Reklam i Kalle Anka-tidningarna

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Reklam i Kalle Anka-tidningarna

Inlägg av Ankist89 »

Är det någon mer än jag som har tänkt på att all reklam i Kalle Anka & C:o och de andra Disney-tidningarna numera är från Disney själva? Det kan gälla både andra seriepublikationer, biofilmer eller Disney Channel, men vi ser aldrig mer reklam för exempelvis Lego, Barbiedockor eller Åke Skiölds teckningskurs. Var det någon som uppmärksammade när denna förändring skedde?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Reklam i Kalle Anka-tidningarna

Inlägg av rkaj »

Jag vet inte på rak arm när förändringen skedde, men jag tror det var ganska gradvis. Det gäller inte bara Kalla Anka, utan även Fantomen, Agent X9, och misstänker jag, alla andra Egmont-tidningar. Jag misstänker tyvärr att förklaringen helt enkelt är att efter 1990-talets upplageminskningar är det inga andra företag som vill betala ett rimligt pris för reklam i serietidningar.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Reklam i Kalle Anka-tidningarna

Inlägg av Agentum »

Det gör de ju rätt i med, serier i den delen är döda att ha reklam i, Egmnt tom skyndade ju på det i vår del av världen.

Profithungrigare bolag i seruevörlden finns knappt sörskilt kombinerat ned Tudsam som de äger till största del, dvs monopol, ungeför som våra olika bensinbilag och dylikt, typiskt svenskt.

Det är iofs danskt, men det är kanske en hämd ga gamla flrorötter då knappast skulle varit ett land dag utan andra länders ingripande. [;)]
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar