Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Så går det när man bara bryter sig in i en tråd och inte läser vad folk snackar om för närvarande.

Jag funderade över basverket helt nekelt Barks samlade verk utan tillägg, hur står det sig i värde begagnat mot nypriset?

Och kom det ut på engelska i tex. USA också?

Inte just det verket, tror jag. Enligt danska ComicWiki kom CBSV ut i Norden, Tyskland och Spanien. Det har getts ut äldre samlingar från t.ex. Another Rainbow och Gladstone, men inte just den här. Det är därför Fantagraphics drar igång sin samlingsutgåva, nu.

http://comicwiki.dk/wiki/Carl_Barks%27_ ... %C3%A6rker
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Agentum »

Jo den hänger ju jag på, och den blir ju lättviktigare så att säga och odelat ankor och just serierna, så det är helt ok för mig.

Men nog är de fina de här lyxiga böckerna.

Det är en del kul tycker jag som alltid finns kvar på tyska eller spanska tammefasen, men är slut sen evighter på engelska:-(
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Nitro74 »

Hur kommer det sig att konstboken kostar nästan 900 kr? Vad motiverar det nästan dubblerade priset jämfört med exempelvis Warnerserier-boken?
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av burnout »

ska hämta min bok i dag så ska jag försöka berätta vad det innehåller.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av burnout »

Nitro74 skrev:Hur kommer det sig att konstboken kostar nästan 900 kr? Vad motiverar det nästan dubblerade priset jämfört med exempelvis Warnerserier-boken?


Har hämtat ut mitt ex. Jag kan nog säga att den är värd pengarna. Denna bok är på 416 sidor (mot 240?) och mycket detaljerad över hans målningar och skisser. Dom verkar ha kollat upp det mesta vad som tecknats och målats av CB, det är även mycket text om skisser mm. I det stora hela en trevlig bekantskap om hans målningar. Men ska sanningen fram så hade jag kunnat betala lite till om boken hade varit större i stil med mappen som kom till CB- boxarna (som jag samlar på också, Ulf [:)] ) Jag skulle tippa på att denna bok kommer att bli slutsåld rätt snabbt.
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Hade tio minuter över och råkade gräva fram Carl Barks "Det förtrollade timglaset" ur en låda.

Nu kanske det här inte är en av hans bättre, men jag kan inte påstå att jag blev till mig i trasorna direkt. Man kanske behöver läsa "dålig" Disney för att förstå att Carl Barks är bra, inte vet jag.

Hur som helst, några frågor uppstod. Hur kommer det sig att alla figurer är tecknade som djur i någon form, men araberna är tecknade som kroknästa människor? När frångick/började man att teckna alla som djur? Ser att originalet är från 1950.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Ankist89 »

APenny4YourThoughts skrev:Nu kanske det här inte är en av hans bättre, men jag kan inte påstå att jag blev till mig i trasorna direkt. Man kanske behöver läsa "dålig" Disney för att förstå att Carl Barks är bra, inte vet jag.
Jag håller inte med dig, jag tycker nog att Det förtrollade timglaset är en av hans bättre. Men han har ju så många bra. Jag tror inte man behöver läsa "dålig" Disney för att förstå att Barks är bra. Man måste gilla Barks för att förstå att han är bra. Och det märker man när man läser något av honom. En som inte gillar Carl Barks gillar heller inte det han har gjort. Så enkelt är det.

APenny4YourThoughts skrev:Hur som helst, några frågor uppstod. Hur kommer det sig att alla figurer är tecknade som djur i någon form, men araberna är tecknade som kroknästa människor? När frångick/började man att teckna alla som djur? Ser att originalet är från 1950.
Nu minns jag inte exakt hur det ligger till i Det förtrollade timglaset, men jag vet att Barks under en kort period växlade mellan att teckna hundliknande människor och riktiga människor. Farlig förklädnad t.ex. tror jag har bara människor som bifigurer. Men redaktörerna motsatte sig detta och Barks tvingades gå tillbaka till "hundarna".
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Då är det officiellt. Jag är ingen ankeborgare och ser uppenbarligen inte kvaliteten i Kalle Anka & Co.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Ankist89 »

Det var mycket synd, men man märker det tyvärr när någon är tveksam till en bra Barks-serie.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Agentum »

APenny4YourThoughts skrev:Då är det officiellt. Jag är ingen ankeborgare och ser uppenbarligen inte kvaliteten i Kalle Anka & Co.

Då skule du läsa tidningen idag så att säga, man vill inte skratta heller liksom för det gör lite ont, det är skrämmande det nya material de använder, ingen bryr sig märker man.

Väntan på riktiga jobb och lite pengar att leva på bara, danskt och hollänskt främst, man ryser av hur oinspirerat och trist det är gjort, som om man hade en maskin som kunde automatiskt göra dem, tråkigaste möjliga stil och från sidan perspektiv forever.

Om du då klagar över gamla blaskor med Barks då är det inte för dig haha.

De italienska pocketarna är inte bra men iaf lite påhittiga, så de vinner idag hands down, stackars ungar, men jag antar att repriserna får det att lyfta en aning iaf.

Barks det köper jag de amerikansk nu men det tar väl tills fan avlöser inna de får ut ens 5 av dem tycker jag, vad håller de på med, måste de resaturera det resaturerade materialet eller?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Nima »

2 böcker om året, och det ska vara ca 30 böcker.
Ca 15 år, med andra ord.

Volym 2 kommer i sommar.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1606995359

Den kommer innehålla några favoriter, så det är värt väntan, utan tvekan.
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Agentum »

Det går väl i stöpet om 5 år eller nåt ungefär som EC Archivesarna eller nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Ankist89 »

Agentum skrev:Då skule du läsa tidningen idag så att säga, man vill inte skratta heller liksom för det gör lite ont, det är skrämmande det nya material de använder, ingen bryr sig märker man.

Jag tycker inte alls att de nya serierna är något att klaga på. Naturligtvis är ju Carl Barks bästa alster eoner bättre än det som produceras i dag, men jag tycker ändå inte att det är så illa. Det skiljer sig ganska mycket mellan olika författare och tecknare, och en del kan vara riktigt tråkigt, men i stort sett tycker jag det håller en ganska acceptabel klass.

De holländska serierna är ofta ganska trista, men de danska brukar hålla bättre klass och är ofta tydligt inspirerade av Barks och andra klassiska amerikanska tecknare.

Agentum skrev:De italienska pocketarna är inte bra men iaf lite påhittiga, så de vinner idag hands down, stackars ungar, men jag antar att repriserna får det att lyfta en aning iaf.
Vad gäller pocket-serierna så är jag helt klart mest förtjust i de gamla klassiska serierna av främst Romano Scarpa, Giovan Battista Carpi, Giorgio Cavazzano och Marco Rota. Det nya som produceras har en alltför slarvig stil. Cavazzanos stil tycker jag har utvecklats till det sämre.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Ankist89 »

Med det senaste numret av Kalle Anka & C:o följer ett häfte innehållande tre Carl Barks-klassiker (ur Jag Kalle Anka, varför även detta häfte fått detta namn), nämligen Kalle Anka på Grönland, På jakt efter magentamärket samt Enhörningen.

Det är visserligen roligt att få läsa dem, och i oförstört skick dessutom, men de hade varit roligare att läsa med roligare textning. Egmont är inte omedvetna om att det finns bra typsnitt, se bra på samlade verken och Kalle Anka Extra. Ändå envisas man med att i veckoblaskan använda den där vedervärdiga maskintextningen. Varför, o, varför?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Agentum »

Troligen har de få läsare som tänker på sådant tror jag.

De som köper samlingarna är nog mycket äldre och har betalt för nåt de stäler krtav på.

Fast jag förstår vad du menar, kostar ett annat typsnitt mer eller? [;)]

Men du har ju de i samlad form, det här med att ha samma sak om och om igen fast man har det i toppformat redan har jag aldrig fattat, jag skulle inte ens läsa tidningen med samma sak fast då sämre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Ankist89 »

Jag har inte Carl Barks samlade verk, men jag vet att den har snyggare typsnitt.

Jag Kalle Anka-boken har jag, men den kan man väl knappast kalla toppformat? Ärligt talat, hur kul är det att läsa serier som är ofullständiga och sönderklippta?

Kalle Anka Extra har ju snyggt typsnitt, så det är inte omöjligt för dem att ha det i en vanlig tidning. Men man kunde ju tycka att de skulle anstränga sig mest med den största tidningen. Och särskilt när de ger ut specialhäften med Carl Barks största klassiker. Men nej då, "vi ska fortsätta med den tråkiga textningen, för det här är en massproduktion och då måste det vara så".

Nej, jag vet inte, men det känns lite så.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av zlv »

Vart köper man lämpligast den sista boken (målningar och teckningar)?
Är ute efter någon online butik alt. butik i Stockholms området.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Wakuran »

Jag vet inte om man behåller textningen av någon sorts nostalgisk tradition, eller något.

En simulerad handtextning borde inte vara direkt dyrare eller svårare att arbeta med, tycker man. Det finns ju hundratals olika typsnitt vid det här laget.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ankist89
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 14:56

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av Ankist89 »

Wakuran skrev:Jag vet inte om man behåller textningen av någon sorts nostalgisk tradition, eller något.

En simulerad handtextning borde inte vara direkt dyrare eller svårare att arbeta med, tycker man. Det finns ju hundratals olika typsnitt vid det här laget.

Ja, det är mig fullständigt obegripligt. Ingen kan väl tycka att den gamla textningen är bättre än den nya som förekommer exempelvis i Kalle Anka Extra. Till Carl Barks serier hade jag dessutom föredragit att man kunde använda typsnittet "Carl Barks Script", som skall efterlikna handtextningen i de amerikanska originalutgåvorna av Barks serier.

Av nostaligska hade det väl dermot varit bättre att ha kvar den gamla stilen på titlarna (dvs. titelfigurens namn) för den nya är verkligen bedrövlig. Vad jag har förstått så skall det efterlikna hur det ser ut i de amerikanska tidningarna, men det är ju inte så vi är vana vid.

Angående en annan grej: Det har funnits en sida på internet där man kunde läsa serier av Carl Barks och Don Rosa (och några andra tecknare) på engelska. Finns den sidan inte kvar?
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Inlägg av germund »

Ankist89 skrev:Det har funnits en sida på internet där man kunde läsa serier av Carl Barks och Don Rosa (och några andra tecknare) på engelska. Finns den sidan inte kvar?
Nej, den togs bort, av förklarliga skäl. Jag var mest förvånad över hur länge den fick finnas kvar.
Skriv svar