Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Det är två helt olika berättelser, nåja inte helt olika då de har en del med varandra att göra men de är fristående. Den ena (Identity Crisis) skriven av Brad Meltzer och tecknad av Rags Morales och den andra skriven av Geoff Johns och tecknad av bland andra Geroge Perez, Phil Jimenez, Ivan Reis och Jerry Ordway.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tydligen är Ted Kord tillbaka som BB i Booster Golds nya serie, åtminstonde för tillfället, jag har inte läst dem men jag undrar hur de särskiljer honom med den nye Blue Beetle?

Så varför så omständigt dödande av figurer som de sen återuppväckte bara?
Plötsligt finns hardcovers osv på de gamla JLI/E serierna, har de äntligen insett att den eran också hade sin förtjänster tro.

En Blue & Gold serie ville man ha redan då det begav sig, hoppas serien överlever ett tag iaf, som det är nu följer jag egentligen inte så mycket av det nya materialet hos DC.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

Satt och tittade på några avsnitt av första JLA-säsongen. Minns det inte som någon jättebra serie, men jag blev positivt överraskad när jag såg avsnitten. Tycker att det var riktigt bra! Någon som håller med?
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

JL? jo den var kanon imo, JLU som föjde den var också bra på många sätt.
Din avatar är bättre än han varit på år och dag i den serien, han är en perfekt Flash, detta gäller iofs de flesta karraktärerna, GL tex. är den absolut bästa GL jag nånsin sett egentligen.

Timms team att göra det hela enkelt och inte så invecklat i jobbiga ryggsäckar fulla med gamalt skit alla glömt i alla fall ger helt enkelt bättre karraktärer.
Även serierna till dessa JL Adventures JLU adventures mfl var oftast bättre än de DCU bundna serierna.

Batman TAS är skitbra också, ok visst är väl några episoder mindre bra, men den håller den högsta standard som fins på superhjälteserier.
Fasen jag tycker tom Batman Beyond var helt ok.

Jag glodde om på JL jag med för några månader sen och jag gillar dem ännu, de vänder sig mot en lagom stor grupp så att säga, ungarna kan se det för actionen och så levererar de en del vuxenskämt så att säga som går över ungarnas huven, perfekt.

Ser på Spectacular S-M nu med, helt ok för att vara Marvel, en del lustiga situationer mm.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

[quote="Agentum"]

JL? jo den var kanon imo, JLU som föjde den var också bra på många sätt.
Din avatar är bättre än han varit på år och dag i den serien, han är en perfekt Flash, detta gäller iofs de flesta karraktärerna, GL tex. är den absolut bästa GL jag nånsin sett egentligen.
[/quote]

Ja, så ska det vara! Blev förvirrad i tanken och tryckte av misstag in A. Hoppas du har förståelse! [:)] Jag kan inte annat än att hålla med! Tycker också att GL är i högform. Flash är en personlig favorit, så det är kul att se honom i god form också.

Tycker att det du nämner om humorn som passerar ovanför barnens huvuden stämmer bra också. I själva verket är det en av de bästa sakerna med serien, enligt mig.

En fråga!
Jag har tänkt börja en prenumeration på någon amerikansk DC-tidning. Någon som har något bra tips?
(Och en fråga till) Själv har jag varit inne på Superman & Batman. Är det någon som kan ge mig ett omdöme om den tidningen?

Vore tacksam om Agentum eller någon annan lärd människa på detta forum kunde hjälpa mig! [:)]
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

naek: Ett hett tips enligt mig är Green Lantern och Action Comics båda skriva av mästaren Geoff Johns och håller väldigt hög kvalité både vad gäller storys och illustrationer.

Vad gäller Superman/Batman så har jag inte läst så många nummer av den serien, men det är väl helt ok. Fast en idé är kanske att sikta in in sig på nya Trinity istället där DC:s tre stora, Superman, Batman och Wonder Woman, slagit sig samman. Dock kommer den ut en gång i vecka och blir kanske lite dyrare att prenumerera på.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

[quote="hyperion83"]

naek: Ett hett tips enligt mig är Green Lantern och Action Comics båda skriva av mästaren Geoff Johns och håller väldigt hög kvalité både vad gäller storys och illustrationer.

Vad gäller Superman/Batman så har jag inte läst så många nummer av den serien, men det är väl helt ok. Fast en idé är kanske att sikta in in sig på nya Trinity istället där DC:s tre stora, Superman, Batman och Wonder Woman, slagit sig samman. Dock kommer den ut en gång i vecka och blir kanske lite dyrare att prenumerera på.
[/quote]

Okej, tack för informationen! [:)]

Den där Trinity, var kan jag komma åt en prenumeration på den?
Kostar varje nummer ca 30 kronor eller?
Hur många sidor är varje nummer? (ungefär alltså) [:)]
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Tycker Superman/Batman är klart bra. Intensiv och rolig action och dramatik. Trinity har jag inte läst men den har fått mycket fina omdömen!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

[quote="tfels"]

Tycker Superman/Batman är klart bra. Intensiv och rolig action och dramatik. Trinity har jag inte läst men den har fått mycket fina omdömen!
[/quote]

Okej, men det låter ju bra. Hittade förresten på DC's hemsida att Trinity är 32 sidor. Men har inte fått svar på de andra två frågorna.
Så hur mycket kostar en Trinity-prenumeration?
Var kan jag prenumerera?
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Du kan prenumerera genom seriebutiken Comics Heaven i Stockholm. Kolla in deras hemsida så får du veta mera. http://www.comicsheaven.se
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

[quote="hyperion83"]

Du kan prenumerera genom seriebutiken Comics Heaven i Stockholm. Kolla in deras hemsida så får du veta mera. http://www.comicsheaven.se
[/quote]

Okej, tack för tipset! [:)]
Någon som vet vad det skulle kosta?
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
Trubaduren
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 17:43
Ort: Sverige

Inlägg av Trubaduren »

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med Seriebörsen (www.serieborsen.se)
Trinity är en veckoserie, vilket innebär att den kommer ut ca 4 gånger i månaden. Om du inte väljer att prenumerera på några andra serier så borde priset per nummer bli ca 25,5:- plus frakt. Så runt 130:- i månaden skulle jag gissa på.

Jag pernummererar själv på Trinity och kan varmt rekommendera denna serie. [:)] Sen skulle jag även vilja rekommendera serierna Detective Comics (Batman), Batman, Batman Confidential och the Flash.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="naek"]


Okej, tack för informationen! [:)]

Den där Trinity, ...
Hur många sidor är varje nummer? (ungefär alltså) [:)]

[/quote]

1:a numret var på 40 sidor. Sen blev numren 32 sidor.

Skall du vara med från 1:a numret så skall du nog slänga in en beställning omgående. Den började komma ut för en månad sedan, finns fortfarande att efterbeställa, men säkert inte så länge till.



Simma lugnt!
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

trubaduren: tack så mycket för tipsen och infon. [:)]

magnus: okej, ska se vad jag kan få till!
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Här kommer några exempel på lite roligare och från min sida saknade DC serier/hjältar. Hittar ni dem någonstans så rekommenderar jag dem.
The Demon av Alan Grant+Gart Ennis, 1990-95.
Dr Fate 1989-90 av J.M De Matteis det blev senare en kvinnlig Dr Fate 1990-92 (William Messner-Loebs) som väl inte höll samma klass. Books of Fate missade jag dock.
Hitman från 1996- av Garth Ennis.
Sedan rekommenderar jag även den "modernare" Starman av Robinson.
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

Var på en loppmarknad i Brunflo nyligen och kom över ett fint exemplar av en "Läderlappen" från 1987!
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Inlägg av Sandman »

Det kanske inte är något jättefynd, Nr1 1987 i fint skick ger naturligtvis mest pengar om du har det, men vi börjar ju alltid någonstans.[^] Jag hoppas att du läser tidningarna du köper för mig är det ju huvudsaken till att jag samlar serier. Jag läser naturligtvis försiktigt om jag hittar någon välbevarad gammal tidning, men jag har INGEN tidning hemma som jag inte har läst.
Apropå "avataren" blixten så läste jag en gammal humortidning nyligen (Plop! från 70-talet). I den förekom det lite skämt med superhjältar. En bild skrattade jag åt särskilt - "Stålmannen, Läderlappen och Blixten sitter och spelar kort, stålkvinnan går förbi och vinkar. Vad gör blixten då? Naturligtvis snabbkollar han de andras kort" [:D]
Är det någon som har fler "superhjälteskämt" skulle det vara roligt att se.
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

Har iaf fixat prenumerationen på Trinity. Lyckades komma med från 1a numret! [:o)]
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

Sandman: Nej, det var nog inget jättefynd, rent pengamässigt. Men kul ändå.

Ja, självklart läser jag alla serier jag köper. Det skulle kännas bortkastat att bara samla, när man kan läsa serierna.

Haha, det var kul. Själv har jag nog inte några superhjälteskämt att bidra med.
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
Dionysos
Fine
Inlägg: 236
Blev medlem: ons 01 mar 2006, 16:12
Ort: Sverige

Inlägg av Dionysos »

Stor Batmanspecial i P3´s Kvällspasset nu ikväll (tidag) mellan kl 18.00-20.00.
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/nyhetssidor/index.asp?programID=2786
I love the smell of arsenik in the morning
Skriv svar