Samlarsajt

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
algabatz
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:11

Samlarsajt

Inlägg av algabatz »

Jag dras med en tanke på att bygga en sajt speciellt för samlare. Som skulle fungera så här:

• Alla annonser är gratis och du kan lägga upp så många annonser du vill.
• När du säljer en samlarsak betalar du en fast avgift på 5 procent av försäljningsvärdet. Inget krångel.
• Som säljare anger du antingen ditt Minipris och säljer varan direkt eller också väljer du Direktbud, ett auktionsförfarande där säljaren bestämmer sluttid, där varken köpare eller säljare behöver vänta en vecka på att auktionen ska avslutas. Den avslutas i stället så fort båda är överens om priset. Som köpare har du alltså också en möjlighet att pruta, precis som i riktiga livet.
• Genom en depositionstjänst byter inga pengar ägare förrän båda parter godkänt transaktionen. Ingen kan bli lurad eller förfördelad.

Tror ni att en sådan sajt skulle kunna locka köpare och säljare från Tradera och Blocket? Någon här som skulle kunna tänka sig att använda en sådan sajt?

/Algabatz
Det finns bara tre slags människor här i världen, de som kan räkna och de som inte kan räkna.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Allt handlar om användarvänlighet och marknadsföring. Tradera har väl gjort en och annan miss, så det finns visst en välvilja till bra konkurrenter.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote]Ursprungligen postat av algabatz

• Genom en depositionstjänst byter inga pengar ägare förrän båda parter godkänt transaktionen. Ingen kan bli lurad eller förfördelad.
[/quote]

Det där är en svår sak som kan verka förrädiskt enkel tills man funderat ett tag på den ... Vad ska egentligen hända om köparen och säljaren inte är överens? Behåller depositionstjänsten pengarna då? Har köparen någon möjlighet att få tillbaks dem? Kan säljaren i så fall få tillbaks varan? Kan de båda över huvud taget lite på att inte depositionstjänsten behåller pengarna och försvinner?

Tradera hade någon sorts sådan tjänst, jag läste igenom deras villkor och kom fram till att det verkade bättre att bara hoppas på att säljaren är sjysst ...
Användarvisningsbild
algabatz
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:11

Inlägg av algabatz »

[quote]
Vad ska egentligen hända om köparen och säljaren inte är överens? Behåller depositionstjänsten pengarna då? Har köparen någon möjlighet att få tillbaks dem? Kan säljaren i så fall få tillbaks varan?
[/quote]
Bra frågor som tål att tänkas på. I första hand handlar det ju om att snacka sig till en lösning. Säljaren vill ju inte bli av med grejorna och köparen vill ju inte bli av med pengarna. Om köparen inte är nöjd med varan så har han/hon ju inte tänkt betala för den och säljaren förlorar ju allt om saken inte löses. Incitamentet är alltså att komma överens.

[quote] Kan de båda över huvud taget lite på att inte depositionstjänsten behåller pengarna och försvinner?[/quote]
Det blir en banktjänst, som vilken bank som helst och "kopplad" till en vanlig svensk storbank. Så enkelt blir det inte att sticka med pengarna ;-)

[quote]
Tradera hade någon sorts sådan tjänst, jag läste igenom deras villkor och kom fram till att det verkade bättre att bara hoppas på att säljaren är sjysst ...
[/quote]

Jag har själv blivit lurad vid ett flertal tillfällen, senast förra veckan på tusen spänn. Jag har också tidigare köpt serier på Tradera av en säljare som har hur många goda referenser som helst. Jag fick en illa inpackad låda full av outsägligt skräp, rena returpapperet. När jag påpekade att det inte stämde med annonsen fick jag visserligen skicka tillbaka tidningarna och fick "riktiga" tidningar. Men det kostade mig fortfarande tvåhundra spänn i porto som bara försvann... Jag tror att ett depositionssysem kan få säljarna att skärpa sig. Men än en gång: allt handlar om kommunikation.

Tack för din input!
Det finns bara tre slags människor här i världen, de som kan räkna och de som inte kan räkna.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Att köpa grejer från privatpersoner via Tradera eller någon annan sajt, innebär alltid en viss risk. Särskilt när det handlar om skicket. Det allra bästa är naturligtvis att köpa av någon på samma ort som en själv och träffas istället för att skicka. Särskilt när det handlar om tunga, värdefulla eller ömtåliga grejer.
Användarvisningsbild
algabatz
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:11

Inlägg av algabatz »

Japp. Kanske vore det bästa att inrikta sig på professionella butiker, Får man in en tre-fyra seriebutiker som nätbutiker, men sökbara från förstasidan då skulle man kunna bygga upp en bas som kanske lockar även andra seriösa samlare/bytare/säljare.
Då skulle man kunna få en bra konkurrenssituation också, som ev kunde gagna samlarna.

Kanske är det ok att välja bort faster Astas nr 23/62 i nästan oläst skick men utan baksida, med korsordet ifyllt och med en bit av framsidan borta.

Hellre kvalitet än kvantitet, alltså. Kanske till och med göra skickkodandet tvingande? Ingen skickkod - ingen annons?

Hur skulle den optimala sajten se ut? Vad är bra och dåligt med Blocket/Tradera/Ebay/Eniro/Etc?

Kommentarer? Nu har ni chansen att få exakt vad ni vill ha ;-)
Det finns bara tre slags människor här i världen, de som kan räkna och de som inte kan räkna.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Det där med skickkoder tror jag blir ganska knepigt, då det varierar från person. En som inte kan något kan sätta ut hur många NM som helst, som andra seriösa graderar som max Fine.
Har sett alldeles för många NM-auktioner med både brytveck och rygglipor, "minimala tuschfläckar" och annat.

Bättre att tvinga folk att skriva dit alla defektgrejerna istället, och kanske fixa så man MÅSTE ha tre bilder, en på framsida , en på baksida och en på mittuppslag eller annat ställe.

Sen kanske slänga upp något tak på hur många auktioner man får ha ute samtidigt, om du ska ha en gratissida. Annars kommer det kanske komma upp 2000 auktioner från en säljare, som säljer lösnummer från 1990-talet och säljer 20 st, men gör så sidan blir överbelastad.

Sen lite bättre kategorier än Tradera.
Går man in där är det nästan bara Fantomen som har ett bra söksystem.
<Före 1981 och Efter 1981> (eller något sånt).
Ska man kolla efter gamla Kalle Anka måste man just nu rota igenom 18 sidor (897 objektjust nu), och tvingas gå igenom sida efter sida med övriga disney objekt och Kalle Anka från 2000-tal.
Det mesta som ligger på Disney är Kalle Anka, och den har inte ens en egen kategori. Hade vart bättre att ha den som Fantomen, så man kan sortera bort alla enklare nummer direkt.
Sen kanske kunna välja om man vill leta efter större partier eller bara lösnummer?


(Känns som det här blev ganska osammanhängande ;D )
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
algabatz
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:11

Inlägg av algabatz »

---länk borttagen---
Det finns bara tre slags människor här i världen, de som kan räkna och de som inte kan räkna.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Googlade och hittade din sida..

Jag har bara en fråga:

Vad kostar KA nummer 3/1949 ?
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
algabatz
Good
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 23:11

Inlägg av algabatz »

[quote]
Själva sidan laggar sönder och du måste ta en titt på dina php kunskaper. :P

[/quote]

He he, de är rudimentära. Obs att sidan bara är en test, jag vill be dig om att ta bort länken från inlägget ovan, det är onödigt att länka till någonting som inte fungerar. Det är bara idéstadium ännu. Men tack för påpekandet!
/Al
Det finns bara tre slags människor här i världen, de som kan räkna och de som inte kan räkna.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

[quote="Olof Gustafsson"]

Själva sidan laggar sönder och du måste ta en titt på dina php kunskaper. :P

[/quote]
Errhum... Jag har sett prov på dina alster i form av seriehyllan.
Den sidan är ju inte direkt nåt mästerverk varken vad gäller
programmering eller design, vilket är förståeligt med tanke på
att du är relativ nybörjare på området, men du bör nog ändå
låta bli att kasta sten i glashus.
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

[quote="OnionMan"]

[quote="Olof Gustafsson"]

Själva sidan laggar sönder och du måste ta en titt på dina php kunskaper. :P

[/quote]
Errhum... Jag har sett prov på dina alster i form av seriehyllan.
Den sidan är ju inte direkt nåt mästerverk varken vad gäller
programmering eller design, vilket är förståeligt med tanke på
att du är relativ nybörjare på området, men du bör nog ändå
låta bli att kasta sten i glashus.

[/quote]

Hejsan.

OT:
Jag har mycket bra kunskaper i:

php, html, mysql, sql, js, ajax, xthml

bra kunskaper inom:

css, visual basic.

Enda grejen är att Seriehyllan, själva grunden gjordes för 6 månader sen, så koden är oerhört ful.

Du kommer att få se en fint kodad version soooon :)

Dock har jag inga php misstag! [V]
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Erik »

Det där med 5 procent låter dumt tycker jag.
Säljer man en tidning för 4 kronor får du 20 öre. Men om det däremot handlar om ett riktigt samlarobjekt på låt säga 30 000:-, då ska du helt plötsligt gå 1500 kronor i vinst.
Nää, jag är skeptiskt till dina vinsttankar om du vill göra en riktig samlarcommunity, så ska det vara riktigt billigt att använda den. Men du har nog inte så stor chans att locka säljare från tradera och blocket, har sett hundratals misslyckade projekt, och frågar du mig så finns det ingenting som lutar mot att det här skulle vara mera lyckat förutom det faktum att du enbart riktar dig mot EN målgrupp.
Användarvisningsbild
Sabata
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 00:56
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sabata »

En sak som jag verkligen saknar är en auktionssajt som inte lägger sig i vad man säljer.
Tradera har alldeles förmånga regler nu när det kommer till "opassande" föremål.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="Sabata"]

En sak som jag verkligen saknar är en auktionssajt som inte lägger sig i vad man säljer.
Tradera har alldeles förmånga regler nu när det kommer till "opassande" föremål.
[/quote]

Både Bjudo och Budera har lite vidare syn på vad som får säljas, framförallt Budera. Dock kommer varningstexter upp när man säljer dvd och musik att man inte får sälja "hembränt"..[8D]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Vad är adressen till sidan? Eller vad för sökord ska man använda på google för att hitta den?
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="alexzien"]

Vad är adressen till sidan? Eller vad för sökord ska man använda på google för att hitta den?
[/quote]

Den där sidan lades ner. I alla fall uppfattade jag det så.
Användarvisningsbild
fabben
Good
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 13 feb 2011, 21:36

Re: Samlarsajt

Inlägg av fabben »

Jag har också funderat på det här om man skulle slänga ihop en sajt för serietidningsförsäljning. Det rent tekniska är för mig trivialt, förutom själva betalningssteget, som brukar vara lite mer bökigt. Sedan behövs någon som kan grafisk layout med.

Jag skulle gärna se det som en sajt där man kan lägga upp hela sin samling, om man så vill, bara exemplaren är till salu till något pris. Sedan kan annonserna ligga ute i månader, eller år, under förutsättning att man går in och bekräftar att den fortfarande är aktuell med jämna mellanrum, eller förnyar och lägger in ändringar. Tradera är mer inriktad på att sälja saker snabbt, vilket sker till bekostnad av utbudet. Det jag skulle vilja bygga skulle alltså vara anpassat för att sälja saker "tids nog någon verkligen är ute efter just den utgåvan".

Fördelen skulle vara att man sedan skulle kunna klicka sig fram på tex "Bamse" och sedan "1991", och se alla Bamsetidningar från 1991 som är till salu från någon, eller kanske alla 4/1991 av Bamse. "Hm... en NM för det priset, en GD för det priset, av en annan person". Som ett extra lockbete skulle man även kunna ge folk möjligheten att välja att "tidningen är ej till salu", och helt enkelt använda sajten som en sajt att lägga upp sitt register online. För att visa andra, eller bara för att ha ordning på det och nå det överallt ifrån. Kanske går det att ordna samkörningar med guidepriser på något vis, så att man kan se hur totala priset för ens samling går upp eller ner. Och lite sånt. Rent tekniskt vore det enkelt (om det går att få tillgång till guidepris-databasen genom någon överenskommelse).

En tänkbar prismodell skulle kunna vara att ta betalt för kvadratroten av försäljningspriset, avrundat till närmsta enkrona (Det skulle över lag hamna billigare än Tradera):

Prisexempel (försäljningpris - avgift):
1 - 1
5 - 2
10 - 3
15 - 4
25 - 5
50 - 7
100 - 10
250 - 16
500 - 22
1000 - 32
2000 - 45

Verkar alltsammans som en förnuftig idé?
MarvelParveln
Very Good
Inlägg: 143
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 17:05

Re: Samlarsajt

Inlägg av MarvelParveln »

Jag har ju själv föreslagit att man borde starta en seriebörs, så det du föreslår låter definitivt rimligt i mina öron [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Samlarsajt

Inlägg av Agentum »

Liera dig om det skulel funka med det här forumet med för att om det är bra visa att vi hellre stöder det än Tradera.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar