Svenska SuperSerier: Läst den? Omdöme? Om inte, varför?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av DarkPaladin300 »

--Basse: Ja, då är det bara att samla in alla tidningar och sätta igång

-Agentum, det gick framåt, och vikommer att fortsätta med det varje år, fast det vore kul om fler kunde bidra
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Nu har jag köplust. Vilket nummer var det som Per Löfgren var med i? (Det vill jag ha!)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Peral »

Min serie "List&Styrka" var med i nr. 14. Den skall kunna beställas från Tidskriftsbutiken efter vad jag förstått

http://www.tidskriftsbutiken.nu/issue_info.php?iss=18145
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av RioGrande »

Minns nu att jag började göra det (för några veckor sedan?). Men så kom jag inte ihåg min inloggning... Får nog skapa ett nytt konto där!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Har just läst igenom hela den här tråden från början till "slut". Finner den mycket intressant på många sätt! Eftersom jag är en fd redaktör av SSS och tecknar där i ibland så vill jag sparka lite liv här igen och efterfrågar därför fler åsikter. Har några av er läst fler nummer sedan senast? I så fall, vad tycker ni? Här kommer mitt omdöme (saxat från SSS forum) om senaste numret. Som ni ser gillar jag tidningen, men har ett specifikt problem med den.

Framsidan
Läcker framsida! Jag gillar ju förstås att det är Superstjärnan i bild, men hela rubbet med sneda texter och cool färgsättning känns bra, mysigt på nåt sätt.

Ledarsidan
Trevlig utformning med ”roliga” färger eller vad man ska säga. Smårolig ledare av Viktor, men den kunde gärna fått vara aningen mer informativ. Lite mer luft i layouten hade nog suttit bra.

Grefven talar
Hm, sidan behövs, men Grefven måste tala enkelt och informativt. Det gjorde han inte nu. Vi hade behövt få veta tre saker. Dels att Grefven talar faktiskt handlar om den Nordens Stjärnor-serie som följer. Det måste framgå tydligt bland det första man läser på sidan. Dels vad som pågått i föregående nummer. Det är ett måste om det är en fortsättning! Dels hur figurerna ser ut. Och ja, det finns bilder på dem, men inte är de alla så jättelika de figurer vi ser i serien. Deras särdrag behöver lyftas fram. Och så tror jag att man inte ska ösa på med så mycket info om varje figur och heller inte att Grefven ska sladdra så mycket om gamla äventyr. Kort och kärnfullt om figurerna, konceptet och föregående avsnitt är vad som behövs.

En hobby för alla del 3
Ska jag vara ärlig så begriper jag knappt hälften av vad som händer här. Och då har jag ändå läst manuset och textat serien! Vad är det till exempel för pålar som sticker upp ur jorden på första sidan? Missiler, jag vet, men bara för att jag gjort en analys med hjälp av föregående nummer framför mig. Och de sticker inte upp från jorden, utan från ett flygande skepp. Men det kan man omöjligen veta om man inte läst förra numret. Serien är full av liknande svårtolkade ögonblick. Här behövs en redig insats på Grefven talar-sidan. Och så behövs det en insats av red för att i ett tidigt skede avvärja liknande otydligheter. Annars tycker jag att manusets grundidé är klart bra och att författaren gör väldigt bra tolkningar av figurerna. Teckningarna kan vara lite för otydliga, men sjuder samtidigt av energi. Tror att duon Elof/Mario med lite disciplin kommer att kunna producera riktigt bra serier framöver.

Intervju med Koljonen
Jätteintressant! Det verkar som att ni hade ett trevligt och innehållsrikt samtal. Det blir helt klart att kolla in Oblivion High! Layouten var aningen massiv. Lite mer luft hade gjort susen och kanske ett ”lättare” typsnitt på svaren (eller så får Johanna bara ge korta svar, eller nä, de långa svaren var ju intressanta).

Urban Queens
Helt rätt att slänga in en skitig serie mitt bland superhjälteglittret. Olov Redmalm känns som en lovande serieskapare, men lite behöver han kanske styra upp sin stil, utan att för den skull förlora sin kraft. Aningen utdragen blev storyn kanske, men det var bra läsning.

Skaparpresentationer
Ett trevligt inslag.

