Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Hittade tvåan (på franska) idag, för 89 Skr. Slog till. Nu blir det läsfest!
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

har nu även kommit hem lycklig med fyran (som en gång i tiden fanns på svenska, som "Jaktfalkarna 1: Radarspioner").
Det är fantastiskt att tänka sig... hur Uderzo gjorde denna serie sida vid sida med Asterix. Någon enstaka detalj, exempelvis rynkor i tyg, ser likadant ut i båda serierna. Men annars är han otroligt konsekvent när det gäller att hålla isär stilarna. Det är nästan som Gir och Moebius (fast där flyter det i och för sig också ihop ibland).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag köpte 3 sånna här nu i helgen (Jaktfalkarna), trån tidigt 70-tal så det är inte så konstigt att man inte läst dem(håller med om att det är impande att Asterixtecknaren gjorde dessa samtidgt, de är helt olika), och några andra underliga fransk-belg krigserier om andra värdskriget, olika slag, färg men fanns inte med i katalogen.

Inte lika snyggt som de brittiska teckningsmässigt när det gäller krigsserier, läst har jag inte gjort, där är de kanske bättre.

Nu har jag läst den första och faktiskt känner man igen vissa saker från Asterix när man nu vet att det är samma snubbe, tycker heller inte det var så väldigt bra, för kortfattat och ganska stelt.
Sen har vi väl problemet med att allt de har som high-tech i serien käns mest gäsptrist idag, det är ju 60-talsgrejor typ.

Ska läsa de andra 2 med, men jag känner på mig att det är ganska slätstruket rakt över, helt ok för en stunds tidsfördriv men inget att minnas, jag hoppas de slutar mned alla dratta-på-ändan skämt som är ytterst påfrestande då de används om och om igen.

edit igen: de andra 2 var bättre om än lite fjantigt patriotiska och tyvärr lite drata på ändan och tårta i ansiktet ännu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Var enligt dig Jaktfalkarna i själva verket Frankrikes svar på 91:an?
Personligen tycker jag nog ändå att det rör sig om en hyggligt spännande äventyrsserie. En sorts Blueberry i 1960-tals"nutid". Lite intressant också att Laverdures klanterier ofta blir motorn in i ett äventyr. Det är en itegrerad del av berättandet. Det vill säga det handlar inte bara om lite skämt och skoj för att lätta upp stämningen i den gravallvarliga realismen/patriotismen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej inte 91an direkt, men första albumet är faktiskt rätt kasst, de båda efterföljande är bättre och mycket för att de drar ner dratta på arslet och liknade rätt fåniga saker.

Det är ju äventyr och även realism som du skriver, men jag tycker faktiskt inte det är så kul med samma skämt om och om igen i samma album, "ja vi har sett att den ene piloten är klantig och drattar på ändan och stänker ner nån med tårtor och sånt, seså fortsätt nu", tänkte jag när jag läste.

Nu finns många fler av denna än de jag läste, och de är tydligen från tidigt 60-tal med.

Men nej, de kommer inte på min topplista, läsvärt helt klart men inte mer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Horus
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tis 18 maj 2010, 17:14

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Horus »

Jaktfalkarna är en kul serie, hade ett album i arktisk miljö som jag glömt namnet på (det var någon lufttankning inblandad), sedan de Svarta änglarna då. Serien är som sagt inte helt realistisk i sin humoruppläggning, men humorn balanseras eller snarare bryts av tämligen allvarliga stridshändelser. Såväl flygscenerna som en del flyktscener (tänker snarast på djungelsekvenser i De svarta änglarna) är knappast roande för någon - det är spänning med realistiska illustrationer.

Humorn är å andra sidan ganska realistisk den med. En del har nämnt dratta på ändan humorn. Men jag tycker att den kan spegla den ganska grabbiga humor som inte alls känns malplacerad för det gäng unga piloter som det handlar om. Humorn är således inte ämnad för att roa läsaren, utan för att illustrera vad som kan anses vara realistisk humor för rollfigurerna.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Peral »

Jaktfalkarna det var ett tag sedan, Jag har Radarspionerna liggande i något hörn hemma (köpt på antikvariat) som när jag läst den första gången tyckte var väldigt bra
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Såg ett antikvariskt "Radarspioner" igår, ett i och för sig ganska tejpad exemplar. Hade inte tillräckligt med pengar med mig. Hoppas det är kvar...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Jag såg just ett Jaktfalkarna-album i en TV-reklam för Bravo. (Jag lyckades inte se vilket.) Serien har tydligen fortfarande sina fans...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Bravo apelsinjuice?

"Jaha, eftersom vi nu sett att Eskil Hunkbolme, ordförande i Svenska Tanguy et Laverdure-sällskapet, gillar Bravo så fattar ni ju vilken god juice det måste röra sig om! Ni har helt enkelt inte råd att låta bli!"

[:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Labrador Road 26 »

RioGrande skrev:Bravo apelsinjuice?

Bravokex, tyska tidningen Bravo (om den nu fortfarande finns), tv-kanalen Bravo, fortet Bravo, kan ju ha varit reklam för i stort sett vad som helst.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Bravo LR!

(Hm. Fast det är väl sällan reklam för fort i tv? Alltför sällan, kanske? [:)])
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Det var Bravo juice. Om man drog blicken ifrån Jaktfalkarna-albumet kunde man se litet frukt i hörnen...
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Labrador Road 26 »

Varsågod, pojken som läser.
https://www.youtube.com/watch?v=Giihlr8bVuk
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Helt osannolikt. Hur desperat kan man vara när man vill sälja fruktjuice? Tror ni förlaget som har rättigheterna, eller är det Charlier JR, har fått några pengar?

Undrar förresten hur det gick i den där tävlingen, där vinnaren skulle få skaka liv i Tanguy och Laverdure....
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Helt osannolikt. Hur desperat kan man vara när man vill sälja fruktjuice? Tror ni förlaget som har rättigheterna, eller är det Charlier JR, har fått några pengar?

Undrar förresten hur det gick i den där tävlingen, där vinnaren skulle få skaka liv i Tanguy och Laverdure....

Jag tror inte ens de fått en tetra juice...
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Albumet som gör att jag nu måste rusa ut i köket och tvångsmässigt mosa en klementin för att stävja det värsta juicesuget är I fiendens våld... http://seriewikin.serieframjandet.se/in ... _v%C3%A5ld
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av RioGrande »

Bild

Kan detta möjligen vara vinnarserien?


scénariste (s) : Laidin Jean-Claude
dessinateur (s) : Fernandez Yvan
(eller har dessa varit inkopplade på serien redan tidigare???)

(Jo, Laidin har .... men inte den andre...)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Rufus »

Jan Hoff skrev:Ännu en gammal fin serie som jag gärna diskuterar. Om någon vill?
Jag tycker det är intressant med en serie som är skriven av Blueberryförfattaren Charlier och tecknad av Asterixtecknaren Uderzo! Gillar även Jijé som tog över pensel och ritstift efter några album...


Inte helt lätt att få tag på dessa album idag, men jag har nu lyckats få tag på ett. J-M Charlier är en gammal favoritmanusförfattare, och Uderzo är kanske den allra bäste serietecknaren någonsin, så de tidiga albumen av denna serie bör man egentligen inte missa. De senare av Jijé verkar inte vara lika bra. Jag har för mig att jag har läst något senare album i SM-Special, och den var tvärtom mer av ett sömnpiller.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Jaktfalkarna/Jetpiloterna/Luftens Ørne/Tanguy et L

Inlägg av Wakuran »

Anders1 skrev:De senare av Jijé verkar inte vara lika bra. Jag har för mig att jag har läst något senare album i SM-Special, och den var tvärtom mer av ett sömnpiller.

SM-Special-serierna tror jag oftast var kortare utfyllnad gjorda för det tysk-franska samarbetet med tidningen Zack/ Super As. (Fick kolla upp titlarna.) Charlier och Jijé gjorde ett par längre serier tillsammans, också.

(Behöver kolla upp om de längre serierna gått i någon av tidningarna.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar