"Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av AndreasEriksson »

Att montera bilderna i Indesign och ta ut en PDF därifrån tror jag är att rekommendera. Om du behöver hjälp med det så kan jag hjälpa till.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av larsa66 »

Tack Andreas, jag har nu laddat ner Indesign. ska testa imorgon om jag fixar det. Annars kommer du att ångra det du lovat ;)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av larsa66 »

Men för att återgå till det här med PDF.
Hur kommer det sig att tryckerierna föredrar detta format och hur fungerar det egentligen?
När jag öppnar filen i Acrobat reader är den runt 40MB, men bilderna ser ut att vara 1MB/sida.
Hur går det ihop när det är 82 sidor totalt?
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Isegrim »

Det man kan säga om PDF är att det fungerar som en kapsel. Den plockar in alla komponenter (text, typsnitt, bilder, färger, etc) och gör så att de inte förändras från plattform till plattform. Dessutom kan det delvis även komprimera på ett ickeförstörande sätt (inte alltid sant, men ofta).
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tyckte pdf var rätt bra när det kom för att vara plattformsoberoende, men numera föredrar jag absolut cbr/cbz. Varför tryckerier säger sig vilja ha pdf vet jag inte men kanske är det kopplat till just den där plattformsoberoendet. Bäst svar får du nog om du frågar tryckeriet ifråga varför de vill ha så, och vilka andra typer av lösningar som fungerar också.

Du får komma ihåg att det är du som är köparen och om de inte kan ge dig det du vill ha så är det bara att vända sig till en annan firma. Det är de som ska tillfredsställa dina önskemål, inte tvärtom. Det är därför du betalar och inte de.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Isegrim »

Tryckerier gillar PDF för att layouten är stabil och typsnitten inte bråkar. Vet inte om cbr/cbz uppfyller de kraven.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:Vet inte om cbr/cbz uppfyller de kraven.

Jag pratar inte om det för tryckerier utan vad jag föredrar för eget bruk, trodde det var ganska så uppenbart.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Isegrim »

Labrador Road 26 skrev:
Isegrim skrev:Vet inte om cbr/cbz uppfyller de kraven.

Jag pratar inte om det för tryckerier utan vad jag föredrar för eget bruk, trodde det var ganska så uppenbart.

... och jag pratade inte om vad du tycker, utan vad det kan bero på att tryckeriet föredrar PDF. Trodde det var ganska så uppenbart.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:... och jag pratade inte om vad du tycker, utan vad det kan bero på att tryckeriet föredrar PDF. Trodde det var ganska så uppenbart.

Vilket då visar att du inte vet vad cbr är för något eftersom det inte har "lösa" fonter. men strunt samma det var bara en egen preferens och har inte med tråden att göra egentligen, även om cbr mycket väl kan innehålla extremt högupplösta bilder. Skulle tippa på att 300 ppi är den vanliga nedre gränsen. Men det finns inget hinder för 3600 eller högre om man nu skulle vilja ha det.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Isegrim »

Vet att det är ett vanligt format för de som läser serier på nätet, men har inte satt mig in i vad formatet kan göra. Men kan det inte lagra fonter eller annan tryckdata, förstår jag om det inte används.


EDIT: Tar mig en stund för att kolla upp formaten cbz och cbr och kontaterar att det endast är varianter på .zip och .rar, så de skulle nog inte hjälpa en tryckare, då denne inte kan veta vad avsändaren packat in i filen.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av AndreasEriksson »

CBR och CBZ är arkivformat, som i sin tur kan innehålla bildfiler i alla möjliga format (JPG, PNG, TIF). Eftersom bilderna då vanligtvis är "platta" bildfiler blir fonter gissningsvis inget problem. Däremot är det för tryckeriet ungefär samma sak som om de skulle få en zip-fil med lösa bildfiler. Tid för montering hamnar då på dem - vilket inte behöver vara ett problem men förmodligen något de vill ha betalt för.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av smorkin »

larsa66 skrev:Vad tycker ni om PDF?

Nu har jag mitt kompletta Gustapärsa-album digitalt.
Tryckerierna jag talat med vill gärna ha den i PDF-format.
Då gjorde jag så här. Jag byggde upp hela albumet i word. Sedan konverterade jag wordfilen till PDF.
Jag tycker att bilderna blev dåliga. ok om man ser dom som dom är men om man zoomar in behöver man inte zooma mycket innan det blir fyrkantigt av linjerna.
80 sidor blev totalt 26 MB.
Det känns lite.
Borde jag göra på ett annat sätt? Jag har ju fortfarande orginal TFF-filerna kvar.
Kanske det blir bättre om jag direktkonverterar dom till PDF, i GIMP. Men då måste jag konvertera sida för sida.
Alla tips mottages tacksamt.

Använd aldrig Word eller andra ordbehandlingsprogram som original för tryck. Ordbehandlingsprogram är till för att effektivt mata in text men inte för layout (även om de ibland missanvänds för sånt). Det gör till exempel att om dy skapar ett Word-dokument och skickar till mig finns det 0% garanti för att jag kommer se samma sak som du på skärmen. Texten är såklart där, men radbrytningar, sidbrytningar mm beror på mina inställningar, min version av programmet, mina installerade typsnitt osv. Det är därför tryckerier inte vill ha Word: Risken är alldeles för stor att det som kommer från tryckeriet inte alls är det du vill ha.

Plus, att eftersom Word är avsedd för text kan det ibland misshandla bilder å det grövsta, typ att du lägger in en bild i hög upplösning men att Word i dokumentet bara lägger in en lågupplöst kopia eftersom högre upplösning "inte behövs" i ett textdokument. Det kan finnas med en länk till den riktiga högupplösta bilden men eftersom tryckeriet inte har den filen (länken kommer vara en referens till typ C:/Användare/simon/bild.tiff och den länken funkar ju inte på tryckeriet) så kommer den lågupplösta versionen som finns inkapslad i Word-dokumentet användas istället. Det finns sätt att gå runt det här men det är knöligt och komplicerat och de andra problemen finns kvar Så, igen, aldrig ordbehandingsoriginal till tryckerier. För en ren textbok kan det eventuellt fungera men som sagt, räkna med sugiga ord/radbrytningar och andra trista effekter.

PDF är ett format designat precis för tryck. Det är ett filformat där allting är låst: Typsnitt, rad/ordbrytningar, bilders infogande osv. Det är därför det är perfekt för tryckerier men däremot undermåligt för exempelvis eböcker: Tänk dig en PDF som har lagom mycket text för en stor inbunden bok. Om du nu tar den PDF:en och försöker läsa på t ex din mobiltelefon kommer du få samma tryckyta på din lilla skärm; räkna med miniatyrtext. Så om din PDF ser bra ut vad gäller hur sidorna ser ut kommer den tryckta boken se bra ut den med.

Därmed inte sagt att det är trivialt att åstadkomma bra PDF:er. DU måste se till att PDF:n innehåller dina högupplösta bilder och inte några lågupplösta diton, och att typsnittet är inkapslat i PDF:en (det går ofta bra utan, men om tryckeriet inte har typsnittet och det inte lagts in i PDF:en kan det bli problem). Det är därför det finns speciella (och dyra!) program för att få till alla detaljer. Ta exempelvis ett enkelt sätt att skapa PDF:er som kan bli fel: Du kan ofta istället för att skriva ut något på printer välja att "skriva ut" till PDF (inbyggd funktionalitet i t ex OSX, finns "drivrutiner" till Windows för samma sak). Men när du gör det måste du se till att välja en upplösning på din "printer" som är tillräckligt hög för att trycka efter.

TL;DR: Undvik Word som tryckoriginal, och använd alltid PDF. [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Svenska tryckerier tar oftast runt 900 kronor/timmen för sitt arbete, så se till att du skickar filer som är så korrekta och klara för tryck som möjligt. Ring eller maila tryckeriet och be om instruktioner för hur pdf:en ska vara inställd. De allra flesta mailar då en liten manual som talar om exakt hur det ska se ut.

Labrador verkar ju aldrig ha producerat en bok (och om han gjort det måste den ha haft hiskeliga extrakostnader), så håll dig till de övriga tipsen. Simon (alltså Smorkin) tycker jag är föredömligt pedagogisk.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ingemar Bengtsson skrev:Labrador verkar ju aldrig ha producerat en bok (och om han gjort det måste den ha haft hiskeliga extrakostnader), så håll dig till de övriga tipsen. Simon (alltså Smorkin) tycker jag är föredömligt pedagogisk.

Hur svårt ska det vara att förstå att jag talade om preferenser gällande att läsa på egna datorn. Förr i tiden gillade jag pdf för sitt wysiwygkoncept, att upplevelsen på skärmen var nära en tryckt variant. Numera föredrar jag definitivt cbr och det har inget som helst med trycktekniska saker att göra utan bara en reflektion om pdf från det personlig planet. Jag har inte över huvud taget nämnt cbr eller för den delen pdf i avseende för tryckning. Du behöver inte hålla på och larva dig om du inte klarar av att läsa innantill. Du har dock rätt i att jag inte producerat någon bok, den produktion som jag varit involverad i har varit tidningar/tidskrifter. Dock i tidigare steg än tryckeriet.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Ingemar Bengtsson
Very Good
Inlägg: 155
Blev medlem: ons 10 jan 2007, 19:12
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Ingemar Bengtsson »

Labrador: Alla frågor i den här tråden har haft att göra med hur man ställer i ordning filer för tryck. Frågor ställda av personer som behöver hjälp för att få till ett bra resultat. Du svarar på helt andra saker och kommer med information som rent av kan vara vilseledande för frågeställarna. Och det är definitivt inte något "larv" från min sida att påpeka detta.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Labrador Road 26 »

larsa66 skrev:Vad tycker ni om PDF?

Larsa66 frågade om åsikter om pdf, det var det jag svarade på, baserat på mina erfarenheter av det, inte dina. Inget i det svaret kan misstas för att jag propagerar att man ska använda cbr för tryck, om man läser det jag svarade. Jag uppmanar även att fråga tryckerierna det gäller om vad de föredrar och vilka olika lösningar de kan hantera. I övrigt säger jag bara att det är han som är köparen och inte tvärtom som många nog kan få för sig.

Jag berättar ett personligt användande av pdf och bytet därifrån, och tips på att upprätta en dialog med tryckeriet. Två olika saker alltså, inte svårare än så. Åter igen om du inte förstår innebörden är det nog bättre att fråga vad som menas istället för att komma med putslustigheter. Jag har inte heller någonsin påstått eller ens antytt att jag producerat böcker eller jobbat på tryckeri. De typer jag fick från tryckeri i unga år smältes ner och blev tennsoldater, det är min närmaste kontakt med tryckeri. I tidningsproduktionen använde vi Quark inte Acrobat, och kan bara instämma med Smorkin att importerade Wordfiler i Quark inte var någon direkt höjdare. Fast jag gillar å andra sidan inte Word när det gäller att skriva heller, då det mest är ett jäkla bök med att stänga av alla dumheter den har för sig. Även detta inte svar på själva trådens ämne utan en personlig utvikning. För att göra inläggen lite mindre torftiga och mer personliga.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Isegrim »

Ska man vara petig, så var det jag som först nämnde cbr och cbz i samband med tryck.

Har haft enbart goda erfarenheter av PDF, gillar det för att det inte förändras. Till och med på telefon har det funkat, även om det inte egentligen är relevant för frågan.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: "Högupplösliga bilder" - teknisk hjälp??

Inlägg av Labrador Road 26 »

Isegrim skrev:Till och med på telefon har det funkat, även om det inte egentligen är relevant för frågan.

Det var även på den tiden jag körde mer växelvis mellan pc och Mac som jag gillade pdf, nu när jag bara kör pc blir det inte samma behov av finessen med platformsoberoende.

Jag anser dock att tryckerier definitivt ska kunna förklara vad de kan hantera för format och vilka olika resultat det blir för respektive.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar