Den amerikanska serietidningsmarknaden

Diskussioner om superhjälteserier.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Om det finns koder så är det väl uppenbart att de inte följs speciellt bra? social media är en sandlåda redan där folk oavsett åsikt kastar skit på varandra. Men för att skapa intresse för egna produkten gör de i alla fall inte speciellt effektivt.

Kan tycka vad som helst om Mark Millar men han har alltid varit bra på att hypa sina egna grejer. Likaså t ex Rob Liefeld.
Senast redigerad av 2 super85, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Just vad jag menar, skriver man etablerade kända figurer är man övervakad, ofri, de egendomliga events som varit är knappast skoj mitt i ens egen berättelse.

Jag menar att en författare eller för tecknare med inte kommer nära sig över DC och Marvels erbjudanden, det finns andra iofs mer chansartade erbjudanden för den som vill göra serier, men i stället är man mycket mer fri.

Den här stora fans tiden är över, att brödskriva funkar säkert för en hel del, men hur blir materialet då.

Nog kan de försörja sig om de bara har jobb inom seriemarknaden, riktigt så illa är det väl inte om man har förmågan, Hollywood är inte vad alla vill ha som jobb.

Det varierar väl säkert hur mycket elände det är inom tex spelfilm, tv serie och animerat, det är jag säker på, det förstnämnda är ren galenskap får man jämt läsa.
Så många personer är inblandade, och PG13 för att det ska vara värt det för småttingarna innebär att lägga till effekter.

Tror ingen måste gå till Hollywood för att försörja sig, det är ett eget val, riktigt så eländigt är det helt enkelt inte.

Vill man inte göra serier så gör inga, vill man inte och som sagt kontrollen med kanske bara Dig inblandad eller jag få personer gör att du kan förverkliga det DU vill, det går inte på samma sätt med spelfilm, enbart vissa gör sina filmer så, sånt som Hollywood bara plockar upp slaktas ofta väldigt i jakt på dels kortningar och sk förbättringar.

Därför menar jag att DC och Marvel inte är lockande, jag inte i längden, det kan vi lätt se då stora namn skiter i dem rätt snart när de tycker de gjort sitt hos dem, gillar de serier gör de till en annan utgivare och fortsätter.

Förr blev mycket jobb gjort pga en fanmentalitet, kan blåste folk hela dagarna bara för att de så gärna ville jobba för de två stora, det börjar avta helt enkelt.

Men licensierar serierna vet vi ju inte längre hur det kommer bli, det är nog många idéer som stoppats för att så kan man ju inte skriva Batman eller X-men eller liknande.
Jag bryr mig inte personligen så mycket, men klart jag är nyfiken hur det kommer bli, det utmålas väl mörkt ha Corona krisens inverkan är min mening, det är inte konkursmässigt i grunden egentligen vad jag kan se.

Kortsiktigt som sagt, dagens melodi.

Visst vissa blaskor måste stoppas, men det kommer en tid efter Corona eller tom under den, folk ledsnar och lever ungefär som vanligt igen de undviker vissa situationer bara, eller bär munskydd om de är i riskgruppen, människan fungerar så.

Det faller inte döda ner på gatan direkt, kan ska inte ta det som ett skämt, men media gör verkligen allt för att skrämmas, all förbannade dagliga dödsräkning, noll intresse för de som blir friska.

Så även om vi inte knäcker detta så kommer livet återgå så långt det går, mer skyddsgrejor, mindre personkontakter på nära håll men annars status quo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Kom för på att vissa hjältar Superman, Batman och Wonderwoman ju har vissa direktiv inskrivna och kan vara svåra att bara licensiera.

Gäller säker en del insändare figurer med hos DC nån har rättigheter i dem och de kan inte utan godkännande licensieras tror jag, ungefär som reprinter blev ett problem ett tag för DC då de på 70talet skrev många nya avtal och inte enbart själva kunde ta intäkterna utan nåt måste göras upp med upphovsmännen, mins att det var svårt.

Du mins Showcase katalogerna de stoppade ju där, Marvel som aldrig gjort det kunde ju ha sina motsvarande gånå in på 80talet, idag är de överspelade då tydligen färg bedömdes viktigt och omnibusarna kom och tom mjukpärmade, hos DC ges ju modernare ut av dem så det måste ha löst sig även i mellantiden till modern tid där troligen redan reprinter var påtänkta när det skrevs kontrakt.

Marvel vet jag inte nå när de började bete sig som folk kanske inte föränn 90talat ens.
Dvs de inblandade ska ha en del för ev reprinter, vilket varierar, tror det på tidiga år hos pre Marvel skrevs sånna dock, under Stan Lee dock behövde nog ingen tillfrågas.

Vissa har varit mycket snåla, Archie Mlj är ökända, betalade sämst(utom Charlton) och usla kontrakt, att de finns kvar är en gåta, men nu föll jag utanför ämnet.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Nog kan de försörja sig om de bara har jobb inom seriemarknaden, riktigt så illa är det väl inte om man har förmågan, Hollywood är inte vad alla vill ha som jobb.

Det varierar väl säkert hur mycket elände det är inom tex spelfilm, tv serie och animerat, det är jag säker på, det förstnämnda är ren galenskap får man jämt läsa.
Så många personer är inblandade, och PG13 för att det ska vara värt det för småttingarna innebär att lägga till effekter.


Jag pratar inte om superhjältefilmer Agentum. Jag pratar om att serieskapare vill ha sina egna creator owned grejer till TV och film och få en schysst lön att klara sig med resten av sitt liv. T ex The Walking Dead och Robert Kirkman. Eller den (mindre lyckade) "OLD GUARD" som är skapat av Greg Rucka och blev nyligen en Netflix långfillm. Det är inte så att de personerna vill jobba med Marvel eller DC i live action, de vill ha sina egna IMAGE miniserier och dylikt till film. Eller sälja konceptet åtminstone.

Sen borde majoriteten av alla maiinstream tsuperhjältefilmer vara PG-13. Helt ok med udantag beroende på materialet. Men det är en bra grej, att göra saker tillgängligt för en bred publik. Om DC hade försökt göra det med sina serietidningar hade man kanske sluppit kicka så många.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Personligen ser jag enbart det BRA för att tjäna pengar inte kvalitetsmässigt då filmerna verkligen sätts ner just till den gränsen på alla sätt allt för ofta.

Superserier ligger väl knappast högre än motsvarande PG13, det är usf sällsynt och motiverat.

Imo ligger de oftast lägre.
det där att bara se pengar som motivation ger vara hacks som gör serierna, det är väl det som är felet isf.

Man vill väl berätta nånting, göra den berättelse man vill och inget annat?
Det är ju inte konstigt att det blir övergivet med det här tänkandet anser jag, mer och mer pengar för ev tv serier och skit.

Det är döden för mediumet om det är allt vad som gäller, de svälter knappast om de kan skriva och teckna bra serier.

Visst kanske konceptet superserier är dött pga begränsningarna isf, jag tvekar men tycker väl att det är bra om utbudet breddades.

Folk skriver inte böcker främst för att få filmer och TV serier, ok klart de finns men så är de usla med, och folk dyrkar dem för att de tjänar miljoner mer än för att de är särskilt bra.

Skriv inte serier om det inte är av intresse helt enkelt, inom spelfilm eller tv får de aldrig kontrollen helt som i serier, ett stort minus för den som är intresserad av serier.
Mängder av folk har veto i det hela och det kan sluta hur som helst ärligt talat, oftast långt sämre än man skulle accepterat som serie.

Men serier är inte ett massmedium det vet jag redan, så går man in i det vara för stora pengar borde man kanske tänka sig för, har man i stället en förkärlek för serier håller man inte på och siktar på nåt annat, det märks ju att vissa skiter helt i det och skriver och tecknar serier iaf.

De svälter inte, är kan bra säljer man än så länge, sen inser jag som sagt att superhjältar kan förhindra vad man får göra, ändå har vi sett en hel del.
PG13 är helt värdelöst och helt fel tänkt imo som ren grund för filmer, om man går in för att göra filmen på den nivån har man misslyckats direkt.

Så mycket förbannat skit som väller ut är otroligt imo, och som sagt det är inte alllålders utan just för lägsta nivån rakt igenom på alla plan.
Det må generera pengar automatiskt men det gör i princip allt till dynga ingen vill se två gånger.

Nåväl det där tycker man väl olika om, men i riktningen mot barn är för stor från Hollywood, troligen har de öht taget problem att få nån att se filmerna annars skulle jag tro.

Personligen ser jag saker från mitt perspektiv inte marknadens eller allmänhetens perspektiv, jag struntar i att det är snabba pengar osv genom att vara extra girig och känner inte det som ett mål jag måste stödja.
De kommer aldrig bli nöjda, de kommer alltid vilja ta ännu mer, särskilt när skräp räcker för att dra in pengarna dessutom.

Det är som Kina ungefär, att hylla dem för billiga grejor, vilket många gör utan att tänka längre vad det är bakom det hela, det är struntsamma så länge de bygger billigt är väst.

Annat ska det ojjas över varenda dag, men tydligen är det undantag om man producerar billigt krafs som alla absolut måste äga.
Falskt imo.

Men nu är jag långt från serier, jag anser jag att DC och Marvel än mer ändå är mest säljande ännu och förutom med Coronan bara kan ses konkursmässigt för galna analytiker som tycker vinsten är lägre än väntat.
Om det licensieras ut vilket jag tror är svårt egentligen så kan man hoppas något bolag som inte Megastort tar det, det är ju problemet med Warner och Disney, inriktningen är knappast bättre serier.

Mängder med kostymer som drar runt och beräknar, och i modern tid alltid ska ha in pengar snabbt, inget är bra nog.
Ungefär som Sveriges byråkrati haha:-)

Men det är begripligt att de lockar allt färre bra folk idag, det finns som jag skrev inte längre en massa dans som levt för att bli serieskapare längre, särskilt inte skriva en massa redan uppbundna figurer.
Och som sagt att tvingas sälja merchadise är inte bra alls och jag hoppas nån yrkesstolthet finns kvar.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Superserier ligger väl knappast högre än motsvarande PG13, det är usf sällsynt och motiverat.


Våldet i serietidningar går inte riktigt att jämföras med våld i filmer eftersom de har olika system osv. Serietidningar är oftast våldsammare. Även
superhjälteserier. T ex något som alla de events som Geoff Johns skrivit, "infinite crisis" och "Darkest Night". De är rätt långt från PG13. Denny O'Neill pratade ofta om självcensur. Han kunde ha skrivit något galet våldsamt och hade lust med det ibland, sen gjorde han inte det eftersom det inte riktigt passar in i Stålmannen eller Gröna Lyktan. Så han valde att inte göra det. Mer sånt.

Det är döden för mediumet om det är allt vad som gäller, de svälter knappast om de kan skriva och teckna bra serier.


Har du något konkret bevis på att så är fallet? eller kör du på känsla eller det som modern verkar kallas "Killgissningar"? Jag gav tidigare exempel på Marvel redaktörer som tjänade 26k per år hos Marvel,det är säkert jättelätt att bo i New York (eller någon annan storstad i västvärlden) men en sån lön. Samt att Page rates för unga tecknare/freelancer ligger på under 200 dollar. Och de flesta tecknare kan inte teckna mer än 1 monthly om ens det.
Sen lägger vi in det där att hur kul blir det för freelancers när nu DC börjat lägga ner tidningar och Marvel, ja de har inte gjort det , men skulle inte förvåna mig om de gör det snart också. Lär inte bli enklare när det ges ut mindre tidningar/projekt.

.
Folk skriver inte böcker främst för att få filmer och TV serier, ok klart de finns men så är de usla med, och folk dyrkar dem för att de tjänar miljoner mer än för att de är särskilt bra.


Och detta baseras på vad? klart det är en del av det. Även de som öppet hatar vissa av de filmer/serier som gjorts av deras verk har sålt rättigheterna och get bolag chansen att göra nåt av det. I utbyte av pengar. En stor mängd av allt som visas på TV och film är baserade på böcker eller serier eller nöjesparker eller gamla tv serier osv.

De svälter inte, är kan bra säljer man än så länge, sen inser jag som sagt att superhjältar kan förhindra vad man får göra, ändå har vi sett en hel del.
PG13 är helt värdelöst och helt fel tänkt imo som ren grund för filmer, om man går in för att göra filmen på den nivån har man misslyckats direkt.

Så mycket förbannat skit som väller ut är otroligt imo, och som sagt det är inte alllålders utan just för lägsta nivån rakt igenom på alla plan.
Det må generera pengar automatiskt men det gör i princip allt till dynga ingen vill se två gånger.



Nu tappade jag dig ilte. Det är en åldersgräns för vissa filmer. Många toppfilmer hade PG rating på 80 talet. PG-13 kom senare. Det finns liksom vanliga dramafilmer som har PG-13 som åldersgräns. Behöver Stålmannen eller Wonder Woman vara något annat? . Sen har ju alla de här streamingtjäntsterna ,Netflix, HBO, Amazon helt andra regler. Det produceras så jäkla mycket som inte är PG-13 att du kan ju fritt fram välja att titta på något annat? det gjordes betydligt fler filmer i Hollywood under 2019 som hade en annan rating än Pg-13. Om du inte kan göra bra film med censur så är du troligtvis en kass filmskapare.

Mängder med kostymer som drar runt och beräknar, och i modern tid alltid ska ha in pengar snabbt, inget är bra nog.
Ungefär som Sveriges byråkrati haha:-)


En av de där kostymerna, Jim Lee sa rätt intressantta saker i sin intervju nyligen. Intervjun var fylld med diverse bussines pk dynga som han tvingas säga men han sa några rätt intressantta saker. DC kommer ju kapa en bra mängd titlar i höst. Ungefär 25%. Han sa att det är tidningar som antingen går back eller plus minus noll. Det är rent av sagt uruselt, att man har 25% produkt varje månad som ingen är intresserad av.

Så nej, det handlar inte om "inget är bra nog", det handlar om att det är korkat att ge ut saker som går på minus. Och det finns ingen anledning att ge ut sådant heller.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

super85 skrev:
Agentum skrev:Mängder med kostymer som drar runt och beräknar, och i modern tid alltid ska ha in pengar snabbt, inget är bra nog.
Ungefär som Sveriges byråkrati haha:-)


En av de där kostymerna, Jim Lee sa rätt intressantta saker i sin intervju nyligen. Intervjun var fylld med diverse bussines pk dynga som han tvingas säga men han sa några rätt intressantta saker. DC kommer ju kapa en bra mängd titlar i höst. Ungefär 25%. Han sa att det är tidningar som antingen går back eller plus minus noll. Det är rent av sagt uruselt, att man har 25% produkt varje månad som ingen är intresserad av.

Så nej, det handlar inte om "inget är bra nog", det handlar om att det är korkat att ge ut saker som går på minus. Och det finns ingen anledning att ge ut sådant heller.

Det beror ju på hur strikt kommersiell man är, men som redaktör kan man ju välja att ge ut saker som går på minus om man tycker att det borde finnas på marknaden av någon anledning. Åtminstone om förlaget går plus som helhet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Det går med plus, men det lockar inte som förr, man måste ha serieskapare, ev andra saker får ju inte vara nåt man i första hand eftersträvar.

Det är för sent med serier för yngre idag, det finns goda vetvis separat men i gen naturlig koppling finns längre givet av all konkurrens.

Dvs att de som köper serier gör det av eget intresse av detta, det är dags att förstå det nu, det blir inte stort mer.kan de inte bedriva verksamhet så lägg ner serier då bara, rike Warner Brothers bryr sig knappast i annat än vinst i allt hur dåligt det än må vara.

Jag tro inte ett vittne på att DC skulle sälja mycket om de gav ut främst barnserier, det är kvaliteten som är för dålig därför finns denna tråd bla.

Vad Hollywood må görs bryr jag mig inte om, jag struntar i om bolagen tjänar mer pengar på effektsökerier för barn, säkert men det ger inte mig nåt och de svälter som sagt knappast.

Kort sagt förstår jag inte hur du super85 menar DC borde gjort för ökad försäljning?

Du tycker serierna börjar bli tråkiga, vi pratar om förr, men de säljer mer idag, ok att reprinter ökat väldigt.

Men som sagt vill man inte göra serier gör nåt annat, det är inte tvång, det har ofta varit en svår instegsport långt värre förr.
Men förr kände nog de flesta att de måste arbetat för Marvel eller DC innan de var proffs iaf i den här sortens serier.

Huruvida man inte kan bo på Manhattan osv för lönen känd som jaha bara, är man en hack så är man.
Det har aldrig varit så att alla fått chansen, många lämnade för andra jobb.

Nä PG13 serier är inte rätt väg, däremot håller jag ned om att man inte måste använda allt otillåtet i en film för vuxna, men isf heller inte den typiska stilen PG13 har, extremt inriktat just för dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Wakuran skrev:
super85 skrev:
Agentum skrev:Mängder med kostymer som drar runt och beräknar, och i modern tid alltid ska ha in pengar snabbt, inget är bra nog.
Ungefär som Sveriges byråkrati haha:-)


En av de där kostymerna, Jim Lee sa rätt intressantta saker i sin intervju nyligen. Intervjun var fylld med diverse bussines pk dynga som han tvingas säga men han sa några rätt intressantta saker. DC kommer ju kapa en bra mängd titlar i höst. Ungefär 25%. Han sa att det är tidningar som antingen går back eller plus minus noll. Det är rent av sagt uruselt, att man har 25% produkt varje månad som ingen är intresserad av.

Så nej, det handlar inte om "inget är bra nog", det handlar om att det är korkat att ge ut saker som går på minus. Och det finns ingen anledning att ge ut sådant heller.

Det beror ju på hur strikt kommersiell man är, men som redaktör kan man ju välja att ge ut saker som går på minus om man tycker att det borde finnas på marknaden av någon anledning. Åtminstone om förlaget går plus som helhet.


Ingen aning vad den Karn har sagt, han har försett sig så han har inte nån verklighetsuppfattning öht.
Han sålde sitt Wildstorm till DC som sen gick under i försök att koppla hop dem, ej oväntat dock med affären.
Ingen aning om han har den ställningen att han kan avgöra detta, dock just i år har det fallit, Coronan och tänk kanske rätt torra serier med, folk vänder ryggen åt det till slut.

Det är dock kortsiktigt, som sagt till 2019 har DC ökat i försäljning sen säg år 2000, visst mängder med titlar har rätt låg försäljning och borde räkna med yxan.
Ingen aning om ev serier som har nåt unikt i sig ges en chans längre, det har ju visat sig vettigt förr, som sagt många kan tänkas vänta på trade de köper inte lösnummer alls längre, och dessa är äldre personer än 13år.

Såklart finns pengar om det behövs men tiden är kanske inte idag till för framförhållning, det gäller ju inte i övriga produktionen iaf.
Fler kostymer räknar på saken helt torrt.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Det är för sent med serier för yngre idag, det finns goda vetvis separat men i gen naturlig koppling finns längre givet av all konkurrens.

Dvs att de som köper serier gör det av eget intresse av detta, det är dags att förstå det nu, det blir inte stort mer.kan de inte bedriva verksamhet så lägg ner serier då bara, rike Warner Brothers bryr sig knappast i annat än vinst i allt hur dåligt det än må vara.

Jag tro inte ett vittne på att DC skulle sälja mycket om de gav ut främst barnserier, det är kvaliteten som är för dålig därför finns denna tråd bla


Young Adult grafiska romaner och Manga säljer rätt bra. DC kommer publicera betydligt mer sådant i framtiden. Är jag rätt säker på. Det kan man också läsa mellan raderna när man ser intervjuer , t ex med Jim Lee


Kort sagt förstår jag inte hur du super85 menar DC borde gjort för ökad försäljning?


Producera tidningar av högre kvalitet är en bra början. Producera saker som ett proffs, och ha creative teams som passionerat älskar
det de gör.

Man startar ett seriöst Inprint som "DC Black Label" för att kunna ge ut "vuxna" serier med DC karaktärer. Vad är första grejen de gör? Brian Azzarello och Lee Bermejo ger ut första numret av sin Batman miniserie där man ser Batmans snorre. Det är grejen. Batmans snorre. Detta blir då ett skämt i media världen över. Var det nödvändigt med snorren? det blir ju publicitet men i det här fallet så tror jag inte det ökade försäljningen för serietidningar markant.

Samma inprint skulle från början också enbart ge ut "A list" material. T ex Superman av Frank Miller och Romita JR. Neil Gaiman var bakom vissa Sandman grejer för dem. Men rätt snabbt började man även där skyffla ut all form av skit som hade Joker och Harley Quinn koppling och nu när de skär ner på folk så fick de flesta som jobbade med Black label sparken.

Dvs att de som köper serier gör det av eget intresse av detta, det är dags att förstå det nu, det blir inte stort mer.kan de inte bedriva verksamhet så lägg ner serier då bara, rike Warner Brothers bryr sig knappast i annat än vinst i allt hur dåligt det än må vara.


Det är AT&T som äger Warner Media. Det har jag skrivit redan. De har enorma skulder som sagt, det har också nämnts. Så de skär ner på saker som går på minus. Sånt gör företag.

Du tycker serierna börjar bli tråkiga, vi pratar om förr, men de säljer mer idag, ok att reprinter ökat väldigt.


superhjälteserier säljer dåligt. Det är markant skillnad på vad de sålde för bara 5 -10 år sedan. Det vet du också.


Huruvida man inte kan bo på Manhattan osv för lönen känd som jaha bara, är man en hack så är man.
Det har aldrig varit så att alla fått chansen, många lämnade för andra jobb.


26k per år för att jobba som redaktör hos Marvel är inte en bra lön.

Nä PG13 serier är inte rätt väg, däremot håller jag ned om att man inte måste använda allt otillåtet i en film för vuxna, men isf heller inte den typiska stilen PG13 har, extremt inriktat just för dem.


Finns inget som heter PG-13 i DCs serietidningar. Detta har jag nämt nu rätt många gånger. Nivån av våld på sig en mainstream serietidning borde vara ungefär som i Batman HUSH, som fortfarande gick med Comics Code lappen. Speciella inprints osv är ju en annan femma.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Ingen aning vad den Karn har sagt, han har försett sig så han har inte nån verklighetsuppfattning öht.
Han sålde sitt Wildstorm till DC som sen gick under i försök att koppla hop dem, ej oväntat dock med affären.
Ingen aning om han har den ställningen att han kan avgöra detta, dock just i år har det fallit, Coronan och tänk kanske rätt torra serier med, folk vänder ryggen åt det till slut.


Jim Lee som jobbar hos DC(som publisher) har ingen verklighetsuppfattning? Nähe.

Här har du hela hans intervju :

https://www.hollywoodreporter.com/heat- ... cs-1307413
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Självklart kan man ju önska sig att de tog vara på det ändå idag rätt gamla historiska arv de har.

Men att satsningar mot unga läsare skulle rädda det hela tvekar jag över, nu är det iofs USA och figurerna finns väl mer i minnet hos folk.

Den indelning du beskriver låter högst löjlig och det är ju inget man vill ha, personligen tror jag just äldre köpare har dragit lasset till stor del men det finns en gräns för allting.
Jim Med är miljonär sen länge, och numera inte direkt på golvet längre, jag vet inte som vanligt vad man ska tro, vilket inte är ett påhopp utan nåt som förföljt tidigare folk vid DC uttalanden.

Dock att vissa tidningar får yxan är väl rätt uppenbart, vad både jag och Wakuran tänkte på var om det idag finns en vilja att rädda det som är helt eget, det kan sälja dåligt i lösnummer men sedan ta in det i trades.

Nu ska jag erkänna att jag inte vet om nåt sånt produceras längre av DC,de har ju för länge sen gjort sig av med allt utstickande och sedan ångrat sig och halvt om halvt försökt återgå igen.
Saken är ju om de har nån talang som gör spänna serier, det var ju inget udda förr men vi kan ju inte slita på samma gubbar längre.

Som sagt det verkar som det mesta är slätstruken, och det är ju illa nog.

Däremot var försäljningen låg under den tid både du och jag ser som en nytändning efter 90talets problem, men många fler med visioner fanns ju då.
Det har om inte annat sålt i reprinter, men i lösnummer var en hel del nästan ovanligt.

Idag vet jag inte, men försäljningen har ökat hela tiden, nu har ju iofs priserna på lösnummer ökat med för man tänka på.
Jag försvarar inte det som idag är DCs serieutgivning men det har ju givetvis höjdare som Jim Lee stått bakom.

Folk som har nånting de vill producera gör inte efter pengar i första hand utan det får följa isf om det blir bra, men ännu säljer gamla samlingar mycket, det är inte direkt uppmuntrande.

Nu är det här bara en diskussion, men jag tror dig när du skriver att serierna är rätt intetsägande idag från DC, Marvel har ju varit det ett långt tag men har sina rabiata köpare ännu.
Just att man som Hollywood har tomt på idéer och drar fram gamla succéer tyder på att det är rätt illa, det är ju absolut inte så att allt är skrivet och inget nytt kan göras.

Kanske blir de fegare och fegare för att prova nåt nytt med, Hollywood är ofta under all kritik, det har blivit en snabbkonsumtion som glöms fort och sen är det nästa grej.
Det är inte gyllene tider direkt.

Nu menar jag inte att allt är hopplöst och alla är fel, men som du som sagt skrev det är inte många bra titlar.

De mindre utgivarna säljer inte lösnummer i stor utsträckning, mycket är just samlingar där.
Men för de bakom så äger de ju det de gjort själva, om man inte är ute efter mer än att leva på det och erkännandet är det ju värt en del.

Jag delar inte en del av dina åsikter för en bättre produkt, men så är du ju inte ansvarig på nåt sätt, jag hoppas du inte tar illa upp.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Nu kapar man 25% av tidningarna. Så tvivlar lite på att de säljer bra. Sen pratar man om 2019 års siffror mycket. Blir intressant att se när fler och fler seriebutiker lär stänga i efterföljden av covid. Hemskt för dem. Men Hur industrin påverkas. Lite tragiskt att direct market i 20 år var en sketen katalog man beställde grejer ifrån.


Att något är all ages betyder inte att det är för barn. Det betyder att man försökt anpassa den för en tillräckligt bred publik. De superhjälte serier som görs idag verkar inte vara populärt hos någon publik.

Jag tycker majoriteten av allt DC och Marvel producerar suger. Det finns enstaka bra serier. De försöker jag nämna ibland. Men det mesta suger.


Jim Lee var tvåa efter Dan DiDio i typ 15-20 år. Han är en av de få gamla seriemänniskorna som får behålla sitt jobb. Klart han vet vad saker handlar om. Det märks i intervjun.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Tja Jo Diamonds katalog har varit uppe för ogillande ofta då den har farit dels smockfull med titlar huller om buller, utvalda med omslag.

Det blir Mao svårt att få jag en viss titel att synas inköparna inte redan känner till, reklam kostar rejält om det ska användas.

Men det hör är ingen idé att bråka nåt om vi kan inte ändra det här och det har heller inte gjorts av de som nu menar sig veta hur det ska gå till, det är ingen fara för dem i vilket fall.

Att sälja till barn och unga har försökts om och om igen, baserat på de animerade TV serierna och ännu lägre nivå, skitsvårt att få det att funka helt enkelt med superserier.
Klart det finns barnserier det gör det ju hör men dessa är ju mer av funny animal stil givetvis.

Ungdom läser inte serier alls, just som här, så mycket annat konkurrerar stenhårt, om inte annat telefonerna av idag.
Dvs isf måste man hitta en annan väg helt.

Serieläsning är ett aktivt val idag, dvs man gillar mediumet, vi från förr som ofta återkommit eller några som med tiden kommer in i det vilket faktiskt händer, de har på nåt sätt hittat serier och upptäckt att det är nåt för dem.

Så nej jag tror reprinter kommer fortsätta öka, sen är kvaliteten viktig för äldre vilket då dåliga serier kommer drabbas av, och den nämnda katalogen döljer väldigt lätt serier som är bra men helt av okända, tyvärr.
Det finns ingen annan väg helt enkelt, att lusa ner marknaden med titlar har aldrig funkat någonsin, hellre bra men få än många och de flesta dåliga.

Det här har vi knappast nån möjlighet att påverka iaf, vi får se hur det går.

Det är ej att jämföra med film som är ett massmedium, dvs ses av alla nästan i någon form om så hemma.
Sen att inte alla ser alla filmer gör inget egentligen för den marknaden vad man än tycker om den.

Att de måste usla titlar var i te exakt nåt ingen förstår om man ser försäljningen för dem, många säljer dåligt men inte alla, det är illa att reprinter ännu mest är samma gamla klassiker i topp, det visar ju att DC och Marvel inte ger ut mycket som folk bryr sig om väldigt mycket sen länge.

Men några få är bra nog, om inte annat åtminstone ett tag, vissa blir ju inget vidare ned tiden inte sällan pga författaren är för länge på samma titel och inte klarar detta.

Det reder ut ut sig själv tror jag, men nu kom Coronan för nog en del serieaffärer slå igen, kanske börjar Direct Market spela ut sin roll, det räddade allt en gång i tiden men det var väldigt länge sen.
Det är ju en självklarhet att marknaden kommer få anpassa sig efter förhållandet.

Det innebär inte död för serier, kanske det tom är bra.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Tja Jo Diamonds katalog har varit uppe för ogillande ofta då den har farit dels smockfull med titlar huller om buller, utvalda med omslag.


Japp. Det, och att det varit enda alternativet. Att Diamond i stort sätt varit monopol. Det kan fungera om det nu FUNGERAR. Men som ett exempel nu under Covid, Diamond ger ut statement att de tar paus med alla sina leveranser. Ja, då blir det inga leveranser alls till seriebutikerna. Liksom game over, slut, the end. DC fick ju hitta nya distribitörer på grund av det.


Ungdom läser inte serier alls, just som här, så mycket annat konkurrerar stenhårt, om inte annat telefonerna av idag.
Dvs isf måste man hitta en annan väg helt.


Som jag kommenterat tidigare. DC kommer satsa på Young Adult serieromaner, och serieböcker för mindre kids. och Manga. Eftersom marknadsforskningen visar att Young Adult och Manga säljer.

Det som kapas är vanliga månadsutgivningen. Gissar också att finare reprints som Hardcovers och sånt kommer att minska eftersom det är dyrt att producera. Tror att man kommer också köra först digitalt, och sen istället för att samla lösnummer så kommer man bara ge ut digitalt och därefter i trade paperback.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

Ok Jo då är vi kanske inte helt oense om vi nu var det innan ens.

Jag visste inte att manga sålde i USA, här har det ju till stor del spelat ut sin roll.

Det är helt enkelt nya tider och vi tror väl serier kan sälja om än inte som filmer och liknande, men vi vet att musik haft stora probkem med tex.

Idag är köp av serier en mycket liten del i USA tom att den har minskat såg jag, MEN det beror ju bara på hur man valt använda sig av digitalformatet, det är inte direkt inte ute där för folk att se och är främst digitala seriesidor, ok för mig men tex men man måste få upp intresset, det ger sig inte självt.

Interaktivt reklamässigt och liknande gjort för just gruppen med telefoner, helt andra format i slutändan, de vet in nye saker de inte vet.

Visst lösnummer av icke storsäljare får nog räkna med att vara digitala även för äldre, det är ju inget val när det inte funkar längre med Direct Market som sagt dels är gammalt och har en enorm katalog där det är så svårt att bli sedd, Diamonds katalog har varit heltokig länge kom särskilt när de blev i det närmaste ensamma distributörer.
Har ingen aktivt frågat efter en serie kommer de vanliga in månad efter månad givetvis, vad jag sett har de bla haft titlar i bokstavsordning, vem i tusan ska då från ingensrans veta genren?

Och så de utvalda omslagen ha jösses, nä där håller jag ned den har överlevt sig självt i vilken form de ön gör den som de gjort, det är dags att lägga mer tid för möjligheter att se och få veta vad som finns, tex genre sökningar och liknande saker.

Visst jag håller med om att det för mycket på en platta, men man kan ju tycka Distributören vill orda detta då de tar skapligt betalt för det de gör ändå.

Vi ser ju även bokhandlare spela större roll, jag är tveksam till tobakshandlare och snabbköp igen, de kan aldrig ta detta längre, möjligen för yngre i form av enklare mjukseriepockets med serier som de japanska.

Jag inser att det blir en splittring av deras universum, men man kan inte få allting, men bättre serier vill vi ha, det betalar sig i slutändan.

Ok många ord igen, för be om ursäkt.

Jag läser mycket andra serier sen !ånga år men DC var i mycket där jag började, men håller som sagt med om att nu måste nånting ändras.
Marvel har jag ner haft favoritförfattare/tecknare och i viss mån givet favoritfigurer som Daredeviil. osv men aldrig känt så mycket för, DC brydde jag mig ett tag i alltihop även om det är länge sen nu, men jag vill inte se det dö bara.

Jag skäms än idag inte över detta, men drog mig ju bort under många år pga andra intressen när jag var för vuxen för serier [:o)]

Jag är inte en av dem som måste framhålla bara alternativa serier som bra, ärligt talat de har inte heller varit särskilt bra alltid oavsett som underground, som sagt skiten gör inte heller där att sälja om det är dåligt, idag lör de flesta landat på jorden igen, inget är underground.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av super85 »

Jag visste inte att manga sålde i USA, här har det ju till stor del spelat ut sin roll.


Manga är en av de få grejerna som växer i bokhandel osv där borta. Är inte min grej. Men förstår att man satsar på nånting
som säljer skapligt.

Idag är köp av serier en mycket liten del i USA tom att den har minskat såg jag, MEN det beror ju bara på hur man valt använda sig av digitalformatet, det är inte direkt inte ute där för folk att se och är främst digitala seriesidor, ok för mig men tex men man måste få upp intresset, det ger sig inte självt.


Du menar som marknadsföring? att hemsidor har previews på nummer eller så? ja man måste nog vara inbiten läsare för att googla fram det och se DCs och marvels månadsutgvining.

Visst lösnummer av icke storsäljare får nog räkna med att vara digitala även för äldre, det är ju inget val när det inte funkar längre med Direct Market som sagt dels är gammalt och har en enorm katalog där det är så svårt att bli sedd, Diamonds katalog har varit heltokig länge kom särskilt när de blev i det närmaste ensamma distributörer.
Har ingen aktivt frågat efter en serie kommer de vanliga in månad efter månad givetvis, vad jag sett har de bla haft titlar i bokstavsordning, vem i tusan ska då från ingensrans veta genren?


Problemet med digitala är att det är bara en bråkdel av intäkterna för serieförlagen. Det drar in pengar absolut, och det är ju billigare om man bara ger ut saker digitalt och sen kanske ger ut i TPB om det sålt tillräckligt bra. Men jo, digitala grejer kommer öka . och det som kommer vara populärast kommer säkert ges ut i "print".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Agentum »

just vad jag menar.

Jag hoppas det kan ordna sig till det bästa för idag.
För oss äldre och även med de yngre i USA då jag tror det är över här i Sverige, men iofs engelska blir väl allt mindre ett problem medans det med tanke på skryt förr varit hopplöst läge folk kan inte engelska nog för att läsa en jäkla serietidning i allmänhet ens bland min ålder.

En bok glöm det i nästan alla fall ärligt talat, men nu är väl inte superserier ett svenskt problem här är alla serier totalt ett problem pga hur allt fått sköts med monopol osv, några få har slunkit igenom trots det men man mår illa av skiten som fått härja.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av Wakuran »

Det är ju till stor del den amerikanska mangan som säljer här hemma också...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Den amerikanska serietidningsmarknaden

Inlägg av smorkin »

Jo, och Young Adult-serier säljer ju som smör i USA, så jag tror att totala serieförsäljningen i USA är större än på länge om man räknar i dollar. Men tidningar från DC/Marvel/... har svårt, de har missat att läsekretsen för serier förändrats. Blir intressant att se hur de lyckas nu när de verkar ha insett problemet iallafall, som att Marvel ingått ett samarbete med det dominerande serieförlaget Scholastic för att få hjälp att nå de stora läsargrupperna.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Skriv svar