Cat Claw

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av AndreasEriksson »

Peral skrev:Jag tror poängen låg i att "Iwantout" påminde om ett Serbiskt efternamn


Iwantout och kumpanerna Dr.Stein, Gorgar och Rise & Fall fick sina namn efter låtar av hårdrocksbandet Helloween, vars maskot dessutom är en figur med pumpahuvud.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Agentum »

Dr. Stein var omåttligt populär som låt mins jag, om en av då Steinsmonster.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Wakuran »

Isegrim skrev:I orginalet är ljudorden beskrivande ljud på ungefär samma sätt som när Peral skriver [bolt] för svischljudet. Det kunde vara ihopskrivningar som [rättiansiktet] för ett slag-i-ansiktet-ljud.

Jag kan inte serbokroatiska, så jag tar dig på ditt ord.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av AndreasEriksson »

OT, i serbiska serier skriver man utländska seriefiguers och -skapares namn fonetiskt. Jag har serbiska serietidningar med "Spajdermen", och Fantomenserier av "Li Fok" och "Saj Beri" i hyllan.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av RioGrande »

Pedagogiskt.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Wakuran »

Det är för att man ska kunna behålla en 1-1 korrespondens mellan det kyrilliska och romerska alfabetet, tror jag.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Isegrim »

Wakuran skrev:
Isegrim skrev:I orginalet är ljudorden beskrivande ljud på ungefär samma sätt som när Peral skriver [bolt] för svischljudet. Det kunde vara ihopskrivningar som [rättiansiktet] för ett slag-i-ansiktet-ljud.

Jag kan inte serbokroatiska, så jag tar dig på ditt ord.


Undrar om det inte står om det i någon Bubbla... kollar vid tillfälle.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Agentum »

Är det inte möjligt att de utalar bokstäver annorlunda än oss också lite som ryska? slaviska språk är ju inte besläktade med svenska precis?

Då kan ju det hela tyckas mycket märkligt för oss.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Rosen »

Bild

"HOLY COW! DIG THE FIREWORKS!"
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Agentum »

Sånt dä är kul Rosen, sånt som gått under radarn av en tecknare som haft lite tråkigt och lyckas passera nåt förbi editorn.

En snubbe fick ju sparken av en sån här grej, han skrev på bokryggarna i en bildruta nåt elakt om en kollega men ingen läser ju bokryggar i serietidningar(ja iaf inet redaktören i det fallet) så den trycktes så innan nån kom på vad tusan han plitat ihop på ryggarna i ilska mot personen haha.

Tror det var hos Marvel.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Wakuran »

Peter Madsen gjorde någon liknande grej i "Völvans syner" där han skrev "Hello, Walter Simonson" eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Agentum »

Kul, då han ju förmodligen liksom jag insåg/ser att Simonson egentligen är den ende som nånsin gjort nån form av rättvisa av asarna även o mde nu är Marvels varianter.

Lägg fram vad ni vill om Marvel Thor, jag tar fram mina trades av Simonson och läser dem en gång till i stället.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Peral »

Den kanske mest kända striden mellan två serieskapare var den mellan Al Capp och Ham Fisher. Efter att Fisher genomgått plastik kirurgi, så Capp skapade en karaktär, en kapplöpningshäst som hette "Ham's nose bob"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Wakuran »

Al Capp gick nog ut segrande ur den striden, får man säga. Ham Fisher lär ha visat upp redigerade eller utklippta bilder som visade upp osedlighet i Knallhatten, och för Capp var det enkelt att motbevisa genom att ta fram sina original ur samlingen.

Väldigt smutsig historia, det där... Ham Fisher skapade boxarserien Joe Palooka och anlitade Al Capp som spöktecknare innan han blev stor, har jag för mig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Isegrim »

Kan konstatera att jag inte vet var jag har alla bubblor, så jag får återkomma.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Peral »

Al Capp gjorde i stort sett allt arbete på "Joe Palooka" sedan tecknade Fisher ansiktena. Sedan upprepades detta i slutet av Capps karriär då han tecknade bara ansikten och händer.
Capp sa senare att Fisher var en ovärderlig inspiration när det gällde att skapa skurkaktiga typer.
Fisher kunde aldrig förlåta Capp för att han inte bara övergav honom, utan dessutom lade han hån till smärta genom att bli oerhört mycket mer framgångsrik med Knallhatten
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Wakuran »

Frank Frazetta ska ha varit spöktecknare under Knallhatten ett tag då det var med väldigt många bystiga damer, om jag minns rätt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Peral »

Han gjorde söndagssidorna under ett antal år.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Är det inte möjligt att de utalar bokstäver annorlunda än oss också lite som ryska? slaviska språk är ju inte besläktade med svenska precis?

Då kan ju det hela tyckas mycket märkligt för oss.

Nja, svenskar uttalar ju (i regel) inte engelska lånord som om de skulle följa svensk ortografi. Konsonantljuden är i regel ganska lika. Jag tror som sagt att huvudanledningen är att serbiska kan skrivas med både det latinska och kyrilliska alfabetet, man vill behålla en 1-1-korrespondens mellan de två alfabeten, och för kyrilliska anpassar man ortografin till uttalet, och inte tvärtom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serbian_language

F.ö. är slaviska språk besläktade med svenska, även om det är hyfsat avlägset. [B)]
Senast redigerad av 1 Wakuran, redigerad totalt 0 gånger.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: CATCLAW-Tagen på bar gärning:uppvisning i serbiska serieljud

Inlägg av Agentum »

Vi borde ha en tråd om sånt här nån gång, den amerikanska seriehistorien om så strippar eller serietidningar innehålle r så mycket av sånt här.

Det finns alltid nåt att ta del av.

Spöktecknare är dock vanligt Will Eisner hade tex. Jack Cole som tecknade serien The Spirit när han var inkallad, han skrev först manusen senare gjorde Cole alltihop och man kan faktikst se det när mna tittar på de stripparna och söndagsbilagan de hade.
Men alltså där fanns inget hat så det är bar ett konstaterande, det finns vedervärdiga förhållanden i jämförelse Bob Kanes spöktecknare tex., eller vad man kallar folk som kan teckna jämfört med en som inte kan.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar