Love Hurts Deluxe

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Klaatu
Very Good
Inlägg: 186
Blev medlem: ons 14 okt 2015, 22:48

Love Hurts Deluxe

Inlägg av Klaatu »

Bild

Love Hurts Deluxe

Titel: Love Hurts Deluxe
Ord och bild: Kim W. Andersson + gästartister
Förlag: Apart Förlag AB (2017)

Så var det åter bevisat. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Redan för ett år sedan tänkte jag inhandla Kim W. Anderssons Love Hurts 1 och 2 men så hörde jag att det skulle kickstartas en fet lyxutgåva som skulle innehålla båda böckerna plus annat trevligt extramaterial. Väntans tid började således och den väntan kändes väldigt lång. Men det var verkligen värt det. Redan när jag fick hårdpärmen i min hand, med den röda kromfolien på omslaget, förstod jag att detta var något alldeles extra.

Love Hurts Deluxe innehåller 33 berättelser som är skapade över 10 år. Boken är en bekräftelse för att övning verkligen ger färdighet. Från Anderssons första stapplande och amatöriska steg in i en ny värld till fullfjädrad mästare. Jag får känslan av att Andersson till en början letade sin röst och när han väl fann den så växte självförtroendet, skaparlusten och ambitionerna. Med allt detta i bagaget var han redo att ta sig an kommande storverk.

Bild

ORD
Alla berättelser utom en är skrivna av Andersson själv. Man kan väl gott säga att även hans författarskap har utvecklats genom åren. De första berättelserna är väldigt stolpigt berättade med korta uttryck och meningar som driver handlingen framåt. Med tiden blir dock intrigerna mer komplicerade och texterna längre. Enstaka berättelser måste även smältas och läsas om för att fullständigt förstå dess storhet. Drypande satir är något som löper som en röd tråd genom boken och att som läsare kunna dra parallellen mellan fiction och verklighet ger en tillfredsställelse som i alla fall jag finner högst glädjande.

BILD
Som tidigare nämnts så har Andersson gjort en resa. Till en början är hans tecknarteknik väldigt grov och oförfinad för att med tiden bli mer sofistikerad och nyanserad. Man kan väl lugnt säga att här läggs grunderna för senare serier som Alena och Astrid. Jag finner det ganska roligt att till en början så tecknas de flesta seriefigurer som normala människor för att senare bli mer extrema, nästan mot det absurda, i sina ansiktsuttryck och kroppsformer. Detta ger seriefigurerna en helt annan karisma och påtaglig personlighet som inte behöver så många ord för att klarlägga vad det är för en sorts typ. Slusken, bitchen och det ofrivilliga offret är alla lätta att peka ut i vittneskonfrontationen så att säga. Det som verkligen utvecklas mellan serierna hos Andersson är färgläggningen som mot slutet är på en helt annan, nästan övernaturlig, nivå. Det är svårt att inte gilla de olika övertoningarna, kontrasterna och färgspektrat som ger serierna deras djup.

Bild

OMSLAG
Något som verkligen behöver få ett särskilt omnämnande är omslaget. Här är det många element som blandas med varandra. Jungfru Maria sminkad med De los Muertos- makeup med det krossade Love Hurts-hjärtat i centrum. Titeldesignen av bokstavsillustratören Sofie Björkgren smälter nästan obemärkt in motivet och svävar som ett olycksbådande åskmoln ovanför Marias huvud. Pricken över i:et är ändå den röda kromfolien som sparsamt använts för att ge utgåvan en känsla av påkostad lyx. Jag älskar att föra fingrarna över den lilla upphöjning som kromfolien skapar men det har nog mest med min bakgrund i den grafiska branschen att göra. Omslaget får betyget 5+ om ni frågar mig.

SLUTORD
Jag har egentligen bara ett slutord, KÖP. Förutom alla serier innehåller boken även skisser, manusutkast, gästskribenter, gästillustratörer och en oändlig mängd anekdoter från en lång resa som slutligen nått sitt mål. Jag kan berätta att mitt egna kreativa skaparglädje var nära nollpunkten när jag läste Love Hurts men efter så fylldes jag med inspiration och ny kraft. Det gick så långt att jag skrev en egen Love Hurts-berättelse bara för att se om jag kunde göra det. Den blev inte så pjåkig om ni frågar mig men den lär inte platsa i Kim W. Anderssons mästerliga seriekatalog.

Fler serierecensioner som denna går att läsa på:
Karl Kämpe - Serierecensioner
Ger ut KARL KÄMPE ÄVENTYRAREN: http://www.karlkampe.se/serietidning/
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Love Hurts Deluxe

Inlägg av MrKumquack »

Tack för en utförlig och målande recension! Mycket trevlig läsning. Har tidigare av Kim köpt Alena och varit småsugen på Love Hurts, men ändå tänkt att hoppa den här ugåvan. Får kanske ompröva mitt beslut efter att ha läst dina rader... [;)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar