Svenska MAD

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Svenska MAD

Inlägg av frankjw »

Hur ser det ut i samlarvärlden för Svenska MAD? finns det ens en marknad? och finns det några tappra samlare ens? :-0

Orsaken till att jag frågar är att jag köpte en bunt blandade (c:a 35st, -74 till -85) Svenska MAD på stadsmissionen och förvånades över skicket OCH att så många hade kvar bilagor (plojs) efter nästan 50 år..:-0
Julkalendern i #8 - 74 t.ex. var orörd även om nån lucka gått upp, men även vanliga bilagor och nått klisterark fanns kvar - inte min erfarenhet av begagnade serier, speciellt inte från typ Stadsmissionen!

Är detta för att samlarna lyser med sin frånvaro? eller för att jag bara hade lite flax?

Finns det en marknad för detta? eller ska jag lämna tillbaka dem och låta Stadsmissionen få sälja dem en gång till? :)
Jag vill ju helst att nån som faktisk bryr sig ska få glädje av dem, men om intresset i samlarkretsar är noll och är det ju ingen ide att anstränga sig.
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska MAD

Inlägg av RioGrande »

Spontant tänker jag mig att något äldre MAD, sextiotalare och tidigt 70, är mer värda. Perioden 75-85 hade väl alla svenska serietidningar (även album) störst upplagor... Vissa titlar rentav GALET stora... innan video och kabel-tv osv kom...

///Nu kollade jag i Seriekatalogen.... och det verkar som om jag hade (ungefär) rätt.... [:)]
https://seriekatalogen.se/title/#mad
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Svenska MAD

Inlägg av frankjw »

Jo, det är sant och den bilden har jag med, men det som förvånade mig var just att bilagor fortfarande var kvar... så det är väl mest om det finns samlar som behöver komplettera och eller utöka som jag efterlyser....
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska MAD

Inlägg av Agentum »

90tal till 2000 tal är ovanligare ju senare i tid det blir.

70-80tal hittar man ständigt om än kanske inte tidigt 70tal, tidningar äldre än så vet folk är värda nåt.

Skulle säga att det du hittade är just vad man brukar hitta billigt, iaf har det varit så för mig.

De är ju kul ändå att läsa, gamla minnen av saker som var aktuella dyker upp, de har läsvärda så att säga och brukar klara så g bättre än serietidningar, de hade bättre omslagspapper och var i magasinormat.
9mm, i'm never further away than that.
frankjw
Fine
Inlägg: 212
Blev medlem: ons 27 apr 2011, 15:52

Re: Svenska MAD

Inlägg av frankjw »

Japp, tror ändå jag lägger ut det här och ger några samlare chansen att få tag i lite bilagor, s.a.s., eftersom de kommer från stadsmissionen så kan jag ju skicka dit pengarna, oavsett vad jag får! :-p
Mvh,
Frank Westdahl
Läsesamlare - serier skall konsumeras :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska MAD

Inlägg av Agentum »

Ja gör det, allt måste ju inte ge guld.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Svenska MAD

Inlägg av germund »

Mitt intryck är att det inte finns jättemånga svenska MAD-samlare, men att den internationella samlarkretsen är entusiastisk och just internationell. Svenska MAD har en särstatus, då den utkom så länge och vi hade flera svenska originaltecknare, så kanske finns det ett större intresse för t ex udda bilagor utomlands än här hemma.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Svenska MAD

Inlägg av Rufus »

MAD i riktigt fint skick med bilagorna kvar, borde gå bra att sälja, tycker man ju. Absolut ska du göra ett försök.
Skriv svar