Var köpa begagnade franska serier?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av Offissa Pupp »

Som trådrubriken säger; kan någon tipsa var man på Internet kan köpa begagnade franskbelgiska serier? Söker till exempel rombaldiutgåvor av Alix. Helst skulle jag vilja ha antikvariat eller dyl (motsvarande antikvariat.net) eftersom jag inte jitter bjuda på auktionssajter till privatpersoner.

Så, tips någon? (Wakuran?) Please?
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av UlfK »

http://amazon.fr/ har samma kopplingar till lokala antikvariat som övriga Amazon.com-butiker. Jag har handlat mycket från U.S.A. och England på det sättet, och har bara bra erfarenheter. Tyvärr läser jag inte franska, men jag gissar ändå att det är "d'occasion à partir de..."-länken du skall titta efter.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av Wakuran »

Okej, jag har inte erfarenhet av att köpa begagnade franska serier via nätet, bara nya, men förutom Amazon.fr kan du även kolla in Fnac och PriceMinister. Ett problem med att köpa begagnade saker är att det inte verkar fungera med samfrakt(?) utan du måste betala separat frakt för varje säljare/paket.

Min erfarenhet av att köpa från Frankrike var att det blev litet krångel, tyvärr. Jag köpte från både Amazon.fr och Fnac, och kommer inte ihåg riktigt var huvuddelen av strulet låg, men hursomhelst; jag köpte senaste Blacksad som inte skulle komma ut i lager förrän om en vecka, så jag fick betala dubbel frakt, trots att paketen skickades iväg samma dag(!) och dessutom levererades det via DHL, som synbarligen inte hade avtal med posten, så istället för att jag skulle kunna hämta ut paketet på snabbköpet när jag ville, fick jag ringa upp kundtjänsten och avtala något möte när jag kunde vara hemma någon dag, för att någon gång under ett visst antal timmar vara hemma och ta emot paketen.

Nåja, bortsett från det så gick det rätt bra, och det fanns någon automatisk uträkningsfunktion på sidan, så att man skulle kunna se hur mycket allt kostade med frakt redan innan man beställde, och så.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av Offissa Pupp »

Ok tack för tipsen. Amazon och dess partners har jag använt mig av med mycket gott resultat. Tycker vad det verkar som den franska amazon dock har sämre tillgång till andrahandsmarknaden.

Fnac skyltade med fac simil-utgåvor av Johan och Lottas äventyr (Pumps testamente) som jag aldrig sett någon annanstans, inklusive förlaget Casterman. Beställde ändå för att vara på den säkra sidan att jag inte missade någon lite upplaga som låg och skrotade. Efter en vecka fick jag det föga förvånande beskedet att böcker inte "var tillgängliga". Tror det jag, de verkar ju inte ens vara tryckta... Fnac har dock fortfarande böckerna som möjliga att beställa på sin hemsida, vilket inte inger något större förtroende.

Roligt att Wakuran tipsade om Priceminister eftersom det är en sida jag just upptäckt. En guldgruva vad det verkar. Känner du till något om sidan, är den tillförlitlig?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Offissa Pupp skrev:Roligt att Wakuran tipsade om Priceminister eftersom det är en sida jag just upptäckt. En guldgruva vad det verkar. Känner du till något om sidan, är den tillförlitlig?

Om jag fattar rätt så är den i stort sett likadan som våra Pricerunner/Prisjakt, om det stämmer så är den nog alldeles utmärkt att använda. Fast jag blir inte klok på om man även handlar via Priceminister eller kanske bara det man gör.
http://www.priceminister.com/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av Offissa Pupp »

Uppdatering för den som kan tänkas vara intresserad. Det blev en snygg jubileumsutgåva av alla Blake & Mortimer av E.P. Jacobs. Samma format som de nya postjacobs varför det blir mycket snyggt i hyllan. Köpte "köp direkt" via Ebay.fr och frakten blev en tredjedel av priset. [8)]

Bild

Beställde också från Priceminister, men där gick det käpprätt åt svängen-i-pipan. Den första beställningen (samma som ovanstående) bekräftades först av säljaren varför pengarna drogs från mitt konto. Efter några dar drog hon sig ur efter att frakten blev för dyr... Fick visserligen tillbaka mina pengar men det var ganska mycket meck och det innebar ju trots allt att mina pengar var frysta i typ två veckor och att jag förlorade en del i växlingsavgifter fram och tillbaka. Inte helt smidigt. Den andra boken som jag beställde har ännu inte kommit så den har jag reklamerat. Får se hur det går.

Nu återstår bara att hålla ögonen öppna för de böcker som jag egentligen var ute efter. [:)]
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av KRax »

Så jag brukar göra också, "köp nu" på ebay.fr från någon seriehandlare (ej privatperson), som skickar över hela Europa. EU-banköverföring är billigt och jag har då inte haft några problem hittills.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av Wakuran »

Ska det inte vara köparen som betalar frakten?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av Offissa Pupp »

KRax skrev:Så jag brukar göra också, "köp nu" på ebay.fr från någon seriehandlare (ej privatperson), som skickar över hela Europa. EU-banköverföring är billigt och jag har då inte haft några problem hittills.

vad är nu det? Själv körde jag bara via PayPal. Är det ingen bra idé?
Wakuran skrev:Ska det inte vara köparen som betalar frakten?

Jo, men det var ett pris inklusive frakten som tydligen inte säljaren kunde hålla. Hade ju gärna velat att han/hon hörde av sig till mig istället för att sonika avbeställa det hela, men men. Det var väl enklare så.

Och en uppdatering på den andra boken. Lyckade spåra den till slut, det var någon som skrivit fel adress. Det blev hursom en mycket fin Rombaldiutgåva med Macherot Chlorophylle. Eller som en för de flesta bekant seriesamlare skulle uttrycka det - lyxbok. Boken innehåller alla Klorofylläventyr minus det sista äventyret som tecknades efter publiceringen, men det är å andra sida tyvärr rätt svagt. För bibliofiler med ett ohälsosamt intresse för en boks alla sinnesintryck kan jag meddela att den luktar äkta skinnband. MMMM, bildning...

Bild

Och jösses vilka nötter det finns på ebay [:(] En del tror ju att de kan precis vad som helst för en bok. Och just det, jag är ny på det här med begagnade serieköp...
(Edit: stavning & bild.)
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Var köpa begagnade franska serier?

Inlägg av KRax »

Offissa Pupp skrev:
KRax skrev:Så jag brukar göra också, "köp nu" på ebay.fr från någon seriehandlare (ej privatperson), som skickar över hela Europa. EU-banköverföring är billigt och jag har då inte haft några problem hittills.

vad är nu det? Själv körde jag bara via PayPal. Är det ingen bra idé?


Jovisst! Men alla säljare i Europa accepterar inte paypal eftersom paypal har ganska dryga avgifter för säljaren. När man samtidigt vet att paypal är ebays förlängda arm och man redan betalt auktionsavgifter, då finns det en del som avstår paypal. En vanlig banköverföring till de flesta banker i EU kostar bara 10 kronor, så det är ett fullgott alternativ, särskilt vid större köp.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar