ord uttryck letar efter tips

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: ord uttryck letar efter tips

Inlägg av Wakuran »

nissik skrev:Jag har sett denna serie när jag var lite i Italien och de kallased David Gnomo jag trodde att de var spansk serie men ngn sagt till mig att de är svensk, stämmer ?
Hete de vättar ?

Det är en nederländsk bokserie från början, om jag minns rätt. Senare blev de tecknad film, som jag tror var en brittisk produktion.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ord uttryck letar efter tips

Inlägg av rkaj »

nissik skrev:Jag har sett denna serie när jag var lite i Italien och de kallased David Gnomo jag trodde att de var spansk serie men ngn sagt till mig att de är svensk, stämmer ?
Hete de vättar ?


De där skulle jag säga heter tomtar på Svenska, men det kan gå att kalla dem vättar också. Både vättar och tomtar ser ut mer eller mindre som vanliga människor i gammaldags kläder men små, ibland bara 1 dm långa, ibland kanske bortåt en halvmeter men knappast mycket större. Orden knytt och oknytt skulle jag säga tillåter större variation i utseende, från verkliga insekter och smådjur till småtroll i Bamse. Knytt är snälla eller harmlösa, oknytt ska man se upp med.
Skriv svar