Manga studio debut

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Jonka
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 29 dec 2013, 13:29

Manga studio debut

Inlägg av Jonka »

Hej på er!

Jag har köpt en ritplatta och fick med ett program, Manga studio debut. Nu är det så att jag håller på att bli galen för det är två funktioner jag inte begriper vart dom är.
Jag blir evigt tacksam om någon här vet hur man gör och vill berätta. Jag har suttit i ungefär femhundratusen timmar nu och chansat mig fram, så jag uppskattar verkligen om någon som på riktigt VET säger. Jag tror jag går sönder av fler chansningar.

1. Jag målar med två eller fler paneler. Jag vill kopiera ett antal lager från panel 1 till panel 2. Så jag slipper måla saker fler gånger.
Såhär har jag gjort: Markera det jag vill kopiera, markera vilka lager det gäller. Kopiera. Klistra in. Men det kommer inget. Lagrens namn kommer med i lagerlistan, men inte själva motiven. OM jag inte klistrar in det i ett annat dokument, då fungerar det. VAD GÖR JAG FÖR FEL?

2. Vart hittar jag verktyget som kopierar färgkoder. Jag vet inte vad det heter, men det finns ju med i princip alla andra program jag målat med. Den där man duttar på en färg med, så poff har man färgen på paletten. Jag vet att man kan spara färgerna, men ibland glömmer jag det och då saknar jag det verktyget.

Hoppas, hoppas att någon här kan hjälpa mig. För jag går snart in i väggen på grund av detta [:(]

Tack!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Manga studio debut

Inlägg av Wakuran »

"Pipett" heter det åtminstone på svenska.

Själv brukar jag använda Gimp, men företaget har annars lagt ut flera tutorials på sin hemsida.

http://manga.smithmicro.com/debut-tutorials.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar