Metabaronerna

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Metabaronerna

Inlägg av Kattmannen »

Såg att det fanns lite skrivet om Metabaronerna (Jodorowsky/Gimenez), men att serien inte hade någon egen tråd.

Jag läste för ett tag sedan album nr 1. Nyss läste jag album nr 2-6. Vad jag förstått ska det komma album nr 7 och 8 också.

Mitt generella intryck av serien är kortfattat; För mycket av allt. Det är som att serieskaparna har brett på till max, inte sparat på krutet ett dugg, drivit allt till sin spets. Allting är så storslaget, grymt, hårt, brutalt, ondskefullt, konstigt och extremt. Man blir lite matt. Lite larvigt ibland också med mellanspelen med den gnälliga konversationen mellan de två robotarna.

Men det är klart att serien har sina goda stunder. Jag är ju svag för SF och rymden. Jag kommer nog att skaffa album nr 7 och 8 också. Men totalt sett är jag lite besviken.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Metabaronerna

Inlägg av RioGrande »

Jo, Jodorowsky är väl bäst när han tecknas av Moebius (exempelvis Inkalen)? Annars är det ofta liknande historier han kör i sina olika seriemanus.... (och i sina filmer) ... Gärna stympade kroppsdelar... lite knasigt sex... lite new age... lite vanligt hippiesvampknarkflum... lite vanliga "hederliga" äventyr...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Metabaronerna

Inlägg av Agentum »

Jo, Metabaronerna är intressantare som koncept än som berättelse, det är ju stor avsaknad av personlighet i karraktärerna utom möjligen robotarna som berättar underligt nog.

Jag menar hur saker hänger ihop och är designade, den underliga organiska tekniken det är väl det som gör att man läser det imo.

Om vi säger att det vore en slätstruken värld och trist designat så hade det varit mer eller mindre en flopp ärligt då jag inte tycker berättelsen är nåt stort i sig.
Sen kan man ju tveka över saker som att två robotar skulle samtala i stället för att bara överföra instruktioner [:o)]

Tyvärr har jag inte läst Incalen mer än en del förr, får väl ta tag i det med.

Det är ju intressant att se vad som försigår i udda personers hjärnor imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Metabaronerna

Inlägg av RioGrande »

En serie som jag kan rekommendera åt envar som gillar science fiction är ORBITAL (Pelle/Runberg). Den är lite grann som en modern (?) Linda & Valentin.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Metabaronerna

Inlägg av Kattmannen »

RioGrande skrev:En serie som jag kan rekommendera åt envar som gillar science fiction är ORBITAL (Pelle/Runberg). Den är lite grann som en modern (?) Linda & Valentin.


Det låter intressant. Finns det någon länk?
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Metabaronerna

Inlägg av Kattmannen »

Agentum skrev:Sen kan man ju tveka över saker som att två robotar skulle samtala i stället för att bara överföra instruktioner [:o)]

Tyvärr har jag inte läst Incalen mer än en del förr, får väl ta tag i det med.

Det är ju intressant att se vad som försigår i udda personers hjärnor imo.


Man kan ju tänka sig att robotarna är gjorda för att kunna samtala med människor. Så eftersom de kan samtala så blir det naturligt för dem att samtala även med varandra [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Metabaronerna

Inlägg av Agentum »

Jag gillar hur saker bara dyker upp på sidorna och snabbt är avklarat [:o)]

Tex alienapan som plötsligt kan prata människa och mäter tiden i jordiska år.

Så nog finns det alltid nåt nytt att undra över här.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Metabaronerna

Inlägg av BoJustBo »

Kattmannen skrev:
RioGrande skrev:En serie som jag kan rekommendera åt envar som gillar science fiction är ORBITAL (Pelle/Runberg). Den är lite grann som en modern (?) Linda & Valentin.


Det låter intressant. Finns det någon länk?

Den är utgiven på engelska av Cinebook och kan beställas på Bokus etc.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Metabaronerna

Inlägg av Noname »

Inkalen har gett upphov till många spin-off, jag tror att mestadels har publiceras på danska:

Inkalen 1-6
Inkalen Integralé (1-6)
Før Inkalen Integralé (Before Inkal 1-6)
Den sidste Inkal 1-3
John Difools hemmelighed
Megalex 1-3
Teknofædrene 1-8
Metabaronernes Kaste 0-8
Metabaronernes våben
Castaka 1
Castaka Integralé (Castaka 1-2)

35 album / böcker och de flesta av dem kan ses här:

http://comicwiki.dk/wiki/Inkal-universet
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Metabaronerna

Inlägg av Agentum »

Jo det finns ju before the Incal och även nåt efter den på engelska, och i samma värd finns ju Tecknopriests.

Så mycket finns på engelska av Jodorwsky av det på din lista.
Jag klarar väl läsa danska om det kniper men hellre engelska.

Men Inkalen sägs ju vara bäst av det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Noname
Very Good
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 20:49
Ort: Denmark

Re: Metabaronerna

Inlägg av Noname »

Inkalen är bäst, och på andra plats Før Inkalen där vi får följa John Difool i sina yngre år, och han får sin klass R detektiv licens.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Metabaronerna

Inlägg av BoJustBo »

Vad är bästa läsordningen för detta franchise? Inkalen först såklart men sedan?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Metabaronerna

Inlägg av Agentum »

Incalen är ju äldst efter är det Metabarons och sen Technopriests av det i samma universum.

Jag vet inte om man måste nånting, de är ju fristående ändå.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Metabaronerna

Inlägg av BoJustBo »

Jo visst, men oftast när det gäller franchise så dyker spoilers upp i senare delar.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Metabaronerna

Inlägg av Agentum »

Jag har inte läst mer än Metabarons antar att Incal inte är så, för isf förekommer knappast mycket som spoilers eller längre samanhängande koncept.

Jag ska ge mig på den med då jag inte iaf fattar vad som skulle vara spoilerat [:)]

Men du kanske vet vad det rör sig om redan, jag känner på mig att inget av det omtalade här är enfranchise som ju väldigt mycket annat är av naturlig anledning som vi läser eller ser på.
Ruskigt udda mao.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Metabaronerna

Inlägg av Wakuran »

Metebaronerna och Teknofäderna ska vara spinoffer på Inkalen, så i den meningen är det nog bäst att läsa Inkalen först...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Metabaronerna

Inlägg av RioGrande »

Personligen tycker jag man kan stanna kvar hos Moebius.... tills man är klar med honom. Edena är ---exempelvis ---- charmigare än Metabaronerna. Finns på danska: Edenas verden.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Metabaronerna

Inlägg av KRax »

Ibland tjänar saker på att läsas med det där mellanrummet i tid, som kommer automatiskt om man köper direkt när det ges ut. Metabaronerna är verkligen så! Flera album i rad och det där "för mycket av allt" blir verkligen för mycket. En i halvåret och man kan njuta mer av att allt dras ut till sin spets, hela tiden. Gimenez "osexiga" teckningsstil tycker jag passar utmärkt, faktiskt, för det här handlar ju i princip om avel...

Klart läsvärd!

Megalex däremot, bland det sämsta jag någonsin läst. Tror jag, blev i och för sig riktigt trött på dator-teckningarna, så det kan ju vara så att jag missade storyn för att jag var så sur på bilderna.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Metabaronerna

Inlägg av smorkin »

Kattmannen skrev:
RioGrande skrev:En serie som jag kan rekommendera åt envar som gillar science fiction är ORBITAL (Pelle/Runberg). Den är lite grann som en modern (?) Linda & Valentin.


Det låter intressant. Finns det någon länk?

Instämmer i rekommendationen, mycket trevlig serie! 6 delar ute hittills (1+2, 3+4, 5+6 bildar avslutade berättelser). Jag har recenserat dem här: https://smorkin.wordpress.com/tag/orbital/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Metabaronerna

Inlägg av RioGrande »

antagligen enklast (och billigast) att beställa genom Adlibris eller Book Depository...... Utgivna på engelska av Cinebook (finns ju självklart även på franska...)
http://www.cinebook.co.uk/index.php?cPath=175

(Verkar förresten som om jag inte läst sexan ännu? (Det var ett tag sedan jag skaffade de här, så jag minns inte riktigt... får kolla upp det!))
Skriv svar