Poängsättning av superhjälteserier

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Poängsättning av superhjälteserier

Inlägg av spindelmannenelektra »

229
Uncanny X-Men, Bendis,1-11, 14-18
9/10
Bra story. Riktigt fina teckningar. Den här tidningen är i storformat, det gör att teckningarna blir bättre. Cyklops är i spetsen med sitt nya team. Bra läsning.

230
VENOM 14
7/10
”The War of the Realms” diggar jag inte så mycket. Venoms dräkt blir vassare och vassare, lite intressant i alla fall..

231
VENOM 15
7/10
Eddies son är med på ett hörn. Helt ok läsning.

232
VENOM 16
9/10
En bra story. Venom/Eddie försöker rädda en grupp ungar.

233
THE MAGNIFICIENT MS MARVEL 3
8/10
Bra som vanligt. Ett litet intressant äventyr hon är mitt i, Ms Marvel.

234
MILES MORALES: SPIDER-MAN 6
8/10
Gamens barnbarn dyker upp i denna story. Hon och Miles krigar mot Tombstone. En ganska bra berättelse.

235
MILES MORALES: SPIDER-MAN 7
9,5/10
Bra tecknad, en fin story. Det känns som Miles Morales blir bättre och bättre. Ett lättsamt, enkelt och fint avsnitt.

236
MILES MORALES: SPIDER-MAN 8
10+/10
Detta är nog den bästa Miles story jag har läst. Rätt hemsk faktiskt. Han har det tufft Miles mer säger jag inte..Läs den!!

237
SPIDER-GWEN GHOST SPIDER 9
8,5/10
Fint avsnitt. Spider-Gwen är bra. I denna story dyker Man-Wolf upp.

238
SPIDER-GWEN GHOST SPIDER 10
8/10
Bra teckningar. Spider-Man och den numera kallad Ghost-Spider kör en team-up. Helt ok berättelse. Det verkar som Gwen numera kommer att dyka upp i Peters universum. Detta tror jag är sista numret av Spider-Gwen/Ghost Spider nästa blir väl Ghost Spider nummer 1.

239
CHAMPIONS 6
6,5/10
Fina teckningar. Storyn var väl sådär. ”The War of Realms” är inte min grej riktigt. Hoppas den slutar snart. Jag hoppas nästa nummer blir bättre.

240
CHAMPIONS 7
6/10
Viv, Visions dotter tar över ledarrollen i Champions istället för Ms Marvel. Nova letar efter sin försvunna hjälm. Fina teckningar. Storyn var sådär..

241
SYMBIOTE SPIDER-MAN 3
7/10
Katten, Spidey och Mysterio dyker upp detta nummer. Rätt kul att bevittna Spidey och kattens romans igen. Spider-Mans symbiote dräkt har sitt eget liv..

242
SYMBIOTE SPIDER-MAN 4
7,5/10
Schyssta teckningar. Jag har läst bättre Spidey stories. Men fina teckningar som sagt. Mysterio blir ”Symbiote Mysterio” lite tjatigt..

243
THE SUPERIOR SPIDER-MAN 6
9/10
Doctor Strange dyker upp. Han visar väl inte sin bästa sida. Å andra sidan får vi se det från Doc Ock/Spideys perspektiv. Doc Ock/Spidey försöker verkligen att vara god. Det är rätt kul att observera hans kamp för att vara god. Han ger sig inte i första taget.. Jag tycker om Superior Spidey.

244
THE SUPERIOR SPIDER-MAN 7
9/10
West Coast Avengers dyker upp, Gwenpool, Hawkeye mm. Doc Ock/Spidey är bra på att konversera och ge svar på tal. Gwenpool är denna gång ännu mer galen och kul med sitt 4th wall snack. Jag tycker om West Coast Avengers kombinerat med Doc Ock/Spidey. En intressant team-up verkligen. Fantastic Four dyker upp på slutet.

245
THE SUPERIOR SPIDER-MAN 8
9,5/10
FF, Superior intressant team-up. Gwenpool kommenterar klockrent Doc Ock/Spideys försök att axla ledarollen: ”He can't accept his place in the cross-over hierarchy here”, hehhe. FF, West Coast Avengers och Doc Ock/ Spidey, kul kombo. Doc Ock/Spidey vill som sagt leda den stora gruppen det är inte alla som överens med det, det blir rätt humoristiskt. Rätt sällan jag skrattar när jag läser en Spidey blaska men nu gjorde jag det. Sen dyker Wolverine, Captain America, Iron Fist, Luke Cage och Spider-Man upp. Väldigt roliga kommentarer i detta avsnitt hehhe. Det är synd om Doc Ock/Spidey men ändå inte..Det skall bli kul att följa Superior Spidey undra hur länge han kommer ha sin egna tidning..?

246
SAVAGE AVENGERS 3
7/10
Läsaren kommer snabbt in i detta äventyr. Men jag tycker handlingen är lite väl kortfattad men det är bara min personliga åsikt. The Punisher verkar vara på g..Wolverine, Voodoo och Punisher är i med i detta avsnitt.

247
SAVAGE AVENGERS 4
8/10
Elektra och the Punisher i action tillsammans sånt gillar vi. Venom är med i bakgrunden. Conan använder Wolverines medvetslösa kropp som ett vapen, rätt kul hehe. Venom tar över Conans kropp ett ovanligt scenario..

248
THE FRIENDLY NEIGH BORHOOD SPIDER-MAN 7
9/10
Den är väldigt jordnära den här Spidey-versionen det tycker jag mycket om. Den är bra skriven den handlar om små men viktiga saker i livet.

249
THE AMAZING SPIDER-MAN 22
9/10
Oj vad jag har längtat efter att läsa detta nummer. Sista delen av ”Hunted” med Kraven. Det är intressant mer behöver jag inte säga. Jag hoppas verkligen Kraven dyker upp i nästa Spider-Man film, det tror jag verkligen han gör det är på tiden.

250
THE AMAZING SPIDER-MAN 23
8,5/10
Hunted epilog. Ja en intresant äventyr. Kul att se Kraven i Spinder-Man igen det var ett tag sen.

251
THE AMAZING SPIDER-MAN 25
7,5/10
Stort tjockt nummer. Jag har inte fått nummer 24, postskit. Mj är i fokus här, det är bra det. The Lizard (Ödlan) dyker upp. Bra tecknat en helt ok story.


Ja kära serieforum där har ni lite poängsättning av lite superhjälteberättelser. Jag läser som ni märker nästan bara marvel och mest Spidey, det blir ju så när man är ett megastort Spideyfan. Jag är väldigt, väldigt tacksam att jag får skriva av mig om mina favoriter. Just nu är nog Miles och Doc Ock mina Spidey favoriter. Men det skall bli kul att se vad som händer nu när Gwen, Ghost Spider, dyker upp i det vanliga universumet. Undra om hon och Spidey får en romans? Själv diggar jag den döda Gwen mer men det är jag det. Gwenpool var rätt kul i det sista numret, det kom ju ut ett nytt nummer med henne men det har jag inte råd eller lust att köpa. Jag har just köpt en prenumeration på ”The Amazing Mary Jane” tror det kan bli kul och se hur de skildrar hennes perspektiv. Jag har också köpt en prenumeration på ”The Black Cat”, blir förhoppningsvis kul läsning. ”Savage Avengers” är jag i lite besviken på än så länge men jag hoppas den börjar leverera, hoppas på mer fokus på min jättefavorit Elektra. Jag saknar Ben Reilly, det var kul när han hade sin egen tidning och var med i Spider-Verse och Spider-Geddon. Han borde dyka upp snart igen tycker jag.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Poängsättning av superhjälteserier

Inlägg av spindelmannenelektra »

mib skrev:The Killing Joke
10/10
:ugeek:
En superhjälte är inget utan sin superskurk. En kort berättelse av Alan Moore (på runt 60 sidor) om hur en dålig dag kan förändra livet för alltid för en individ. Den absolut bästa versionen om Jokers ursprung och vi får följa honom både innan och efter den där ödesdagen som forma honom så som vi alla känner han.


Tack för inlägg mib. [:)] Kul att det är någon annan som skriver här. De måste väl vara fler som läser superhjälte serier? Ja ”Killing Joke” är vass skulle också lätt ge den 10/10. [;)] Jag har läst en hel del Alan Moore och tycker det mesta är riktigt vasst.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Poängsättning av superhjälteserier

Inlägg av Agentum »

Killing Joke den berättelse Moore själv inte gillade.

Men med hjälp av Ostrander vändes til nåt imo bra som DC inte begrep och sabbade helt, Batgirl var en klart C lister som figur och ointressesant, det fanns andra som kunde ta hennes plats lätt, men jag antar att äldre gubbar fick sin vilja igenom.
Det är fortfarande vad jag tycker, en handikappad måste inte sluta vara verksam och intresant men i USA var det väl fult.

The killing joke i min mening i sig får en 7a, den har använts i animerad version förövrigt.
Jag är tveksam till Jokers grundhistoria dör han kommer frpn och förderar att han redan innan var en gangster.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Poängsättning av superhjälteserier

Inlägg av Agentum »

En fråga Mockinbird känner jag till från min tid, flickvän till Hawkeye, hon och Tigra blev väl dödade av nån ointressant författare.

Men så är det inte längre eller vad?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Poängsättning av superhjälteserier

Inlägg av spindelmannenelektra »

Agentum skrev:En fråga Mockinbird känner jag till från min tid, flickvän till Hawkeye, hon och Tigra blev väl dödade av nån ointressant författare.

Men så är det inte längre eller vad?


Senaste jag läste om Mocking Bird var hon tillsammans med Peter Parker det utspelade sig relativt nyligen i The Amazing Spider-Man så vad jag vet lever hon. Nu är väl Parker med MJ igen i alla fall i senaste numret jag har fått hem. Det är väl knappt ingen som ”helt” dör i superhjältevärlden, lite löjligt. Tiagra lever vad jag vet hon dök nyligen upp i West Coast Avengers.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Poängsättning av superhjälteserier

Inlägg av spindelmannenelektra »

251
OLD MAN LOGAN 1,2,3,4 Lemire, Sorrentino (nr 1-18)
9,5/10

Jag kör en liten bedömning på de första 4 tradsen nummer 1-18 med mera. Jag älskade verkligen Mark Millars "Old Man Logan". Den är en av mina favoriter Wolverine berättelser. Så jag var lite skeptiskt till hur de kunde fortsätta skriva om Old Man Logan om inte Mark Millar gjorde det själv. Men det här var verkligen en underbar läsning. Trodde som sagt bara Mark Millar kunde skapa riktig Old Man Logan magi. Detaljrikedomen i nummer 3 trade är fantastisk. Jag gillar speciellt ”The Last Ronin” (9-13). Riktigt coola teckningar i nummer 4 trade ”Old Monsters”. Nummer 17, 18 blir lite svagare tycker jag, det blir lite rörigt. Men de första 15-16 numren är riktigt vassa. Jag kommer nog läsa vidare med trade 5 osv. Men hoppas de rycker upp sig igen.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Poängsättning av superhjälteserier

Inlägg av Agentum »

Tja min tid är tidigt 90tal, och tvärsäker på att hon och Tigra dog, så det är den vanliga they always comming back hehe.

Båda var medlemmar av West coast Avengers fö, som var bättre på den tiden än Avengers självt, så att man var tvungen att ta död på serien tom.
Man använde Byrne för att ändra allt tidigare främst uppbygt av Englehart och alla avskydde det, och sen var det över.


Edit var tvingen att googla och ja 1993 tog Roy Thomas död på Mockinbird.
Tigra tycks dock ha levt men med en förbaskat underlig livhistoria hehe. Inga krafter, en dräkt med krafter samma som the Cat, päls och kattfolk nåt ned svans, fram ch tillbaka, i ett annat universum och typ en sån figur som vissa igillar och andra absolut vill ha ned, det är ju så med vissa.

Som DC comics Wondergirl tex, tillkom av misstag hon var ju WW som tonåring och fanns inte, så man fick hitta på Donna Troy med en bakgrundshistoria då New Teen Titans blev den populäraste superserien som fanns i början av 80talet, slde mer än X men och är irsaken till Marvels new Mutants.
Nåväl 1985 kom crisis och då funjade inte Donna Troys bakgrund längre, så de hittade på en ny, och konstigt nog höl de på med det där i stället för att skita i det, så hon fick dö till slut mins jag, det blev förvirrat.

Nu är nån blond tonårtjej Wondergirl har jag sett.

Hawkman är/var ytterlugaren en sån figur, de ville inte ta bort figuren men bakgrunden funkade inte längre, ja jises vilken soppa det var även om figuren haft en egen blaska kring 2000 talet som var bra, men troligen klippte bort honom i new52, som iofs inte finns nu längre och var helt onödig vilket de nog själva insåg, antar att detta gav ytterligare soppor att fundera över, vem existerar och vilken gör det inte och varför.

Marvel har ju sin knepiga tideräkning ingen kan förstå, deras figurer kan ha hunnit med sådär en 50-60 års serier på några år.
Det beror på [:o)] sliding timescale?

Förr var jag intresserad av DCUs värld, men jag lämnade det vid new52, käns som enklast är skitsamma och läsa det man vill även om det inte stämmer eller är det minsta realustiskt tidsmässigt.
Så borde de tänka själva med, men antar att elswirlds finns hos båda, DC försökte ju utan, en stor flopp folk ville ha sånna serier, och örligt iftast är det jyst dessa som blir eviga klassiker med tiden inte evighetsserierna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Poängsättning av superhjälteserier

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Marvel har ju sin knepiga tideräkning ingen kan förstå, deras figurer kan ha hunnit med sådär en 50-60 års serier på några år.
Det beror på [:o)] sliding timescale?

Det skulle väl börja som en något långsammare tidsförflytning än verkligheten, på sådär ett år per sex år i verkligheten eller liknande, förutom för enstaka karaktärer som Punisher som snarast åldrades i realtid...

Men sen så tror jag att man har genomgått ett antal rebooter sen dess ändå...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Poängsättning av superhjälteserier

Inlägg av Agentum »

Punishet hade ju Ennis bla sim skrev honom i MAX, efter det firtsatte de ju i samma stil egentligen utan att det hade varit tanken, gäller ju fler från Max, Alias tex följe med över som hon var.

Vissa var ju bara dåliga dock, man gjorde dem våldsammare utan tanke, det gick inte.

Der car väl lite som man tänkte sig Punisher, en karl som är i slutet av sina krafts dagar som levt ett hårt liv och aldrig tänkt sig sluta på egen hand, skador från alt möjligt och fårorna i ansiktet berättar att det här inte är en trevlig karl.
Han har förlorat allt han ville ha för alltid har han fastnat i.

Och det är väl därför han sålt ok som seriefigur, filmerna var skit och TV serien usel imo, handlade inte om nåt jag ville se, hålla påmatt terrorisera Micro eller vad han heter hur länge som helst, trams.

Men ok det var billigt, tråkigt dock då han gjordes bra i DD.

Det är ju inte direkt att det inte finns några idéer att ösa ur, men det vanliga jag vet bättre själv slog väl till, de tror ännu inte att seriescripts kan stå på egna ben tyvärr,; mo överträffar de de flesta vanluga sk tv serier de masstillverkar, så få är nåt att se, filj slötittar, men sånt duger inte åt mig, då gör jag helrle nåt annat.

Ja rebooterna förstår jag inte Spider-man är ung ogift, nej han ör gift tjafs tjafs saker kan gälla enbart de kring honom.

Ärligt begriper jag inte ett smack.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar