Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Avdelningen för diskussioner och frågor om att sälja serier (dock inte avdelningen för köp- och säljannonser, som du istället hittar här).
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Kapten Amerika »

Jag har sorterat en del av mina serier, och delat upp det i bananlådor efter skick. Endel är prima grejer som ska bevaras/frysas ner/nånting, en del är fina grejer för tradera. Men sen finns det en tredje kategori, där serierna har veck, riss, ifyllda korsord eller nåt annat som gör att jag med gott samvete inte kan lägga ut dem till försäljning utan att köparen fysiskt får inspektera dem.
Själv hr jag alltid tyckt att det är kul med loppis och marknader, så nu tänkte jag göra en inbrytning på den marknaden med serierna i kategori tre.

Frågan är bara: Hur gör man?

Jag har tänkt besöka ett antal (mindre) marknader med mina bananlådor och sälja för mellan 1 och 10 kronor/st., beroende på skicket.

Hur ska jag förhindra att serierna från 60-talet och framåt, ska gå sönder om de ligger i buntar på ett bord och blir bläddrade i av större och mindre händer i varierande svettighetsgrad?

Jag vill inte heller ha dem stående i lådor - jag tycker själv att det är jobbigt att bläddra i serier som man i forna tider bläddrade i skivbackar (du som är under 40: fråga farfar). Jag vill väg mina serier i handen, känna på dem. Dessutom ser jag inte hur de skulle ta mindre skada stående i lådor än liggande på ett bord.
Men som sagt, råd emottages tacksamt.

Jag tänker inte heller börja plasta in dem. Det handlar om tusentals, och är inte värt tiden och besväret.

Nån som vet?
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Sälj i klump. Tusentals tidningar på loppis låter som alldeles för mycket jobb. Risken att tidningar går sönder är också överhängande om alla ska kladda och känna.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Kapten Amerika »

Mmmm. Men min tanke var uttryckligen den att köparen ska ha en möjlighet att veta vad han eller hon köper. Säljer jag i klump försvinner den möjligheten.

Sen ska det också medges att jag är en loppisromantiker, som helt enkelt tycker att det vore kul att kränga serier till andra småbarnsfarsor, snacka bort en stund, och se var mina serier hamnar ... [:)]
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Cadial »

Kapten Amerika skrev:Sen ska det också medges att jag är en loppisromantiker, som helt enkelt tycker att det vore kul att kränga serier till andra småbarnsfarsor, snacka bort en stund, och se var mina serier hamnar ... [:)]

Och sa kan du ju byta dem mot lakritsstanger och chokladbollar pa marknaden!
Skamtasido, jag har ibland fatt 10 kilo serier skickade till mig utomlands (Israel), nar posten hade sadana lador. Jag tror frakten kostade 400 kronor, men jag ar inte saker. Efter sommaren (nar jag har mer pengar) har jag tankt fraga om nagon vill samla ihop nagra Gigant, Fantomen, X9 ur sin slitna samling och skicka ned, om det ar vart besvaret. Jag har inga problem med vare sig halvlosta korsord eller vikta horn.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Magnus »

Kapten Amerika skrev:Frågan är bara: Hur gör man?

Jag har tänkt besöka ett antal (mindre) marknader med mina bananlådor och sälja för mellan 1 och 10 kronor/st., beroende på skicket.

Hur ska jag förhindra att serierna från 60-talet och framåt, ska gå sönder om de ligger i buntar på ett bord och blir bläddrade i av större och mindre händer i varierande svettighetsgrad?


Det går inte, face the facts.
Därför skall du bara sälja lästidningar (kat.3) på loppis.

Vad har du sorterat undan i kategori 2, dvs "en del är fina grejer för tradera"?
Det är jag intresserad av!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av jens-olof »

Möjligvis kan du ha pärmar med plastfickor som komplement, fast det tar
plats och är otympligt. Sälj i klump på blocket ifall det är mycket arbete
för lite pengar.

Jens
Kapten Amerika
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 12 jul 2012, 23:31

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Kapten Amerika »

Jag har ett minne av att jag som barn köpte en inplastad Fantomen från 1967 ("jättegammal") för 30 kronor av nån försäljare på en marknad. Jag vågade naturligtvis inte öppna tidningen förrän hemma, eftersom den var så gammal och fin och dyr. Självklart hade den både lös mitt och nån ifylld kupong eller bortklippt ruta också.

Är detta nån slags grundregel, att det MÅSTE vara så? Att knalle = fusk?

Kanske har dom upptäckt nån grundläggande regel om hur människans psykologi fungerar? Att man inte alls ska sälja sina kategori 3-tidningar billigt, utan samma tidningar dyrt och inplastat?

Jag vill INTE göra så. Jag vill göra den 10-åriga versionen av mig själv glad: Han som hittar en packe Fantomen på en marknad för en tia.

Går det?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av burnout »

Kapten Amerika skrev:Jag har ett minne av att jag som barn köpte en inplastad Fantomen från 1967 ("jättegammal") för 30 kronor av nån försäljare på en marknad. Jag vågade naturligtvis inte öppna tidningen förrän hemma, eftersom den var så gammal och fin och dyr. Självklart hade den både lös mitt och nån ifylld kupong eller bortklippt ruta också.

Är detta nån slags grundregel, att det MÅSTE vara så? Att knalle = fusk?


Finns skojare överallt, men är man ung så ska man inte bli lurad i sin första affär. Dom flesta som har ordning på sina bord och inplastade tidningar ska kunna öppna och visa när det är lite ålder på tidningarna, vägrar dom så är det skumt.

Kapten Amerika skrev:Att man inte alls ska sälja sina kategori 3-tidningar billigt, utan samma tidningar dyrt och inplastat?

Jag vill INTE göra så. Jag vill göra den 10-åriga versionen av mig själv glad: Han som hittar en packe Fantomen på en marknad för en tia.

Går det?


Ohja, jag är lite emot helt inplastat, det ska kunna gå att öppna och kolla. Det finns "packar" med äldre Fantomen att köpa kanske inte för en 10:- men i närheten. Om jag står på en loppis (händer) och det kommer en yngre förmåga och jag har lite äldre tidningar i bunt för kanske 30:- så kan jag skeppa iväg det för 10-15 bara för att han ska göra ett "Fynd". Man måste vara flexibel.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Cadial »

Vad sugen man blir pa loppmarknader! En bunt serietidningar och manaden ar raddad!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Håller på och fixar bord till Mimerloppiset nu 4:e maj i Stockholm... Fast jag ska inte sälja så mycket serier, utan mest skräp... Och serierna jag säljer är dubbletter så majoriteten av dem är väl egentligen också skräp...
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Cadial »

Wakuran skrev:Håller på och fixar bord till Mimerloppiset nu 4:e maj i Stockholm... Fast jag ska inte sälja så mycket serier, utan mest skräp... Och serierna jag säljer är dubbletter så majoriteten av dem är väl egentligen också skräp...

Your trash, my treasure!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Och serierna jag säljer är dubbletter så majoriteten av dem är väl egentligen också skräp...

Om du till och med köpt dubbla exemplar låter det som du har en udda uppfattning av som är skräp. Hur många exemplar köper du egentligen av det som inte är skräp?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Om du till och med köpt dubbla exemplar låter det som du har en udda uppfattning av som är skräp. Hur många exemplar köper du egentligen av det som inte är skräp?

Det har mest varit reaexemplar på saker jag tydligen redan hade, eller nyexemplar då jag velat uppdatera från FR till G-VG, eller liknande. Jag har för dålig koll på min samling. (Jag har letat ett tag efter ett gammalt Mikael Grahn-album nu för SPX-signeringen. Ingen aning om det ligger långt ned i en hög eller på vinden...)

Och så är det en kombination av att skruva ned förväntningarna och nyttja omvänd psykologi.

Men kom gärna förbi på Lördag och kolla in, jag ska försöka luska ut var jag ska stå. (Loppiset verkar tyvärr kollidera delvis med Free Comic Book Day hos Staffars Serier och Comics Heaven. )
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Sälja serier på loppis och marknader - hur gör man?

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Men kom gärna förbi på Lördag och kolla in, jag ska försöka luska ut var jag ska stå. (Loppiset verkar tyvärr kollidera delvis med Free Comic Book Day hos Staffars Serier och Comics Heaven. )

Jag ska iaf stå nu vid Norrtullsgatan 16, mot hörnet. Jag har litet olika seriealbum och VHS-kassetter bl.a. Prutning brukar gå bra.

Kom gärna förbi om ni har tid och hälsa på Håkan. Jag ska iväg till Free Comic Book Day-butikerna under eftermiddagen, men då håller min kompis Elin ställningarna.
Skriv svar