Den stora Batman-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo rätt otroligt då många av dem inte är ovanliga i sig, dock toppen förstås.

Men att man inte hängde med nåt särskilt på att svenska reprinter plötsligt som från ingenstans blir dyra, tänkte även jag på säg utländska köpare som samlar in ev spänna här nummer oavsett var de givits ut.

Det känns ju nu svårt att tänka sig att de blir mer värda, och hur har man missat att de kan bli eftersökta så plötsligt?

Det kan vara nåt tillfälligt med några få inblandade förstås och så sjunker priserna igen.

Med tanke på det ytterst låga intresset för superserier öht känd det snopet, men ok nostalgi är ju nåt som växt väldigt under de senaste 15 åren inom fler områden, jag köpte en hel del för struntsummor förr inte serier men annat och plötsligt steg priserna på sånt som är väldigt nischar idag men som folk växte upp med och tydligen vill ha igen, och sen jag sålde har priserna fortsatt uppåt på bara några år har en del saker dubblat i vad de kan sälja för.

Kanske har vi nåt liknande här, dvs folk med mycket pengar så flera tusen kvittar för dem, de orkar inte åka runt och rota de köper det de vill ha bara.
Jag hänger inte med i seriesamlande särskilt bra men har som sagt sett andra saker från förr säg svenskutgivna rollspel från förr, gamla datorer mm öka väldigt mycket och på senare år fort.

Jag brukar ofta undra när botten går ur, vissa saker finns tex i mängder med exemplar då det inte rör sig om ytterst gamla saker, och är det spekulerande för vissa?
Själv har jag levt under den tiden som var och nöjer mig med det, sånt jag tröttnat på har jag sålt då jag gärna lagt på hög och oftast justspnt som sög under sög 90talets slut inte var värt just nånting men då var jag intresserad i stället.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Att det är "Jokers Five Way Revenge" bidrar säkert till priset och intresset.


Det är ju en sådan Batman/Joker klassiker som ofta nämns som en av de bästa/mest kända storys. Utländska köpares intresse säkert.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jo kan vara så, menar mer att det kom plötsligt bara, nu handlar de väl i te om de sämsta tidningarna men den är i te ovanligare än nån av de andra.
Ingen har nämnt nåt särskilt förr så att säga, men tydligen går det fort.

Jag mins inte storyn, har den i nån bok iofs, nåja det drabbar ingen fattig, jag är förvånad mest över i gräset du ser på fler tidningar från DC reprintade här.
Det har liksom aldrig funnits nåt särskilt mer än ibland kopplar åt till filmer och Marvel då som har haft vissa samlare.

DC har man kunnat köpa rakt av bara för några spänn för en blaska, vilket vi ju gjort antar jag då du hade den du med.
Nåväl nog om det, men intressant info, inte för att jag har arkivet direkt haha
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Läste Batman : Reptilian #1 av Garth Ennis och tecknad av Liam Sharp.

Detta är en stark rekommendation , riktigt snygga teckningar (sån där målad 90-tals känsla med lite Bisley vibbar.

Kan ju vara att serien spårar i resterande delar av miniserien, men första numret var riktigt bra som sagt.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Fick hem Batman: The Adventures Continue: Season One

Manus av Alan Burnett&Paul Dini , teckningar av Ty Templeton och färg av Monica Kubina


Glatt överraskad att jag gillade det såpass mycket. Visserligen gillar jag Batman TAS men var osäker hur denna skulle bli. Riktigt kul läsning gjorda av folk som kan karaktärerna, världen, och konsten att skriva serier. Undviker nästan allt som är i DCs egna "kontinuitet" så det var kul att läsa en Batman serie som man kan hoppa in och bara gilla. Läser ju numera nästan enbart saker som inte passar in i "vanlig kontinuitet".

Templetons teckningar är för det mesta bra, men det känns som att han är rätt ny på att teckna digitalt. Den känslan har jag i alla fall, eftersom de första nummren så ser det ibland ut som att någon som "lär sig". Berättelserna är roliga, och vissa är helt egna, medans andra är "TAS versioner" av kända serier från DCs egna kontinuitet.

Kommer nog köpa andra volymen när det kommer ut. Rekommenderas!.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

super85 skrev:Läste Batman : Reptilian #1 av Garth Ennis och tecknad av Liam Sharp.

Detta är en stark rekommendation , riktigt snygga teckningar (sån där målad 90-tals känsla med lite Bisley vibbar.

Kan ju vara att serien spårar i resterande delar av miniserien, men första numret var riktigt bra som sagt.


Läst #2 och #3 av denna miniserie på 6 delar. Fortfarande bra. Först hade vi Warren Ellis som innan sin Metoo-Cancellering gjorde Batman med Bryan Hitch. Den var bra, men lite för lång tycker jag. Jag tror Ennis/Sharp fixar det bättre med 6 nummer av denna.

Det är den här typen av serier som DCs "black label" borde användas till. Inte till de där massproducerade Harley/Joker serierna som kom ut runt 2018 eller något av vad Tom King gjort för den inprinten.

Fortfarande en rekommendation denna.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av trimble »

Köpte och läste "Batman The World" men det visade sig vara rena rånet både på pengar och lästid, 14 oinspirerade Batman historier från mer eller mindre begåvade lokala seriekreatörer runt om i världen, detta projekt borde ha stoppats redan på ritbordet så DC borde skämmas som släpper ut en sådan undermålig produkt.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Jag tänkte att den skulle vara rena rånet så jag skippade den just därför. Mycket av vad de ger ut numera är sketna antologier som säljs med 1 känd författare och tecknare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

DC skäms definitivt inte, det är fullt klart sen ett tag, visst kan nya förmågor överraska, men ärligt Geoff Johns tokfan tror han ska skriva saker som öht inte är hans stil och det ska bli nåt talar om, eller så var det pengarna, men kort sagt nej han är på fel bana han är inte en av dem som kunde skriva sånt utan mer en som hade koll på alla tiders superhjältar och kunde skriva utifrån det ungefär som Roy Thomas gjorde.

Nä, köp inte det dör, det finns gamla serier ni inte läst ännu som är värd tiden, om nåt skulle vara fantastiskt kommer det märkas.

Det ges ut mängder med gammalt material, och det är jag nåt man kan lita på.

Visst det finns fler sätt att läsa, det vet jag med då jag gjort det och blivit väldigt besviken ofta, det är inte ens underhållande det är bara dåligt.
Imo är det klassikerna som gäller, vilket kan vara vad man själv gillar, alternativ i detta fallet DCU orelaterat dör nåt av intresse kan finnas.
Det baserat på Animerade figurerna har jag en del av och imo är de roligare.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Jag menar Batman THE world!, Det hörs att folk från olika delar av världen ska få göra sin Batman historia, fine.

Men Batman Black & White tex var ju nåt sånt men där fanns mycket som var riktigt bra för det var inte helt ointresserade nollor som skrev och tecknade dem.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Det är en panik-cashgrab. Om man kollar vad DCs innehåll är numera så är det mestadels Batman grejer (och jag gillar Batman! men FFS gör nånting bra) och andra antologier.

Man säljer produkten med någon enstaka "stjärna" som författare// omslagstecknare. Sen är resten totalt ointressant utfyllnad.

Finns flertalet sådana Batman "titlar" nu och likaså Superman och Wonder Woman också.

men ärligt Geoff Johns tokfan tror han ska skriva saker som öht inte är hans stil och det ska bli nåt talar om, eller så var det pengarna,


Johns tjänar sina pengar mestadels av TV-jobb. Men visst är baktanken att han får sina tidningar /album bredvid Watchmen och TKJ i bokhandeln. Alternativt att de samlar hans historier tillsammans med dem. Då blir det säkert lite royalties etc.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av Agentum »

Inget snack om att Johns skrivit ofta längre delar av olika DC serier, och de går att sälja ännu.
Det är inte det jag sätter mig mot, men det är såklart DC hör med,vad har vi i gömmorna vi kunde ta in stolar på?

Just ja Watchmen som ännu säljer väldigt höga siffror på reprinterna, omöjlig att fortsätta givetvis men kör, namnet säljer.

Coronan lovar ju gjort att iaf jag tycker det blivit en lucka i serier över lag, och visst v eller filmjobb lockar säkert det är ju hejdlöst med nya v serier numera.
Tammetusan allt ska ha en serie även om säg Netflx inte har råd att betala för nåt bra.

Det är ju väldigt att kasta ut allt bara och se vad som fastnar.

Men nu är detta en Batmantråd, det är DCs storsäljare, klart jämförbar med Spider-man för Marvel, sånt kör man inte i skiten.
Man har väl rätt att teckna och skriva serier hur man vill, men det mest ju nån form av kvalitetskontroll, sånt är bra för alla.
Men de räknar väl med att slippa alltihop snart och Marvel att vara på Disneyland.

Nä det har blivit för stort, så stort att folk bara sitter och tittar på hur mycket pengar nåt genererar öht och ser att seriedelen som ju är grunden för allt inte ger särskilt mycket för nyproducerade serier.
Det ser inget vidare ut Ch synd om det drar med sig allt annat med orelaterat.

Som sagt mindre företag kan se sånt här på annat vis än dessa jättar.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Den stora Batman-tråden

Inlägg av super85 »

Har nästan gett upp att de ger ut nånting bra hos DC och Marvel numera så undviker att prata om serier eftersom det är deprimerande vad som ges ut och jag föredrar spara pengar till nånting jag inte mår eländigt av.

Dock så har jag fortfarande kvar några prenumerationer och förbokningar så kommenterar väl det som jag tycker var bra.

Läste färdigt Batman:Reptilian av Garth Ennis och Liam Sharp. En rekommendation, utmärkta teckningar (dock lite störande hur mörkt vissa nummer är så man ser knappt något på vissa sidor) storyn bollar ut lite de sista nummren och det är lite galet, men det är också VÄLDIGT underhållande och gjort av folk som är riktigt bra på sina jobb.

Läste den som miniserie, alltså fick mina tidningar skickade hem från seriebutiken. Den var dock såpass bra att jag t om kan tänka mig ett dubbelköp och skaffa den som HC eller TPB i framtiden.


Som sagt, rekommendation. Bortsett från de nya Batman:TAS serietidningarna så är detta roligaste Batman jag läst på år.
Skriv svar