Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Agentum skrev:, frågan är vem bjuder mot honom?


Dom som bjuder riktigt hårt mot Longkorven i dessa auktioner är alla möjliga, speciellt dessa 8; larre75, therealmig82, EyeOfTheTiger, Carmelot, Lazarus_17, Comicaddict, Spidercrazy och Mirode. Men det kan kvitta då Longkorven drar det längsta strået varje gång! :D
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Rufus »

Elaka Ungen skrev:En frågeställning som börjat gro är; köper han upp alla till sig själv(?) eller har han kunder på andra sidan Atlanten...?!


Gör en intervju med honom. [:)]

Gissningsvis handlar det om investeringssyfte. Om han köper en serietidning för 1.000 kr och sedan lyckas sälja den för 2.000 kr om 2-3 år, så är det ju en riktigt bra affär.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

Sant, men det är verkligen en satsning som är högst osäker.

Då personen köpt upp mängder av samma tidning bevisar det bara att det inte är svårt, långt ifrån alla läggs ut på Tradera av sånt här.

Men visst blir det allt galnare i nostalgivärlden så lönar det sig väl.

Det känns somtoppan kommer nås och de som nu måste ha numret på svenska kan ordna det, det är en svensk reprint.
Jag ser inget i det tyvärr, enbart i samlar syfte av den gamla vanliga sorten, som anmärkts finns ett amerikanskt original.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Agentum skrev:Då personen köpt upp mängder av samma tidning bevisar det bara att den inte är svår.....


Det svåra i detta sammanhang är kanske att disciplinerat samla ihop 100 ex, utan att bli mentalt utbränd eller utfattig! [|)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

Han kanske ska stå och dela ut dem på tunnelbanan eller nåt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Agentum skrev:Han kanske ska stå och dela ut dem på tunnelbanan eller nåt.


Dyr välgörenhet i så fall! [:o)] Ikväll gick ännu en 4/91 på Tradera och Longkorven är naturligtvis vinnaren även denna gång! 8-)

Bild
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Spip »

Den här gången var det min Spindelmannen han köpte, de har gått såpass högt senaste tiden så en kompis la ut den åt mig (var mer än tio år sen jag själv sålde nåt på Tradera).
Så nu har jag ett namn på Longkorven, det var absolut ingen jag hört talas om i samlarkretsar tidigare och han har en c/o adress i Kumla så det är inte ens säkert att han bor i Sverige.
Vet inte vad som gäller med att skriva ut folks namn på nätet, men vi håller ju inte på med smutskastning eller dylikt och ingen har ju sagt något elakt i tråden så det är väl ingen risk för förtal eller liknande, vi är ju bara nyfikna samlare.

Vad säger moderatorerna ?
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Rufus »

Spip skrev:Den här gången var det min Spindelmannen han köpte, de har gått såpass högt senaste tiden så en kompis la ut den åt mig (var mer än tio år sen jag själv sålde nåt på Tradera).
Så nu har jag ett namn på Longkorven, det var absolut ingen jag hört talas om i samlarkretsar tidigare och han har en c/o adress i Kumla så det är inte ens säkert att han bor i Sverige.
Vet inte vad som gäller med att skriva ut folks namn på nätet, men vi håller ju inte på med smutskastning eller dylikt och ingen har ju sagt något elakt i tråden så det är väl ingen risk för förtal eller liknande, vi är ju bara nyfikna samlare.

Vad säger moderatorerna ?


Det är lite känsligt med personuppgifter på internet, och om han vill presentera sig och tala om vad han heter här, så får han göra det själv i så fall. Så det får räcka med den info som du redan har gett, tycker jag.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

Skriv inte ut det, det räcker med att vi vet att det är en person som dammsuger upp svenska tidningar av någon anledning ingen av oss begriper.
9mm, i'm never further away than that.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av trimble »

Låter som ett uppslag för en superhjälteserie där en superskurk är ifärd med att köpa upp hela upplagan av svenska serietidningar?
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Agentum skrev:Skriv inte ut det, det räcker med att vi vet att det är en person som dammsuger upp svenska tidningar av någon anledning ingen av oss begriper.


För att göra det hela ännu mer förvirrande, Longkorven verkar vara norsk medborgare, har adress i Sverige, med ett kinesiskt efternamn! 8-)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Rufus »

OBS! Nu avslutar vi diskussionen om Longkorven som person. Det är naturligtvis helt okej att diskutera hans inköp av serietidningar, men tänk på att vi är på Serieforum och inte Flashback.

Rufus
moderator
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Spip »

För att fortsätta tråden med det som den började med: galna priser på Svenska "key issuses/first apperence".
Det verkar ju ändå vara ett antal personer som är intresserade av att köpa dom, med tanke på antalet olika budgivare som skapar de höga priserna.
Nu vet jag att gällande två av de andra budgivarna på Spindelmannen 4/91 så var den ena från Tyskland och den andra från Canada.
Kan det vara så att "första framträdandet" av karaktärer börjar bli eftertraktat även när det skedde i olika länder och inte bara det "riktiga" första framträdandet i det Amerikanska lösnumret ?
Fast det verkar ju då vara mer intressant för samlare utanför Sverige.
Kan ju vara någon ny fluga där man samlar första framträdandet för en viss karaktär i alla olika länder ?
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Wakuran »

Spip skrev:Nu vet jag att gällande två av de andra budgivarna på Spindelmannen 4/91 så var den ena från Tyskland och den andra från Canada.
Kan det vara så att "första framträdandet" av karaktärer börjar bli eftertraktat även när det skedde i olika länder och inte bara det "riktiga" första framträdandet i det Amerikanska lösnumret ?
Fast det verkar ju då vara mer intressant för samlare utanför Sverige.
Kan ju vara någon ny fluga där man samlar första framträdandet för en viss karaktär i alla olika länder ?

Jo, det är väl inte helt omöjligt. Svårt att tro att det går att göra en förtjänst på förfarandet, om det bara handlar om svenska marknaden.

Som någon nämnde förut i en jämförelse med Dylan, kan det eventuellt vara en marknad som kan mättas relativt fort, också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Spip skrev:Fast det verkar ju då vara mer intressant för samlare utanför Sverige.
Kan ju vara någon ny fluga där man samlar första framträdandet för en viss karaktär i alla olika länder ?


Man kan iofs förstå detta. Om det plötsligt dyker upp flera danska/norska/engelska/tyska Bamse 1/73or i toppskick som säljs för ca 1% av vad den svenska 1an är värd, då hade jag satt igång och samlat på dessa "varianter" också!
"-Har du 20 stycken engelska Bamse1or i nm för 300:- styck? Jag tar alla (utan att pruta)!" [8]
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Dåligt skick, men Longkorven forsätter utrotningen! [8]

Bild
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Spip »

Elaka Ungen skrev:Dåligt skick, men Longkorven forsätter utrotningen! [8]


Huuu, det var ett risigt ex.
Jag kan förstå om man köper upp de som är i VG-FN eller bättre men när det blir alla oavsett skick börjar det bara bli underligt.
Det kan ju knappast gå att sälja vidare i det skicket, hade jag fått in den i butiken hade jag kastat bort den då den är för trasig.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Elaka Ungen »

Spip skrev:....hade jag fått in den i butiken hade jag kastat bort den då den är för trasig.


Hade jag varit i färd med att tömma marknaden på dessa nummer, då hade jag troligen köpt upp även de sämre skicken och sedan rivit alla exemplar sämre än vg! Blir intressant att följa detta, det säljs ca en 4/91a i veckan på Tradera! 12/79an är däremot en riktig raritet då den endast dyker upp på tradera 1-2 gånger i månaden. [:o)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Wakuran »

Joakim von Anka i Atlantis-metoden. Undrar litet hur/ om det kan fungera i praktiken.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Köpa Spindelmannen 12/79 på Tradera? Glöm det!

Inlägg av Agentum »

han kanske hatar de här nummren och vill förinta dem? Som en udda supervillain?

Det här är lite intressant faktiskt, fr det har börjat tagit slut med realistiskt tänkande kring det.
Det fortgår antar jag.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar