Linda och Valentin

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Linda och Valentin

Inlägg av Ingemar »

Är det någon som vet i vilken ordning Linda & Valentin-albumen kom ut i original? Därmed också vilken ordning som är seriens riktiga tidsaxel? Var Linda med från början eller finns det äventyr med bara Valentin?

"Stigande vattnets stad" är uppenbart mycket tidig, med en teckningsstil som nästan påminner om Fournier (i synnerhet mycket stora huvuden mot vad serien har senare). Det blev mycket bättre när serien skakade av sig det arvet.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Jag står alltid till din tjänst.

1. Det Stigande Vattnets Stad (som egentligen är en uppföljare till den första "L & V" serien som jag inte minns namnet på)

2. De Tusen Planeternas Rike
3. Stjärnlös värld
4. Kampen om Teknorog
5. Härskarens Fåglar
6. Ambassadören som Försvann
7. Den Falska Världen
8. Vårdagjämningens Hjältar
9. Tåg till Cassiopeja, tag plats
10. Tåg till Brooklyn, slutstation Kosmos
11. Spöket på Inverloch
12. Hypsis Blixtar
13. Bortom Okända Gränser
14. De Levande Vapnen
15. Maktens Cirklar
16. Hotet mot Ultralum

Sedan finns det ytterligare tre album men jag vet inte om dessa har översatts till svenska.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Valle
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 10:27

Inlägg av Valle »

Albumen är ursprungligen utgivna i denna ordningen:

0. De onda drömmarna (1967) - Ej utgivet i Sverige
1. Det stigande vattnets stad (1970)
2. De tusen planeternas rike (1971)
3. Stjärnlös värld (1972)
4. Kampen om Teknorog (1972)
5. Härskarens fåglar (1973)
6. Ambassadören som försvann (1975)
7. Den falska världen (1977)
8. Vårdagjämningens hjältar (1977)
9. Tåg till Cassiopeja, tag plats (1980)
10. Tåg till Brooklyn, slutstation Kosmos (1981)
11. Spöket på Inverloch (1984)
12. Hypsis blixtar (1985)
13. Bortom okända gränser (1988)
14. De levande vapnen (1990)
15. Maktens cirklar (1994)
16. Hotet mot Ultralum (1996)
17. Hittebarnet från stjärnorna (1998) - Ej utgivet i Sverige
18. I osäkra tider (2001) - Ej utgivet i Sverige
19. Vid gränsen till det stora intet (2004) - Ej utgivet i Sverige

På Jean-Claude Mézières egen hemsida finns all info man kan önska (på franska) [url]http://www.noosfere.org/mezieres/[/url]
Bland annat en tidslinje för alla albumen (förutom det senaste som kom i höstas) [url]http://www.noosfere.org/mezieres/pages/val/chronologie/chronologie.htm[/url]

I det första äventyret, De onda drömmarna, var Valentin ensam hjälte. Serien heter också bara "Valentin, rymdtidsagent" (Valérian, agent spatio-temporel) i det franska originalet. Inte "Valérian & Laureline" som man kan tro. Linda introducerades dock redan i det första äventyret och blev så populär att hon togs in i serien på heltid.

Och mycket riktigt har inte de tre senaste albumen översatts till svenska. Är franska inget alternativ så finns de på danska [url]http://www.carlsen.dk/butik/vare_liste_lang.asp?forfatter=&tegner=&serietitel=Linda+og+Valentin&genre=[/url]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Tjusigt! Tackar! Då hade jag rätt i att "Det stigande vattnets stad" både var äldst och inte först. Synd att det första inte finns på svenska... och de tre senaste för den delen. Är serien inte populär nog för svensk utgivning längre? Synd.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Inlägg av Spip »

De onda drömmarna finns faktiskt utgiven i Sverige,
den utgavs som följetong i tre delar i Tung Metall 11/86, 12/86 och 1/87.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

citat:
Ursprungligen postat av Spip

De onda drömmarna finns faktiskt utgiven i Sverige,
den utgavs som följetong i tre delar i Tung Metall 11/86, 12/86 och 1/87.


Aha! [:o)] Läge för att rota lite i Tung Metall-högarna i någon seriebod!
Användarvisningsbild
jennifer
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 21:42

Inlägg av jennifer »

Jag skulle vilja köpa L&V album, men inte för flera hundra kronor. För mig är det inte så noga att de ser vackra ut, bara det går att läsa dem. Finns det någon som vill sälja? Maila mig i så fall.
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

jennifer skrev:
Jag skulle vilja köpa L&V album, men inte för flera hundra kronor. För mig är det inte så noga att de ser vackra ut, bara det går att läsa dem. Finns det någon som vill sälja? Maila mig i så fall.


Ett tips är att kika på den danska utgivningen. Danska och svenska skiljer sig inte så mycket, och serierna är ofta billigare i Danmark. (Förutsatt att inte kronan sjunker ännu mer gentmot den danska kronan.[:(])
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Omslaget på Stjärnlös värld måste vara det finaste i hela serien. De där ridjuren är helt underbara. Längre fram blir det mer cyberpunk (eller något sådant) av det hela, men just vid denna punkt var serien oöverträffad och unik. Även själva äventyret. De 1000 planeternas rike och Härskarens fåglar är också fina. Och Ambassadören.
Man skulle kunna säga att L och V är unik på samma sätt som Lucky Luke är det. Ingen annan serie liknar den.

Får du tag på enstaka rutor (som inte visar huvudpersonerna) kan du inte omedelbart säga vad som är Starke Staffan, Spirou, Tim och Tommy osv. Eller inom mer realistiska serier: kan du omedelbart skilja mellan Rossi, Rouge och Giraud?

Men en Morris är en Morris. Och en Jean-Claude Mézières är en Jean-Claude Mézières.... eller rättare sagt var. På den gamla goda tiden i början av det glada 1970-talet.
Samma sak med Morris förresten som gått och dött...
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

Spip skrev:
De onda drömmarna finns faktiskt utgiven i Sverige,
den utgavs som följetong i tre delar i Tung Metall 11/86, 12/86 och 1/87.


Mindre komplettering. Hittade följande text i ett Carlsen-häfte från '79:

"Den utkom ursprungligen som följetong i det franska seriemagasinet Pilote, men då skaparna inte var nöjda med den, har de inte velat ge tillåtelse att ge ut den som album. Men de kan väl ändra sig!"

Och förstår jag hemsidan rätt så ändrade de sig rätt snart efteråt.

/Magnus

PS, en gång i Paris såg jag en utställning med original från Linda och Valentin. Det var en upplevelse.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

"Les Mauvais Rêves"/"De onda drömmarna" samlades först i albumform 1983, men eftersom serien var så tunn kom det 2000 ut en utökad upplaga med teckningar och bonusmaterial.

Här är litet kul kuriosa, eftersom någon frågade om originalkronologisk ordning, skulle det kunna vara intressant med en diegetisk ordning, alltså vad som händer när, med tanke på alla hopp fram och tillbaka i tiden:
http://www.comicwiki.dk/wiki/Valentin#Tidslinie

Det senaste albumet är planerat att översättas till danska, och åtminstone släppas på franska 2009. Pierre Christin har sagt i intervjuer att det kommer bli det sista i serien.

L&V-original. Coolt. De borde glänsa med all akryl eller vad Mezieres nu använder.

P.S. Jag tror iofs jag, till stor del, kan skilja i stil mellan Peyo, Franquin och Will även i rutor som inte visar huvudpersonerna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Ångrar mig. Stod och fingrade på de där tre Tung-Metall-numren för en tid sedan. Men kände mig för snål. Kanske ångrar jag mig inte. Äsch.
Kanske kan jag komma på något roligare att säga om LoV? Hm... Det ÄR ju en fantastisk serie. Som diskuteras alldeles för sällan här på forumet.
Shit. Jag kommer inte på något.
Panik.
Och jag kommer ändå att posta det här inlägget. Trots att det är fullständigt substanslöst.
Och skapa oreda.
Och någon blir irriterad.
Åååå jag skäms redan. På förhand.
....förlåt mig. (där åkte postningen iväg-------
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Estelle skrev:
Ångrar mig. Stod och fingrade på de där tre Tung-Metall-numren för en tid sedan. Men kände mig för snål. Kanske ångrar jag mig inte. Äsch.

Det är bara att sätta igång med att ångra dig igen; såklart du ska ha den första LoV-episoden! [:o)]
Det är fascinerande hur snabbt serien blev bättre redan med den andra historien, och det r deprimerande hut snabbt serien blev dålig efter tågstationsalbumen [B)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Det finns f.ö. ett samlingsalbum med div. kortare serier som var specialgjorda för pocketpublikationen Pocket Pilote. Finns utgiven på danska i två upplagor, där den första inte är helt komplett. I övrigt finns det ett tvådelat uppslagsverk över serien, där den första delen finns på danska.

http://www.comicwiki.dk/wiki/Ad_rummets_veje
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Linda var hemma hos mig igår. Hon ritade en helt ny början på berättelsen. Bara åt mig. Mycket bättre än den gamla. Så det så!
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

smorkin skrev:
Det är fascinerande hur snabbt serien blev bättre redan med den andra historien, och det r deprimerande hut snabbt serien blev dålig efter tågstationsalbumen [B)]


Är det någon sorts Common Sense? Jag håller inte med, gillar de senare albumen lika mycket som de tidiga. Visst, de är annorlunda. Transformationen från anställda idealistiska agenter till enkla kapitalistiska frilansare tar några avsnitt på sig innan den börjar kännas vettig, men i de sista svenska albumen är det stil på det simpla. Serien är visserligen en helt annan, efter den omvändelsen, men fortfarande bra, tycker i alla fall jag.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

KRax skrev:
smorkin skrev:
Det är fascinerande hur snabbt serien blev bättre redan med den andra historien, och det r deprimerande hut snabbt serien blev dålig efter tågstationsalbumen [B)]


Är det någon sorts Common Sense? Jag håller inte med, gillar de senare albumen lika mycket som de tidiga. Visst, de är annorlunda. Transformationen från anställda idealistiska agenter till enkla kapitalistiska frilansare tar några avsnitt på sig innan den börjar kännas vettig, men i de sista svenska albumen är det stil på det simpla. Serien är visserligen en helt annan, efter den omvändelsen, men fortfarande bra, tycker i alla fall jag.

Jag vet inte vad andra tycker, men själv fick jag känslan att luften gick ur framförallt Christin efter krafturladdningen med tåg-albumen och de som avslutade den historien. Manusen tappade i komplexitet och blev helt ordinära äventyrsserier (de politiska och sociologiska anspråken i de tidigare albumen var inte alltid helt lyckade, men Christin försökte verkligen göra någonting eget), och än viktigare försvann fantasifullheten. Från att ha varit en serie där varje album kunde visa sig vara nästan vadsomhelst (kolla trippeln Ambassadören som försvann / Den falska världen / Vårdagjämningens hjältar) blev det en i alla dussinserier där varje album bara var en trött upprepning av de tidigare. En annan observation som jag personligen blev mycket besviken över: Istället för att hitta på nya fascinerande utomjordingar började Christin återanvände dem gång på gång.

Det är iallafall min åsikt [8D]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Kanske var det (också delvis) Moebius-komplexet som drabbade skaparna? Hur många serieskapare är det inte som kastat sina fina breda tuschpenslar och skaffat smala pennor istället och börjat göra små små streck och prickar efter att ha drabbats av Moebius stil? (Det där påverkar konstigt nog också sättet att berätta i text...)
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Kan vara; finns ju flera serier med separata tecknare / manusförfattare där tecknarbytet leder till ett besynnerligt stort tapp i manuskvalitén. Som Modesty Blaise, där Holdaways död omedelbart medförde att O'Donnells manus blev betydligt tristare.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Det var inte det jag menade. MOebius tecknade sina egna serier. Vad jag menade var att Jean-Claude Mézières tittade så mycket på Moebius arbeten att han började försöka vilja efterlikna dennes stil. Många andra tecknare föll i samma fälla. Till och med vår egen Pirinen var ju fast i Moebiusfacket ett tag.
Skriv svar