"Ett visst mynt från 1916"

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

"Ett visst mynt från 1916"

Inlägg av Stenens vise »

[?]I Rosas "Pengagruvan" Näms det att en krona från 1916 skulle vara unik. Myntet har även visats i montrar på utställningar i andra av hans serier, som "Svarte riddaren glorpar igen". Vad är det för mynt?
Det måste väl vara från en Barks-serie, men jag har ingen aning om vilken, och det är inte turkronan, då Joakim skulle tjänat den på hans 10-årsdag 1877. Har någon svaret på den här frågan?
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Hej och välkommen[^] Skulle gissa på "Resan till Atlantis" som mycket riktigt är från C B hand. I den serien så köper Farbror Joakim upp alla enkronor från ett visst årtal för att sedan behålla endast ett av mynten och slänga resten i havet för att på så sätt äga världens sällsyntaste mynt och sedan sälja det. I den översättningen jag läst (Guldbok 9)är myntet från 1960 men det kanske ändrades senare(?) Serien har i alla fall publicerats i Walt Disneys godbitar 4/1984 och som sagt i Carl Barks guldbok del 9 och eventuellt senare också.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Tack så mycket. [:)] Ska kolla det på en engelsk sida med serier. Ska se om det är som du säger.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Ja! Det var rätt serie. Tack så mycket än en gång.[|)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
GeorgeGeef
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 21:40
Ort: Borås

Re:

Inlägg av GeorgeGeef »

Daggra skrev:Hej och välkommen[^] Skulle gissa på "Resan till Atlantis" som mycket riktigt är från C B hand. I den serien så köper Farbror Joakim upp alla enkronor från ett visst årtal för att sedan behålla endast ett av mynten och slänga resten i havet för att på så sätt äga världens sällsyntaste mynt och sedan sälja det. I den översättningen jag läst (Guldbok 9)är myntet från 1960 men det kanske ändrades senare(?) Serien har i alla fall publicerats i Walt Disneys godbitar 4/1984 och som sagt i Carl Barks guldbok del 9 och eventuellt senare också.


Ett klassiskt motiv, som sedermera har använts i ett avsnitt av Långbens Galna Gäng och i Bamse. Dock inte med mynt som objekt, utan med baseboll-kort respektive frimärken.

Nån som vet om serien i fråga ingår i någon annan publikation än Walt Disneys godbitar och Guldböckerna?
Blathering blatherskite!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re:

Inlägg av Wakuran »

Jag tror det har varit en enkrona från 1960 ända sedan första översättningen, men det kan ju ha missats av översättaren.

Här kan man förresten se var serien har tryckts runt om i världen. Förutom Walt Disneys Godbitar och Guldbok 9 har den, inte helt oväntat, även tryckts i Carl Barks Samlade Verk 12.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US++++5-02
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GeorgeGeef
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 21:40
Ort: Borås

Re: Re:

Inlägg av GeorgeGeef »

Wakuran skrev:Jag tror det har varit en enkrona från 1960 ända sedan första översättningen, men det kan ju ha missats av översättaren.

Här kan man förresten se var serien har tryckts runt om i världen. Förutom Walt Disneys Godbitar och Guldbok 9 har den, inte helt oväntat, även tryckts i Carl Barks Samlade Verk 12.
http://coa.inducks.org/story.php?c=W+US++++5-02


Här går det undan med beskeden vill jag lova! Tack, Wakuran, för detta. [:)]
Blathering blatherskite!
Skriv svar