Förgöraren del 2
Riktigt fint ritat av Mario Toro här! Han har ansträngt sig en hel del och det har gett resultat, kul! Det ser mer lättläst ut men har ändå inte förlorat den energi jag alltid berömt honom för. Manuset funkar oftast. Ibland blir det lite, ”vad händer nu…” men jag tycker ändå att helheten håller ihop. Dialogen är bitvis finurlig och uttrycksfull, samtidigt som den faktiskt berättar. En aning för många figurer att hålla reda på tycker jag det är, men bortsett från det är det spännande och lite originellt och fiffigt. Jag vill verkligen läsa fortsättningen! Sebastian blir dessutom en allt bättre textare. Måste även klämma dit att sammanfattningen från föregående avsnitt var föredömlig, bara konstigt att det inte stod ”Förgöraren” i dess rubrik.

Baksidan
Riktigt skön! Mario har verkligen fångat vad figurerna står för!

Sammanfattningsvis
Om man bara kunde få bort detta med att vissa serier blir svårbegripliga så skulle det vara en alldeles utmärkt publikation! Försök tänka typ ”jag är en helt ny läsare och står därför på noll i förförståelse”. Dessa läsare måste ni gå till mötes! Svårt, jag vet. Man måste lämna sitt eget perspektiv. Hur som helst gillar jag tidningen och den ton den har. Tuta o kör!

--------------
Häpp, där var alltså mitt omdöme. Förresten, till red, har ni några konkreta tema-nr-planer än?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Som sagt n å n pmade mig att jag skulle få en blaska, men det hände inget, vi var tre på forumet tror jag.
Var många år sen jag läste en, i böjan nångång, ett problem då mins jag var att för många serier var med så det knappt blev nåt samanhang alls
9mm, i'm never further away than that.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Patrik A »

Agentum: Jag har också vunnit ett exemplar, har gjort det en gång förut också faktiskt. Men den gången passerade en del tid innan jag mottog den, troligen får vi vänta tålmodigt även på detta nummer. Men jag tror att den kommer hitta fram, bara inte så snabbt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Ok, jo det är väl ingen fara på nåt vis.
9mm, i'm never further away than that.
Sebastian_Sandberg
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: tor 17 jun 2010, 21:54

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Sebastian_Sandberg »

Det stämmer, jag PM:ade både Agentum, Patrik A och Magnus om nummer 15, varav de två förstnämnda skickade sina adresser. Jag tror det är är det posten som schabblat, för jag vet att vi definitivt har skickat ut tidningar till vinnare tidigare den här gången. Förr brukade jag skriva lappar för hand och dra ur en hatt, nu använder jag Internet randomizers istället för enkelhetens skull.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Även jag vann ett nummer, men fattade inte riktigt att jag skulle hämta det på SPX så där köpte jag det istället. Får komma ihåg det på nästa års upplaga istället. Fast med mitt minne glömmer jag nog bort det igen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Looding »

Agentum skrev:Som sagt n å n pmade mig att jag skulle få en blaska, men det hände inget, vi var tre på forumet tror jag.
Var många år sen jag läste en, i böjan nångång, ett problem då mins jag var att för många serier var med så det knappt blev nåt samanhang alls

Borde passa dig (eller ditt inlägg) som handen i handsken dådå [:p]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Patrik A »

Så mycket kan jag säga att det åtminstone inte har anlänt någon tidning till brevbärarkontoret eller terminal här hos mig i alla fall. Alla på jobbet vet att jag har ett vagt intresse av serier och brukar ha vanan inne att nämna om något är på väg till mig i tron om att det torde vara just serier.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

Jag har just läst numret Tfels recenserar ovan, inför SeF:s juryarbete för SPX. Jag håller med om kritiken mot EHFA 3. (Jag läste iofs igenom väldigt snabbt för att jag har drösvis av fanzin att läsa.) Massor med figurer som är med i 1-3 rutor där man knappt begriper deras inbördes förhållanden och drivkrafter. Dessutom är det så skissartat tecknat med som regel väldigt lösa bakgrunder att det blir ännu svårare att hänga med, och på sida 13 berättar hjältarna hur man löst ett problem i efterhand, medan man hoppat över att visa det i bild. Vet inte om deadlinen blev för tajt, men det kändes som ett väldigt narrativt feltänk.

Dessutom har jag en fråga, finns det någon medveten satsning hos SS-redaktionen att försöka bygga ett sammanhållet universum, som Marvel och DC? Projektet "Förgöraren" verkar åtminstone ligga en hel del åt det hållet, där bl.a. Marc Saunders är med på ett hörn. Det kanske iofs är svårare om alla figurer är skaparägda istället för att ligga hos förlaget. (Jag tror det kan ha orsakat litet problem för Image.)

Labrador Road 26 skrev:Även jag vann ett nummer, men fattade inte riktigt att jag skulle hämta det på SPX så där köpte jag det istället. Får komma ihåg det på nästa års upplaga istället. Fast med mitt minne glömmer jag nog bort det igen.

Får ta och påminna dig nu då när det närmar sig...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Får ta och påminna dig nu då när det närmar sig...

Tack, men den här gången kommer jag faktiskt ihåg det. Bara att hoppas att även SSS-gänget har koll, men det är väl knappast så att någon skulle komma dragandes med den typen av story om det inte var sant. Inte ofta jag vinner heller så det är ju lite extra kul när det väl händer.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

Nu läste jag just Nr. 14 inför fanzintävlingen, och tyckte nästan allt var bättre än Nr. 15. Omslaget kanske något rörigare, men intressantare, större stilbredd på teckningarna tidningen igenom, klarare att begripa manusen som nytillkommen läsare. Evt. var Koljonen-intervjun något bättre än reportaget från Judiska Museet, men båda kändes läsvärda.

Som sagt, som helhet ett stort steg framåt jämfört med Nr. 15... Synd bara att det var numret före...

Nå, skämt åsido, ska bli kul att ses något igen vid SIS.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Nu har jag läst nr 16 ett par gånger så här kommer lite omdömen. Saxar mitt inlägg från SSS forum.

Framsidan
Dramatisk och rolig. Intressant med det "framstickande" perspektivet och den plågade minen. Färgerna är snygga och spännande, men lite "blurriga" och aningen otydliga. Det är ju mängder med skiftningar och det blir kanske för mycket. Lite fler platta färgytor hade kunnat förtydliga alltihop. Men bra jobbat! SSS-logon är rätt snygg med fasade bokstäver och jag tycker att alla stökigt placerade logotyper funkade rätt bra. Lite kanske man skulle städa där och ersätta några med vanlig text.

Innehållssidan
Snygg som vanligt även om färgkodningen inte når fram. Trevlig ledare av Lars. Nu får han allt ta och syssla lite med färgläggning tycker jag (hintletehint).

Silverhöken
En kort story som presenterar ett rätt så intressant koncept. Vad jag förstår så finns det en person som sitter någon annan stans och laddar Silverhöken med rätt kraft för rätt ögonblick. Kul idé! Och att de snackar med varandra ger ju god möjlighet att lägga in förklarande dialog på ett naturligt sätt. Påminner på så sätt om Firestorm. Den var i alla fall bra ritad och berättad. Mer tydlig än vad Marios serier brukar vara, ett steg framåt skulle jag säga. Och en hel del bra bakgrunder också. Skulle dock önska två saker. Dels att Mario rensar bland de mest spretiga strecken, dels att civila personer (t ex reportern) inte såg ut att ha superhjältekroppar. Nu vill jag se mer av Silverhöken, för storyn var i kortaste laget. Fint textat av Sebastian.

Grefven talar
Nu kom det med en hel del bra information på ett trevligt och tydligt sätt. En förbättring alltså. Men fortfarande otydligt att sidan syftar till den serie som kommer härnäst i tidningen.

Nordens Stjärnor: Falskspel i Gromköping
Här står jag för manus, så jag ska väl inte säga för mycket om den. Jag blev i alla fall nöjd med Jonas insats som tecknare, närmare bestämt glädjebubblande nöjd. Han experimenterar ju en del med formen och kanske kan den avskräcka en del läsare. Men man måste ge den chansen. Hans stil ackompanjerar (fatta skämtet) den spralliga storyn bra tycker jag.

Per Löfgren-intervju
En av landets intressantaste serieskapare intervjuad, inte illa! Frågorna var väldigt bra och inte så himla konventionella. Hade dock gärna läst en ännu längre intervju med Peral. Trivsam och trevlig men möjligen aning trång layout på intervjusidorna.

Skaparpresentationer
Passar mycket bra in i denna tidning. Typsnittet är lite kul i sig men blir aningen massivt i så stora sjok. Fortsätt med detta inslag.

Svenska Superserier superserieskapartips
Blir väldans massivt att titta på och läsa. Korta ner, det borde gå. Framför allt skulle riktlinjerna för tecknare och författare kunna bantas ned och detaljstyra mindre.

