Don Rosa

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

En sak med andra intervjuer man läst är ju fel frågor, karln har ett hejdlöst omodernt tänkande om andra serier, det kan vill höra är ju hans jobb även om det inte var så mycket han gjorde.

Vet i fan om han odlade gurkor numera eller nåt, men sant är ju att han inte fått stålar han borde fått.

Jag tycker tex personligen att Barks anmålningar är patetiska men fullt begripliga i ett sammanhang där man inte kan leva på nåt andra gör pengar på om och om igen.

Rosa är ju en påbygnad på Barks, hade nån velat betalar hade fler funnits, men tydligen inte, idioter.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Don Rosa

Inlägg av GuestOnQuest »

Agentum skrev:Vet i fan om han odlade gurkor numera eller nåt, men sant är ju att han inte fått stålar han borde fått.
Rosa also grows exotic chili plants and tends nearly 30 acres of a private nature preserve with wildflower fields and numerous forest trails.

https://en.wikipedia.org/wiki/Don_Rosa
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Don älskar sin mark och ägor, och eftersom de är i princip vegetarianer när de är hemma är de i princip självförsörjande. Han går in för sina odlingar och chilis med samma dedikerade passion som han lagt ner på sina seriesidor.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

30 acers är inte så mycket för att ha det först beskrivna, men odlingar absolut, och klart han får hålla på med det.
I USA är man ju sin egen lyckas smed så nåt måste man ju göra, det finns ju inte nåt skyddsnät.

Jag menade mest att de intervjuar honom och det ger just inte så mycket, det är väl sagt allt av intresse, odlingar osv finns det ju andra forum för så att säga.
Han var aldrig intresserad av serier ner än då Barks och underground från 60tal, tror han började där angående serieskapande.
Thats it.

Det är väl för att Barks är död och efter Rosa finns inte just så mycket mer just Disney att göra nåt om, så han får kanske stå som den sista iaf amerikan.
Det finns bara klassiker i den här genren.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Don Rosa

Inlägg av GuestOnQuest »

germund skrev:Don älskar sin mark och ägor, och eftersom de är i princip vegetarianer när de är hemma är de i princip självförsörjande. Han går in för sina odlingar och chilis med samma dedikerade passion som han lagt ner på sina seriesidor.
Vad kul att läsa. Undrar om han har någon youtube-video där han visar upp sina odlingar? Jag tycker sånt är intressant och det ger inpiration att odla själv. Rosa verkar bo i Kentucky.

"Three USDA zones are found in the state of Kentucky: 6a, 6b, and 7a. The majority of the state is designated zone 6b, where temperatures can drop as low as -5 degrees Fahrenheit/-20.6 degrees Celsius in the winter."

30 acres = 121 406 kvadratmeter
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

GuestOnQuest skrev:Undrar om han har någon youtube-video där han visar upp sina odlingar? Jag tycker sånt är intressant och det ger inpiration att odla själv. Rosa verkar bo i Kentucky.
Det finns några videor om hans odlingar, upplagda på Dons facebooksida.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Erik »

K-E Lindkvist skrev:Don Rosa-intervju från SVT Blix Från Klar Himmel 1994-11-02:


Tack för klippet, var väldigt kul att se. Sorgligt ändå att han säger att han inte får royalties för sina serier. Hans teckningar var ju verkligen i särklass, men jag tror jag är än mer imponerad av hans research i Barks farbror Joakim som verkligen varit heltäckande. Och där snackar vi sidor i tusental. Kan det ha blivit bättring på det här med ersättningen? Klippet är ju snart 30 år gammalt. Nu är han ju pensionerad sedan ett antal år, men kan han få royalties för de två böckerna som nyligen gavs ut?

Minns att jag i unga år skickade brev till Don Rosa och fick mot min förvåning svar. En riktig seriemästare och fantastisk människa på samma gång.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Disney-tecknare får överlag inte royalties, vad jag vet. Det han blev sur på var att Disney i USA marknadsförde honom som ett säljande namn utan att ge honom extra pengar, vad jag förstått. Egmont i Europa lär ha varit litet generösare där...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Jo vid hans tid var det ändå så att andra utgivare dock ej av Disney serier hade givit honom allt det där.

Det var väl Gladstone eller nån liknande han jobbade för, dessa licensierade Disney figurerna, Disney själva har aldrig brytt sig om serier trots att dessa tidigt gjorde nåt med tex Musse Pigg och Kalle Anka, dessa var inget mer än skojiga rörliga figurer på filmduken.

Senare har väl populäritet en alltid varit större i Europa än USA av serierna, så inte så konstigt att det till slut hamnade här.

Men ok de skriver ju kontrakt och sen har man väl inte så mycket val, de som gjorde stripseriens fick ju iaf nåt när de gick i många tidningar, detta kunde ju inte Barks och Rosa få de fick inte extra för att serierna gavs ut även här i Europa, det var betydelselöst, och Rosa användes ju som namn till skillnad från Barks.

Archie är väl i princip annars den sämsta utgivaren i USA, Charlton betalade uselt men friheten var i stället stor.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Men varför samma utgivare ger ut Rosa böcker i ett större format undrar jag över, tramsigt.
För mig är det logiskt att gå upp i format för Rosas serier. Han står för ett helt annat berättande än Barks, annorlunda konstruerat från grunden och betydligt mer fokus på detaljer. För mig är Barks och Rosas serier två olika universum, som Robert Crumb och Little Lulu – båda fantastiska, men väldigt olika!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av Agentum »

Du är givet mycket mer insatt.

Men för mig bygger Rosa sitt på vad Barks gjorde, fast Barks var inte medveten på samma sätt givetvis då tiderna ju skiljer sig.

Utan Barks ingen Rosa, och jag anser att de kan få lika stora böcker, Rosa tecknar kanske mer detaljerat men stelare, Barks hade ett jäkla swung! I sitt tecknande, jag gillar sånt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Hur samla på Carl Barks?

Inlägg av germund »

Fast det här handlar inte om vem som är mest insatt eller ens om någon har "rätt" eller "fel". Min syn på Rosa har förändrats enormt under årens lopp. För 20-30 år sedan hyllade jag konsekvent Barks som 1900-talets främsta serieberättare, om inte berättare oavsett genre. Det fanns en anledning till att Disneyutgåvorna med hans serier hade månatliga upplagor i miljoner på 50-talet och har repriserats om och om och om igen över hela världen sedan dess, och läst av hundratals miljoner barn. Hans berättande har ett flyt och hans förmåga att få det mest fantastiska och osannolika och fascinerande att kännas helt logiskt är i princip oäverträffad. Det står jag för och det finns ett skäl till att när någon spontant nämner sin favorit-Kalle-serie, i fyra fall av fem är det en en serie av Barks, fastän han bara skrev/tecknade ca 6500 seriesidor. Eller så var det i alla fall, fram till för 20 år sedan.

För jag minns också hur jag redan på högstadiet/80-talet köpte Rosas tidgaste serier och slukade dem, kunde hur många repliker som helst utantill, och jag totalt fascinerades av detaljrikedomen och klurigheterna och det helt överväldigande engagemanget i hans berättande. Nu 30 år senare inser jag att Rosa har påverkat mig minst lika mycket som människa som Barks serier gjort. Hade jag sagt det till mitt 20-åriga jag, hade han tittat på mitt 2020-jag som om jag vore en komplett idiot i behov av tvångströja. Men jag har insett hur Dons serier fortsätter leva i min fantasi, jag har sett köerna när Don signerar, jag har pratat med så många människor som berättat hur Dons serier förändrat deras liv och jag har sett tillräckligt många som börjat gråta när de satt sig framför Dons signeringsbord, för att inse att jag inte är ensam om att känna så. Huruvida Barks eller Rosa är "bäst" är en totalt meningslös fråga utan ett objektivt svar och tycker någon att Dons serier är helt intetsägande är det så klart lika rätt för dem som det jag skrivit ovan. Så absolut, utan Barks ingen Rosa - det köper jag - men att Rosa inte skulle ha skapat något helt unikt och eget, som skiljer sig ifrån Barks verk, känns inte rättvist. Han skapade något totalt annorlunda, med utgångspunkt i sin fascination för Barks berättande. Jag är övertygad om, att hade man gjort en omröstning bland Kalleläsare upp till 40 år och frågat "Vem är världens främste Kalle-tecknare?" hade Rosa fått flest röster. Och det är ingen dissning av Barks på något vis, för (enligt mig) Barks arbetade med ett annat universum än Rosa, där teckningar, berättande, figurer, relationer, verklighetsförankring, fokus i enskilda rutor etc etc fungerar på ett helt annat sätt. Återigen - Robert Crumb eller Little Lulu - vilka serier är bäst? (Min gissning är att Crumb fångar vårt nutida neurotiska samhälle bättre än Lulu gör, precis som Rosas verk griper och fascinerar fler yngre människor idag än Barks gör.)
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Don Rosa

Inlägg av Coppas »

Vad som är bäst är alltid subjektivt och handlar sannolikt primärt om vad varje individ bäst kan relatera till.

Typ var Sean Connery en bättre Bond än Roger Moore, är PC bättre eller sämre än MAC osv. beror ju i stort sett alltid på personliga preferenser.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Men det beror ju på att han verkade i en tid när man ändå hade ett namn i det man gjorde, det är ju dessutom klart fler som växt upp med "Don Rosa" helt enkelt.

Det är lättare att relatera till, ungefär som alla belg-franska album mm som formade oss tex.

Barks visste inte att han bygde nånting, han vara gjorde vad han skulle efter bästa förmåga för mat på bordet, att han gjorde längre äventyr var ju nåt han inte direkt behövt göra.
Rosa läste honom och tog samma psuedo 50tal Ankeborg och fortsatte genom att ibland göra återbesök i Barks äventyr och de figurer Barks hade skapat, självklart gjorde han helt egna verk utifrån den grunden med, så är det ju allt är ju inte utan egna idéer.

Men påverkan är stor och det gav från början en bra start helt enkelt, han tecknar sämre än han skriver det är fullt klart, jag håller honom högre som författare.

Barks var bättre tecknare utan tvekan, båda är väl serieskapare men jag följde inte Rosa, han kom in sent för mig och mycket är 90tal, då var jag för tuff för serier under en längre tid, och smyggluttade främst på sånt som man hörde om.

Så klart påverkar ju det, de som är yngre än mig är oftast Don Rosa entusiaster och förstår inte kopplingen till Barks alls, vi kan se det på vad folk betalar på Tradera för Rosa jämfört Barks serier.

Alla är ju inte hejdlöst insatta, de köper vad de gillar eller mins att de gillade.

Jag är ganska gammalmodig och gillar mycket från långt före min levnad i seriestrippar eller då de som utmärkte sig och imo skapade en grund för TT få serierna till nåt mer än de funny papers de kallades.

Folk inspirerades av dem även om de sällan var hjältar under sin verksamma tid utan först om att fans dök upp med fanzines och konvent började hållas, röster höjdes för hur fel fördelade dessa varit mm.
Det kom rätt sent och plötsligt dök fans upp och jobbade i branchen, sånt existerade inte tidigare, det var ett yrke enbart tidigare.

Jag menar att även i Rosas fall finns det en anledning till att han ville göra det han gjorde, det fanns redan en grund att stå på.

Sen vilken är bäst? Som sagt det ger inget, jag har allt Rosa gjorde, och försöker väl få Barks Ankserier komplett med helt enkelt, den ena utesluter inte den andre för mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Don Rosa

Inlägg av Agentum »

Sen kan jag iofs förstå varför Fantagraphics gör Rosa Library större i format, Rosa gjorde ju fler rutor per sida bla än det normala.

Annars är han väl en slags Ankseriernas Perez kanske, imo blir det aldrig lika bra som Barks mer fria teckningar, jag vet iofs inte hur han gjorde dem men gissar i stort sett på frihand.

Det Barks inte kunde använda var såklart inte annat än äventyr och humor, Rosa från hyfsat modern tid kan tex använda sig av sentimala teckningar vilket han ju gör och som jag tror sålde många på honom, det var inte möjligt längre tillbaka.

Så de går väl inte att jämföra rakt av helt enkelt pga andra seriemediums förändring.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Azur Blå
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 04 aug 2005, 09:28

Re: Don Rosa

Inlägg av Azur Blå »

Fick mail idag om "Don Rosa-biblioteket". I ämnesraden: "första boken för 99 kr". Sedan i mailet: "första boken 199 kr".

Inte snyggt.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Don Rosa

Inlägg av trimble »

Råkade också ut för samma fadäs, skulle också betala 99 kr för första boken men blev fakturerad 199 kr.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Hmm, är det ett medvetet trick, eller bara klantighet? Eller gäller typ inte erbjudandet då ni missat att skicka in er beställning mellan 12.21 och 12.23 en onsdag?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

trimble skrev:Råkade också ut för samma fadäs, skulle också betala 99 kr för första boken men blev fakturerad 199 kr.
Det är en ren vurpa. I de flesta bokklubbar erbjuder Egmont första boken för 99kr, men det går inte ihop alls för Rosa-böckerna.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Don Rosa

Inlägg av trimble »

Jag blev faktisk uppringd av en av era bokklubbsförsäljare om jag ville hoppa på den nya Don Rosa serien eftersom jag prenumerar på Carl Barks Ankeborg serie, och han sa att första boken skulle kosta 99 kr, vilket jag hoppade på.
Skriv svar