Pox

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Pox

Inlägg av Rufus »

Jag förmodar att nästan alla här, ja kanske alla här, känner till Pox, trots att det var flera decennier sedan som den gav ut. Det är förmodligen den mest ökända serietidning som har getts ut i Sverige, och med all rätt egentligen. Mycket av innehållet var bara vidrigt, och den blev tom åtalad. Lägsta nivån var extremt låg, men samtidigt var högsta nivån också extremt hög. Mina favoriter var Stålsvinet, Zippy, Peter Bagge, Mordon Smet, Volker Reiche, Peter Pank, Paulette, Rick Geary, Trots & Bonnie och inte minst Flammande moroten. Och säkert några till som jag inte kommer ihåg just nu. Sen fanns det ju några serier som var riktigt vidriga, men som var roliga i alla fall, framför allt Raul av Voullerim. Ibland gillade jag även vissa serier av amerikanska undergroundserieskapare som jag oftast inte gillade, när de hade nåt intressant att berätta från sitt eget liv el dyl. Men vissa av serierna skulle jag nog egentligen helst vilja riva ut och slänga. Ända får man väl ge Horst Schröder ära för sin entusiasm och för sin förmåga att ge ut en så extrem serietidning, och som man ju blev helt enkelt tvungen att läsa.Tjock var den också. Fullspäckad med 100 sidor serier. Detta kan jämföras med ungefär samtida U-Comix i Tyskland, vilken i och för sig var något av en blandning av både Pox och Epix, men som ändå var betydligt tunnare.

Roligast var det absolut i början. Mot slutet blev tidningen allt tråkigare, tycker jag, och i ärlighetens namn ska nämnas att jag läste inte många av numren från 1990-talet. Många andra läsare tröttnade tydligen dom också, och de sista numren är uppenbarligen dom som är svårast att få tag på på den antikvariska marknaden idag.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Pox

Inlägg av RioGrande »

De körde t o m en Tardi.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Pox

Inlägg av Agentum »

många av de nämnda är ju på sitt klassiker idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Pox

Inlägg av Rufus »

I nr 11 1986 är den överlägset bästa serien Tösabiten av Peter Bagge. Riktig gapflabbshumor! Och detta trots att en av sidorna av den serien har ett tryckfel som gör att den sidan är nästan oläslig. Min undran är om detta tryckfel finns i hela upplagan, eller om det bara gäller vissa exemplar?
Skriv svar