Så här skall det se ut. Ex på bra auktionsbeskrivn

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Så här skall det se ut. Ex på bra auktionsbeskrivn

Inlägg av Magnus »

Detta är exemplariska beskrivningar...

http://www.tradera.com/auction/Bocker___Tidningar/aid_20540399

http://www.tradera.com/auction/Bocker___Tidningar/aid_20540398

...och så är de skrivna av mannen som en gång introducerade bedömningssystemet i Sverige.

Sånt här gör en [:)] Det finns hopp på tradera.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Ja, han kan sina grejer. Inte visste jag att det var han som introducerade systemet! Själv är jag inte allt bra åpå att använda mig av det. Vet inte riktigt hur man bär sig åt...
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Frank är en säker kille. Jag själv tycker när man får grejorna av honom så kan man nästa klassa upp dom ½-1 grad i dom sämre skicken. Ibland får man verkligen sitta och leta efter defekterna och inte hitta dom.

Frank var en av 3 personer som var med och tog fram den 1:a riktiga seriekatalogen i Sverige.[^]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är ett amerikansk graderingssystem så han har inte direkt uppfunnit det, fast jag ser gärna att det används mer här med, men å andra sidan klarar ju folk inte de gammla vanliga systemet.
Ser mig inte som nån graderingsexpert presis men jag hajar inte hur man kan ha sålt o köpt serietidningar i 20 år men ändå förstår man inte ens de grundläggande hur man graderar en tidning?

Jo den snubben verkade iaf kunna sin sak, vad tror nig steele skrivit för grad? VF-NM kanske[:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av burnout

Jag själv tycker när man får grejorna av honom så kan man nästa klassa upp dom ½-1 grad i dom sämre skicken.



Jag skulle vilja göra samma bedömning. Fast jag tror det beror mest på att det då är min tidning[:p]
Det är alltid otroligt svårt att se kritiskt på sina egna tidningar. Egentligen borde man inte gradera själv när man skall sälja.

Andra hållet är inte bra heller. Att låta köparen gradera. Jag har varit på antikvariat där jag fått gradera själv (de är inte längre i business skall tilläggas). Det var fest det[:o)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Fisherking
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 17:38

Inlägg av Fisherking »

Samma två exemplar som såldes på Stockholms auktionsverk i våras. Finns bättre bilder där om någon är intresserad.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

citat:
Ursprungligen postat av Fisherking

Samma två exemplar som såldes på Stockholms auktionsverk i våras. Finns bättre bilder där om någon är intresserad.



För er som inte hittar: 2005-03-08 var auktions datum
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus

Detta är exemplariska beskrivningar...

...
Sånt här gör en [:)] Det finns hopp på tradera.


Förvisso noggranna beskrivningar. Fast så här beskrevs de när de köptes på Auktionsverket i våras:

"KALLE ANKA & CO, 1948, nr 1 september, grundskick G, genomgående fläck F" slutpris 6000 kr.

"KALLE ANKA & C:O, 1948, nr 1, GD; plan och slät men synligt läst och nött, två revor (0,5-1 cm) på frampärmen, färgfläck på frampärmens insida i marginalen, veck, nedre kanthörn på frampärmen extra nött med smärre pappersförlust, smärre färgfläckar på baksidan, ingen rost eller klotter, mittuppslaget sitter fast" slutpris 10.000 kr.

Vem som gjorde beskrivningen för Auktionsverket? Samma person som köpte dem... Ingen bjöd på dem eftersom de lät så slitna i katalogen.
Även solen har sina fläckar. (Inget illa menat bergen10!)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De är hårt slitna med och är ju lågt graderade i annonserna som sig bör.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

citat:
Ursprungligen postat av seriesam.com
Även solen har sina fläckar. (Inget illa menat bergen10!)



Jag förstår inte detta? Vad är fel? Kan du förklara.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

citat:
Ursprungligen postat av Jocke
Jag förstår inte detta? Vad är fel? Kan du förklara.



Skicken på tidningarna har stigit från katalogen på Auktionsverket till tradera-försäljningen. Inte mycket, men även en halv grad på en dyr tidning är några tusenlappar. Det är samma person som satt skicken i båda fallen, han hade kunnat återanvända sina formuleringar.

Troligen hade jag gjort likadant, så jag dömer inte över detta. Men det är lustigt att trådens rubrik "bra auktionsbeskrivningar" tar upp just dessa tidningar, som tydligen har variabelt skick.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

citat:
Ursprungligen postat av seriesam.com

citat:
Ursprungligen postat av Jocke
Jag förstår inte detta? Vad är fel? Kan du förklara.



Skicken på tidningarna har stigit från katalogen på Auktionsverket till tradera-försäljningen. Inte mycket, men även en halv grad på en dyr tidning är några tusenlappar. Det är samma person som satt skicken i båda fallen, han hade kunnat återanvända sina formuleringar.

Troligen hade jag gjort likadant, så jag dömer inte över detta. Men det är lustigt att trådens rubrik "bra auktionsbeskrivningar" tar upp just dessa tidningar, som tydligen har variabelt skick.




Vilken är anledningen till att skicken ökat?
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Gradering är ju subjektivt, det handlar om tidningar i dåligt skick och det är väl upp till köparen att betala ett par tusen mer för dem eller inte.
Tänk om det vore spikat hur graden på en tidning skulle vara, det vore fint, men så är det inte så vi får nog se mer sånt här där personer tom ändrar skicken på sina egna tidningar från tillfälle till tillfälle.
Jag hade däremot skrikit rakt ut om han försökt få igenom dem som FN eller nåt sånt som så många andra gör.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

citat:
Ursprungligen postat av Agentum

Gradering är ju subjektivt, det handlar om tidningar i dåligt skick och det är väl upp till köparen att betala ett par tusen mer för dem eller inte.
Tänk om det vore spikat hur graden på en tidning skulle vara, det vore fint, men så är det inte så vi får nog se mer sånt här där personer tom ändrar skicken på sina egna tidningar från tillfälle till tillfälle.
Jag hade däremot skrikit rakt ut om han försökt få igenom dem som FN eller nåt sånt som så många andra gör.



Visst är gradering subjektivt men nu var det trots allt en ledande expert som graderade tidningen åt Sthlms auktionsverk. Han ropar in dom båda exemplaren själv, och sen höjer han skicket när han säljer dom. Hmmmm.

Vilket skick är det korrekta? Om det nu är det höjda skicket som är det korrekta så borde han väl ha uppgett det när han granskade tidningarna åt Sthlms auktionsverk.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Går inte tat svara på, du får bedöma själv helt enkelt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Själv försöker jag nämna tryckår, eventuell upplaga om det framgår av albumet, författare, skickgradering och en beskrivning av det som jag uppfattar som defekter/skador. Jag tycker att det är fullt tillräcklig information om det även finns en bild på föremålet.

De auktionsbeskrivningar som jag INTE gillar är däremot "se bilden för skick"-beskrivningar tillsammans med väldigt otydliga bilder. Jag har även sett några mindre seriösa säljare som använder bilder av auktionsföremålen som inte stämmer ett dugg överens med skicket. i så fall är det nästan bättre att inte ha någon auktionsbild alls.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Angående undergradering av serier så tror jag att de flesta seriösa traderasäljare hellre graderar en aning för lågt än för högt eftersom de inte vill ha negativa omdömen eller besvikna kunder. I så fall är det bättre att köparen blir glad åt att föremålet är i oväntat bra skick.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är nog vanligast med övergraderadering, jag tror ingen har problem med det motsatta.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar