Fantagraphics Barks Library

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Ja jag tittar på fler samlingar från dem och de tycks inte kunna få till en snygg och lättbegriplig stil på dem, eller för den delen format mellan liknande saker, Don Rosas motsvarande från dem är större än de här med Barks tex.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av germund »

Jag betvivlar att Fantagraphics funderar mycket över om designen på olika bokserier liknar varandra. Varför skulle de det, då serierna och innehållet inte liknar varandra? Don Rosa-böckerna skulle ursprungligen ha samma format som Barks-böckerna, men sen kände de att Rosas detaljerade teckningar gjorde sig bättre i något större format. Precis som alla andra förlag tycker jag vissa av Fantagraphics utgåvor är snyggare än andra, men det finns ingen väg runt det och jag tycker oftast att de gör snygga, genomtänkta utgåvor. Hermes Press däremot, tycker jag nästan genomgående gör böcker som ser amatörmässiga ut (även om de ger ut en hel del bra serier).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Det är inget fel på kvaliteten så, men att visa nåt så enkelt som årtal och nummerordning på ens ryggen?
På Don Rosan står det iaf volym nummer lustigt nog.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av BoJustBo »

Hermes omslag är fula som stryk, men de fungerar iallafall. Fantagraphics gör helt korkade saker som att skippa viktig info som borde vara på omslaget. Eller gör omslaget i flera material (vilket gör att det slits snabbare) eller ännu värre, som i Captain Easy's fall, dom gör omslaget i ett material mer ömtåligt än sidorna i boken. WTF?!
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Jo rena pappskiveomslagen på dem, tur de är avrundade i hörnen annars hade de gått i bitar av ingenting.

Jag har några Hermes jag med och visdt rätt trista omslag de har de.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Serieguden »

Det är ju obegripligt att Fantagraphics förstorar upp bilder ur serierutor så alla linjer blir hackiga när det finns så många snygga riktiga omslag de kan använda.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Skönt att se att jag inte var helt ensam om just lite kritik om detta :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av germund »

Agentum skrev:Det är inget fel på kvaliteten så, men att visa nåt så enkelt som årtal och nummerordning på ens ryggen?
På Don Rosan står det iaf volym nummer lustigt nog.
För några år sedan hade jag skrivit precis som du, men när man inser hur svårt det är att sälja böcker och hur siffror på ryggarna avskräcker köpare från att köpa enstaka volymer, då inser man att siffror på ryggarna inte alltid är att föredra. Det blir lite allt eller inget – köp hela serien så det ser snyggt ut i bokhyllan eller köp inte en endaste volym. Fantagraphics Barks-bokserie är helt klart upplagd så att man ska kunna köpa en volym med sin favoritserie och jag tror att det rätt beslut försäljningsmässigt, när det finns så många andra utgåvor av Barks ute på marknaden. Precis som vi gör med svenska Carl Barks Ankeborg, som visserligen Norge grundlayoutar men jag hade troligen gjort likadant. Komplettisten och "arkivisten" i mig vill utan diskussion ha siffror på ryggarna, men det är inte alls säkert att det gynnar bokserien. Årtal är nästan bättre, för blir på något vis självständiga volymer.

BoJustBo skrev:ännu värre, som i Captain Easy's fall, dom gör omslaget i ett material mer ömtåligt än sidorna i boken. WTF?!
OK, ja, det var faktiskt inget smart beslut. Vi är helt ense där :-)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Jo, jag ska erkänna att jag bara ser på det från vad jag tycker, det är väl så att det finns en anledning ur just deras marknadsperspektiv.

Köper man några favorit Barks bara är ju siffrorna inte så kul om de fanns.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Serieguden »

germund skrev:
Agentum skrev:Det är inget fel på kvaliteten så, men att visa nåt så enkelt som årtal och nummerordning på ens ryggen?
På Don Rosan står det iaf volym nummer lustigt nog.
För några år sedan hade jag skrivit precis som du, men när man inser hur svårt det är att sälja böcker och hur siffror på ryggarna avskräcker köpare från att köpa enstaka volymer, då inser man att siffror på ryggarna inte alltid är att föredra. Det blir lite allt eller inget – köp hela serien så det ser snyggt ut i bokhyllan eller köp inte en endaste volym. Fantagraphics Barks-bokserie är helt klart upplagd så att man ska kunna köpa en volym med sin favoritserie och jag tror att det rätt beslut försäljningsmässigt, när det finns så många andra utgåvor av Barks ute på marknaden. Precis som vi gör med svenska Carl Barks Ankeborg, som visserligen Norge grundlayoutar men jag hade troligen gjort likadant. Komplettisten och "arkivisten" i mig vill utan diskussion ha siffror på ryggarna, men det är inte alls säkert att det gynnar bokserien. Årtal är nästan bättre, för blir på något vis självständiga volymer.

BoJustBo skrev:ännu värre, som i Captain Easy's fall, dom gör omslaget i ett material mer ömtåligt än sidorna i boken. WTF?!
OK, ja, det var faktiskt inget smart beslut. Vi är helt ense där :-)


Det låter rimligt det du säger, men jag stör mig mest på att framsidorna är rentav fula [:I]
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av smorkin »

germund skrev:
Agentum skrev:Det är inget fel på kvaliteten så, men att visa nåt så enkelt som årtal och nummerordning på ens ryggen?
På Don Rosan står det iaf volym nummer lustigt nog.
För några år sedan hade jag skrivit precis som du, men när man inser hur svårt det är att sälja böcker och hur siffror på ryggarna avskräcker köpare från att köpa enstaka volymer, då inser man att siffror på ryggarna inte alltid är att föredra. Det blir lite allt eller inget – köp hela serien så det ser snyggt ut i bokhyllan eller köp inte en endaste volym. Fantagraphics Barks-bokserie är helt klart upplagd så att man ska kunna köpa en volym med sin favoritserie och jag tror att det rätt beslut försäljningsmässigt, när det finns så många andra utgåvor av Barks ute på marknaden. Precis som vi gör med svenska Carl Barks Ankeborg, som visserligen Norge grundlayoutar men jag hade troligen gjort likadant. Komplettisten och "arkivisten" i mig vill utan diskussion ha siffror på ryggarna, men det är inte alls säkert att det gynnar bokserien. Årtal är nästan bättre, för blir på något vis självständiga volymer.

Jag gillar att det inte står siffror; jag tycker det blir roligare utan, som om det är en trevlig bok med trevlig läsning i, istället för någonting alltför akademiskt. Och precis som du säger, att ge bort en av de här böckerna i present är busenkelt, men om det stått t ex en stor sjua på ryggen hade det känts knepigt.

Sen, när det verkligen gäller samlingsutgåvor, kan en numrering absolut vara trevligt att ha, men jag ser Barks-böckerna som massmarknadsutgåvor och då tycker jag det är en bra kompromiss som Fantagraphics valt, med osynligt nummer utanpå men med angivet nummer inuti böckerna. Plus att jag gillar designen väldigt mycket, tycker att de både ser och känns väldigt inbjudande till läsning. Carl Barks Ankeborg är inte så dumma de heller.

Och sen finns det avarter som Carl Barks Library där det är 10 boxar, och böckerna följaktligen är numrerade 1,2,3, 1,2,3, 1,2,3... Ursnygga böcker men numreringen!

BoJustBo skrev:ännu värre, som i Captain Easy's fall, dom gör omslaget i ett material mer ömtåligt än sidorna i boken. WTF?!
OK, ja, det var faktiskt inget smart beslut. Vi är helt ense där :-)

Oh ja, gräsligare omslag har sällan skådats; till och med värre än Hermes böcker!!!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av germund »

smorkin skrev:Och precis som du säger, att ge bort en av de här böckerna i present är busenkelt, men om det stått t ex en stor sjua på ryggen hade det känts knepigt.
Jag tror faktiskt att en läsutgåva som denna har lättare att fascinera ströläsare och människor som inte läst Carl Barks på åratal, än en "arkiv-utgåva". Idag behövs de köparna också.

smorkin skrev:Carl Barks Ankeborg är inte så dumma de heller.
Carl Barks Ankeborg är så klart den svenska motsvarigheten till Fantagraphics bokserie just av skälet ovan – det är böcker av sedda att läsa, med en huvudserie på omslaget som vi hoppas ska väcka glada associationer hos spekulanter. Mattias Mattsson som gör de svenska omslagen och de redaktionella sidorna är riktigt vass – han gör för övrigt de flesta av omslagen till våra böcker, MAD-samlingarna, i höst #Sverige 3, Busterböckerna, Spirou- och Asterix-albumen (fast de är rätt låsta av de franska förlagen) och många fler.

Här är förresten de norska Carl Barks-omslag vi utgår ifrån:
https://coa.inducks.org/publication.php ... =img&num=1
Vi gillar dock inte pratbubblorna på omslagen, så vi redigerar bort dem och då är det ofta enklast att helt byta bild.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av MrKumquack »

Jag tog en prenumeration på CBSV, och köper nu Fantagraphics utgåva mest för att jag vill ha Barks på originalspråket oxå. Men jag tycker att dom har snygga pärmar!! För mig signalerar de läslusta och att man blir nyfiken på innehållet. Kan hålla med om att det är lite knepigt att i bokhyllan få in dom i rätt (kronologisk) ordning, men köper åsikterna om att fler “lösnummer” kanske blir sålda och lästa då man skippat numreringen.
(Köper även The Complete Peanuts, Don Rosa och Floyd Gottfredsons MIckey Mouse ifrån Fantagraphics, och kan väl inte påstå att jag har så mycket att invända mot designen i något av fallen där heller... Skulle väl – om jag tänker efter – möjligen vara Peanuts där boxarna känns lite murriga, och bokomslagen väldigt skrikiga i färgsättningen.)
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Men, hehe volymnummer står på motsvarande Don Rosa samlingar, så jag vidhåller att det klart är en splittring iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av BoJustBo »

germund skrev:Carl Barks Ankeborg

Trots att det nu inte är en samlar utgåva. Kommer den att bli en komplett utgåva?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av germund »

BoJustBo skrev:
germund skrev:Carl Barks Ankeborg

Trots att det nu inte är en samlar utgåva. Kommer den att bli en komplett utgåva?
Nej, Carl Barks Ankeborg är ju inte 100% komplett, men 99%. Det är en läsutgåva så varje liten ilustration m.m. kommer inte att vara med, men alla serier längre än en sida,och jag anar alla ensidesserier också, kommer att inkluderas. Å andra sidan har komplettisterna redan Barks Samlade Verk. Huruvida Carl Barks Ankeborg blir komplett vågar jag inte spekulera i. Vi på redaktionen utgår naturligtvis ifrån att det blir de ca 30 böcker som är planerade, men skulle försäljningen rasa och vi börjar få röda siffror finns det tyvärr inga garantier – men det finns det ju inte för amerikanska bokserier heller.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

nej, såklart att det kan läggas ner om det inte säljer, men man kan ju hoppas iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av BoJustBo »

Då blir nog denna bokserie den jag doppar tårna i för att se om det är för mig. (Många av dom äldre, inklusive Fantagraphics ganska nya bokserie, har ju vissa svindyra volymer.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Wakuran »

Hur mycket censur och redigering hade den här varianten? I originalversionen av Voodoo Hoodoo är det ju med en del daterade stereotyper av svarta i både Ankeborg och Afrika, t.ex...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Fantagraphics Barks Library

Inlägg av Agentum »

Den amerikanska?
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar