Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

I stort sätt allt som DC publicerar ges ju ut redan digitalt ändå.

Försäljning digitalt är en bråkdel av vad som säljs i pappersform. Sen är det ju säkert billigare att enbart ge ut vissa saker digitalt, och sen göra tpb av det, om det blir tillräckligt populärt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo men det ges även ut i papper och om du studerar försäljningen är den digitala delen mycket lite och en tom minskande trend.

Jag tror man måste hitta nya vägar för att få figurerna populära, via telefoner är självklart med tanke på hur särskilt yngre ständigt håller på med dessa.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag har hela tiden sagt att den digitala delen av försäljningen är liten.

Karaktärerna är populära, superhjälteserietidnigar är inte i närheten av lika populära som t ex TV-spel , Tv-serier eller filmer baserade på samma karaktärer.

Man har kunnat läsa serietidningar på mobiltelefon i säkert 10 år. Finns marknad för det, med t ex Comixology, men som sagt, det är bara en lite del
av försäljningen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo jag menade ner ett intresse för figurerna än just serierna, hur det vet jag inte då kunde jag väl göra mig en slant på idéen.

Jag menar lite av att det ena Jan leda till det andra, filmerna har misslyckats med det och de har ju sällan nåt med serierna att göra.

Men säg tex Watchmen som film sålde definitivt seriesamlingen med pga likheten.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Menar mest att det inte finns något större intresse för serietidningar i amerikanska "direct market". Inte superhjältar eller några andra karaktärer heller för den delen.

Serietidningar i superhjälte-genren finns i stort sätt kvar för att man sålt dem som någon form av konceptbank till Hollywood.

Sen får inte vare sig Marvel eller DC till det när det gäller att ta hjälp av Hollywood för att sälja serietidningar. Att filmerna är oftast betydligt bättre än moderna serietidningar lär inte hjälpa.

De exempel som finns är snare undantag. "Batmani" 1989 och 2008. Att Watchmen (som inte gick speciellt bra på bio) bidrog till att sälja TPBs, absolut. Men Watchmen samlingarna säljer alltid bra. Därav DCs besatthet med Watchmen och Dark Knight Returns.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Nej kontorsarbetare i, men man kan ju inte ge upp.
Det låter som det enorma WT är urfattigt fast de gröt sig enorma pengar på det här.

Man måste nå folk på nåt sätt, och nej jag vet inte hur.

Det finns mycket förutfattade meningar om superhjälteserier pga Direct Market då få utsatts för dem genom detta, det är nödigt, folk luktar illa och har inga tjejer osv.

Men det är ju ingen total sanning alls, det vet du som jag, de har skött sig dåligt samvete Ch det har blivit allt mer nichat som folk har kommentarer om utan natt öppnat en serietidning.

Och visst en nörddeken ingår ju men det gör det att hålla på med modelltåg eller samla glas djur tex.

På nåt sätt borde det lyftas att det inte är löjligare än nåt annat, för jag känner att dör klämmer skon och att jag oss ut dåliga serier kommer leda till total död.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Samtal går ofta i cirklar i forum, men kortfattat, ha en bättre produkt, var trevlig mot de fansen som redan finns, var professionell, och sköt saker snyggt. Det hade hjälpt en bra del redan det.

DC och Marvel har sig själva att skylla. Att det finns någon nörd-stigma över superhjälteserier tvivlar jag har mycket att göra med nuvarande situation.
Det är AT&T som vill droppa sina förluster. Det är AT&T som äger hela rasket nu. Om serieindustrin sköt saker mer proffessionellt så hade man klarat av Covid . Nu började folk få sparken efter att man inte hade gett nytt material på ett par veckor.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Nej just nu är det väl Vid, jag menar generellt i USA särskilt så utmärks serier som väldigt nödigt för folk som inget vet om saken.

Dvs man hade behövt varit lite mer med sin tid redan förr.

Jag menar vi har ledsnat på dem då är det ju knappast troligt att det ökar även om inte Vid hindrade nånting.
Och jag menar just att i USA besöker du en seriehandel kom Direct Market, exakt vad vi pratade om, det är knappast till fördel längre, det har tjänat till största delen även om de räddade situationen mot sent 70tal, med de enorma returerna.

Men man har bara kört på, och vi har tagit upp katalogen för alla serier tex, det är dags att ändra det.

Och visst kan det gå runt på forumet, dels glömmer iaf jag vad jag har skrivit och så kommer det en gång till.

Det är väldigt många år sen jag diskuterade att de borde hålla i de fans de hade, fick inget medhåll då direkt, då skulle allt ändras totalt osv, vilket vi ju vet sällan blir så även om det i detta fallet ju pågick flera år, sen försökte de backa men det gick helt enkelt inte.

Jag tror fortfarande på bra serier, det är det enda vettiga, den här äldre stilen där allt bara går vidare men säljs ändå är över till stor del, det finns ju en anledning till att även de köparna droppat av som inte handlar om Corona.

Corona kan de inte göra nåt åt, men det hindrar ju ingen egentligen mer då än Direct Market isf.

Det är klart fler problem i detta än det.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

superhjälteserietidningar uppfattas som "nördigt" överalt i världen.

Kortfattat. Covid-19 fick hela direkt market industrin att stanna till. Diamond slutade köra ut serier. DC slutade jobba med Diamond för de ville ge
ut material på pappersform även under pandemin.

AT&T som äger Warner och DC gör av med folk eftersom det är vad stora företag gör. Att folk på film och Tv sidan får sparken (och NEJ inte DC eller superhjältefilmer i synnerhet, utan att man producerar en väldans massa annat än bara nånting med DC på ) leder ju givetvis att folk hos DC får sparken. Covid är en anledning att göra av med folk och minska personal. Tyvärr.

Detta leder til att man har nästan en "skeleton crew" av folk som jobbar med just serietidningar. Det blir svårt för de som är "kreativa" att få göra sina serier när man för tillfället inte ens riktigt vet om DC Comics kan ge grönt ljus för nya projekt. Nästan allt som kommer ut från DC de kommande månaderna är ju saker som bestämts/bokats långt innan alla dessa människor fick sparken från editorial/marketing.

Jag noterar att T ex Geoff Johns har skrivit på för att göra en miniserie för IMAGE COMICS tecknad av Gary Frank. För ett år sedan tror jag inte att det hade hänt. Man hade lagt på en Black Label lapp eller vad som helst på den och Johns hade gett ut den hos DC. Men eftersom situationen är nog rätt kaotisk där så blir det som det blir.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Att inte kunna köra ut serierna är ju löjligt, det är ju inget enormt riskyrke imo, inget som lätt kunde lösts.

Här är det för lättsamt och där tycks det vara mer panik.

Knappast att bud och frakt mm står stilla här, men folk får givetvis skydda sig och följa regler, men i USA är väldigt många gudfruktiga det lär nog ställa till en del för då hör man inte på expertis utan inbillar sig en massa strunt som säg en präst säger.

Så jag ansåg främst att det måste besökas en seriebutik som problemet, det borde lätt gå att lösa om det finns ett hinder, men vågar inte ens post och dylikt köra så går det ju inte, de är inte många om sina jobb konstigt nog.

Jag tycker inte det är ett extremt riskyrke Diamond borde skämmas och som sagt har de ju bara kört på i alla år, nu föll det, bort med dem imo, det borde finnas kreativare människor, rätt lätt tom, med tanke på vilket folk som följt sig bland de där förr.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jo Diamond skötte det patetiskt dåligt. Gudsfruktan har inget att göra med det här, utan just Diamond.

Det säger som sagt en del, att enda sättet serier levererades var med Diamonds bilar. Amatörernas afton.

Sen håller jag fast att det är ett generellt problem att DC och Marvel mestadels ger ut skit ingen vill läsa
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Har läst en del DC för att få en uppfattning om vad som kommit ut mest då de senaste åren.

Den jag fastnade för var tyvärr kan man tycka THE Wild Storm, Warren Ellis kommer tillbaka och gör det igen anser jag, han tar sina gamla Stormwatch och THE Authority och gör nåt nytt av det men med många spår från det gamla, det var ett elände att Wildstirmvärlden lades ihop med DCU anser jag, det blev döden för det.
Iaf 24 nummer och jag känner ändå och det är sällsynt att det gärna varit ännu längre, oavsett hur den sålde lösnummer kommer DC kunna reprinta denna om igen.
Det är dock en sci-fi historia vilket ju Ellis skrivit mycket för andra utgivare, åter igen ej superhjältar, han har fått göra som han vill här.

Harley Quinn under Palmiootti och Conner började bli tradig med alla bifigurer tycker jag, de fick av populäritet en skriva den lite väl länge, den var en toppspelare för DC, iaf tog ju andra över och man kan ju då tro att nu går det utför, men jag gillade de nya faktiskt de tog inte ihjäl det gamla men fokuserade mer på huvudfiguren i sig i lite mer galna äventyr.
Däremot finns ju en masa black kabel DC och de är snygga men rött träiga allihop anser jag, de är bla en tråkig varsin av Mad Love bla, dvs utan humor, obegripliga grejor då de missar poängen i min mening.

Metal, Dark och gritty serierna är deprimerande mest och ger mig inget, det finns mängder av dem så jag får anta att de varit populära, tyvärr Jan jag inte se nåt i dem mer att det är en alternativ värld som jag inte tycker håller för så enormt mycket serier alls.

En äldre jag missat från new52 tiden är Animal Man, faktiskt inte så dum, den slår väl inte Morrisons men det är bra, kanske tyvärr för att det inte är en superhjälteserier egentligen, det räddar ibland en serie då de som gör den kan berätta vad de vill med en sån obetydlig figur som Animal Man.

Birds of Prey Batgirl åtminstone en komplett historia här, ok imo för att det är slut efter 22 nummer, och säcken blir ihopknuten så att säga.

Jag är väl gammal men det blir för mörkt och eländigt i flera serier som sagt, och jag vill inte ha det, humor och stunder när det är bra är inte fel, men jag tror de här mörka serierna är lätta att skriva tyvärr medans det inte är lika lätt att göra en mer traditionell superserier.
Vissa har jag lagt ner bara, det är inte värt att läsa efter 5-6 likadana nummer.

Suicude Squad från mer modern tid sisådär, Waller är jag tillbaka som hon var förr vilket var det enda rätta, men serien är inte riktigt nånting, inte usel men heller inte så intressant.

Alla nya på fältet är inte dåliga, men ibland lyser det igenom att de inte har nån aning om bakgrunden till figurerna, vissa lyckas koppla det så det känns bra men andra gör det inte så bra, det blir mer en serie med kända figurer men som inte just har nåt med dem att göra.

Men jag har inte läst allt det är hopplöst såklart, jag tänkte se över Green Lantern nu Morrison har ju skrivit för och även Wonder Woman.

Imo kommer gamla uvar fram och gör sitt jobb, men tydligen är det inget DCs ägare bryr sig om, som sagt mycket av specialserierna är kassa imo och Dark metal bullshit för vara för min del.
Jag håller med om att över lag tycks mycket tappat farten redan före Coronan kom, det ges ut mycket de kunde besparat sig, troligen hade de aldrig släppt det förr men de försöker väl sprida ut sig för alla, men det kan samtidigt bli ett problem då många läsare som hängt med ett tag hoppar av.

Marvel har jag struntat i och bara läst Deadpool, de är imo inget att läsa längre, allt jag känner var bra med dem är skrivet för minst 5 år sen och tillbaka i tiden, men ok det hör inte hemma i denna tråden men det är jag vad jag tycker.

