Bra flygserier från det franskspråkiga området

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Bra flygserier från det franskspråkiga området

Inlägg av Jan Hoff »

En kort lista som uppvärming.
Buck Danny.
Dan Cooper.
Jaktfalkarna.

Bra, klassiska serier... Eller ?

[Nu ska jag, om jag räknat ut det här rätt, vara uppe i två stjärnor...]
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Yes!
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Järnänglarna [Les anges d’acier]
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

De har jag faktiskt helt missat... hm... 1984-89. Har du läst några? Och Victor de la Fuente är en intressant tecknare. Har även gjort några trevliga västernserier.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Med denna tråd avsåg jag inte enbart listning. Tänkte att man kunde ta upp alla aspekter av detta med flygserier.
Det verkar exempelvis som om Uderzo tecknat en franskspråkig Biggles under en period, har någon sett den?
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Uderzo gjort Biggles? Det låter mycket bättre än de Bigglesalbum jag kommer ihåg från ungdomen.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Jan Hoff skrev:
Med denna tråd avsåg jag inte enbart listning. Tänkte att man kunde ta upp alla aspekter av detta med flygserier.
Det verkar exempelvis som om Uderzo tecknat en franskspråkig Biggles under en period, har någon sett den?

Hm, om Albert Uderzo har gjort det vet jag inte, men hans bror Marcel har ju ganska nyligen gjort "Biggles raconte", som publicerades på engelska av Cinebook "Biggles Recounts".
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Hittade uppgift om att faktiskt Albert gjort det också. Till ett par volymer står han som medverkande i alla fall: http://recherche.fnac.com/s447/Biggles?SID=38570154-8a4c-6b1f-f246-32335f8ca142&UID=01363D81E-D93D-D320-23F5-F384DE16AE9D&Origin=FnacAff&OrderInSession=0&TTL=290920091523
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Anars var ju krigsserer och därmed flygserier typiskt engelskt, finns hur mycket sånt som helst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Är det tidningar som Pilot du menar? Har för mig att jag redan i min flygfascinerare ålder tyckte de var tämligen usla.

Undrar för övrigt om det är någon som sett de franskspråkiga 'Tout Jijé'-böckerna och kan uttala sig om huruvida de är något att satsa på för oss med halvknackig c-franska? Han gjorde väl en hel del Jaktfalkarna.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

(Jaktfalkarna=Tanguy et Laverdure(orig)=Luftens Örne (danska).)
Så vitt jag vet kan man väl köpa de vanliga albumen "Tanguy et Laverdure"? eller är de slut?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag gillade pilot, men som du säger, de var lite överdrivna Battler Britton var överallt uynder WW2.

Men de var väldigt ofta bra tecknade, man kände igen kärorna och fordonen, det var det som var grejen för mig som då var inne i en intresseperiod för att bygga byggmodeller och läsa om WW2.

Jag har tom en del av de där i tjocka samlingar idag, de är kanske inte så bra men de är klassiker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Jodå, Estelle, Tanguy et Laverdure finns kvar även om vissa band av L'Integrale verkar slut. Men om man köper några Tout Jije får man lite annat smått och gott också.

Håller med om att Pilot ofta var bra tecknade, men historierna var väl sådär.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Stämmer utmärkt.

Jag skapade en ny tråd om dem då de inte är Belgiska eller franska, sorry för OT.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bra flygserier från det franskspråkiga området

Inlägg av RioGrande »

Kan nämna att rätt många gamla fina Dan Cooper-album publiceras i norska Tempo. Tempo är alltså en albumserie, där varje volym innehåller två eller tre hela fransk-belgiska album. Andra serier som förekommer i albumserien är Jaktfalkarna (som Max Tailer og Smack), Allan Falk (i Sverige även känd som Rick Hart), Rödskägg, Michel Vaillant (även känd som Mark Breton), Bruno Brazil, Bernard Prince (osv). /// Tempo var ursprungligen en tidning. Samma tidning som svenska Banggg och Champion och danska Fart og Tempo... så detta projekt är förstås delvis även ett utslag av typisk norsk serienostalgi. MEN det är en trevlig albumserie. Och man kan beställa dem genom de vanliga nätbokhandlarna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bra flygserier från det franskspråkiga området

Inlägg av RioGrande »

Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bra flygserier från det franskspråkiga området

Inlägg av RioGrande »

Även Jaktfalkarna (Michel Tanguy/Luftens Örne/Max Tailer).... https://bildobubbla.se/2019/03/17/tempo-bok-8/
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Bra flygserier från det franskspråkiga området

Inlägg av RioGrande »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bra flygserier från det franskspråkiga området

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Även Jaktfalkarna (Michel Tanguy/Luftens Örne/Max Tailer).... https://bildobubbla.se/2019/03/17/tempo-bok-8/

...eller Jetpiloterna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Bra flygserier från det franskspråkiga området

Inlägg av Agentum »

Ennis har väl skrivit lite på senare år, stingbags tex.

Imo är han bra på det, han är bra insatt i det förmodligen av personligt intresse.

Men nu var ett franskspråkiga såg jag och jag kan inte säga npgon som inte tagits upp.

Vi har väl de där som lika mycket är fina teckningar som en serie med,bombplan ofta, mins inte namnet, är de inte franska?
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar