Kalle Anka Klassiker

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Årets första nummer av Kalle Anka Klassiker låg i min brevlåda för några dagar sedan. Som vanligt inleds det med ett äventyr av Barks, denna gång En hejare till häst. En helt OK historia för att vara från slutet av hans aktiva period som både manusförfattare och tecknare.
Dock är det här numrets höjdpunkt för mig den följande serien Den otränade hjälten. En 12 sidors mycket humoristisk berättelse där Kalle är s.k. expert som hundtränare. Den har inte tidigare varit publicerad i Sverige, men förtjänar verkligen att vara det! Mycket rolig!!
En kortare historia tecknad av Strobl, där Knasen samlar på serietidningar(!), föregår nästa längre berättelse, också den ny för Sverige. Scarpa står här för teckningarna, och handlingen är kortfattat en bov-i-många-förklädnader som vill åt en rubin som Joakim (inte Gunnarsson...) ska förflytta. Ett inte allt för märkvärdig äventyr, där Scarpas teckningar räddar upp den något slätstrukna handlingen.
Förutom två en-sidingar och en Strobl-historia till, avslutas detta nummer med något så exklusivt som en nyligen upphittad serieruta från Barks' penna! Den (rutan, inte pennan) kommer dessutom från en riktig Barks-klassiker: Tillbaka till Klondike. Jämfört med den upphittade rutan som fanns i Kalle Anka Extra nr 1/2019 är denna betydligt intressantare. Den förra föreställde ”bara” Kalle ridande i silhuett. Denna har Joakim pekande på var hans gruvlott ligger, och har många fina detaljer. Väldigt väldigt roligt för en Barks-älskare att sådana här överraskande saker dyker upp ibland!
Sammantaget ett mycket trevligt nummer värt att köpa tycker jag! Ser redan fram emot nästa (ska finnas i handeln 22 april), som har Det förtrollade timglaset som huvudrätt. En av inte allt för många historier där Barks har tecknat riktiga människoansikten med näsor, och inte som brukligt ”hundnosar”. Jag gillar tilltaget skarpt, och tycker det ger äventyren extra nerv!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Grumme »

Lite i elfte timmen, men eftersom det är serietidningens dag idag så kan man få en 6-nummersprenumeration på Kalle Anka Klassiker för endast 129:-.
Erbjudandet gäller dock endast idag, så jag misstänker tyvärr att det går ut om mindre än två timmar. [:I]

Men, någon kanske är alert och hinner tacka ja. [:)]

https://www.dintidning.se/kalle-anka-kl ... anj=KX3109
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Hurra, hurra, hurra! Nu finns Kalle Anka Klassiker #4 2021 i handeln, och jag kan varmt rekommendera att ni köper den. Det är inte alla affärer som tillhandahåller kulturgodset, men åtminstone jag har lärt mig att hitta rätt ställen i staden jag bor i.
Huvudnumret är ett klart godkänt Barks-äventyr från -54; Farbror Joakim och den tokige professorn.
Därefter följer Fast i smeten, som bygger på en Kalle-kortfilm. Kalle ska baka Mumsiga Matvåfflor, och följer radiorösten som förklarar tillvägagångssättet. Självklart blir allt tok, och kommentarerna från radion matchar Kalles elände perfekt och väldigt roligt!
Sen en tio-sidors från Paul Murry, innan Daan Jippes De rara små djuren tar vid. Den senare väldigt snyggt tecknad med en Marsupilami-lik apa i huvudrollen.
Utan att spoila allt för mycket finner vi efter detta både Kusin Knase och svenske illustratören Einar Lagerwall. Gemensamt för samtliga berättelser i detta nummer (förutom den inledande Barks) är att de aldrig tidigare har publicerats i Sverige. Sammanfattat en härlig blandning av olika teckningsstilar och årtal när de gjordes.
Nästa nummer kommer i butik 21 oktober, och är en tema-tidning om jag förstått saken rätt: Magica de Hex special! Detta med anledning av att det är exakt 60 år sedan Barks skapade sin ondsinta häxa. En tidning som jag ser fram emot mycket att få hem i brevlådan. OCH köpa!! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Rufus »

MrKumquack skrev:Hurra, hurra, hurra! Nu finns Kalle Anka Klassiker #4 2021 i handeln, och jag kan varmt rekommendera att ni köper den. Det är inte alla affärer som tillhandahåller kulturgodset, men åtminstone jag har lärt mig att hitta rätt ställen i staden jag bor i.
Huvudnumret är ett klart godkänt Barks-äventyr från -54; Farbror Joakim och den tokige professorn.
Därefter följer Fast i smeten, som bygger på en Kalle-kortfilm. Kalle ska baka Mumsiga Matvåfflor, och följer radiorösten som förklarar tillvägagångssättet. Självklart blir allt tok, och kommentarerna från radion matchar Kalles elände perfekt och väldigt roligt!
Sen en tio-sidors från Paul Murry, innan Daan Jippes De rara små djuren tar vid. Den senare väldigt snyggt tecknad med en Marsupilami-lik apa i huvudrollen.
Utan att spoila allt för mycket finner vi efter detta både Kusin Knase och svenske illustratören Einar Lagerwall. Gemensamt för samtliga berättelser i detta nummer (förutom den inledande Barks) är att de aldrig tidigare har publicerats i Sverige. Sammanfattat en härlig blandning av olika teckningsstilar och årtal när de gjordes.
Nästa nummer kommer i butik 21 oktober, och är en tema-tidning om jag förstått saken rätt: Magica de Hex special! Detta med anledning av att det är exakt 60 år sedan Barks skapade sin ondsinta häxa. En tidning som jag ser fram emot mycket att få hem i brevlådan. OCH köpa!! [:)]


Den kortfilmen känner jag igen och har sett flera gånger. Riktigt kul är den :lol: , och den var en av de Disney-kortfilmer som fanns som Super 8-version på 1970-talet och som var en given succé på barnkalasen på den tiden. Att det även finns en serieversion av den, kände jag inte till, men det verkar som att de flesta kortfilmer med Kalle Anka även finns i serieversion.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:
MrKumquack skrev:Därefter följer Fast i smeten, som bygger på en Kalle-kortfilm. Kalle ska baka Mumsiga Matvåfflor, och följer radiorösten som förklarar tillvägagångssättet. Självklart blir allt tok, och kommentarerna från radion matchar Kalles elände perfekt och väldigt roligt![/b]

Den kortfilmen känner jag igen och har sett flera gånger. Riktigt kul och är den :lol: , och den var en av de Disney-kortfilmer som fanns som Super 8-version på 1970-talet och som var en given succé på barnkalasen på den tiden. Att det även finns en serieversion av den, kände jag inte till, men det verkar som att de flesta kortfilmer med Kalle Anka även finns i serieversion.

Så är det en av de där tvåsidingarna på rimmad vers av den typen som brukade vara med i tidiga Kalle Anka? Tror den serieserien ( :shock: ) först gick i Walt Disney's Comics & Stories, om jag minns rätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Wakuran skrev:Så är det en av de där tvåsidingarna på rimmad vers av den typen som brukade vara med i tidiga Kalle Anka? Tror den serieserien ( :shock: ) först gick i Walt Disney's Comics & Stories, om jag minns rätt...

Nej, det är ingen tvåsiding, och den är inte på rim.
Det är kortfilmen Chef Donald från 1941 som den här fyra sidor långa serien bygger på. (Länk till YouTube https://www.youtube.com/watch?v=FoqXzmE ... nnel=snaip)
Serien är tecknad av Daan Jippes, och publicerades första gången i Nederländska Donald Duck 30/1961. Och jag måste säga att jag tycker den är bra mycket roligare än kortfilmen. Mycket tack vare Diös, som ska ha en stor eloge för en fantasifull och väldigt rolig översättning av radioröstens kommentarer!
Filmen är mer av slapstick karaktär, där receptuppläsaren inte alls har den stora roll den har i serieversionen. Kalle har här endast en pratbubbla (i sista rutan), där han tydligen har tagit sig till radiostationen för att säga några väl valda ord.
(För den som liksom jag, har köpt plåtlådorna med DVD-utgåvorna Disney Treasures, hittar ni filmen i The Chronological Donald Volume One disk 2.)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Grumme »

Jag har precis läst färdigt det senaste numret av Kalle Anka Klassiker (#6/21) och har några tankar om och synpunkter på det.

Huvudserien "Kampen om kovan" är i vanligt ordning ett riktigt bra Barksäventyr. Det är något särskilt när ankorna ger sig ut på äventyr till exotiska platser.
(Ska-la bananen! Si-la sanden!)

Efter det kommer en tvåsidors Musseserie från 1935 av mästaren Gottfredson. Lite småroligt manus av Ted Osborne. Serien publicerades för första gången i Sverige redan 1935, och kan inte har skrivits särskilt mycket tidigare eftersom självaste Kalle Anka gästspelar.

Sedan följer en lång serie (hela 19 sidor) av Dick Moores (manus okänd) som gjorde mig rätt så besviken. Premissen för hela äventyret är att Joakim helt plötsligt inte kan tänka sig att äta något annat än vaktlar, och då priset har stigit så försöker han istället att fånga egna. Idén är lite kul, men jag ställer mig dels frågande till påståendet att han skulle ha varit på farmor Ankas gård som liten pojke, och en del beslut som han fattar under seriens gång känns lite väl osannolika för att vara Joakim.
Dessutom tyckte jag att Moores teckningar känns väldigt platta och livlösa. Som en sämre Strobl. (Och det är INTE något bra betyg.)

En liten ensiding med Kajsa (Daan Jippes/Michel Nadorp) gjorde inget större intryck.

Näst sist hittar vi en Daan Jippes/Freddy Milton-serie på ett klassiskt tema.
Kalle har (ännu en gång) hittat ett yrke där han är den oomstridde mästaren, och får ett högprofil-uppdrag, Dock blir han lite för självsäker. Hur ska det gå? [V]
Kul historia, men återanvändandet av Phil Atelberg och Majentamärket kändes väldigt malplacerat. Skulle det vara någon slags hyllning till Barks? Tvärtom snarare, då det omintetgör det klassiska äventyret genom att påskina att de aldrig träffats tidigare. Gillar INTE. [:X]

Avslutningsvis en liten, men väldigt rolig serie av Kari Korhonen och César Ferioli om Joakim som träffar en läkare med riktig personkännedom. Numrets näst bästa serie imo. [:D]

/Förtydligande av formulering. Admin
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Grumme »

Addendum: I inlägget ovan så ska det stå följande: (Det fetmarkerade är ändrat.)

"Premissen för hela äventyret är att Joakim helt plötsligt inte kan tänka sig att äta något annat än vaktlar..."
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Erik »

KAK 06/22 landade i brevlådan idag och jag ser verkligen fram emot att läsa den! Tidningen innehåller en personlig Carl Barks-favorit, ”Världsmästerskapen i pengar”, för första gången publicerad i sin helhet i Sverige. Kände inte till att serien varit förkortad tidigare, så det ska bli riktigt kul att läsa den!

22 sidor senare väntar Marco Rota-serien ”En fåraktig historia”. Rota är en stor favorit, hans teckningar är ju helt magnifika och historierna är också högklassiga! Riktigt kul att Rota uppmärksammas lite då och då i KAK.

Tidningen avslutas med ännu en lång serie, 27 sidor, Romano Scarpa/Rodolfo Cimino: ”Farbror Joakim och säckpipans hemlighet”. Den har jag definitivt inte läst tidigare. Redaktören berättar att den vid tidigare publicering i Sverige bantats ner till nio sidor i fyrstripp.

KAK är en riktig kvalitetstidning, Joakim Gunnarsson och redaktionen gör ett utmärkt jobb med denna tidning för oss Kalle Anka-nostalgiker.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av nicklas.johansson »

Det låg ingen i min brevlåda idag så då får jag nog den på torsdag istället hoppas jag. Vad som däremot låg i brevlådan var inbetalningskort för KAK för nästa år. Nu kan man tydligen lägga en 12 nummers prenumeration. Betyder det att man skriver upp sig för två år eller att KAK har gått och blivit månadstidning? Är det det senare så är det ju snudd på sensationellt! Att en tidning i Sverige idag utökar sin utgivning. Nu har man ju i och för sig redan fått utöka sidantalet.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Erik »

nicklas.johansson skrev:
tis 13 dec 2022, 20:13
Betyder det att man skriver upp sig för två år eller att KAK har gått och blivit månadstidning?
Det är två år. Egmont kör med dessa erbjudanden på fler tidningar. Har för mig att man brukar få en bättre premie som tack för att man väljer en längre period.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Erik skrev:
tis 13 dec 2022, 18:17
KAK 06/22 landade i brevlådan idag och jag ser verkligen fram emot att läsa den! Tidningen innehåller en personlig Carl Barks-favorit, ”Världsmästerskapen i pengar”, för första gången publicerad i sin helhet i Sverige. Kände inte till att serien varit förkortad tidigare, så det ska bli riktigt kul att läsa den!
Aha! Där ser man. Jag har liksom Nicklas inte heller fått hem mitt prenumerationsexemplar. Håller tummarna för morgondagen.
Undrade just, med tanke på förra numrets baksidebild tecknad av Rosa(!), vilken berättelse som skulle bli huvudnumret i årets sista KAK? Men har Världsmästerskapen i pengar verkligen inte publicerats i sin helhet tidigare i Sverige? Det är inte så att det gäller enbart tidningsutgivningen?? I inbundna album som Guldbok nr 15 och CBSV XIX hittar vi den, förhoppningsvis i sin hela fulla längd.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Erik »

MrKumquack skrev:
tis 13 dec 2022, 23:41
Aha! Där ser man. Jag har liksom Nicklas inte heller fått hem mitt prenumerationsexemplar. Håller tummarna för morgondagen.
Undrade just, med tanke på förra numrets baksidebild tecknad av Rosa(!), vilken berättelse som skulle bli huvudnumret i årets sista KAK? Men har Världsmästerskapen i pengar verkligen inte publicerats i sin helhet tidigare i Sverige? Det är inte så att det gäller enbart tidningsutgivningen?? I inbundna album som Guldbok nr 15 och CBSV XIX hittar vi den, förhoppningsvis i sin hela fulla längd.
PostNords varannandagsutdelning ställer visst till med orättvisa [;)]

Joakim Gunnarsson brukar ju ha koll på det här tycker jag. Han hänvisade bland annat till ”Jag, Farbror Joakim”, så det är inte enbart tidningar. Jag har varken den guldboken eller CBSV så kan inte jämföra själv tyvärr.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

MrKumquack skrev:
tis 13 dec 2022, 23:41
Erik skrev:
tis 13 dec 2022, 18:17
KAK 06/22 landade i brevlådan idag och jag ser verkligen fram emot att läsa den! Tidningen innehåller en personlig Carl Barks-favorit, ”Världsmästerskapen i pengar”, för första gången publicerad i sin helhet i Sverige. Kände inte till att serien varit förkortad tidigare, så det ska bli riktigt kul att läsa den!
Men har Världsmästerskapen i pengar verkligen inte publicerats i sin helhet tidigare i Sverige? Det är inte så att det gäller enbart tidningsutgivningen?? I inbundna album som Guldbok nr 15 och CBSV XIX hittar vi den, förhoppningsvis i sin hela fulla längd.
Erik skrev:
ons 14 dec 2022, 06:06
Joakim Gunnarsson brukar ju ha koll på det här tycker jag. Han hänvisade bland annat till ”Jag, Farbror Joakim”, så det är inte enbart tidningar. Jag har varken den guldboken eller CBSV så kan inte jämföra själv tyvärr.
Idag fanns KAK i brevlådan! Där skriver Joakim Gunnarsson om Världsmästerskapen i pengar: ”Den har inte gått i någon svensk serietidning sedan 1979! ...Versionen var dock komplett, så när som ett par rutor som redigerades bort för att få plats med resuméer.”
Han hänvisar alltså till tidningsutgivningen. Versionerna i Guldbok 15 samt CBSV XIX har m.a.o. berättelsen komplett och oklippt. I Jag Farbror Joakim finns faktiskt alla rutorna också med, om än fruktansvärt dåligt omredigerade. (Och titeln är här Världsmästerskap i pengar.)
De två rutor som inte fanns med i tidningsutgivningen hittas i KAK som andra ruta på sidan 8, och andra ruta på sidan 17. Jag drar här en parallell till KAK nr 5 2020, där Vildhundarnas Drottning också publicerades oredigerad för första gången i tidningsformat.
Har inte hunnit läst mer än Joakims förord än, men ska hitta ett gott tillfälle att krypa ner i soffan och njuta!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Årets första Kalle Anka Klassiker anlände idag! Numrets Barks-histora är den tidiga ”Djur i huset”, som fyller ut så mycket som de första 26 sidorna. Detta p.g.a. dåtidens kutym med tre rutor på höjden, istället för som idag brukligt fyra. I mina ögon ingen jättehöjdare av de tidigare alstren från Barks' penna, men som möjligen kan förlåtas då berättelsen bygger på ett halvfärdigt manus som han kompletterade.
Efter en ok serie där vi får träffa Glittriga Gullan tecknad av Vicar, kommer vi till ett för mig stort frågetecken; ”Kalle Anka och Farbror Joakim för brinnande livet”. Denna är tydligen en raritet, som i original – och även här – är tryckt för att läsas med 3D-glasögon på näbben... Senast jag ägde sådana var nog någon gång på 80-talet, ni vet de där med ett rött och ett blått ”glas”. Innan jag läste Gunnarssons förord, var jag dessutom på vippen att skriva till Egmont för att klaga och begära ett nytt exemplar, då jag var helt säker på fel i tryckpressen!
Utan glasögon tycker jag den är i stort sett oläsbar, och inte tillför någonting. Det är alltid roligt med lite exklusiva saker som rotas fram till den här tidningen, men i det här fallet tycker jag man har tänkt fel! Alternativet hade varit att bifoga ett par glasögon, men jag har full förståelse att man inte gjorde så.
Sista längre historien är tecknad av Strobl, och än så länge oläst av mig.
Avslutningssidan Carl Barks Arkiv är rolig! Där får vi se olika varianter av en gröngöling som Barks råkade(?) tecknade med ank-kropp och gris- huvud! Därefter olika varianter där man har försökt att redigera missfostret på olika sätt.
Jag är inte superimponerad av det här numret. Men så har vi oxå blivit bortskämda med riktiga godbitar tidigare, och förväntningarna är alltid högt ställda! Hoppas jag kan skriva en mer positiv recension av nästa nummer som finns i affär den 20 april.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av Erik »

