mer praktiskt, och man lättare märker sånt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar