Stora Gaston-tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
ztaafen
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: sön 29 maj 2005, 22:44
Ort: Sverige
Kontakt:

Stora Gaston-tråden

Inlägg av ztaafen »

Jag köpte idag senaste Knasen, enbart för att det följde med en Gastonbilaga, och i Knasentidningen så stod det att Egmont lagom till Gastons 50-årsdag den 28 februari ska ge ut en stor samlingsbox med alla Gastonalbum samlade i kronologisk ordning.
Dessutom så ska två i sverige ej tidigare publicerade och ofullbordade Gastonäventyr publiceras för första gången i vårat avlånga land.

Jag tycker att det verkar superkul, och kommer absolut att köpa boxen när den kommer.

Finns det redan en sådan här tråd så ber jag om ursäkt, jag sökte men fann inget.

Not. Denna tråd hette tidigare "Gaston 50 år".
/Erik S - moderator.
Nåväl.
Användarvisningsbild
ztaafen
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: sön 29 maj 2005, 22:44
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av ztaafen »

Tydligen så ska boxen säljas i begränsad upplaga.
896 sidor med alla 19 album (inkl. de två ofullbordade) och extramaterial.
Nåväl.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

nej ingen tråd tror jag, men det nämndes i nån.

jag väntar till nån annan köpt den och visar upp lite bilder här (hoppas vi ju) så absolut på listan om den ser bra ut. min budget är inte läglig för denna just nu, men man kanske inta ska vänta för länge dock.. [:)]
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

vad jag hört så kommer priset att ligga på någonstanns mellan 12-1500:- för boxen.[:(]
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

å tusan, prel pris är runt 1000. då kanske man borde beställa ändå innan dom höjer.

http://www.bokus.com/b/9172697946.html?pt=search_result

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172697946

verkar komma i Februari.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Det var billigare än vad jag hört. Jag går gärna på dom siffrorna (nästan så man kan köpa 2)
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

jo..

fast det kanske inte är samma, vikten 0.5kg verkar lite för så många sidor. Anders uppskattade ju vikten till 3gr det har jag för mig.. kan det komma flera tro?
Användarvisningsbild
ztaafen
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: sön 29 maj 2005, 22:44
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av ztaafen »

[quote="Laureline"]

min budget är inte läglig för denna just nu, men man kanske inta ska vänta för länge dock.. [:)]

[/quote]
Hehe.. min budget är inte heller perfekt, så det blir till att tjata på mamma.
Nåväl.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Skulle inte denna box komma nu i februari? Det finns fortfarande ingen mer info på AdLibris. Nån som har hört eller sett nåt release-datum?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Den ska komma kring den 24-28 denna månad om det stämmer, och vikten är ca 2,5kg. AdLibris kommer att gå i förlust på sina utskick om dom inte ändrar vikten.
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Fattar jag detta rätt så är det alltså en utgåva med sju inbundna(?) album som innehåller allt material med Gaston. Låter alldeles fantastiskt trevligt. Såg dock någonstans att formatet var misstänkt litet, ca 25x15 cm, vilket verkar otroligt negativt. Formatet kanske är OK för att trycka Franquins tidiga alster, men den senare produktionen måste bli väldigt otydlig och rent av "kladdig" i detta lilla format. Undra hur det är med textäventyr som ex. atomtåget på vift genom europas järnvägsnät...
First and Last and Always
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Undrar om den begränsade upplagan gör att priserna kommer att stiga snabbt när den är slutsåld? Och priserna på gamla Gastonalbum går kanske ner?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

I reklamen står det "Ja tack, skicka mig de 7 Gaston-böckerna i den flotta samlarboxen Gaston 50 år för 1485 kr. Priset per bok är endast ca 212 kr. Kostnad för porto & exp. avgift tillkommer med 90 kr. Jag betalar totalt 1575 kr per box (inkl. kostnader för porto & exp. avgift). (1575 kr)"

1575 kr per box? Komemr det fler boxar a´1575 kr?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

[quote="Kung Orne I"]

I reklamen står det "Ja tack, skicka mig de 7 Gaston-böckerna i den flotta samlarboxen Gaston 50 år för 1485 kr. Priset per bok är endast ca 212 kr. Kostnad för porto & exp. avgift tillkommer med 90 kr. Jag betalar totalt 1575 kr per box (inkl. kostnader för porto & exp. avgift). (1575 kr)"

1575 kr per box? Komemr det fler boxar a´1575 kr?
[/quote]

Finns kanske någon som köper mer än en box åt gången. Därav formuleringen: per box.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Lasse > Japp, det är inbundna album (enligt redaktören som skrev ett inlägg om det på Seriefrämjandets forum). Tågäventyret antar jag inte ingår, utan vad jag förstår är det bara Gastons "solo"-album som finns i samlingsboxen.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Lasse"]

Såg dock någonstans att formatet var misstänkt litet, ca 25x15 cm, vilket verkar otroligt negativt.
[/quote]

Kan någon bekräfta att formatet blir det här? Jag har kollat på adlibris och bokus. Inget om formatet står skrivet där. Damm Förlag har den inte ens med på sin hemsida???
Är det så liten så är det mycket negativt. T o m så att jag funderar på att avstå från den.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

25 x 18 verkar vara det som gäller. Mer info får man i den här tråden på Seriefrämjandets forum:
http://forumet.serieframjandet.se/viewtopic.php?id=2072
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Ja, intressant diskussion på Seriefrämjandets forum. Frågan är om det är jag som är smådum, eller möjligen misstänksam. Jag ser fortfarande inte att boxens redaktör, mikael te, säger att böckerna är inbundna, utan istället "hard cover" vilket även måste kunna innebära limmat kartonage eller annat.

[quote]Ingemar Bengtsson skrev:
Nu har vi ju inte fått svar på huruvida böckerna i boxen är inbundna eller inte,

Står inte det någonstans? Där ser man vad som händer när redaktören inte får tid att lägga sig i allt som sker.
Vi snackar hard cover
[/quote]
First and Last and Always
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Fick info om boxen. Vikten är 4,5 kg!!!. Böckern är mindre än vanliga album (lite under triumf-serien formatet). Det är begränsad utgåva (kalla det provbox). 1000ex. Går det bra så kommer det nog fler serie-boxar med annat.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="burnout"]

Fick info om boxen. Vikten är 4,5 kg!!!. Böckern är mindre än vanliga album (lite under triumf-serien formatet). Det är begränsad utgåva (kalla det provbox). 1000ex. Går det bra så kommer det nog fler serie-boxar med annat.
[/quote]
Jag måste erkänna att jag är tveksam till ett så litet format. Jag tycker att det känns lite fjuttigt med så små album. Serierutona måste ju ligga i serietidningsformat med tanke på det begränsade utrymmet. Kan det blir bra, tro? Gaston är ju en serie som behöver utrymme dels med tanke på Franquins detaljerade stil och dels med tanke på allt som händer i varje serieruta. Risken finns att det blir rörigt.
Skriv svar