Objektivt sett bästa albumomslaget?

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av RioGrande »

§ Med anledning av Lila de Lila-tråden... Där diskuterades olika effektiva läsvinklar och läsriktningar (hur man läser en bild i Västerlandet från vänster till höger osv) Bland annat togs olika Tintinomslag upp, Franquins namn var upp osv.

§ Med anledning av detta väcktes en annan fråga. Vilket är egentligen det allra bästa fransk/belgiska albumomslaget (ekller om man tycker att alla franska och belgiska omslag är kassa kan man ju argumentera för att vissa rumänska eller etiopiska omslag är effektivare.....)?

§ Man kan ju ta med andra kriterier också. Ren skönhet ("Stjärnlös värld" med Linda och Valentin till exempel). Humor ( Lucky Luke klättrar upp ur skorstenen på ett lokomotiv och skjuter pistolerna ur Jesse James hand och fjädrarna ur dennes hatt.)

§ Färger? (Atlantis gåta, Det gula tecknet, andra Blake och Mortimer ; Dårarnas hamn, Den gröna flamman (Bernrad Prince))

§ Ska huvudpersonen i serien (nödvändigtvis) synas tydligt på ett effektivt omslag?
Senast redigerad av 1 RioGrande, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag tycker inte man kan tala om något "Objektivt bästa albumsomslag" eftersom det alltid den egna subjektiva smaken som avgör.
Men omslaget är ju oerhört viktigt eftersom det är seriens säljande framsida.
Jag vet inte riktigt vad jag ska välja när det gäller Fransk-Belgiska album men eftersom jag är svag för
Blueberry tecknad av Giraud så väljer jag albumet "Fredlös" nr 10 i serien.

Annars är det väl en av anledningarna för att samla på serier, speciellt när det gäller äldre serietidningar att
omslagen ofta är så otroligt vackert gjorda och tilltalande. Något som man tyvärr inte kan säga om en stor
del av serietidningarna som ges ut idag. Ritbrädstillverkade omslag känns många gånger artificiella och saknar det enkla hantverkets elegans!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av RioGrande »

Håller med om Blueberryomslaget. Det är snyggt. Särskilt i original, med snaran!
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... r_NBPrEJ2w
Fast väcker det någon nyfikenhet på JUST DET HÄR äventyret?
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Allan Kämpe »

Skam till sägandes så tror jag inte att jag läst just det där albumet, vissa Blueberry-album i den svenska utgivningen är ju så förbaskat svåra att få tag på.
Men generellt tycker jag att det är viktigt att omslaget speglar innehållet och gärna med en viktig nyckelscen/spännande händelse. Dessutom bör huvudpersonen/hjältinnan/hjälten vara med på omslaget!

Jag gillar de där omslagen med akvarell-karaktär där omslaget i sig blir en målning/konstverk att betrakta!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av RioGrande »

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... lQm7iaqRSe

+

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... i98qbvMDqc

Antar att du gillar dessa mycket också då? [:)]
De är snyggt målade...
Fast Blueberryomslagen är nog inte så effektiva egentligen som redskap in i ett äventyr. Om man jämför exempelvis med Omslaget till Koks i lasten (som egentligen är mycket bättre än själva äventyret t.o.m.).

Ett omslag ska:
presentera hjälten för en nytillkommen läsare (1a). Och en vanlig läsare ska genast känna igen hjälten (1b). Något spännande eller gåtfullt från själv äventyret ska antydas (2). Omslaget ska inte vara grötigt, det ska innehålla relativt få element (3). Läsriktning och komposition spelar också viss roll? (4). Kanske ska man ha åtmistone någon färgklick som syns i ett tidningsställ eller dylikt? (5). Om man ska ha rörelse (fart/fläkt/action) i bilden eller om den ska vara mer en väldisponerad "posering framför kameran" med valda hjältar är nog en smaksak (6).

Jag kände mig ofta lurad, när jag var liten, om ett albumomslag visade en rolig eller spännande scen som sedan inte förekom i själva albumäventryret. (Lite samma sak med Mel Brooks Rap-låt som gjordes till filmen Det våras för Hamlet, som marknadsförde filmen, men inte var med i filmen. Va??)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Magnus »

Omslaget till Solens Tempel tycker jag fyller många av de kriterier som du ställer upp.
Det var också det första Tintin-album jag fick i slutet av 60-talet.
Gissa om jag hade många frågor efter att ha läst det, då det är andra delen av ett dubbeläventyr. [:)]

Bild
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Här är några som jag tycker är lyckade och mindre lyckade, sett ur en bildteoretisk synvinkel enbart, inga övriga värderingar på respektive serie. Först två illustrerande exempel ur How to draw comics the Marvel way och kapitlet om just bildkomposition.

Bild
En av de vanligaste inom konst, triangelkompositionen.

Bild
Samma fast med lite annan vinkel.

Bild
En väldigt tydlig triangelform, fast tyvärr inte så dynamisk som den skulle kunna ha varit.

Bild
Brian Bolland som lyckas inte bara med själva kompositionen utan även med en stiliserad rörelseriktning tack vara Plastic Man (för det är väl PM?).

Bild
En i mitt tycke lyckad komposition av en helt odynamisk bild i övrigt. Det lyckade i både placeringen och riktningen av Tintin och Milou.

Bild
Tydlig komposition där alla linjerna, till och med molnen leder blicken mot den ödesmättade borgen. Här spelar även färgvalet en tydlig roll för att sätta stämmningen.

Bild
Även denna har samma typ av komposition där blicken leds mot Aleta

Bild
Så ett i mitt tycke uselt omslag, kan inte avgöra om Eisner tecknade de så eller om det är flera bilder som sammanfogats. Även om triangeln finns där, från den sittande mannen upp till den skäggige och ner till pojken så störs det av huset i mitten mycket för att färgvalet sticker ut så mot resten av bilden. Obegripligt svag bild från Will Eisner som annars är en mästare på komposition.

Bild
Som tur är, är det mycket lättare att hitta välgjorda kompositioner hos honom.

Djupare beskrivningar finns förstås på nätet, dessa är oftast inriktad på konst eller fotografi då de är de områden som influerats mest av dessa teorier. Kännedom om Gyllene snittet kan vara bra också då det är en viktig faktor i många teorierna.
http://en.wikipedia.org/wiki/Compositio ... al_arts%29
http://www.youtube.com/results?search_q ... ition&aq=f
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet

Helt objektivt så lutar detta åt att rent teoretiskt vara ett av de bästa omslagen, då det uppfyller samtliga kriterier på precis rätt sätt. Men det visar också att ibland måste man bryta "reglerna" för annars kan det bli för stelt och tråkigt.

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av MagnusR »

Labrador Road 26 skrev:Plastic Man (för det är väl PM?)


Nix, det är Gummimannen.

/Magnus

PS, tack för illustrationerna.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av RioGrande »

Många bra bildexempel.
Jättefint Alix-exempel! (Gör sig inte ligne-claire-tecknares saker särskilt bra som omslagskonst?)
Eisner-gröt-omslaget var verkligen gräsligt, medan det andra Eisneromslaget var snyggt, tydligt och effektivt.
Sedan är jag personligen tveksam till triangeln. Ibland kanske. Men om den ska organisera en hel grupp tror jag lätt det grötar till sig i förgrunden. När någon står i bakgrunden och tittar (eller skjuter) på en grupp i förgunden blir nästan allt fel. De i förgrunden stående skymmer hotet (eller hjälten) i bakgrunden. Jag tror nog mer på en linje mellan stor sak i förgrunden och liten sak i bakgrunden. Exempel: cowboyhjälte rider, jagas av indian/indianer. (Blueberry, tecknad av Jijé: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... pEZLyMlglh)
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Magnus »

MagnusR skrev:
Labrador Road 26 skrev:Plastic Man (för det är väl PM?)


Nix, det är Gummimannen.


Heter The Elongated Man i original, lite förvirrande.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Wakuran »

Jag har för mig att Elongated Man skapades för att någon inte hade koll på att DC redan hade rättigheterna till Plastic Man, eller något sånt, och sen försökte man luska ut hur man kunde göra något eget av en kopierad figur då man redan hade originalet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:Många bra bildexempel.
Jättefint Alix-exempel! (Gör sig inte ligne-claire-tecknares saker särskilt bra som omslagskonst?)
Eisner-gröt-omslaget var verkligen gräsligt, medan det andra Eisneromslaget var snyggt, tydligt och effektivt.
Sedan är jag personligen tveksam till triangeln. Ibland kanske. Men om den ska organisera en hel grupp tror jag lätt det grötar till sig i förgrunden. När någon står i bakgrunden och tittar (eller skjuter) på en grupp i förgunden blir nästan allt fel. De i förgrunden stående skymmer hotet (eller hjälten) i bakgrunden. Jag tror nog mer på en linje mellan stor sak i förgrunden och liten sak i bakgrunden. Exempel: cowboyhjälte rider, jagas av indian/indianer. (Blueberry, tecknad av Jijé: http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... pEZLyMlglh)

Det blir ju fortfarande en triangelform, bara att det är ett starkt perspektiv. "Vanishing point", vad det nu heter på svenska.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:"Vanishing point", vad det nu heter på svenska.


Flyktpunkt.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av KRax »

Är inte många fransk-belgiska omslag av den gamla skolan väldigt mycket en vanlig dag på jobbet? Tänker på Lucky Luke, Asterix, Spirou, all Peyo med mera. Hergé och hans garde, det är som tur är något annat. Jag är också mycket förtust i "Kung Ottokars spira", men Edgar P. Jacobs är nog strået vassare. Det känns att han hade erfarenhet av göra bilder som slår på långt håll (teaterdekoratör, var det väl?). "Det gula tecknet" är klockrent!

Ändå har nog nyare franska serier generellt snyggare omslag. Ta bara en titt på albumförlagets produktion, båda de två "Metabaronerna" och de tre "Sir Arthur Benton" har omslag, som är snygga på riktigt! Annars är det här albumet en favorit på alla sätt för mig nu och Grzegorz Rosinski är en tecknare utöver det vanliga:

Bild

När dessutom albumet håller ett så lyxigt och stort format att det inte ryms i min vanliga scanner, härligt!

Tardis "Dödens adress" gillar jag också. Det är svårt att få till stora ansikten på ett omslag utan att de ser fåniga ut, men Tardis ansikten är alltid så mycket karikatyr att det fungerar.

Apropå Alix, det som stör mig med Alix' omsalg är att alla ansikten, utan undantag, har ansträngda eller plågade miner. Alix själv ser alltid lika allvarlig ut. Puh!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Nima »

Allan Kämpe skrev:Jag tycker inte man kan tala om något "Objektivt bästa albumsomslag" eftersom det alltid den egna subjektiva smaken som avgör.

Känner precis likadant.

Men för att ändå bidra till tråden så är detta några av mina favoritomslag!

Riktigt fint! Min favorit av Tintin-omslagen!
Bild

Några av mina Don Rosa favoriter!
Bild
Bild
Bild

Batman 700 av David Finch. Om ni tycker att denna är fin kommer ni nog uppskatta det här: http://larryfire.files.wordpress.com/20 ... oversm.jpg
Bild

Ivan Reis omslag till Blackest night 6 är riktigt fin. Även här: http://www.comicartfans.com/GalleryPiec ... 243&UCat=0
Bild

Namor: first mutant 1. Väldigt vacker tycker jag!
Bild

Änna olika! [:)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Offissa Pupp
Fine
Inlägg: 476
Blev medlem: tis 01 dec 2009, 10:31

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Offissa Pupp »

Många kloka ord! (Och äntligen en tråd på fransk-belgiska!). Grundfrågan är naturligtvis rätt ställd; för visst kan man prata om objektiva estetiska principer. [:)]

Jag måste säga att jag generellt sett inte håller Tintin som mästaren bland snygga omslag. Men med detta sagt: Blå Lotus och Rackham den rödes skatt hör ju till de snyggaste omslagen förstås.

Men också jag håller Blake & Mortimer som ett föredöme: Pyramidens hemlighet del 1. Yowza! Men fyrtiotusenkronorsfrågan: är Det gula tecknet det snyggaste omslaget eller tycker man det för att äventyret är så otroligt bra? (Den djävulska fällan sammanfogar lämpligt nog ett svagt äventyr med ett svagt omslag.)

Men Krax har rätt - de franskbelgiska serietecknarna (förlagen?) uppvisar en förbluffande likgiltighet inför omslagen! Case in point: Serien om livvakterna under förbudstiden Sammy (finns på danska) tycker jag är en riktigt rolig marcinelleserie; men de omslagen gjorde länge att jag inte intresserade mig för den. Visserligen trekantskompositionen (!) men ser väl barnsliga ut. Otroligt slafsiga och ogenomtänkta:
Bild

Den här håller jag annars som en av de snyggaste jag någonsin sett - alla kategorier:
Bild
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Kollar igenom mina samlingar av omslagsbilder och hittade det här i mitt tycke helt urusla omslaget. Urtrist tecknat rakt från sidan och obegripliga storleksförändringar på personer som normal skulle bli större ju närmare de är. Dessutom är de på återgång utan något vettigt skäl, inte som framgår av omslaget i alla fall. Riktigt amatörmässigt och borde inte släppts igenom av redaktören. Snygg revolver är det enda positiva man kan säga om denna katastrof.

Bild

För att inte bara ta upp ett dåligt exempel passar jag på att slänga in denna briljanta lösning från Asterix. För att inte dölja våra hjältar får "fienden" endast anas, vilket även gör att de blir mer skrämmande än om de visats rakt av. Jämför exempelvis med lösningen som M. Night Shyamalan brukar ha i sina filmer, eller Alien (första filmen).

Bild

Här är en som har ingredienserna för att bli riktigt bra men kamervinkeln skulle ha varit mer experimentell så att bilden hade blivit mer dynamisk. Annars är det en fin blandning med rymdskepp och Skid Row-miljöer.
http://www.youtube.com/watch?v=iHCHgH7QwWI

Bild
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:Här är en som har ingredienserna för att bli riktigt bra men kamervinkeln skulle ha varit mer experimentell så att bilden hade blivit mer dynamisk. Annars är det en fin blandning med rymdskepp och Skid Row-miljöer.
http://www.youtube.com/watch?v=iHCHgH7QwWI

http://img33.imageshack.us/img33/4325/1846g.gif

Bilden funkar inte för mig.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Bilden funkar inte för mig.

Funkar bra här, är nog bara något temporärt fel, Imageshack är ju lite opålitligt.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Objektivt sett bästa albumomslaget?

Inlägg av RioGrande »

Håller med om "Asterix och goterna". Mycket elegant omslag. Att bara visa goterna som skuggor är faktiskt genialt. Har inte tänkt på detta. Men visst finns det fler likande exempel? Vad är det jag far efter? Det är ett fransk-belgiskt omslag, det är jag nästan säker på! Hjältarna (hjälten?) befinner sig i någon sorts sal/hall och en enorm skugga från ett hot närmar sig... Är det Spirou? Är det Alix? (Måsta kolla upp det!)


Denna är det nog? Tim & Tommy.
http://www.bedetheque.com/thb_couv/tifettondu16.jpg
Skriv svar