Tidigare i Svenska Superserier:
Här borde verkligen "Förgöraren" stå med i rubriken på något sätt. Sammanfattningen börjar nu bli så innehållsrik att den blir tung att läsa. Det har ju hänt en hel del. Men jag kan inte riktigt se hur den skulle kunna kortas ned. Man kanske snarare skulle låta den breda ut sig på två sidor (kanske delvis i serieform) och få in ännu lite mer text. Fördelen vore ju att det skulle bli mer lättläst, mindre massivt.

Förgöraren del 3
I förra avsnittet kunde jag hänga med hyggligt, men nu blev jag aningen snurrig. Vad jag förstår bestod storyn av hopp mellan olika världar och ett ihopsamlande av hjältar. De är ju lite svåra att hålla isär. Handlingen blev lite repetitiv, men jag antar att det är en del av uppladdningen inför själva finalen. Det finns en del roliga inslag i serien, lite småtokiga situationer som förhöjer det hela. Och det är där som Viktor kommer till sin rätt som tecknare. Dramatik bör ju hellre Mario ta hand om och det verkar ju faktiskt vara upplagt så. Hade jag inte läst tidigare delar så hade jag inte förstått att det är dramatik på hög nivå det handlar om. Fint textat. Ser fortfarande fram emot kommande delar och action i Gromköping!

Kommande nummer
Lockar en del ja. Men aningen rörig. Låt en lite större bild ta den första uppmärksamheten och lägg gärna in lite luft också.

Ångestmannen
Fint färglagd. Lite smårolig. Men behöver utveckla sin karaktär mer. Det kommer nog(i) med tiden. Mellanstrippen på baksidan har jag sett en variant av förut. Kan ha varit i Mad tror jag.

Sammanfattningsvis
Ett rätt stabilt och trevligt nummer. Bra blandning av innehåll. Snyggt. Bra papper. Och det märks att ni har lyssnat på kritik för ni har gjort en hel del förbättringar. Jahapp, då har man börjat längta efter nr 17 då! Ni som bor i Göteborg kan hitta nr 16 på Seriehörnan.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Agentum »

Efter nästan 2 år efter den berömda tävlingen fick jag nr 15.

Jag vet inte var de ligger nu i utgivningen då det ju gått ett bra tag.
Tänkte iaf att jag skulle nämna det då jag var högst tveksam länge.

Då jag inte läst tidningen på mycket lång tid så hängde jag inte med riktigt, det är fortfarande många som trängs om utrymmet om inte så illa som förr.
I vart fall tycker jag kvaliteten på själva tidningen är bra, mycket bättre än förr, jag menar då papper osv.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

Som jag även skrev i en annan tråd är jag med i redaktionen nu, och arbetet med skräckseriespecialen #19 är i stora drag färdigt, så det numret borde komma ut nu i sommar, i juli eller augusti. Efter det söker vi serier i färg till färgspecialen i #20, men det är knappast troligt att det numret kommer komma ut innan 2017.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av tfels »

Är det så nu att nr 19 faktiskt är på gång?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska SuperSerier: Läst den? Omdömme? Om inte, varför?

Inlägg av Wakuran »

tfels skrev:Är det så nu att nr 19 faktiskt är på gång?

Man får väl svara ett starkt nja på den frågan... [B)] Det är väl någonting 90-95% av materialet som är färdigställt, men djävulen är i detaljerna...

Förhoppningsvis blir det litet tid under sommaren att få tummen ur, så att ett nytt nummer faktiskt kommer ut under hösten, till mässorna då. Hur det ska gå att köpa, bortsett från mässor, är litet oklart, men det lutar åtminstone åt att det ska kunna köpas åtminstone på Tidskriftsbutiken eller Fosfor Tictail (båda Malmöbaserade, men återfinns även på nätet).

Ett konkret SSS-evenemang närmsta tiden är annars att jag (senaste redaktörtillskottet Håkan Storsaeter) ska sitta på Geek Market (Artist Alley-avdelningen) på Dieselverkstaden i Nacka (inom Stockholmsområdet) och representera och försöka sälja tidningen nu på lördag 3 juni 11.00-16.00. Alla som kan är välkomna att titta in mitt och andras bord.

http://konvent.se/geek-market-sthlm-juni/info/
http://dieselverkstaden.se/evenemang/geek-market-2/
https://sv-se.facebook.com/GeekMarketSTHLM/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar