Det ideala ritbordet för serietecknaren?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Det ideala ritbordet för serietecknaren?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag håller på och försöker göra ett eget ritbord som jag kan vinkla i olika gradtal/lutning.
Jag gör det i trä/plywood och det blir 100 cm brett och 75 cm djupt med en stopplist för pappersoriginalet i nedre kanten. Det är egentligen en konstruktion som jag placerar ovanpå ett vanligt plant skrivbord. Ser verkligen trevligt ut när originalen vilar på denna semiprofessionella konstruktion. Man får definetivt bättre överblick över teckningarna och jag inser nu att det kommer att göra mitt tecknande enklare framöver.

Egentligen skulle jag vilja tillverka en konstruktion med inbyggt ljusbord också. Ni får gärna ge tips på hur ett sådant ljusbord skulle kunna tillverkas.

Anledningen att jag började tillverka ritbordet är att jag märkte att det blev bökigt/jobbigt att teckna stora original som ligger helt plant, speciellt om de är större än A3.

Vad har ni övriga för erfarenheter gällande ritbord som passar serietecknare? Kör ni med lutning av underlaget eller tecknar ni på plant underlag med värkande axlar, nacke och rygg som följd?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Det ideala ritbordet för serietecknaren?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Har man möjlighet att härbergera det torde ett gammaldags professionellt ritbord med ritapparat av den typ som så sent som för drygt tjugo år sen fanns i dussintal på konstruktionsavdelningar och konsultföretag vara det bästa valet. Inte minst med tanke på att det är enklare att få en bra arbetsställning om man använder ett dylikt. Jag har sett alltför många ritbiträden och konstruktörer som fått svåra smärtor i nacke och axlar efter att ha arbetat i en felaktig vinkel timme efter timme...

Jag vet inte vad ett begagnat kan tänkas kosta, men 500:- till 1.000:- är en någorlunda välgrundad gissning. Håll koll på blocket eller kontakta någon firma som handlar med begagnade kontorsmöbler. Det borde vara fullt möjligt att byta skivan mot en med inbyggd belysning. Om jag skulle bygga en sån skulle jag först uppsöka en ramverkstad för att få en ram tillverkad i en mycket stadig och ganska djup ramlist. I den placerar jag sen tjockt ogenomskinligt plexiglas, och inne i den flera av de tunna lysrörsarmaturer som brukar användas för industriella skåpbelysningar där det är utrymmesproblem. Ramen fixeras sen på baksidan med profilskenor som antingen svetsas eller skruvas ihop, och fästet för stativet flyttas från den befintliga skivan till den nytillverkade.

Ett enklare ljusbord gör man genom att på en fyrkant av sockelllist för köksutrustning skruva en plexiglasskiva och inuti montera en lysrörsarmatur. Men den blir nog lite otymplig att flytta runt på ritbordet.

Här är ett prov på ett fint hobbyarbete som en händig tecknare gjort.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det ideala ritbordet för serietecknaren?

Inlägg av Allan Kämpe »

Tack för de många tipsen K-E Lindkvist!
Det där hemmabyggda ritbordet/ljusbordet på ett befintligt stativ är ett tjusigt bygge! Jag fick av en tillfällighet syn på det redan tidigare i dag då jag googlade på bilder av ritbord.

Jag köpte faktiskt ett gammalt ritbord i delar för ganska många år sedan... men det var ett ganska stort och anskrämligt åbäke och jag satte aldrig ihop det. Kanske ska ta en tur upp på vinden och se om jag kan hitta själva stativet/benen med mekanismen som gör det möjligt att vinkla en ovanliggande skiva... :)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Det ideala ritbordet för serietecknaren?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Cirka 10.000 + 32.000 klipp, varav säkert några hundra har bra genomgångar på olika typer av lösningar.
https://www.youtube.com/results?search_ ... table&sm=1
https://www.youtube.com/results?search_ ... table&sm=3
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Det ideala ritbordet för serietecknaren?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag gillade Studio futura design glass top table (som visades på youtube) - där man enkelt kunde sätta en lampa bakom glasskivan och använda ritbordet som ett ljusbord! Verkade vara en rejäl och praktisk konstruktion.
Skriv svar