Båda kör kassa "ska ändra allt" evente, Dc nån Hero whatever när tex Wally West Flash dör och x andra figurer, vi har sett det förr och vi bryr oss inte, flopp imo, även nån villans year med dessa tecknade ofta på ett åter igen grittystil bläk.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Jag gav positiva recension för The Wild Storm för något år sedan här. Jag minns att du var skeptiskt. Jag är glad att du faktiskt läste det själv
och bildade uppfattning efter det.

Jag gillade den satsningen. Det som kanske saknades att den behövde mer action. Ibland blev det lite för lågntråkigt och som om de gamla Wildstorm grejerna han gjorde var massiva smarta actionfilmer så var nya versionen mer som något med en TV-budget. Inte för att det behöver vara dåligt, vilket det inte var heller.

I överlag så gilade jag den versionen. Tråkiga är dock att på grund av den överdrivna "skandalen" som Warren Ellis hamnade i tidigare, så tvivlar jag på att vi kommer se nånting från honom på ett bra tag. Om han inte crowdfoundar något projekt. Något som jag tror han skulle absolut lyckas med.


Harley Quinn under Palmiootti och Conner började bli tradig med alla bifigurer tycker jag, de fick av populäritet en skriva den lite väl länge, den var en toppspelare för DC, iaf tog ju andra över och man kan ju då tro att nu går det utför, men jag gillade de nya faktiskt de tog inte ihjäl det gamla men fokuserade mer på huvudfiguren i sig i lite mer galna äventyr.
Däremot finns ju en masa black kabel DC och de är snygga men rött träiga allihop anser jag, de är bla en tråkig varsin av Mad Love bla, dvs utan humor, obegripliga grejor då de missar poängen i min mening.


Japp. Kasta skit på väggen tills det fastnar. Black Label funkar i teorin när man ger ut lite "vuxnare" DC serier med toppskapare. DC började slänga in allt möjligt skit som var relaterat till Harley och Jokern och det slutade med att de flesta på Black Label redaktionen fick sparken.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av trimble »

Gillade faktiskt "Joker: Killer smile" på Black Label.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Vad gillade du med den? jag kan förstå att man gillar teckningarna.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Ingen Aquaman tidning från DC. För första gången på över 10 år.

https://bleedingcool.com/comics/no-aqua ... ten-years/

Måste säga att det är rätt uselt av DC att inte få det fungera. Geoff Johns och Ivan Reis gjorde ju karaktären till bland de
mest populära titlarna från DC, och därefter så har karaktären figurerat i flera filmer, och hans egna film drog in över en miljard dollar
världen över. Rätt svagt. Sen när man kollar på vilka som jobbet för tidningen efter Geoff Johns så fattar man ju visserligen lite mer.

Detta hänger ihop med att DC enbart ger ut 34 tidningar i Mars 2021.

https://www.newsbreak.com/news/21291961 ... s-in-march

Jag är iförsig nöjd att man slutar ge ut grejer som inte genererar vinst, men det är lite pinsamt att Aquaman tillhör en av de tidningarna.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Han har ju alltid varit den ointressanta på sitt vis, odefinierad och jag kan förstå att han inte säljer., för även om du nämner lyckade runs, så vet folk inte det.
DC skiter ju i sånt nu som du själv nämnt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

efter Johns och Ivan Reis run, och efter att karaktären blivit så populär på film, så är det underbetyg att inte kunna hålla tillräckligt med intresse
i karaktären för att ha en sketen monthly.

jag vill upplysa har kasst DC marknadsför och genomför sina grejer.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo det är säkert sant, det är en svår figur att skriva dock och få känner sig kallade särskilt i en situation som nu.
Medan vill ju inte höja nivån på serierna utan spara pengar, det ser jag som att i princip ge upp.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora DC-tråden

Inlägg av super85 »

Det som det konstant är , är att man inte tar vara på saker som att karaktären har ett "buzz" , att det är en karaktär som syns och hörs konstant i annan media.

Inte för att det lockar nya läsare, men det är kasst att man inte ens lyckas locka de som tyckte tidningen var bra för några år sedan. Underbetyg.
Skriv svar