Don Rosa

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Don Rosa

Inlägg av zlv »

Uppföljning ... ersättingsbok dök upp idag, nu var "förpackningen" delvis uppriven. Och skadorna var värre än första gången ...[}:)]

Fick även ett mail från Adlibris att dom har del 2 att besälla ...
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Don Rosa

Inlägg av Coppas »

Bara att beklaga och höra av sig till Egmont igen. Problemet verkar dock mera finnas i distributionsledet, men att följa upp återkommande transportskador är ju även det mera en fråga för Egmont.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Don Rosa

Inlägg av trimble »

Jag "prenumerera" både på Carl Barks- Ankeborg och Don Rosa serien och vi talar om ett 30-tal utskick från Egmont och peppar peppar har jag inte råkat ut för en enda transportskadad bok utan jag tycker att embalaget har fungerat alldeles utmärkt för mig.
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Don Rosa

Inlägg av Wildis90 »

Jag har funderat på om jag ska skaffa en prenumeration på Don Rosa Biblioteket, hur tycker ni som redan har beställt en prenumeration att böckerna är? Är de ”i jämvikt”, att upplevelsen är bättre än priset? [;)]

Jag har redan några Don Rosa böcker och det är väl inte samma historier om och om igen?

Med vänlig hälsning, Wildis90 :)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Wildis90 skrev:Jag har redan några Don Rosa böcker och det är väl inte samma historier om och om igen?
Hall of Fame (10 böcker) samt Don Rosas samlade Verk (9 böcker) samlade alla Dons Disney-serier, så de innehåller samma serier som den nya utgåvan Don Rosa-biblioteket. Allt är dock uppgraderat, färgläggning, linjekvalitet m.m. Ska man bara ha en uppsättning tycker jag att den nya är den man bör satsa på, men gamla Don Rosas Samlade Verk innehåller mer redaktionellt runt-omkring-material. (Tycker jag, som jobbat med både denna nya bokserien, gamla DRSV och HoF)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

De är faktiskt riktigt fina böcker, är man ett stort fan ska man nog försöka ha dem.

Jag väntar på nr8 dock då jag saknar nåt svenskt just i den vevan, jag har ett par sen förr med och som sagt stora fina böcker med en del kommentarer om serierna i dem av honom.

Inget tvång på nåt sätt jag har de gamla Hall of Fame i övrigt och en amerikansk i alltihop.

Samma historier då han inte gjorde fler tyvärr.
Senast redigerad av 1 Agentum, redigerad totalt 0 gånger.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Wildis90 skrev:Jag har redan några Don Rosa böcker och det är väl inte samma historier om och om igen?

Som Germund var inne på... När det gäller Don Rosa-samlingar generellt så är det korta svaret "Jo"...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Don Rosa

Inlägg av trimble »

Såg att "Don Rosa 70 år" är nyligen utgiven på danska, finns det några planer på att ge ut den på svenska?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

trimble skrev:Såg att "Don Rosa 70 år" är nyligen utgiven på danska, finns det några planer på att ge ut den på svenska?
Inte i dagsläget. Det är en finfin bok med en del udda extramaterial, men vi ger redan ut så mycket Rosa att det är tveksamt om vi plockar upp denna.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Don Rosa

Inlägg av trimble »

Såg även att det getts ut en lyxutgåva "Carl Barks 120 år" på danska, inga planer på att ge ut den på svenska?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

Impulsbeställde en deluxe-utgåva av "Life and Times..." i våras.
Idag kom den. Stor så ini he... men fin. [8]

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Don Rosa

Inlägg av trimble »

Oj, den ser ut att vara en riktig pärla, hur mycket fick du betala totalt för denna godbit såg att bara priset på boken är 250 dollar?
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

trimble skrev:Oj, den ser ut att vara en riktig pärla, hur mycket fick du betala totalt för denna godbit såg att bara priset på boken är 250 dollar?


Jag hittade ett boka tidigt-erbjudande i en Don Rosa-grupp på Facebook, så den landade på strax under 900:- inklusive frakt. :-)
Sedan vet jag inte om det redan var försent eller om jag läste slarvigt, men tydligen så fanns det även ett begränsat antal där Don Rosa har signerat och/eller tecknat i varje exemplar. Det hade ju inte varit helt fel... [V]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Don Rosa

Inlägg av trimble »

Oj, det var verkligen ett kanonpris, såg att Bokus tar 1.789, dock är boken ej släppt.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Don Rosa

Inlägg av trimble »

Köpte boken hos Bokus under Blackfriday för 1.478, okej det var inte 900 men jag tycker ändå att jag gjorde ett riktigt klipp.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Det är en sk som är så stor att man inte får in den i en bokhylla misstänker jag nästan A3
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Det är en sk som är så stor att man inte får in den i en bokhylla misstänker jag nästan A3

Tja. Det beror väl på bokhyllan. Man kan alltid ta bort ett plan någonstans, typ...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Don Rosa

Inlägg av Coppas »

Jo, det är ju en saftig bit. Måtten är ju 470 x 373 x 66 mm. så det är inget man bör tappa på tårna.

Phantagraphics gillar ju stora böcker. Samlar ju på samlingsutgåvorna av Prince Valiant. De är iofs. något mindre, bara 360 x 264 x 18 mm, men kräver även de en specialhylla. Även en del militärböcker jag har från bl.a. Jane’s är lika stora som Don Rosa-boken så specialhyllan behövs verkligen. Alternativet är att låta böckerna ligga ned, men det gör dem mera svåråtkomliga.

Däremot är jag lite kluven till megastora böcker. De är visserligen imposanta, men det är ofta ett h-e att försöka läsa dem på ett bekvämt vis. Helst ska man ha ett bokstöd eller något i den vägen.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Wildis90
Very Good
Inlägg: 175
Blev medlem: lör 20 jun 2020, 13:10

Re: Don Rosa

Inlägg av Wildis90 »

Hej allihopa! Jag är lite kluven till om jag ska köpa den senaste Don Rosa boken..

https://kalleanka.se/ankeborgsposten/farbror-joakims-liv-den-kompletta-samlingen/

Hur går era tankar kring den? :)
”Jag ska bli tuffare än de tuffa och smartare än de smarta, och tjäna mina pengar på ett hederligt sätt”
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Rufus »

Wildis90 skrev:
ons 11 jan 2023, 23:26
Hej allihopa! Jag är lite kluven till om jag ska köpa den senaste Don Rosa boken..

https://kalleanka.se/ankeborgsposten/farbror-joakims-liv-den-kompletta-samlingen/

Hur går era tankar kring den? :)
Om du har serieinnehållet i den sen tidigare, så känns den onödig enligt mitt personliga tycke. Men vissa samlar olika utgåvor eller tom flera ex av samma utgåva. Så detta måste du avgöra själv. Göra vad du själv känner för.

Själv har jag bara den allra första samlingsboken (signerad av Don Rosa), och den är förmodligen inte ens riktigt helt komplett, men det räcker för mig.
Skriv svar