MrKumquack skrev:
tis 14 feb 2023, 22:12
Efter en ok serie där vi får träffa Glittriga Gullan tecknad av Vicar, kommer vi till ett för mig stort frågetecken; ”Kalle Anka och Farbror Joakim för brinnande livet”. Denna är tydligen en raritet, som i original – och även här – är tryckt för att läsas med 3D-glasögon på näbben... Senast jag ägde sådana var nog någon gång på 80-talet, ni vet de där med ett rött och ett blått ”glas”. Innan jag läste Gunnarssons förord, var jag dessutom på vippen att skriva till Egmont för att klaga och begära ett nytt exemplar, då jag var helt säker på fel i tryckpressen!
Utan glasögon tycker jag den är i stort sett oläsbar, och inte tillför någonting. Det är alltid roligt med lite exklusiva saker som rotas fram till den här tidningen, men i det här fallet tycker jag man har tänkt fel! Alternativet hade varit att bifoga ett par glasögon, men jag har full förståelse att man inte gjorde så.
Håller med till fullo! Uppskattar verkligen redaktionens jakt på rariteter, men den här 3D-serien är ju bara huvudvärk och inte alls läsbar. Redaktören skriver att det är den första av tre 3D-serier de kommer att publicera under året, hoppas de hinner tänka om eller som du skriver, bifoga glasögon som gör att det går att läsa. Riktigt bottennapp.

Är i övrigt jättenöjd med KAK, en väldigt trevlig tidning!
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Kalle Anka Klassiker

Inlägg av MrKumquack »

Nummer 3 av Kalle Anka Klassiker finns i handeln sedan en vecka tillbaks, och kan absolut vara värd ett köp. Inte minst för den klassiska Enhörningen, där Barks har försett Farbror Joakim med glasögon istället för pincené, samt Alexander Lukas med både randig tröja och mot slutet i rock och hög hatt! En mycket trevlig berättelse, som väcker barndomsminnen när jag fick den stora och tunga Jag Kalle Anka där den fanns att läsa för första gången i Sverige.
Därefter kommer – som Erik nogsamt konstaterade här ovan – den andra 3D-serien i årets utgivning. Denna gång har redaktionen försökt rädda upp läsvärdet genom att isolera den blå färgen. Det blir ett fall framåt, men i mina ögon likväl sju ”bortkastade” sidor som hade kunna ägnats åt något bättre. Exklusiviteten till trots!
Tidningens näst bästa historia tycker jag är Hotell Tipptopp, här tecknad av Vicar. För er som skaffat Kalle Anka Legendariska Äventyr volym 1 Renexpressen, finns där längst bak en halvfärdig tecknad variant av Branca att jämföra med. Jag har gjort detta, och finner faktiskt att jag gillar Brancas linjer mer än Vicars något mer stelare...
Den avslutande berättelsen är inte publicerad i Sverige tidigare, och har Ludwig von Anka som titelhållare. En historia som inte gjorde något större intryck på mig, utan mer undringar över logiska vurpor och andra funderingar. Som varför Diös har namngett en av björnbusarna med nummer 2756?? För den som gillar de tidiga Kalle Ankas Pocketarna, kan här den italienska teckningsstilen ändå tilltala väldigt mycket!
Nästa nummer ska enligt baksidan finnas i butik 22 augusti.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar